Spel kvar i bibliotek trots återbetalning?

Permalänk
Medlem

Spel kvar i bibliotek trots återbetalning?

Jag köpte för några månader sedan BF4 på Origins webbsida, via en indisk proxy bara för att testa hur spelet fungerade på min dator. Om jag inte var nöjd kunde jag ju bara kräva återbetalning från EA, tack vare deras "Origin Great Game Guarantee", vilket jag också gjorde eftersom spelet inte flöt på bra på min fem år gamla dator.

Jag fick tillbaka mina pengar nån dag senare, men jag avinstallerade inte spelet direkt. Efter nån vecka insåg jag att det fortfarande låg kvar på datorn, så då avinstallerade jag det. Men spelet verkade inte tas bort från mitt konto.

Fortfarande ligger det där bland mina andra Originspel, och jag kan klicka på spelets ikon för att ladda ned det. Grejen är att jag inte riktigt vågat ladda ned det, tänkt om man skulle åka på att betala tillbaka återbetalningen..? Låter asfånigt jag vet x)

Någon kommentar på detta?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

De kan aldrig kräva att du betalar igen om du inte accepterar det.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

De kan aldrig kräva att du betalar igen om du inte accepterar det.

Nej tänkte väl det

Har nu testat att försöka ladda ned, verkar gå bra hitintills...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Eftersom EA nu har infört en förhållandevis generös återbetalningspolicy så tycker jag inte att du ska utnyttja det. Kontakta EA. Om det hade varit tvärtom hade det blivit ett jäkla liv.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Eftersom EA nu har infört en förhållandevis generös återbetalningspolicy så tycker jag inte att du ska utnyttja det. Kontakta EA. Om det hade varit tvärtom hade det blivit ett jäkla liv.

Jo, du har rätt. Men nu blev jag nyfiken på om spelet spelet kommer att fungera. Kan ju vara så att jag kan ladda ned det, men att det inte kommer att gå att starta.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Haha, ja det fungerar faktiskt. Ska ändå inte spela det, fungerar alldeles för dåligt på min dator iaf.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Kontakta EA o förklara hur allt gått till, har du tur får du någon kompesation. Dom kan ju inte precis kräva att du ska betala eftersom du inte gjort något "fel".
Anser inte att det är fel då du bara testat o se om det fungera o starta osv. Vilket fall som helst så kan du känna dig som en god människa och göra rätt för dig genom att kontakta EA

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Kontakta EA o förklara hur allt gått till, har du tur får du någon kompesation. Dom kan ju inte precis kräva att du ska betala eftersom du inte gjort något "fel".
Anser inte att det är fel då du bara testat o se om det fungera o starta osv. Vilket fall som helst så kan du känna dig som en god människa och göra rätt för dig genom att kontakta EA

Min moral ställs på prov helt klart Det är frestande att behålla det Jag planerar att införskaffa en ny dator när de nya Z97 moderkorten släpps, och då vill jag ju kunna spela BF4. Men jag ska väl kontakta EA antar jag.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Men hallå? Det här är EA vi snackar om. De kommer knappast bry sig om du kontaktar dem och förklarar vad som hänt...
De suger ut pengar från folk som iglar, bara behåll spelet. Inget kommer hända.

Permalänk
Medlem

Behåll det så länge det fungerar så får ju EA skylla sig själv.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Fuck it. Jag behåller det tills vidare.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Varför inte vara ärlig, säga vad som hänt. Finns chans att han får behålla det pga något tekniskt fel.
Han fick ju faktiskt pengarna tillbaka, och folk snackar alltid skit om EA så jäkla mycket... suck...

Skulle kunna bli så att hans account blir bannat om han bara behåller spelet, om EA upptäcker det, och jag tror inte TS skulle vilja det.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Varför inte vara ärlig, säga vad som hänt. Finns chans att han får behålla det pga något tekniskt fel.
Han fick ju faktiskt pengarna tillbaka, och folk snackar alltid skit om EA så jäkla mycket... suck...

Skulle kunna bli så att hans account blir bannat om han bara behåller spelet, om EA upptäcker det, och jag tror inte TS skulle vilja det.

Högst osannolikt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christoffer1989:

Varför inte vara ärlig, säga vad som hänt. Finns chans att han får behålla det pga något tekniskt fel.
Han fick ju faktiskt pengarna tillbaka, och folk snackar alltid skit om EA så jäkla mycket... suck...

Skulle kunna bli så att hans account blir bannat om han bara behåller spelet, om EA upptäcker det, och jag tror inte TS skulle vilja det.

Kan inte vara TS:s problem om Original buggar. Han begärde återbetalning och då kan det inte krävas extra arbete från TS för att bli av med spelet. Hem rår inte över detta ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Kan inte vara TS:s problem om Original buggar. Han begärde återbetalning och då kan det inte krävas extra arbete från TS för att bli av med spelet. Hem rår inte över detta ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Men fel kan man lätt rapportera, det jag menade Är ju inte tidskrävande att göra rätt för sig
Jämför med (lite mer skillnad, men samma princip) om en bank gör fel med överföring av pengar, så du har helt plötsligt 2mille på kontot, så är du skyldig att kontakta banken o meddela det, du kan ju inte använda upp pengarna hur du vill, fast det inte är du som gjort fel

Jag vet inte hur EA kontrollerar keys etc, men om vi skulle säga att keyn inte är länkad till kontot men går att spela ändå, så kan det bli så illa att hela origions accountent blir bannet, mindre troligt men den chansen finns

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Högst osannolikt.

Osannolikt att hans konto blir avstängt? Knappast. EA har ju haft betydligt lösare grunder att stänga av användare för.
Detta faller ju trots allt under bedrägligt beteende eller möjligtvis bedrägeri enligt svensk lagstiftning.

Permalänk
Medlem

Inte ska väl du fresta på deras support. Nej tänk på EA, gamerns bäste vän, och behåll

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Behåll spelet! Se det som en öppen beta till ett spel som aldrig kommer att bli helt buggfritt... Sämsta köpet jag gjort, och jag betalde ea över 800kr för det. Vi är säkert många som inte startar spelet mer än en gång varannan månad eller så bara för att bli besvikna igen, så vi kan nog säga att vi har betalt din livens oxå

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christoffer1989:

Men fel kan man lätt rapportera, det jag menade Är ju inte tidskrävande att göra rätt för sig
Jämför med (lite mer skillnad, men samma princip) om en bank gör fel med överföring av pengar, så du har helt plötsligt 2mille på kontot, så är du skyldig att kontakta banken o meddela det, du kan ju inte använda upp pengarna hur du vill, fast det inte är du som gjort fel

Jag vet inte hur EA kontrollerar keys etc, men om vi skulle säga att keyn inte är länkad till kontot men går att spela ändå, så kan det bli så illa att hela origions accountent blir bannet, mindre troligt men den chansen finns

Vet inte var du har fått för dig att man måste rapportera till banken om nån sätter in 10 miljoner fel på ditt kontom . Du får givetvis inte använda pengarna, men nån skyldighet att kontakta banken har du inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vet inte var du har fått för dig att man måste rapportera till banken om nån sätter in 10 miljoner fel på ditt kontom . Du får givetvis inte använda pengarna, men nån skyldighet att kontakta banken har du inte.

Skickades från m.sweclockers.com

"Kontakta alltid din bank när du upptäcker att du har fått in pengar på ditt konto som du inte känner igen, eller har fört över pengar av misstag till fel konto. Du har inte rätt att använda pengar du fått av misstag på ditt konto."

http://bankforsakring.konsumenternas.se/Lana--Betala/Rattighe...

detta gäller för alla banker, vi har inte lagen om "god tro" i Sverige längre, sätts det in pengar som inte är dina och du använder dem så blir du fälld.

visst, handlar det om en struntsumma dvs 400 kr så bryr sig nog inte banken och tar det för att du itne visste... men 2 mille är en jävla skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vet inte var du har fått för dig att man måste rapportera till banken om nån sätter in 10 miljoner fel på ditt kontom . Du får givetvis inte använda pengarna, men nån skyldighet att kontakta banken har du inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst så är det troligen men varför ta en skattesmäll och riskera att bli indragen i brottsmål för ingenting. Sannolikt får du inte ens lagligen använda räntan som pengarna ger.

Permalänk
Skrivet av pokelia:

"Kontakta alltid din bank när du upptäcker att du har fått in pengar på ditt konto som du inte känner igen, eller har fört över pengar av misstag till fel konto. Du har inte rätt att använda pengar du fått av misstag på ditt konto."

http://bankforsakring.konsumenternas.se/Lana--Betala/Rattighe...

detta gäller för alla banker, vi har inte lagen om "god tro" i Sverige längre, sätts det in pengar som inte är dina och du använder dem så blir du fälld.

visst, handlar det om en struntsumma dvs 400 kr så bryr sig nog inte banken och tar det för att du itne visste... men 2 mille är en jävla skillnad

Självklart är det en jäkla skillnad, men menade bara principen.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

I denna tråd, smått avundsjuka personer som fått hosta upp dyrt för sin kopia av BF4, behåll skiten TS!

Permalänk
Medlem

De har dock rätt att i efterhand ta betalt igen om de upptäcker detta. I X antal år enligt svensk lag.
Eftersom han nu installerat spelet så är det inget tal om att bara kunna ta bort spelet, det är som att ha fått en vara man inte betalat för och börjat använda = betala eller ta konsekvenserna.

Vet inte om jag håller med om att folk är avundsjuka i tråden, folk med moral bara som faktiskt har råd och inte gör förhastade köp på extremt användbara varor som spel kanske bara?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Älskar moralen.... hade de vart ea, jo sitter man och gnäller som fan.
nu när ts har fått tillbaks pengarna tack vare att dom har en bra policy. Då tar man och utnyttjar situationen. Och så säger man. "Ea suger ändå blabla behåll spelet.
Ge origin en chance för fan. Lämna tillbaks spelet och ba glad att du fick pengarna tillbaks...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Eftersom tråden har börjat handla om att behålla spel man inte har betalt för och trådskaparen har uppgett att detta är hans avsikt så låser jag tråden med hänvisning till § 8.

Vill även uppmana alla inblandade att tänka på den regeln, vi tillåter inte uppmaningar till brott.