GPU-kylare läcker vätska - CDON vägrar reklamation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003

GPU-kylare läcker vätska - CDON vägrar reklamation

För en tid sedan köpte jag ett MSI 280x från CDON. Ett par dagar efter att jag installerat kortet upptäckte jag av en slump att det såg ut som att något slags vätska hade stänkt på kåpan som omger fläktarna på kortets kylare (se bilder nedan). Jag kontaktade då CDON och bad om att få göra en retur. CDON godkände min förfrågan och jag skickade in kortet till verkstaden (Captech) som CDON hänvisade till. Efter nästan tre veckor hade jag fortfarande inte hört något från CDON så jag tog kontakt med dem. Jag fick då veta att verkstaden undersökt kortet och kommit fram till att vätskan inte kommit från kortet. Hur verkstaden fastställt detta skrev inte CDON. Verkstaden kommer nu att skicka tillbaka kortet till mig och kräva mig på en felsökningsavgift.

Jag har undersökt datorn där kortet satt och har inte hittat något som kunnat läcka vätska på kortet. Datorn är luftkyld så det finns inget vätskekylningssystem som kan läcka. Kortet satt monterat med kylaren nedåt, så om en annan komponent skulle ha läckt vätskan så att den hade kunnat hamna på kylaren skulle i så fall den komponenten befunnit sig under kortet och sprutat upp vätskan på kortet. Inte nog med att detta låter långsökt i sig, det fanns inga andra komponenter nedanför kortet, förutom änden på moderkortet.

Efter lite googlande hittade jag flera andra fall (t.ex. 1, 2, 3) där folk med MSI-kort fått vätskestänk på kylaren. Detta tycker jag stärker min ståndpunkt - att vätskan kommer från kortets kylare. Kylare som läcker vätska verkar vara ett ovanligt men ändå existerade problem hos dessa kort.

En grafikkortskylare innehåller vätska både i heatpipesen och i fläktarnas glidlager, så att ett kort läcker vätska är ingen orimlighet. Tvärtom - det verkar snarare vara den mest sannolika förklaringen i det här fallet.

Tycker ni att mitt resonemang låter vettigt? Hur ska jag i så fall få CDON att ändra sig och låta mig reklamera kortet?

UPPDATERING 140310: Jag kontaktade CDON:s representant här på forumet, Josefin. Därefter har allt löst sig relativt snabbt. Verkstaden kontaktade MSI - tydligen fanns det plötsligt anledning att göra det ;). Ett par dagar senare fick jag veta att reklamationen hade gått igenom, och ett par dagar efter det fick jag en full återbetalning. Tack till Josefin och alla här på forumet som stöttade mig så att jag orkade stå på mig

EDIT: Fixade bilderna
EDIT2: Stavfel

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå/Västerbotten
Registrerad
Aug 2010

Förse CDON med det informationen du just givit oss och KRÄV en reklamation. Stå på dig mot dom. Även om telefonisten/teknikern säger att han minsann aldrig stött på detta problem tidigare så hör inte det till saken. Kortet är trasigt punkt!
Det är utan tvekan RMA på det här kortet.

GPU 2080Ti Moderkort ASUS RAMPAGE IV BLACK EDITION CPU 4930K 4.6Ghz
Minne Dominator 16GB 2133 CL9 Nätagg Corsair AX 1200i Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm XL2720T120Hz Hårddisk 2st Samsung SSD PRO 256GB Kylning 1800x500KC3 husradiator, EK Blocks
Överklockningstråden
. http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Tobbbe__:

Förse CDON med det informationen du just givit oss och KRÄV en reklamation. Stå på dig mot dom. Även om telefonisten/teknikern säger att han minsann aldrig stött på detta problem tidigare så hör inte det till saken. Kortet är trasigt punkt!
Det är utan tvekan RMA på det här kortet.

Tack för uppmuntran! Jag har redan försett CDON med i princip samma information, förutom bilderna som jag erbjudit dem, men som de inte verkar vara intresserade av att titta på. Ändå säger de bara att de "kan inte göra så mycket mer än gå efter verkstans beslut".

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Om det nu kommer från dina heatpipes så är det inget tvivel om att det är reklamation. Jag rekommenderar dig att kolla vad som står i garantierna hos MSI samt läsa (om du inte redan har gjort det) hur detta ska hanteras hos CDON. Det gäller att vara förbered, lycka till

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2012

Det är nog smörjmedel ifrån fläktarna, det kan se ut precis som på dina bilder

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av thompo:

För en tid sedan köpte jag ett MSN 280x från CDON. Ett par dagar efter att jag installerat kortet upptäckte jag av en slump att det såg ut som att något slags vätska hade stänkt på kåpan som omger fläktarna på kortets kylare (se bilder nedan). Jag kontaktade då CDON och bad om att få göra en retur. CDON godkände min förfrågan och jag skickade in kortet till verkstaden (Captech) som CDON hänvisade till. Efter nästan tre veckor hade jag fortfarande inte hört något från CDON så jag tog kontakt med dem. Jag fick då veta att verkstaden undersökt kortet och kommit fram till att vätskan inte kommit från kortet. Hur verkstaden fastställt detta skrev inte CDON. Verkstaden kommer nu att skicka tillbaka kortet till mig och kräva mig på en felsökningsavgift.

Jag har undersökt datorn där kortet satt och har inte hittat något som kunnat läcka vätska på kortet. Datorn är luftkyld så det finns inget vätskekylningssystem som kan läcka. Kortet satt monterat med kylaren nedåt, så om en annan komponent skulle ha läckt vätskan så att den hade kunnat hamna på kylaren skulle i så fall den komponenten befunnit sig under kortet och sprutat upp vätskan på kortet. Inte nog med att detta låter långsökt i sig, det fanns inga andra komponenter nedanför kortet, förutom änden på moderkortet.

Efter lite googlande hittade jag flera andra fall (t.ex. 1, 2, 3) där folk med MSI-kort fått vätskestänk på kylaren. Detta tycker jag stärker min ståndpunkt - att vätskan kommer från kortets kylare. Kylare som läcker vätska verkar vara ett ovanligt men ändå existerade problem hos dessa kort.

En grafikkortskylare innehåller vätska både i heatpipesen och i fläktarnas glidlager, så att ett kort läcker vätska är ingen orimlighet. Tvärtom - det verkar snarare vara den mest sannolika förklaringen i det här fallet.

Tycker ni att mitt resonemang låter vettigt? Hur ska jag i så fall få CDON att ändra sig och låta mig reklamera kortet?

http://drive.google.com/uc?export=view&id=0BxM2KGAsRFQOZ3VITl...

http://drive.google.com/uc?export=view&id=0BxM2KGAsRFQOdkVGQz...

http://drive.google.com/uc?export=view&id=0BxM2KGAsRFQOMUhiel...

http://drive.google.com/uc?export=view&id=0BxM2KGAsRFQOZWZaTC...

EDIT: Fixade bilderna

Gör det enkelt för dig; vänd dig till MSI. De har bra support.

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Earth
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av thompo:

Massa text

Fan va sjukt! Har samma typ av kort och på PCBn till korten har jag sett att mina kort också var "blöta" med nån form av oljig substans. Kan fixa bilder imorgon om du behöver. Funderar också på att lämna tillbaks mina kort nu bara för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jun 2013

Det är smörjolja från glidlagerna i fläktarna som har kommit ut och slungats iväg med bladen, jag har sett fler med samma sak, antagligen en ändring från MSI och fått i lite för mycket smörja eftersom den kylaren i början hade problem med att lagerna i fläktarna slets ut onormal fort.

Intel Core i7 4770k @ 4.5Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x4GB Corsair Vengeance 2133mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | Dell U2414H IPS skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 7 Ultimate 64bit | Custom EK vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Feb 2010

profissionell returavdelning som drar den slutsatsen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Vätskan i heat-pipe dunstar bort och lämnar inga spår efter sig, alla fall dom olika rören jag lyckats knäcka av.
Så det där är nog smörjmedel

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Mac83:

Det är smörjolja från glidlagerna i fläktarna som har kommit ut och slungats iväg med bladen, jag har sett fler med samma sak, antagligen en ändring från MSI och fått i lite för mycket smörja eftersom den kylaren i början hade problem med att lagerna i fläktarna slets ut onormal fort.

Då kanske det rentav bara är "bra" om det är så mycket så att överskottet tränger ut!
Bättre än att det är för lite.
Så brukar jag resonera när jag fettar in lager på min mountainbike, proppfullt med fett så det inte kan komma in smuts och vatten som sliter ner lagret i förtid.

Aerocool Xpredator X1 l Gigabyte GA-970A-D3 l Fractal Design Integra R2 650W l AMD FX-6100@4,2Ghz med egentillverkat vattenblock l Corsair Vengeance DDR3 1600MHZ 2x4GB CL9 l GIGABYTE GTX980 G1 GAMING l SSD OCZ ARC 100 120GB, 240GB | Seagate Barracuda 500GB l Samsung DVD brännare l 6st 120mm och 2st 140mm fläktar l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Portland, USA
Registrerad
Dec 2007

Torka av all extra vätska och använd kortet. Varför begära retur när det uppenbarligen fortfarande fungerar?

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå/Västerbotten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Knuckles:

Torka av all extra vätska och använd kortet. Varför begära retur när det uppenbarligen fortfarande fungerar?

För att är det så att packboxarna/o ringarna/tätningarna har dålig passform, eller läcker så kommer snart lagren gå torrt.
Har det en gång läckt ut smörjmedel kommer resten också läcka ut i sinom tid. Livstiden på lagren hänger på smörjmedlet. Torrt håller lagren max ett dygn.

Några här skriver att dom skulle vara "överfettade" kan vara så men låter rätt långsökt.

Såhär ska det absolut inte se ut. Tänk på att kortet kanske ska användas i flera år.
Vore inte så kul om lagren skär ihop 1 månad efter hans garanti löper ut. 3års garanti lämnar MSI, tror dock en registrering av kortet krävs.

Har dom fettat in lagren för mycket borde han åtminstone få det bekräftat från msi's tekniska support.

GPU 2080Ti Moderkort ASUS RAMPAGE IV BLACK EDITION CPU 4930K 4.6Ghz
Minne Dominator 16GB 2133 CL9 Nätagg Corsair AX 1200i Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm XL2720T120Hz Hårddisk 2st Samsung SSD PRO 256GB Kylning 1800x500KC3 husradiator, EK Blocks
Överklockningstråden
. http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Apr 2010

Olja från lagren + inkompetenta tekniker = detta.

| Enthoo EVOLV ITX | Z170-GAMING | I5 6500 3,2GHz | 8gb DDR4 | Intel 600p Series 256GB | MSI GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Acer Predator GN246HLBbid | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

överflöd av glidlager smörjmedel, inget du behöver bry dig om. tyvärr så har du nog skickat in kortet i onödan, som en tidigare sagt, MSI hade tidigare problem med att fläktarna gick torra pga snål smörjning, de har helt enkelt inte snålat med det på senare tid

|Workstation: AMD Threadripper 1900x | ASUS PRIME X399-A | GTX 1070 | 24GB DDR4 | SSD 750GB |
|VMware rig: HP ProLiant DL360 G6 | 48GB DDR3 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003

Det är möjligt att fett från fläktarnas lager inte är någon fara. Eller så är det en fara. Svårt att säga. Det jag främst är missnöjd med är:
1. Jag kontaktade CDON, beskrev problemet och bad att få göra en retur. De accepterade. Om de hade sagt att "nä, lite olja från lagren är ingen fara" hade jag sluppit skicka in kortet och därmed sluppit få betala felsökningsavgift.
2. Verkstaden hävdar att vätskan INTE KOMMER FRÅN KORTET. Detta tycker jag är helt galet. Och CDON nekar reklamation pga verkstadens påstående.

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

Okunniga servicetekniker är det tyvärr gott om. Jag hade skickat in ett nytt brev till CDON med länkadress till denna tråden. Då kan de ju kanske lära sig lite. Klart att du ska få byta ut den. Som Tobbbe_ skriver - de ska hålla i flera år. Varför vänta på att lagren skär. Och oljestänk (som i sig binder damm) i chassit, oacceptabelt.

Alltid finns det någon som inte begriper att badwill kostar CDON (och kanske MSI) betydligt mer, än en retur/RMA/utbyte skulle göra. Kortet går väl tillbaka till MSI från CDON hur som helst?

Kommer de inte till "sans" så hade jag kontaktat MSI, och därefter ARN. Ge inte upp!

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W7, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Om kortet fungerar vad är problemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Btw troligtvis kan det vara så att plasten "läcker" olja när kortet blir varmt men det bör ju inte ha någon prestanda påverkan alls och kommer inte kortsluta kretsen så varför skulle de godkänna din reklamation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Almtom:

Om kortet fungerar vad är problemet?

Att fläktarna dör i förtid för att smörjmedlet läcker ut och kortet blir överhettat och går sönder?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Mysigt med allt damm som fastnar i oljan me.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Almtom:

Om kortet fungerar vad är problemet?

Problemet är att jag kontaktar CDON och säger "Hej. Kortet läcker vätska". "Skicka in kortet" svarar de. Jag skickar in kortet. "Kortet läcker inte vätska. Ge oss pengar!" säger CDON.

Skrivet av Almtom:

Btw troligtvis kan det vara så att plasten "läcker" olja när kortet blir varmt men det bör ju inte ha någon prestanda påverkan alls och kommer inte kortsluta kretsen så varför skulle de godkänna din reklamation?

Som jag skrivit flera gånger redan: CDON hävdar att vätskan inte kommer från kortet. Därför vägrar de reklamation.

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av thompo:

Problemet är att jag kontaktar CDON och säger "Hej. Kortet läcker vätska". "Skicka in kortet" svarar de. Jag skickar in kortet. "Kortet läcker inte vätska. Ge oss pengar!" säger CDON.

Som jag skrivit flera gånger redan: CDON hävdar att vätskan inte kommer från kortet. Därför vägrar de reklamation.

Att de inte går med på reklamation ser jag inga större problem med egentligen. Väldigt enkelt att torka av själv och om det nu blir problem med fläktarna så ta det på garantin då. Men det är ju inge vidare kul att deras serviceverkstad har dragit slutsatser som upplevs som felaktiga och att du därför behöver betala för undersökningskostnaden. Det hade jag också varit missnöjd med!

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Söderbäck:

Att de inte går med på reklamation ser jag inga större problem med egentligen. Väldigt enkelt att torka av själv och om det nu blir problem med fläktarna så ta det på garantin då. Men det är ju inge vidare kul att deras serviceverkstad har dragit slutsatser som upplevs som felaktiga och att du därför behöver betala för undersökningskostnaden. Det hade jag också varit missnöjd med!

Men då skulle de ha sagt det från början: "Läckande vätska utgör inte grund för reklamation", inte "Skicka in kortet!"

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Tycker man inte ska behöva torka av olja på grafikkort när det läckt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av thompo:

Men då skulle de ha sagt det från början: "Läckande vätska utgör inte grund för reklamation", inte "Skicka in kortet!"

De kanske misstänkte läckande heatpipes vilket de säkerligen tar hand om under garantiärenden. Och de kan inte veta hur felet ser ut/ter sig innan de tagit en titt själva.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åre
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Söderbäck:

Att de inte går med på reklamation ser jag inga större problem med egentligen. Väldigt enkelt att torka av själv och om det nu blir problem med fläktarna så ta det på garantin då. Men det är ju inge vidare kul att deras serviceverkstad har dragit slutsatser som upplevs som felaktiga och att du därför behöver betala för undersökningskostnaden. Det hade jag också varit missnöjd med!

Så du skulle alltså acceptera att din nya bil läkte olja också? "Ingen fara, bilen går ju iaf tills oljan är slut... du har väl papper att torka garaget med?"^^
Rent principiellt menar jag.

Olja/fett runt och på kylflänsarna kommer dessutom med all säkerhet att samla dam, vilket kommer försämra kylarens prestanda. Därav solklar reklamation enligt mig.

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av TheRealKENtAgent:

Så du skulle alltså acceptera att din nya bil läkte olja också? "Ingen fara, bilen går ju iaf tills oljan är slut... du har väl papper att torka garaget med?"^^
Rent principiellt menar jag.

Olja/fett runt och på kylflänsarna kommer dessutom med all säkerhet att samla dam, vilket kommer försämra kylarens prestanda. Därav solklar reklamation enligt mig.

Förhastade slutsatser. Vi vet ju inte om det är ett oljeläckage. Kan ju lika gärna ha varit en för riklig dosering vid montering. Jag hade inte krävt en ny bil om det var 2 några droppar olja olja på huven eller runt kylarfläkten. Det är ju det enda vi vet so far om grafikkortet. Vid konfirmerat läckage hade jag däremot tänkt annorlunda.

För övrigt är det en bedrövlig jämförelse med bilar i det här fallet. Olika produktkategorier bedöms olika utifrån en uppsjö kriterier. Ett problem på en pryl behöver inte vara något bekymmer på en annan pryl. Jag kan acceptera fotavtryck på en gummimatta till bilen, men jag vill inte ha fotavtryck på lövbiffen från konsum.

Viktiga här är att jag inte säger åt vad någon annan ska tycka eller ställa hypotetiska frågor till någon om hur de skulle agera i andra situationer. Det blir bara pajkastning av sådana resonemang.

Som sagt hade jag själv inte gjort mer än att torka av oljan från kylarkåpan och varit nöjd med det. Du får tycka annorlunda om du vill det.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Söderbäck:

Förhastade slutsatser. Vi vet ju inte om det är ett oljeläckage. Kan ju lika gärna ha varit en för riklig dosering vid montering. Jag hade inte krävt en ny bil om det var 2 några droppar olja olja på huven eller runt kylarfläkten. Det är ju det enda vi vet so far om grafikkortet. Vid konfirmerat läckage hade jag däremot tänkt annorlunda.

För övrigt är det en bedrövlig jämförelse med bilar i det här fallet. Olika produktkategorier bedöms olika utifrån en uppsjö kriterier. Ett problem på en pryl behöver inte vara något bekymmer på en annan pryl. Jag kan acceptera fotavtryck på en gummimatta till bilen, men jag vill inte ha fotavtryck på lövbiffen från konsum.

Viktiga här är att jag inte säger åt vad någon annan ska tycka eller ställa hypotetiska frågor till någon om hur de skulle agera i andra situationer. Det blir bara pajkastning av sådana resonemang.

Som sagt hade jag själv inte gjort mer än att torka av oljan från kylarkåpan och varit nöjd med det. Du får tycka annorlunda om du vill det.

Det är lätt att säga när man inte är personen med problemet. Tror du skulle gnälla på verkstaden om den droppade lite olja och för eller senare hade du fått en 2:a på bilprovningen för olje läcka.

Ont:
Så klart att det inte ska läcka någon form av vätska/olja. Då får de nog skriva lite info om det och skicka med en trasa att man ska rengöra kortet efter ett antal timmar. Och vem fan hade köpt ett sådant kort. Det har såklart blivit något fel på fabrik och då borde de antingen byta ut kortet eller ta in det för rengöring och testing på MSI.

Har du Windows 8 och 8.1 så klicka på denna länk
http://nooooooooooooooo.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Söderbäck:

Förhastade slutsatser. Vi vet ju inte om det är ett oljeläckage. Kan ju lika gärna ha varit en för riklig dosering vid montering. Jag hade inte krävt en ny bil om det var 2 några droppar olja olja på huven eller runt kylarfläkten. Det är ju det enda vi vet so far om grafikkortet. Vid konfirmerat läckage hade jag däremot tänkt annorlunda.

För övrigt är det en bedrövlig jämförelse med bilar i det här fallet. Olika produktkategorier bedöms olika utifrån en uppsjö kriterier. Ett problem på en pryl behöver inte vara något bekymmer på en annan pryl. Jag kan acceptera fotavtryck på en gummimatta till bilen, men jag vill inte ha fotavtryck på lövbiffen från konsum.

Viktiga här är att jag inte säger åt vad någon annan ska tycka eller ställa hypotetiska frågor till någon om hur de skulle agera i andra situationer. Det blir bara pajkastning av sådana resonemang.

Som sagt hade jag själv inte gjort mer än att torka av oljan från kylarkåpan och varit nöjd med det. Du får tycka annorlunda om du vill det.

Om jag köper en ny bil och vid leverans är hela motorn oljig så skulle bilfirman både få sanera, undersöka och komma mer en rimlig förklaring innan jag accepterade leveransen.
Om det började rinna olja eller vätska ifrån en ny bil redan efter några dagars körning så skulle även det vara något bilfirman tog på sig att sanera/undersöka.

Men servicenivån är ju lite lägre i elektronikbranschen, i alla fall om CDON får bestämma.

Ontopic: Kan verkstaden/CDON ge en rimlig förklaring vad det är för typ av vätska och var den kommer ifrån?
Det låter ju osannolikt att den skulle regna upp ifrån nätagget eller den komponent som är placerad direkt under grafikkortet...