Garanti på varor man vunnit?

Permalänk
Medlem

Garanti på varor man vunnit?

Hej!

Jag håller på och diskutera priset med en person som vill sälja en vara till mig som han vunnit via en tävling. Han påstår att det finns fabriksgaranti på varan då kvittot saknas. Hur fungerar det om varan går sönder inom garantiperioden om man inte har något kvitto?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Enda problemet du har är med butiken. Eftersom du inte har kvitto kan du inte bevisa att du köpt den från butiken. Alltså kommer de inte att lämna garanti. Om sedan tillverkarna lämnar garanti beror väl på produkten, men kan säkert stämma. Ring eller maila företaget i fråga och kolla med dem eftersom du inte beskrev vad det är för produkt.

Permalänk
Medlem

En hel del företag lämnar garantier om du registrerar din produkt på deras hemsida, i vissa fall så utökar de garantin också med ett halvår kanske. Men annars tycker jag Skonky har ett bra förslag, men räkna inte med att de ger någon garanti då produkten antagligen skänkts av ett företag för tävlingen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Jag håller på och diskutera priset med en person som vill sälja en vara till mig som han vunnit via en tävling. Han påstår att det finns fabriksgaranti på varan då kvittot saknas. Hur fungerar det om varan går sönder inom garantiperioden om man inte har något kvitto?

Utan någon form av kvitto blir det svårt att bevisa att varan ens tillhör nämda kedjan, om det finns tex ett mail där det står att personen i fråga har vunnit produkten så kan jag tänka mig det. Men annars så blir det nog svårt.

Permalänk
Medlem

Om det är en Logitech produkt tror jag du har rätt stor chans att få hjälp, vinster brukar inte ha ngn form av garanti på sig då dem är gåvor. Därför vinster inte kan säljas för allt för mycket pengar.

Dock om det är en vinst från en affär som köpt in produkten kan det finnas fabriksgaranti på produkten. Om det däremot är en vinst från ett företag så lär dem inte ersätta det.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navve:

Utan någon form av kvitto blir det svårt att bevisa att varan ens tillhör nämda kedjan, om det finns tex ett mail där det står att personen i fråga har vunnit produkten så kan jag tänka mig det. Men annars så blir det nog svårt.

Det är klart det funkar med tillverkar garanti, tänk er alla hårddiskar man köper det går via tillverkare genom serie nummer. Ta serienummer på produkten du vill köpa och kolla via hemsidan oftast kan man kolla på hemsidan direkt

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

En del tillverkare låter en slå på produktens serienummer på hemsidan och se om det är någon garanti kvar. Be säljaren göra det.

En del tillverkare kräver kvitto på produkten när man lämnar för garanti. Men annars tvekar jag på att tillverkaren håller koll på att din produkt var en vinst, ibland sponsrar butiker och inte tillverkaren själv och då är den betald den vägen

Permalänk
Medlem

Klargör saken, tack allihop!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Det är klart det funkar med tillverkar garanti, tänk er alla hårddiskar man köper det går via tillverkare genom serie nummer. Ta serienummer på produkten du vill köpa och kolla via hemsidan oftast kan man kolla på hemsidan direkt

Jag var tvungen att skicka in proof of purchase för mina WD diskar så det är inte alls så självklart att det fungerar utan kvitto. Logitech däremot lovade hjälpa mig om jag inte hittade kvitto, där räckte det med att jag registrerat serienumret för tangentbordet på mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Det är klart det funkar med tillverkar garanti, tänk er alla hårddiskar man köper det går via tillverkare genom serie nummer. Ta serienummer på produkten du vill köpa och kolla via hemsidan oftast kan man kolla på hemsidan direkt

tillverkaren kan bara se när den gjordes inte när den såldes. som alla vet så kan produkter ligga på lager ett tag innan den sålts.