Köper du för kraftfulla nätaggregat?

Permalänk

Köper du för kraftfulla nätaggregat?

Nu är detta visserligen inte en nyhet. Jag har för mig att redaktionen på Sweclockers är duktiga på att mäta effekt på både grafikkort och system.

Tom Logan brukar dock göra "in your face" videos. Så jag tänkte att det skulle vara trevligt att dela med mig detta klipp.

Nu så har jag inte själv köpt mitt nätaggregat som står sign, men om jag hade köpt ett så skulle jag inte vara så långt ifrån. Man köper utifall att man skulle lägga till ett grafikkort, trots att ens primära grafikkort lär vara utdaterad efter några år. Så, köper ni för kraftfulla nätaggregat och varför gör ni det?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk

*Blir inte lika varmt
*Ett nätaggregat som går på 90% hela tiden kommer antagligen att dö innan ett som går på 50%
*Dom mer energi effektiva vid lägre % användning
*Ofta tystare

Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Jubileumsmästare

Räknade ut ungefärlig watt vid max belastning. Dubblade effekten och valde ett nätaggregat däromkring med 80+ platinum och goda betyg.

Permalänk
Medlem

Nej jag skulle gärna haft ett 1500W nu när jag ska byta grafikkort!

Jag hade ALDRIG klarat mig på ett 450W
Min rigg drar 750W vid spelande just nu med två skärmar (men hur mycket kan en skärm dra...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av swechilli:

*Blir inte lika varmt
*Ett nätaggregat som går på 90% hela tiden kommer antagligen att dö innan ett som går på 50%
*Dom mer energi effektiva vid lägre % användning
*Ofta tystare

Rätta mig gärna om jag har fel.

Det mesta är sant utom att "Dom mer energi effektiva vid lägre % användning" Då ett nättagg har högst effektivitet vid 50% belastning. Inte ovanligt att du har lägst effektivitet mellan 0-30% belastning.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av swechilli:

*Blir inte lika varmt
*Ett nätaggregat som går på 90% hela tiden kommer antagligen att dö innan ett som går på 50%
*Dom mer energi effektiva vid lägre % användning
*Ofta tystare

Rätta mig gärna om jag har fel.

Med tanke på när du svarade så gissar jag att du inte sett filmen jag länkade?

  • Nej du ska inte alltid behöva ha 90%. Jag pratar om folk som kör mycket lägre.

  • Den har inte alltid en högre verkningsgrad om du har en "'% användning"

  • Att den är tystare har du rätt i. Men om du faktiskt ser filmen så ser du ett nätaggregat som är tyst OCH inte är över 1000 watt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem
Skrivet av swechilli:

*Blir inte lika varmt
*Ett nätaggregat som går på 90% hela tiden kommer antagligen att dö innan ett som går på 50%
*Dom mer energi effektiva vid lägre % användning
*Ofta tystare

Rätta mig gärna om jag har fel.

1. Värme får du av effekt som går till spillo så där är det verkningsgraden som spelar roll.
2. Går ett nätagg sönder av 90% belastning så får du ett nytt på garanti, vilket är 5 år på nätagget i videon, som låg som mest på 80% i normalt spelande.
3. 80 Plus Gold 87% @ 30% load, 90% @ 50% load, 87% @ 100% load. 550W till datorn i videon = optimalt men 450W någon procent i skillnad.
4. Beror på hur mkt värme som utvecklas och fläkten.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Blev väldigt överraskad av resultatet faktiskt. Jag brukar tycka att folk rekommenderar för kraftiga nätagg men att 450W är tillräckligt för ett 780ti visste jag inte.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja, usch va mitt gamla agg (coolermaster, lustigt namn) väsnade så pass att jag fick öppna det och voida garantin för att sätta på en resistor för att få ner fläktvarven vilket betydde en betydligt varmare (dock tystare) dator, följden blev att jag kunde klocka sämre och random frysingar/bsod. Riktigt helvete faktiskt....

Numera kör jag HX650 med 2 grafikkort, inga problem alls och kommer ALDRIG igen köpa något billigt crap som "låter fint på pappret"

Men så har också aggen blivit betydligt tystare under åren och med vettiga fläktkurvor...

Conclusion;
Ett par hundralappar mer på ett bra agg kan spara mycket pengar till huvudvärkstabletter

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Blev väldigt överraskad av resultatet faktiskt. Jag brukar tycka att folk rekommenderar för kraftiga nätagg men att 450W är tillräckligt för ett 780ti visste jag inte.

Om man kollar på sweclockers test så ska det räcka, detta är även från väggen så du får dra av några % till.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Grejen är väl ofta(?) prisskillnaden?
Kollar man RM-serien, och bara dustinhome, som han har som exempel, så:
550w - 890:-
650w - 990:-
750w - 985:-
850w - 1190:-

Prisskillnaden är struntsummor i relation till vad en hel rigg kostar så jag förstår att folk bara säkrar upp och köper på sig lite extra.

Permalänk

Snarare köper jag för svaga nätaggregat :/ kör dubbla nätaggregat i mina datorer och trots det ligger jag relativt nära gränserna. Mitt senaste till exempel kör jag ett nätagg på 1200w och ett på 750w och inget av dem har mer än cirka 50-150 watt över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Snarare köper jag för svaga nätaggregat :/ kör dubbla nätaggregat i mina datorer och trots det ligger jag relativt nära gränserna. Mitt senaste till exempel kör jag ett nätagg på 1200w och ett på 750w och inget av dem har mer än cirka 50-150 watt över.

Specs?

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som att jag har läst liknande trådar tidigare...

Hur som helst. Nej, jag köper inte överdrivet kraftfulla aggregat. Mitt nuvarande nätaggregat är överdimensionerat, men det beror på att jag har gått tillbaka till singelkort efter att ha provat på SLI.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Nej jag skulle gärna haft ett 1500W nu när jag ska byta grafikkort!

Jag hade ALDRIG klarat mig på ett 450W
Min rigg drar 750W vid spelande just nu med två skärmar (men hur mycket kan en skärm dra...)

Är det du som har räknat eller har du mätt?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Skrivet av simon253:

Blev väldigt överraskad av resultatet faktiskt. Jag brukar tycka att folk rekommenderar för kraftiga nätagg men att 450W är tillräckligt för ett 780ti visste jag inte.

450/550 watt är lagom med ett grafikkort. Sen är det betydligt viktigare att man inte väljer dåliga agg. Ett 1000 watts agg av dålig kvalité kanske inte går att få ut mer än 500 watt, över det är peak värde.

Välj agg som kostar 1 kr watten och 5 års garanti är en grundregel och sen titta på recensioner på resten av agget.

Skrivet av mackan_93:

Snarare köper jag för svaga nätaggregat :/ kör dubbla nätaggregat i mina datorer och trots det ligger jag relativt nära gränserna. Mitt senaste till exempel kör jag ett nätagg på 1200w och ett på 750w och inget av dem har mer än cirka 50-150 watt över.

Tycker snarare folk köper för dåliga agg. Alltså av dålig kvalité med mycket watt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Känns som att jag har läst liknande trådar tidigare...

Hur som helst. Nej, jag köper inte överdrivet kraftfulla aggregat. Mitt nuvarande nätaggregat är överdimensionerat, men det beror på att jag har gått tillbaka till singelkort efter att ha provat på SLI.

Jo det har jag med. Orsaken till varför jag postade en till var eftersom hårdvaran har blivit ganska så effektiv och att denna video hade just postats.
Känner att det finns ytterligare diskussionsvärde angående detta.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Moderkort: asrock h61 btc pro
Grafikkort: 6*gigabyte r9 280x
Ram: 4 gb corsair
Processor: intel celeron g1620

För att tillföra nåt till diskussionen och inte bara göra mig lustig över detta därför att jag minar och kräver extremt mycket ström så är ju anledningen till att man köper nätagg som är "överdrivet" kraftfulla är för att dom är av högre kvalitet och inte behöver jobba lika hårt och ofta är tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Är det du som har räknat eller har du mätt?

Mätt direkt ifrån väggen; http://i.imgur.com/FK4VYG8.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Moderkort: asrock h61 btc pro
Grafikkort: 6*gigabyte r9 280x
Ram: 4 gb corsair
Processor: intel celeron g1620

Just din rigg är ju inte speciellt vanlig, jag förstår att du inte klarar dig på 450w Nu var ju videon riktad till nya konsumenter och inte farming-riggar

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag har lite onödigt kraftfullt, sitter på 650w på min relativt svaga rigg. Dock är det mer överkurs nu än när det var nytt, pga blivit mer strömsnåla grafikkort mot då.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Mätt direkt ifrån väggen; http://i.imgur.com/FK4VYG8.jpg

Vet inte exakt vad du kör för skärmar, men jag har mätt upp min 30-tums 2560x1600 HP LP3065 till nästan 200w.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför du skapar den här tråden
Det står väl var och en fritt att välja utan att man skall ha dåligt samvete för att man valde si eller så
Det går alldeles utmärkt att köra till Stockholm med en billig bil men ändå ser du en hel del bilar på vägen som kostar mer än dom flesta av hos har råd med

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Just din rigg är ju inte speciellt vanlig, jag förstår att du inte klarar dig på 450w Nu var ju videon riktad till nya konsumenter och inte farming-riggar

Hehe ja jag vet, skojade mest eftersom riggen är speciell men la till nåt som faktiskt är relevant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Vet inte exakt vad du kör för skärmar, men jag har mätt upp min 30-tums 2560x1600 HP LP3065 till nästan 200w.

En gammal 24" 1920x1080P 60hz skärm så 200W tror jag inte den slukar

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Det mesta är sant utom att "Dom mer energi effektiva vid lägre % användning" Då ett nättagg har högst effektivitet vid 50% belastning. Inte ovanligt att du har lägst effektivitet mellan 0-30% belastning.

Fast skillnaden mellan 50% och 90% belastning brukar vara någonstans mellan 3-5%.. sen droppar den ner ganska fort

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Vet inte exakt vad du kör för skärmar, men jag har mätt upp min 30-tums 2560x1600 HP LP3065 till nästan 200w.

Strömadaptern till min ledbelysta 24" ger 28w, min gamla 22" tar något mer ström (och blir också varm).

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

Förstår inte riktigt varför du skapar den här tråden
Det står väl var och en fritt att välja utan att man skall ha dåligt samvete för att man valde si eller så
Det går alldeles utmärkt att köra till Stockholm med en billig bil men ändå ser du en hel del bilar på vägen som kostar mer än dom flesta av hos har råd med

Om du fick dåligt samvete över denna tråd så ber jag om ursäkt. Det var inte därför jag valde att skapa den.

Om det är något vi på detta forum vill så är det ju att vi ska vara uppdaterade och villiga att diskutera om ämnet. Samt ta bort olika myter och okunskap hos folk. "Låt folk göra vad dom vill" kan du ju säga som svar till varje tråd. Jag tror knappast att folk lär få ångest angående deras val av PSU. Men det kan vara värt att tänka på nu när man kan bygga högpresterande med mer energieffektiva system.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Har ett agg på 750w guld certat och riggen drar i bf4 ca 420w när det peekar.. så jag skulle gott klara mig på ett 550w..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

hehe. fick alldeles nyss hem mitt nätagg til min NAS so kommer dra ca 60W. agget är på 450W

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |