Är denna sms-tjänst olaglig?

Permalänk

Är denna sms-tjänst olaglig?

Hej!

Vet inte om tråden ligger rätt så mod får gärna flytta den.

Har börjat se mer och mer bilder där personer blir nominerade att skänka pengar till cancerfonden (tror jag?).
Om jag skapar en SMS-tjänst via mo-sms där jag nominerar min kompis som sedan smsar in en "gåva", är detta då lagligt? Eller är det bedrägeri?

Summan kommer inte vara stor. (Aldrig över 20kr)

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Går pengarna till vad din polare tror att de går till?
Om inte - bedrägeri.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Går pengarna till vad din polare tror att de går till?
Om inte - bedrägeri.

Tänkte nästan det. Men om jag nominerar en kompis som är med och gör "tjänsten", om han skriver något som:

Tack för nomineringen Namn1!
Jag nominerar namn2 namn3 namn4 till att skänka pengar till MinFond

Framgår det vart pengarna går där? "MinFond" kommer inte att ha samma namn utan kanske något som LinusFond.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Tänkte nästan det. Men om jag nominerar en kompis som är med och gör "tjänsten", om han skriver något som:

Tack för nomineringen Namn1!
Jag nominerar namn2 namn3 namn4 till att skänka pengar till MinFond

Framgår det vart pengarna går där? "MinFond" kommer inte att ha samma namn utan kanske något som LinusFond.

Tack för svaret!

Är det en fond då?
Du får nog formulera det i stil med:
"Tack för nomineringen Namn1!
Jag nominerar namn2 namn3 namn4 till att skänka pengar till mig, rakt ner i fickan, helt utan att bidra till välgörande verksamhet."

Permalänk
Skrivet av keyser:

Är det en fond då?
Du får nog formulera det i stil med:
"Tack för nomineringen Namn1!
Jag nominerar namn2 namn3 namn4 till att skänka pengar till mig, rakt ner i fickan, helt utan att bidra till välgörande verksamhet."

Nää en fond är det ju iofs inte...

Eftersom det inte ska vara så seriöst så tyckte jag faktiskt att ditt förslag var bra!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av linuscool2:

Nää en fond är det ju iofs inte...

Eftersom det inte ska vara så seriöst så tyckte jag faktiskt att ditt förslag var bra!

Tack för hjälpen!

Det är väl självklart bedrägeri om du skriver att det ska gå till t.ex valfri cancerfond men behåller pengarna?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är väl självklart bedrägeri om du skriver att det ska gå till t.ex valfri cancerfond men behåller pengarna?

Ja, det vet jag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av linuscool2:

Ja, det vet jag.

Varför frågar du då?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Varför frågar du då?

För att få veta om det är olagligt att folk smsar in pengar till mig utan något syfte.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av linuscool2:

För att få veta om det är olagligt att folk smsar in pengar till mig utan något syfte.

Nej, såklart är det inte olagligt att folk donerar pengar till dig. Förutsatt det är det som är syftet och de folk som donerar vet om det.
Lurar man folk på pengar är det bedrägeri.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nej, såklart är det inte olagligt att folk donerar pengar till dig. Förutsatt det är det som är syftet och de folk som donerar vet om det.
Lurar man folk på pengar är det bedrägeri.

Men om jag skriver som keyser sa:

"Tack för nomineringen Namn1!
Jag nominerar namn2 namn3 namn4 till att skänka pengar till mig, rakt ner i fickan, helt utan att bidra till välgörande verksamhet."

När någon annan nominerar en person och skriver samma sak så går ju inte pengarna till personen som nominerar? Måste nästa person skriva att det går till mig eller kan den skriva samma sak som jag skriver från början?

Permalänk
Skrivet av linuscool2:

Men om jag skriver som keyser sa:

"Tack för nomineringen Namn1!
Jag nominerar namn2 namn3 namn4 till att skänka pengar till mig, rakt ner i fickan, helt utan att bidra till välgörande verksamhet."

När någon annan nominerar en person och skriver samma sak så går ju inte pengarna till personen som nominerar? Måste nästa person skriva att det går till mig eller kan den skriva samma sak som jag skriver från början?

Kan du inte besvara den frågan själv?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linuscool2:

Men om jag skriver som keyser sa:

"Tack för nomineringen Namn1!
Jag nominerar namn2 namn3 namn4 till att skänka pengar till mig, rakt ner i fickan, helt utan att bidra till välgörande verksamhet."

När någon annan nominerar en person och skriver samma sak så går ju inte pengarna till personen som nominerar? Måste nästa person skriva att det går till mig eller kan den skriva samma sak som jag skriver från början?

Men herregud, som föregående talare redan skrivit, kan du seriöst inte svara på den frågan själv?

Ser det ut som ett legitimt sätt att tjäna pengar på?

Oavsett hur du väljer att formulera dig så är det ganska tydligt att du är ute efter att lura till dig pengar genom vaga syften och villkor, och med lite sunt förnuft hade du antagligen insett att det inte är lagligt...

Permalänk
Medlem

Jag måste lägga att jag inte menade att uppmuntra ditt projekt.
Tror iofs inte det är särskilt enkelt att sätta upp en sms-tjänst utan ett företag, så dina chanser att lyckas är relativt små.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara sätta upp ett konto, och skicka ut en länk med typ: "Jag är en lat jävel som inte orkar tjäna egna pengar, skänk mig en slant!"
Att skriva något annat gör det till bedrägeri, och att försöka förfina det på något sätt gör det jävligt omoraliskt om inte annat.

Visa signatur

...