DirectX får Mantle-liknande lågnivålager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Fanns inte Mantle funktionaliteten i OpenGL redan innan Mantle "lanserades" ?

Vad menar du med mantlefunktionalitet?
Gällande vilket operativ i sådana fall?

Om man tittar på frågan så ser det ut som du redan har en aning. Om du har något som backar upp låglevelåtkomst i OpenGL (för PC/icke konsoll) så skulle jag gärna vilja se det. PS3 kör ju redan någon strippad/modifierad openglversion (PSGL) från samma tid som de gamla grekerna, innehållande massa annat crap som var hårdvaruspecifikt. Sedan fanns LibGCM som var ännu mer lower level, men det spelar ju inte så stor roll här...

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om de fanns folk som faktiskt jobbade på NVIDIA & AMD kunde komma med korrekt information. De sitter ju 99% trollare här som tro sig vara einstein på båda sidorna. Är ett fåtal på sweclockers jag lyssnar på i köp av komponenter. Alla försöker knivhugga varandra och direkt anklaga folk att vara röda eller gröna superfans. Folk skriver som att de sitter med på mötena och får senaste infon rakt in. Spekulera kan man ju göra men när folk skriver vad NVIDIA Eller AMD kommer eller inte kommer göra kan man ju inte annat än skratta. Så länge inte någon jobbar på nvidia, eller amd kan man bara spekulera inte försöka komma med att " så är det" . Skoj som fan att båda pushar marknaden. Men tror inte en handfull av de som skriver här verka ha en aning om vad dem pratar om skriver i hokkus pokkus termer. ( dock så säger jag inte med inlägget att jag vet vad jag skriver om) men ruksigt kul att lära emellan raderna.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

Skulle vara intressant om de fanns folk som faktiskt jobbade på NVIDIA & AMD kunde komma med korrekt information. De sitter ju 99% trollare här som tro sig vara einstein på båda sidorna. Är ett fåtal på sweclockers jag lyssnar på i köp av komponenter. Alla försöker knivhugga varandra och direkt anklaga folk att vara röda eller gröna superfans. Folk skriver som att de sitter med på mötena och får senaste infon rakt in. Spekulera kan man ju göra men när folk skriver vad NVIDIA Eller AMD kommer eller inte kommer göra kan man ju inte annat än skratta. Så länge inte någon jobbar på nvidia, eller amd kan man bara spekulera inte försöka komma med att " så är det" . Skoj som fan att båda pushar marknaden. Men tror inte en handfull av de som skriver här verka ha en aning om vad dem pratar om skriver i hokkus pokkus termer. ( dock så säger jag inte med inlägget att jag vet vad jag skriver om) men ruksigt kul att lära emellan raderna.

Tänk dock på att detta är ett diskussionsforum. Hade det varit ett wiki så skulle många av posterna här inte passa in så bra. Så många trollar tror jag dock inte vi har i denna tråden, de flesta här verkar ha en uppfattning om vad mantle handlar om och vad det finns för nuvarande api:er, utifrån de drar det sina slutsatser. Så 99% troll är kanske lite hårt.

Jag tror mer på vissa argument här än andra men det är ju upp till var och en. Beror också på vad jag har för uppfattning såklart, likt andra åsikter.

Skulle bli ett wiki om vi inte hade åsikter och erfarenheter att dela med varandra, så diskutera på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MhoKaY:

DirectX kostar ju så mycket att installera, så mer konkurrens för att få ner priset på det eller lyfta fram billigare alternativ *ironi*

Kostar istället på lång sikt när prestandan som förloras helt plötsligt är en avgörande faktor om du måste byta ut hårdvara. Sedan är detta även en principsak där Microsoft lever på att mer eller mindre "tvinga" folk att uppgradera och att det krävs en ev. förlust av inkomst för att de ska sluta lata sig.

Skrivet av giplet:

Det är kanske dags att komma in i verkligheten. PhysX är idag inget annat än kod som körs i grafikkortet. Med lite modifikation så skulle det förmodligen gå alldeles utmärkt att köra PhysX kod på ett AMD grafikkort. Det funkar inte eftersom Nvidia inte låter AMD göra det. Det är exakt samma sak som AMD gör med Mantle nu. Nvidia kan inte göra en Mantle drivrutin eftersom AMD inte tillåter dem. Mantle är inte öppet.

Det roliga här är att AMD själva inte ens säger att det är öppet. Det är mest du och andra forumfolk som säger att det är öppet. AMD själva säger att de kommer att ta ställning till det när det blir mer färdigt, vilket är vad som refereras i artikeln jag länkade. Så sluta beskyll folk för att sitta med gröna glasögon när du själv har dina röda på. För det du ser är inte verkligheten. Verkligheten är att Mantle inte är öppet. Det är AMD-exklusivt.

Och jag förstår att detta rör upp känslor. AMD sitter just nu med ett starkt kort på hand och det är klart att om Mantle slår blir det ett hårt slag för Nvidia. Min gissning här är att AMD såg chansen att använda något de hade tagit fram till de nya konsolerna. De kunde relativt billigt få fram något som de tillsammans med några speltillverkare kunde använda som ett proof of concept på att DirectX suger och att det finns bättre vägar. De har nu gjort den poängen och värdet av Mantle är nu mer eller mindre förbrukat. Eftersom Mantle är så hårt knuten till GCN kunde det aldrig slå i sin nuvarande form. Till skillnad från diskussionen om Mantle är öppet eller ej är detta min högst personliga uppfattning och förutsägelse.

Fel. Det Nvidia har gjort är att de låst så man inte kan använda ett Geforcekort i kombo med AMD kort för att agera PhysX kort. AMD kort kan inte köra PhysX eftersom de saknar Cudakärnor så PhysX kördes istället via CPU. Idag går inte det för att Nvidia låst det ute. Sedan ska vi inte ge oss in på diskussionen om vilket företag som är mer öppet.. För både du och jag vet antagligen var det slutar. Till skillnad mot Nvidia så har iaf AMD lovat att ge ut SDK någon gång under året. Nvidia har istället fnyst åt all form av öppenhet. För tillfället är inte Mantle öppet nej men det handlande inte det ursprungliga påståendet om..

Skrivet av chadreed:

Skulle vara intressant om de fanns folk som faktiskt jobbade på NVIDIA & AMD kunde komma med korrekt information. De sitter ju 99% trollare här som tro sig vara einstein på båda sidorna. Är ett fåtal på sweclockers jag lyssnar på i köp av komponenter. Alla försöker knivhugga varandra och direkt anklaga folk att vara röda eller gröna superfans. Folk skriver som att de sitter med på mötena och får senaste infon rakt in. Spekulera kan man ju göra men när folk skriver vad NVIDIA Eller AMD kommer eller inte kommer göra kan man ju inte annat än skratta. Så länge inte någon jobbar på nvidia, eller amd kan man bara spekulera inte försöka komma med att " så är det" . Skoj som fan att båda pushar marknaden. Men tror inte en handfull av de som skriver här verka ha en aning om vad dem pratar om skriver i hokkus pokkus termer. ( dock så säger jag inte med inlägget att jag vet vad jag skriver om) men ruksigt kul att lära emellan raderna.

Och din kommentar tillför vad? Byt ut frasen "Röda och gröna superfans" mot troll så har du gjort exakt samma sak. Att anklaga folk för att vara X.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Fel. Det Nvidia har gjort är att de låst så man inte kan använda ett Geforcekort i kombo med AMD kort för att agera PhysX kort. AMD kort kan inte köra PhysX eftersom de saknar Cudakärnor så PhysX kördes istället via CPU. Idag går inte det för att Nvidia låst det ute. Sedan ska vi inte ge oss in på diskussionen om vilket företag som är mer öppet.. För både du och jag vet antagligen var det slutar. Till skillnad mot Nvidia så har iaf AMD lovat att ge ut SDK någon gång under året. Nvidia har istället fnyst åt all form av öppenhet. För tillfället är inte Mantle öppet nej men det handlande inte det ursprungliga påståendet om..

Jag tror att du saknar lite teknisk kompetens för att diskutera detta. PhysX är inget lågnivå API. Det är mer likt DirectX som kan köras på de flesta grafikkort än Mantle som är låst till GCN arkitekturen. Så jag skulle bli mycket förvånad om det inte gick att skriva en PhysX-drivrutin till AMD's processorkärnor. Sedan har Nvidia gått ett steg längre och låst möjligheten att köra PhysX om man har ett AMD-kort, men det ser jag mer som en nivå av begränsning. Om inte avtalsbegränsning funkar för att folk går runt det bygger man in en spärr. Det underliggande avtalet säger ändå att du inte får.

När det gäller Mantle så skriver du och andra flera gånger i tråden att Mantle är öppet. Det är det enda jag har opponerat mig emot. Nu vänder du på steken och erkänner att Mantle inte är öppet och försöker sedan vränga om dina egna argument. Mantle är inte öppet. Det kanske kommer att bli öppet, men jag väljer att rätta mig efter förhållandena som de är. Och i ärlighetens namn har inte AMD varit varken pricksäkra eller snabba med att leverera på sina egna löften. Så att Mantle blir öppet i år tar jag med en rejäl nypa salt. Att det blir öppet någon gång i framtiden tror jag säkert kan ske, men jag tror att det kommer att ha spelat ut sin roll när de väl släpper det.

När det gäller tekniken så är Mantle idag väldigt låst till AMD's arkitektur GCN. Är man konspiratorisk kan man hävda att AMD aldrig avsåg att andra tillverkare skulle använda Mantle, för i så fall hade de gjort det mer generellt. Istället för att hindra att Mantle körs på CUDA-kärnor så har de sett till att det blir så svårt att det i praktiken inte går. Man kan jävlas på olika sätt.

Angående vilket företag som är mer öppet så tycker jag det är rätt lika. Det ligger i sakens natur att den som är större försöker skydda sig och den som är mindre försöker hitta öppna vägar att göra vad den vill. Själv försökte jag köra AMD's program för att övervaka datorn eftersom det kan övervaka både grafikkort och cpu med samma program. Men eftersom jag bara har en AMD cpu och inte ett AMD grafikkort så gick det inte. Så öppet var det.

Till sist. Mantle är skitbra. Det är synd att BF4 inte funkar bättre över lag, för det hade varit riktigt roligt om Mantle hade slagit ordentligt. Inte för det som Mantle är idag, utan för vad Mantle skulle kunna blivit. Nu har AMD rört om i grytan och väckt andra bestar, samtidigt så känns det inte som att man har så mycket att sätta emot. Tråkigt för AMD. Jag hade verkligen unnat dem lite framgång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Då blir det en punkt i din framtida tråd "Varför Windows 9 är bättre än 8.1".

Det kan jag nästan lova redan nu! Förutom att den då säkert kommer heta "Varför Windows 9 är bättre än Windows 7".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Tänk dock på att detta är ett diskussionsforum. Hade det varit ett wiki så skulle många av posterna här inte passa in så bra. Så många trollar tror jag dock inte vi har i denna tråden, de flesta här verkar ha en uppfattning om vad mantle handlar om och vad det finns för nuvarande api:er, utifrån de drar det sina slutsatser. Så 99% troll är kanske lite hårt.

Jag tror mer på vissa argument här än andra men det är ju upp till var och en. Beror också på vad jag har för uppfattning såklart, likt andra åsikter.

Skulle bli ett wiki om vi inte hade åsikter och erfarenheter att dela med varandra, så diskutera på!

Skickades från m.sweclockers.com

De du just skrev va det jag menade. Men känns som så många trollar och försöker klanka ner på andra. Vet ju varken ut eller in på vem man ska tro på. Känns missledande.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

De du just skrev va det jag menade. Men känns som så många trollar och försöker klanka ner på andra. Vet ju varken ut eller in på vem man ska tro på. Känns missledande.

Då är vi överens trevlig helg och fredagspanel nu gubbar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Vettigt!

Bra att det kommer CPU-effektiva API:er som samtidigt är lite mer hårdvaruneutrala lösningar (som nya versioner/tillägg för DX och OGL) istället för olika helt separata API:er ifrån alla grafikkretstillverkare (AMD med Mantle, framtida egna standarder ifrån Nvidia och Intel, etc).

Helt rätt väg att gå. #framtiden

Skrivet av rektor:

Ska man programmera close-to-metal så lär det ju blir mycket krångligare och mer tidskrävande för utvecklarna samtidigt som det blir mer kod och mer buggar.

Sen när man inte har en plattform att koda mot då grafikkort är olika så kanske det blir svårt att programmera close-to-metal och samtidigt något som funkar cross-platform och på olika grafikkort.

Abstraktionslager ger ju viss overhead men finns ju ändå där utav en anledning.

Något av det mer vettiga som sagts i hela tråden. Det finns en mycket viktigt anledning till varför OpenGL och DX skapats ifrån början.

Att de sedan båda kan må bra av att titta på nya förbättringar och plocka viss teknik och några av de bra idéerna ifrån API:er som Mantel och XB1 (som Mantle kraftigt kopierat/inspirerats av) är bara positivt.

All teknik behöver optimeras och förbättras, men det behöver inte betyda att vi skall gå tillbaka i tiden och alltid skall koda precis allt i maskinkod eller assembler bara för att få högst prestanda. Det finns flera andra viktiga aspekter att ta hänsyn till.

mvh,
martin

sammanslagning av två postningar till en
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Fö börjar det kännas som under 3dfx/glide tiden. XD

Håller med. Har haft en enorm känsla av déjà vu den senaste tiden.

Skrivet av bud986:

Det är typiskt för Microsoft att slänga ur sig sådana saker, faktum är att Microsoft inte vill förbättra någonting så länge det inte finns ett starkt "business case" för det, det handlar inte vad som är bäst för kunderna/användare utan Microsoft egna "bottom line".

Reallity check; Detta är inte något som helst unikt för Microsoft. Detta gäller alla kommersiella företag. Om man tror att Google, Apple, Facebook, Nvidia och AMD skulle se annorlunda på det så är man grymt naiv. Däremot så är alla (även Microsoft) beroende av att långsiktigt ha tillräckligt nöjda kunder för att kunna generera försäljning och intäkter (vilket förhoppningsvis leder till vinst för investerare/ägare).

Skrivet av Yoshman:

Utan att blanda in semantik, känslor eller något annat: just nu är Mantle begränsat till AMD GPUer som kör GCN, Windows och endast speltillverkare som är partner.

D.v.s du kan inte ens utveckla för Mantle för tillfället med mindre än att vara en partner, när Mantle SDK släpps är det denna restriktion man lyfter, det gör det fortfarande inte möjligt för andra GPU-tillverkare att göra en Mantle-implementation om man inte räknar reverse engineering.

Men innan man ens börjar fundera på de politiska bitarna (som är långt svårare att hantera än de tekniska) kring att nVidia och Intel skulle vilja använda Mantle, så borde man först förstå varför AMD inte tänker stödja Mantle på kort pre-GCN. Att stödja pre-GCN borde vara rätt hög prioritet för AMD då man just nu bara når runt 5.5% av marknaden (summan av alla CGN-kort på Steams HW-lista). Om APIet är relativt hårt knutet till en specifik GPU-design kommer det inte spela någon som helst roll hur öppet Mantle blir, det är helt enkelt inte tekniskt vettigt för något annat att hoppa på det tåget i så fall.

Extremt väl sammanfattat och väl skrivet. Virtual Void är nog en av SweCs största tillgång i forumen. Nästan alltid huvudet på spiken och alltid väldigt väl underbyggda inlägg både tekniskt och logiskt.

Hoppas att det dröjer länge innan du tappar intresset eller tid att delta här (vore isf en stor förlust).

Lite andra kommentarer ifrån min sida som inte är direkt relaterade till de jag citerat ovan, utan tråden/ämnet mer genrellt:

Jag tror att Mantle (och dess förebild i MS XB1) kan ha en positiv påverkan på DX och OpenGL med lite nya ideér och förbättringar.

Min högst privata värdering är dock att hela denna historien kring Mantle främst varit mest av en välplanerad marknadsföringsaktivitet och påtryckningsmedel ifrån AMD. Dessutom en mycket lyckad sådan med tanke på all press och plats i media som detta fått.

Mycket lyckat och ett lite av ett genidrag ifrån AMD. Jag unnar dessutom AMD verkligen detta (Nvidia behöver konkurrens precis som Intel och Microsoft).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/