Permalänk

Alla blåskärmar som får att gå..

Hej!

Jag börjar bli ganska frustrerad på min dator. Det började med att när jag köpte den fick jag virus på den ca en vecka efter köpet. Då fick ja hemskickat reboot-skivor och jag återställde datorn till fabriksinställningarna. Där efter började blåskärmarna komma, dock inte så ofta så inget jag tänkte på. Men på senaste blev dom mer intensiva och jag valde då att reboota datorn igen. Efter det har datorn börjat knasa ännu mer.. Fick upp blåskärmar med olika felmeddelanden som ox0000007e, 0x0000003b, 0x00000024 osv..

Jag började läsa runt och gjorde tipsen folk redan skrivit.. Uppdatera alla drivrutiner, tog hem senaste uppdateringarna via windows update, uppdaterade bios. Trodde att problemet var löst och blev jätteglad, tills jag skulle starta mitt kära the sims (som aldrig förut medfört blåskärm).. under laddningen där får datorn blåskärm och verkar inte kunna startas alls. Som sagt simset har alltid gått o startat och aldrig fått blåskärm av det så vad har ändrats?

Har ni några tips vad jag kan göra för o slippa dessa förbannade blåskärmar??

Mvh
Martina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiiinaah:

Hej!

Jag börjar bli ganska frustrerad på min dator. Det började med att när jag köpte den fick jag virus på den ca en vecka efter köpet. Då fick ja hemskickat reboot-skivor och jag återställde datorn till fabriksinställningarna. Där efter började blåskärmarna komma, dock inte så ofta så inget jag tänkte på. Men på senaste blev dom mer intensiva och jag valde då att reboota datorn igen. Efter det har datorn börjat knasa ännu mer.. Fick upp blåskärmar med olika felmeddelanden som ox0000007e, 0x0000003b, 0x00000024 osv..

Jag började läsa runt och gjorde tipsen folk redan skrivit.. Uppdatera alla drivrutiner, tog hem senaste uppdateringarna via windows update, uppdaterade bios. Trodde att problemet var löst och blev jätteglad, tills jag skulle starta mitt kära the sims (som aldrig förut medfört blåskärm).. under laddningen där får datorn blåskärm och verkar inte kunna startas alls. Som sagt simset har alltid gått o startat och aldrig fått blåskärm av det så vad har ändrats?

Har ni några tips vad jag kan göra för o slippa dessa förbannade blåskärmar??

Mvh
Martina

ladda ner memtest86, stoppa in på ett USB minne, och prova, rent spontant låter det som att du har antingen knas i minnena, eller så har du inte lyckats rensa datorn på riktigt... oavsett så är ett vettigt förstasteg att kolla ramminnena...
vet inte hur mycket du kan, men googla rätt på memtest86, ladda ner och i värsta fall, så får du hojta efter mer hjälp här

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Entusiast

Efter några snabba sökningar på felkoderna så verkar det antingen vara någonting fel med grafikkortet/dess drivrutiner eller datorns RAM.

Eftersom du redan har installerat om drivrutiner etc så skulle jag råda dig att testa datorn i 12+ timmar med Memtest86+, programmet letar efter fel på minnen och om det finns några kommer errors att dyka upp under testet, en enda error är väldigt dåligt.

Hur du kör Memtest86+: https://www.youtube.com/watch?v=NaHL9usaM4Q

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiiinaah:

Hej!

Jag börjar bli ganska frustrerad på min dator. Det började med att när jag köpte den fick jag virus på den ca en vecka efter köpet. Då fick ja hemskickat reboot-skivor och jag återställde datorn till fabriksinställningarna. Där efter började blåskärmarna komma, dock inte så ofta så inget jag tänkte på. Men på senaste blev dom mer intensiva och jag valde då att reboota datorn igen. Efter det har datorn börjat knasa ännu mer.. Fick upp blåskärmar med olika felmeddelanden som ox0000007e, 0x0000003b, 0x00000024 osv..

Jag började läsa runt och gjorde tipsen folk redan skrivit.. Uppdatera alla drivrutiner, tog hem senaste uppdateringarna via windows update, uppdaterade bios. Trodde att problemet var löst och blev jätteglad, tills jag skulle starta mitt kära the sims (som aldrig förut medfört blåskärm).. under laddningen där får datorn blåskärm och verkar inte kunna startas alls. Som sagt simset har alltid gått o startat och aldrig fått blåskärm av det så vad har ändrats?

Har ni några tips vad jag kan göra för o slippa dessa förbannade blåskärmar??

Mvh
Martina

nu har du inte skrivit vad du har för hårdvara men som folk skrivit är det mest troligt nått tjall med nåt minne, kan även vara lönt att köra igenom driver sweeper för att vara säkert på att ev. gamla drivrutiner till grafikkort tas bort ordentligt samt köra en ominstallation på ditt nuvarande grafikkorts drivrutin.

http://www.guru3d.com/content_page/guru3d_driver_sweeper.html

testa även med en minnessticka i taget i datorn, och har du möjlighet även med andra minnen, antingen finner du vilket minne som är dåligt (om det nu ärr det) eller om felen är detsamma med minnen du vet är OK kan du utesluta att det är minnena som är dåliga. memtest kan gå igenom många loopar utan fel även om minnena är defekta (vet av egen erfarenhet)

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Ska köra memtest inatt tänkte jag!
jag har även märkt att blåskärmen kan komma om jag flyttar på datorn..

Permalänk
Skrivet av Martiiinaah:

Ska köra memtest inatt tänkte jag!
jag har även märkt att blåskärmen kan komma om jag flyttar på datorn..

Glapp någonstans alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiiinaah:

Ska köra memtest inatt tänkte jag!
jag har även märkt att blåskärmen kan komma om jag flyttar på datorn..

Har varit med om relativt nya laptops som haft skruvar lösa, de kan kortsluta och ställa till med massor av problem. Stäng av datorn och skaka lätt på den samtidigt som du vänder och vrider lite (långsökt men möjligt). Annars skulle nog jag också tippa på minne eller MB. Får du några indikeringar på caps/num-lock tangenterna vid uppstart, i sådana fall räkna antalet blinkningar i varje sekvens. Vissa fabrikat/modeller har felindikeringar i dessa tangenter i form av små ledlampor som blinkar.

En del laptops har även inbyggda tester för HDD, minnen och ibland någon form av uppstartstest med diagnostisering. De kan ibland ge en vink om eventuella problem.

Edit: Kan naturligtvis vara glapp som skrevs ovan i någon kabel/kontakt eller på grund av felaktig montering eftersom den är känslig för flytt. En annan sak som slår mig är att då du installerade med återställningsskiva kanske du även fick med någon taskig programvara som orsakar instabillitet. Håller datorn igång så pass länge att du kan installera "WhoCrashed" som är gratis att ladda hem, då kan det programmet lätt analysera dina skärmdumpar och kanske ge en ledtråd till vad som är fel. Verkar ju på dig som datorn är relativt ny, så du ska naturligtvis även överväga reklamation i sådana fall. Vid reklamation fotografera gärna datorn i bra ljus så att du kan hävda dess ursprungsskick innan den skickas, händer att man får tillbaka med skador. Kan vara bra att kunna påvisa ursprungsskick.

Permalänk

Ska göra det ni föreslagit.

Här är iaf lite felmeddelandet jag fått upp och skrivit ned..
0x0000001e
0x0000001a Memory_management
0x00000024
0x00000001 apc_index_mismatch

Någon som vet vad detta indikerar på för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiiinaah:

Ska göra det ni föreslagit.

Här är iaf lite felmeddelandet jag fått upp och skrivit ned..
0x0000001e
0x0000001a Memory_management
0x00000024
0x00000001 apc_index_mismatch

Någon som vet vad detta indikerar på för fel?

skulle du kunna skriva upp här vilken dator det är du har?
Om du har möjlighet till skriv up hårdvaran inutio med.

Det kan förenkla en aning då vi kan se vilka faktorer som finns i datorn.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Jag har en acer aspire 5741g, intel core i5-430M processor
ATI mobility radeon hd 5470
4 gb ddr3 ram
windows 7
vet inte riktigt hur man hittar hårdvaran i den men hittade typ
hitachi hts545050b9a300 scsi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiiinaah:

Jag har en acer aspire 5741g, intel core i5-430M processor
ATI mobility radeon hd 5470
4 gb ddr3 ram
windows 7
vet inte riktigt hur man hittar hårdvaran i den men hittade typ
hitachi hts545050b9a300 scsi

Min gissning är en hdd som håller på att ge sig eller minnena
Minnena har du fått tips om hur du testar, hårddisken går du till hitachis sida och hämtar ett program som heter DFT (Drive Fitness Test)
Alternativet är att du hämtar hem en skiva med testprogram såsom t e x ultimate boot cd och där hittar du alla testprogrammen du behöver för det här direkt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Du skrev att du hade uppdaterat bios, gjorde du en mjuk eller hård reset av CMOS-minnet efter det?
Den mjuka brukar heta "factory bios defaults" eller något sådant ......

En hård reset brukar bestå i att man flyttar en "jumper" eller kopplar ur CMOS-batteriet, nu vet jag inte hur det skulle gå till på din dator då jag är obekant med modellen.
Och andra sidan så kanske du inte ska pilla för mycket om du fortfarande har garanti.

Permalänk
Medlem

Har du tur kan det vara nått av minnena dom glappar. Har varit med om samma problem med samma felkoder. Räckte att ta ur minnena och stoppa i dem igen.

Dator kan ju fått sig en smäll vid transporten eller senare.

Permalänk

Har kört memtest nu och där har det inte kommit upp några errors..
jag gjorde inget efter uppdateringen av bios.. stod inte att man skulle göra något.