Permalänk
Medlem

Vilken mus ska jag ha? stora händer

Hej

Jag letar efter en ny mus eftersom min Qpad 5k bara dubbelklickar, Mössen nedan har jag läst lite om.

Mionix Naos 8200 men ska visst vara väldigt plastig 800kr.

G700s men den ska ha väldigt dålig batteritid.

Finns det någon på det här forumet som vet vilken mus som passar folk med stora händer? jag spelar lol,BF4,Css

Tacksam för hjälp

Permalänk
Avstängd

Storleken på händerna har inte mycket att göra med valet av mus.
Beror helt på vilken form och storlek du föredrar och hur du håller i musen.
Ingen annan än du kan avgöra vad som känns bäst.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Handshoe Mouse.

Permalänk
Medlem

Naos 7000

Permalänk
Avstängd

Jag kan ju säga att jag har en G700s, har alltid älskat Logitech och är extremt besviken på den musen.

Skrivet av Min produktrecension på Dustinhome:

Vänster- och höger-klick har inte samma motstånd och känns inte alls av samma kvalitet som G9/G9x. Den har många knappar... för många. Fyra knappar på vänster sida gör att det känns svårt att komma åt rätt knapp. Tre knappar på främre delen av vänster musknapp sitter lite väl långt bak så man får sträcka fingrarna en hel del. Annars är de tre knapparna väldigt smidigt designade. Den är formgiven efter att ha en vilande hand över musen, vilekt gör "spindelgrepp" enormt svåra att göra. Detta gör att den blir rätt svår att använda för personer med längre fingrar (läs: vuxna). Musen är tung i bakdelen,vilket kan vara obekvämt om man är van med "spindelgrepp". För att sammanfatta så är det en helt ok mus, men inte alls vad jag förväntar mig av Logitech då jag använt deras produkter många år. Extra knappar är bra men det känns som de kunde suttit lite bättre.

EDIT:
Och ja den har dålig batteritid. Du kan spela någon timme utan att ladda. Jag har sladden i konstant.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

EC1 eVo

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Åk till en butik och prova dig fram. Själv köpte jag en Roccat Kone Pure på vinst och förlust(beställde utan att prova) men blev supernöjd ändå.

Permalänk

Har väldigt stora händer och bestämde mig för g500s då den var på rea och jag även gillade funktionerna på den. Jag kan varken använda palmgrip (vid palmgrip nuddar handflatan musmattan och fingertopparna går i musmattan framför musen) eller clawgrip på denna mus så om du använder någon av dessa behöver du säkert en större mus.

Jag vilar hela tiden handflatan mot musmattan (den är statisk och rör sig inte) och styr musen enbart med fingrarna.

Så för mig spelar inte formfaktorn så stor roll då det enda som nuddar musen är mina fingertoppar. Jag har kollat mer på funktioner såsom knappar och sensor. G500s har t ex två lägen för scrollhjulet, ett med "steg" och ett med minimal friktion. Denna funktion använder jag hela tiden och skulle inte längre klara mig utan!

Så det är helt beroende på hur du håller i musen. Gör du som mig så kolla på funktionerna mer än formen. Använder du palm eller clawgrip så bör du känna på musen innan du köper den. Gå till en butik och testa lite olika möss!

Visa signatur

i7-7800x | ASUS Strix GTX 1080 | 64 GB RAM (for datascience stuff)

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni säga är dom största skillnaderna på Qpad 5k - G700s? lät inte bra att knapparna ska kännas svampiga

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 8200, jag tycker det är den bästa musen jag använt. Väldigt väldigt bra sensor och riktigt bra knappar på den. Visst den är lite plastig men den är gediget byggd och det känns som allt är i ett stycke plast istället för flera bitar ihop limmade och skruvade. Jag har en själv, jag köpte den under mellandagsrean och för 500 kr säger jag bara köp den. Men för nästa 800 kr är det inte något jag skulle rekommendera.

Då skulle jag peka dig till Qpad'en du redan (fast en ny) har eller Func MS-3, om det är möss av den modellen du tycker om.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bosis1:

Hej

Jag letar efter en ny mus eftersom min Qpad 5k bara dubbelklickar, Mössen nedan har jag läst lite om.

Mionix Naos 8200 men ska visst vara väldigt plastig 800kr.

G700s men den ska ha väldigt dålig batteritid.

Finns det någon på det här forumet som vet vilken mus som passar folk med stora händer? jag spelar lol,BF4,Css

Tacksam för hjälp

Om du vill ha en mus som håller i evigheter och är bra för CS så rekommenderar jag CM STORM SPAWN.. typ.. Lycka till att hitta den Den var för bra och kostade för lite =(

I sverige kan du istället köpa modellen Xornet som kostar lite och är i praktiken lika bra

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av knewt:

Vad han sa

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

Skulle säga en RAT 7 mus, tycker den är riktigt skönt att använda.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Permalänk
Medlem

Func MS3 verkar bra någon som har provat en sådan?

Permalänk

Deathadder, den gamla versionen. Helt underbar för mig.
Jag spelar mycket FPS och länge har jag haft mx518, men efter bytet så ligger min accuracy på 55% jämfört med 39%.

Musen är helt underbar och en EXTRA large steelseries musmatta är att föredra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Storleken på händerna har inte mycket att göra med valet av mus.
Beror helt på vilken form och storlek du föredrar och hur du håller i musen.
Ingen annan än du kan avgöra vad som känns bäst.

Palmgrip är typ omöjligt på många för att de är för små.

T.ex Qpad 5k är den bästa till passform som jag hittat, men den är för liten för mig :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosis1:

Func MS3 verkar bra någon som har provat en sådan?

Func MS-3 är en jätte bra mus, men som tyvärr lider av vissa kvalitetsmissar på vissa exemplar. Samt om du använder Windows 8 så är det just nu strul med mjukvaran för att ställa in makros och inställningar som inte funkar alls. Min rekommendation är att ta dig till närmaste butik som säljer den och känn och kläm på den. Min vän köpte en och den hade fel på mikroprocessorn så den hoppade mellan inställningar hela tiden, men inet byta den direkt och dessutom prata min vän med Func's support som gav han en musmatta som kompensation också. Så servicen är det iallafall inget fel på.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bosis1:

Func MS3 verkar bra någon som har provat en sådan?

Som Arazand sa, en riktigt bra mus, har den själv (har också stora händer) och den är underbar, tyvärr hade min första mus lite problem men den jag fick i utbytte har fungerat utmärkt. (Så va beredd på att du kanske måsta byta ut den innan det blir perfekt, om du inte har flyt och får ett bra ex på en gång)

Permalänk
Medlem

Det var inte lätt att hitta en ersättare till Qpad 5k Man orkar inte skicka tillbaka en MS3 hela tiden man vill ha en mus som ska hålla iaf några år, Min qpad höll drygt 1år så det är inte godkänt.

G500s ska visst vara bättre känsla o lite mindre knappar en G700s kanske värt att åka o kolla in den.

Synd att media markt ligger 40min härifrån och elgiganten har ingenting :/

Permalänk
Medlem

Lutar mer åt en Func ms3 R2 många säger att det är den skönaste musen man kan ha och 2års garanti ska väll räcka