Glocalnet har bytt till DHCP. Hur kommer jag utifrån och in?

Permalänk
Medlem

Glocalnet har bytt till DHCP. Hur kommer jag utifrån och in?

Jag har två smoothwall brandväggar som står på olika adresser. Jag kör en vpn-tunnel emellan dem. På ena adressen har jag statisk ip så där är det inga problem. På andra adressen har jag haft dynamisk ip med PPOE. Har varit tvungen att uppdatera certifikatet c:a varannan månad men det är inga problem. Igår bytte Glocalnet till DHCP vilket gör att jag inte längre får en publik ip-adress utan en intern typ 192.168.0.xxx. Någon som vet hur man tar sig in genom glocalnets router på telefonstationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZEKE99:

Jag har två smoothwall brandväggar som står på olika adresser. Jag kör en vpn-tunnel emellan dem. På ena adressen har jag statisk ip så där är det inga problem. På andra adressen har jag haft dynamisk ip med PPOE. Har varit tvungen att uppdatera certifikatet c:a varannan månad men det är inga problem. Igår bytte Glocalnet till DHCP vilket gör att jag inte längre får en publik ip-adress utan en intern typ 192.168.0.xxx. Någon som vet hur man tar sig in genom glocalnets router på telefonstationen?

Du ska inte ta dig igenom Glocalnets router, du ska ta dig igenom din egen router.
Sätt upp en port-forward i den.

Permalänk
Medlem

När man sätter upp vpn mellan två smoothwall-brandväggar så anger jag bådas publika ip-adresser (ex 81.137.27.2 resp 81.227.13.3) och bådas interna adressområden (ex 192.168.0.0/24 resp 192.168.2.0/24) i båda brandväggarna.
Nu vet jag inte vad jag ska skriva i det ena publika adressfältet eftersom jag tilldelas en dhcp-adress (ex 192.168.0.75) från glocalnet. Efter lite trace verkar det som glocalnets router har adressen 90.225.30.74 men hur jag ska hitta från den till min brandvägg vet jag inte.
Hur gör ni när ni ska ansluta till en dator med glocalnets dhcp-anslutning?

Permalänk
Medlem

Nu säger du väl DHCP när du menar NAT?
Nej men du kan inte "ta dig genom Glocalnets router" på egen hand utan du måste ringa supporten och be dem sköta saken.

Permalänk

Du får nog ringa till Glocalnet och säga att du vill ha en publik IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZEKE99:

När man sätter upp vpn mellan två smoothwall-brandväggar så anger jag bådas publika ip-adresser (ex 81.137.27.2 resp 81.227.13.3) och bådas interna adressområden (ex 192.168.0.0/24 resp 192.168.2.0/24) i båda brandväggarna.
Nu vet jag inte vad jag ska skriva i det ena publika adressfältet eftersom jag tilldelas en dhcp-adress (ex 192.168.0.75) från glocalnet. Efter lite trace verkar det som glocalnets router har adressen 90.225.30.74 men hur jag ska hitta från den till min brandvägg vet jag inte.
Hur gör ni när ni ska ansluta till en dator med glocalnets dhcp-anslutning?

Vad har du för "modem" - är du säker på att det inte är en router som har 192.168.0.0/24 på LAN-sidan och en publik ip på WAN-sidan?

Vad får du för ip om du kopplar dig direkt till "modemet"? Kan du köra http mot din default gateway?
Vad får du för resultat om du går till http://www.whatsmyip.org/

Permalänk

Förmodar att det här är låst.
Det du måste göra är iallafall att ställa in routern på DHCP. Om det inte fungerar så kan du kolla om internet fungerar genom att koppla ur router-funktionen genom att köra Bryggat läge, dra externa IP-adressen till datorn direkt.

Det här hände mig också och det är ett jävla helvete för nu har jag hamnat i ett helt annat IP-cluster så alla jävla konton jag har på internet säger nu "suspicious login activity found, user access restricted". Eftersom jag nu har fått en 78.82.XXX.XXX adress istället för min gamla 84.217.XXX.XXX.