Radeon R9 290X med Asus DirectCU II och Gigabyte Windforce 3X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Och då borde man jämföra med 290x lightning eftersom classified är bättre än vanliga eftermarknadskort.

290X Lightning mot 780Ti Lightning då kanske?

Skrivet av kallesprattt:

Hmm, 780 Ti skulle behöva sänka priset till runt 5500 spänn för att vara det bästa valet igen...

Redan löst

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Angående effektmätning, är ju inte för flera kort, but still.

Sedan är jag väldigt nyfiken på vad dina kort drar, både 1 som 2, som jämförelse mot SweCs test.

Swec mäter för hela systemet, mellan väggen och nätagget, står i texten/under bilden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Om du läser i tråden så ser du att många kommentarer inte handlar om det, utan om att temperaturen helt enkelt anses vara för hög. Det beror inte på att kylarna nödvändigtvis är dåliga, utan på att tillverkarna helt enkelt valt en viss måltemp.

När det gäller huruvida kylarna klarar av att hålla frekvenserna varierar det som du säger. Både Gigabytes och Asus modeller hänger enligt våra tester med i respektive prestandaläge, något som även gäller referenskylaren med brytaren i Über. Alla tre tysta lägen innebär dock kompromisser med frekvenser, även om det är förhållandevis marginellt för Asus-kortet.

Nja. Alltså tempen är ju kanske lite väl hög, men det funkar ju att ligga där. Men vad som är det riktigta problemet är ju att inte ens vid den temperaturen så kan kortet hålla full klock. Men en sak som jag har märkt som jag nämde i ett annat inlägg är att mjukvaran verkar rampa fläktarna så den en går över 95c grader men stannar dock på 60% vilket gör att referenskylaren skulle ju klara hålla tempen vid full klock men hindras av mjukvaran. Det gick att lura mjukvaran om man lastade korten så tempen gick till 80 grader och sedan satte limit på 50grader. Men så skall man ju inte behöva göra. Om man kunde fixera rpm på fläktarna som man kunde på dom äldre korten/programvaran/mjukvaran så kunde man nog kunna hålla full load vid max frekvens. Men 90% på fläktarna på ett referenskort vill man inte köra i. Hade en kaffemugg på burken och skapade ringar i kaffet.

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk

Fan va skumt att det skiljer 20 grader på SweClockers tester och Guru3D. Bara skummat igenom deras review så jag kan ju missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Fan va skumt att det skiljer 20 grader på SweClockers tester och Guru3D. Bara skummat igenom deras review så jag kan ju missat något.

Kan vara så att dom testar i en öppen miljö och swec kör i ett chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

290X Lightning mot 780Ti Lightning då kanske?

Redan löst

Well, 780 Ti är det självklara valet alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Du behöver inte vara dryg. Det finns 780TI för betydligt mindre än 6290kr. Här är till exempel ett från komplett för 5690kr.

Här är en bunt andra från stora och respekterade återförsäljare.'

5790kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187186-gigaby...
5490kr
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...
5790kr
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/187196-palit_...

och här är ett för 5390kr från netonnet
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Om du använder prisjakt kan du hitta fler.

Ok. My bad då. Letade 780Ti på prisjakt och fick upp priset 6290kr på ställen man känner igen. Kanske missade nåt...

Jag skyller vresigheten på fredagspanelsabstinens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

Well, 780 Ti är det självklara valet alltså.

Jag tycker ju det

Edit - Aha, du var visst avstängd.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Relik 📜

Observera!

Artikeln är uppdaterad med nya resultat för Gigabyte-kortet, vilket även får utmärkelsen "Bra produkt". Det visade sig att kortet SweClockers fått är defekt, och ett ersättningskort landade på kontoret i veckan. Tyvärr kom förhandsinformation om detta inte fram till redaktionen, antagligen på grund av ledigheter runt det kinesiska nyåret.

http://www.sweclockers.com/recension/18202-radeon-r9-290x-med...

Det kan krävas flera uppdateringar innan eventuell cache rensas och alla diagram laddas om. Har jag missat att uppdatera något textstycke, använd funktionen "Rätt artikeln".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Fin temp på kortet nu

Permalänk
Medlem

Vill se recension av Sapphire 290 Tri-X, speciellt nu när priserna stabiliserat sig. Det kortet är mer aktuellt än det överprisade 290X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Vad använder du för vattenkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en länk i min signatur.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scious:

Har en länk i min signatur.

Shit vad är det för delar du använder? För alla står inte med i sign?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Brand basher or not, så har han helt rätt i att AMD kort är enormt mycket bättre på cryptocoin mining än nVidia. Och det kan lätt betala för kortet inom ett par månaders mining.

Nvidia korten tycks dock hantera övergångar som sker när man t.ex. tabbar mellan spel/desktop snabbare än AMD av nån anledning, minns speciellt när det tog en kvart att komma ur SC2 på 5850... Det är inte lika illa nu men fortfarande märkbart. Däremot har ju AMD den gigantiska fördelen med just mining som gör att man kan komma undan med att kortet är gratis i längden, något som är rätt mycket svårare med det gröna laget, dels för att marginalen mot elkostnad är avsevärt mindre och dels för att korten överlag är aningen dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nvidia korten tycks dock hantera övergångar som sker när man t.ex. tabbar mellan spel/desktop snabbare än AMD av nån anledning, minns speciellt när det tog en kvart att komma ur SC2 på 5850... Det är inte lika illa nu men fortfarande märkbart. Däremot har ju AMD den gigantiska fördelen med just mining som gör att man kan komma undan med att kortet är gratis i längden, något som är rätt mycket svårare med det gröna laget, dels för att marginalen mot elkostnad är avsevärt mindre och dels för att korten överlag är aningen dyrare.

Hmm, hade ett 5870 tidigare och har inte märkt någon direkt skillnad i tab ut hastighet. Låter mer som det var nått strul med dina drivers bak då. För det ska inte ta en kvart att tabba ut ur ett spel. Oavsett om man har AMD eller nVidia.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Hmm, hade ett 5870 tidigare och har inte märkt någon direkt skillnad i tab ut hastighet. Låter mer som det var nått strul med dina drivers bak då. För det ska inte ta en kvart att tabba ut ur ett spel. Oavsett om man har AMD eller nVidia.

Nja, det är (var) ett känt fel i just starcraft 2 som enbart drabbade AMD, jag märker dock att mitt gamla GTX460 hanterade såna övergångar snabbare och mjukare än vad mitt 280X gör, 280X med senaste drivrutiner och driversweeper som rensat bort allt det gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nja, det är (var) ett känt fel i just starcraft 2 som enbart drabbade AMD, jag märker dock att mitt gamla GTX460 hanterade såna övergångar snabbare och mjukare än vad mitt 280X gör, 280X med senaste drivrutiner och driversweeper som rensat bort allt det gamla.

Ah, sånt som händer ibland tyvärr. Tills nån lyfter på arslet och fixar problemet.
En potentiell workaround är att kanske kör i fullscreen window mode. Kommer dock inte ihåg om SC2 har detta läget.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ah, sånt som händer ibland tyvärr. Tills nån lyfter på arslet och fixar problemet.
En potentiell workaround är att kanske kör i fullscreen window mode. Kommer dock inte ihåg om SC2 har detta läget.

Det har det, men det förde med sig en del andra problem. Jag tror problemet är fixat nuförtiden, spelar inte SC2 längre iaf

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerar på Asus(OC) resultat på Metro Last Light? 54 medel och 55 som lägsta fps?? Wut?
Tyckte det bara stack ut så från övriga resultat..

Dold text
Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Ingen som reagerar på Asus(OC) resultat på Metro Last Light? 54 medel och 55 som lägsta fps?? Wut?
Tyckte det bara stack ut så från övriga resultat..

Haha. Ja det där är omöjligt... Säkert skrivfel

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk

Kan meddela att mitt resultat med Unigine Vally på samma inställningar får jag 2920 med mitt 780 Ti Phantom!

Så dom specialkortet är mycket snabbare en ref.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk

Jag har ett sådant Gigabytekort, och det klockar ned sig när det når ~84 grader. Ska det vara så, även i über mode? Känns lite lamt.

Edit: Var ju så att über mode var åt andra hållet på Gigabyte jämfört med vad de flesta andra verkar ha. Nu kan jag bränna sönder kortet bäst jag vill. Perfekt.