Permalänk

Laptopen blir för varm

Hej

Min ASUS X53T laptop blir jävligt varm när jag spelar nuförtiden.. Jag har haft den ett tag, minst 2 år.
Dock har jag varit jävligt lat och inte orkat köpa en kylplatta vilket jag gjorde igår eftersom den blivit jävligt varm ett tag nu.. Kylplattan hjälper inte ett piss, köpte en Targus Lap Chill Mat, fick höra från någon som jobbade på Elgiganten att det är den mest sålda och att den funkar bra och kyler ner datorn.
Det gör den, men bara under datorn, och fläkten antar jag att det är, sitter på sidan på den här datorn, så den kyler ju inte ner den precis så den blir ju då jävligt varm och stängs av.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra, tänkte ifall någon här vet vad jag kan göra?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westman96:

Hej

Min ASUS X53T laptop blir jävligt varm när jag spelar nuförtiden.. Jag har haft den ett tag, minst 2 år.
Dock har jag varit jävligt lat och inte orkat köpa en kylplatta vilket jag gjorde igår eftersom den blivit jävligt varm ett tag nu.. Kylplattan hjälper inte ett piss, köpte en Targus Lap Chill Mat, fick höra från någon som jobbade på Elgiganten att det är den mest sålda och att den funkar bra och kyler ner datorn.
Det gör den, men bara under datorn, och fläkten antar jag att det är, sitter på sidan på den här datorn, så den kyler ju inte ner den precis så den blir ju då jävligt varm och stängs av.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra, tänkte ifall någon här vet vad jag kan göra?

Tacksam för svar!

Dör den av värmen menar du ? I så fall är det antingen för mycket skit i fläkten så att den inte lyckas ge tillräckligt luftflöde eller tjockt vid utblåset så att varmluften inte kommer ut riktigt, alternativ behov av ny kylpasta är min gissning. Så plocka isär den gör rent och byt kylpasta när du ändå står med byxorna nere.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

köp en riktig dator så ska du se på kylning!

annars kan du ju alltid köpa en ny laptop
eller öppna upp den och blåsa rent fläktarna (håll i dem så de inte spinner åt fel håll och går sönder)
eller börja spela i en köttfrys

Permalänk
Medlem

1. Rensa ut damm
2. Byt kylpasta om dammrensningen inte gör mycket
3. Testa att undervolta också kanske, det hjälpte min med minst 15 grader.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

när datorn är avstängd brukar jag ta dammsugaren och kör vid ventilationen där fläkten suger in all luft och det funkar rätt bra för att få ur damm

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w