Permalänk
Medlem

Öppna portar i TG789vn funkar inte?

Jo jag har nu försökt att öppna portarna i min TG789vn, men när jag använder mig av PFPortChecker så står det att dem inte är öppnade efter att jag gjort det.
Jag har öppnat portar tidigare men jag fattar faktiskt inte varför det står att dem är stängda.
Jag försöker öppna till Counter-Strike: Global Offensive utan att lyckas.
Sen undrar jag en sak till eller frågar er Jag har runt 35-45 i ping på dem flesta servrarna här i Sverige och har 30/10, men för ca 2-3 år sen hade jag kanske 10-20 ping som högst och då hade jag betydligt sämre bredband.
Jag tror nämligen att det är min Thomson som är problemet kan det möjligtvis vara så?
För på bredbandskollen står det att jag har runt 19-23 i MS men sen när jag spelar CS så har jag mellan 35-45 vilket jag inte kan fatta..

Permalänk
Hedersmedlem

Thomson TG789vn är kanske inte världens bästa router, men den får ofta skulden för saker som den inte är ansvarig för.

Har du en 30/10 VDSL uppkoppling eller har du Telias Bredband 30? För Bredband 30 innefattar även 24mbit ADSL. Hur som helst så tycker jag att 19-23 i ping är en ok ping. Det går att få bättre med ADSL/VDSL, men det är inte uppenbart kass.
Vad du har för ping till olika servrar beror på många olika saker, som var servern står och vad den har för uppkoppling samt inte minst vad trafiken tar för väg från din dator till servern. Så att pingen i spelet är högre än bredbandskollen är normalt.

När det gäller portarna du öppnat. Har du stängt av brandväggen i Windows? Om inte så är det något du skulle kunna prova så att det inte är den som ligger i vägen. En annan sak som man kan prova är att slå av UPnP i routern. För om du har öppnat portarna manuellt och datorn försöker göra samma med UPnP brukar det resultera i att det inte funkar. Och nu utgår jag ifrån att du har öppnat portarna korrekt i routern. Det du kan göra om du vill ha mer hjälp är att ta skärmdumpar på inställningarna du gjort för detta på din router, både för själva programmet/profilen samt där du har associerat programmet med din dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bandbredd har ingenting med "ping" att göra.
Det du kallar ping är svarstiden, det vill säga hur långa tid (hur snabbt) ett paket åker från punkt A till punkt B.
Bandbredden är hur mycket data du kan skyffla på en och samma gång. Du kan alltså ha 0,25Mbit/s i hastighet, men ändå ha 2ms i svarstid.

Svarstiderna kan variera mycket från månad till månad eller till och med från dag till dag. Det beror helt på vilken väg trafiken tar när den ska till en utvald server. Eftersom många ISPer ständigt jagar pengar och skriver om peering-avtal kan det innebära att rätt som det är så bestämmer sig två ISPer nere i Tyskland för att sluta peera med varandra, och trafiken måste då kanske gå via Ryssland istället, och du får då helt plötsligt mycket högre svarstider eftersom trafiken går en helt annan väg.

EDIT: Vad gäller portarna. Har du dragit igång applikationen bakom som ska svara på anrop från respektive portar? Bara för att du öppnat upp portarna så är det inte så att du på något magiskt sätt kan se att de är öppna. Där måste finnas någonting bakom som svarar på anrop.

Permalänk
Medlem

Jag har 30/10 VDSL.

Permalänk
Medlem

Har själv trubbel med Telia och deras vansinniga routrar... Dels har jag haft samma problem med att pingen ökade efter att de hade pillat lite(dock fick de upp hastigheten något). Sen har routern problem med wifi - sällan som mobiltelefoner får tillgång till internet när de är uppkopplade till den. Och då har vi bytt router 3 ggr. Om du vill bli av med problem så råder jag dig att byta bredbandsleverantör till ett bolag som faktiskt funkar... även om det inte är så enkelt det heller.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hersses:

Har själv trubbel med Telia och deras vansinniga routrar... Dels har jag haft samma problem med att pingen ökade efter att de hade pillat lite(dock fick de upp hastigheten något). Sen har routern problem med wifi - sällan som mobiltelefoner får tillgång till internet när de är uppkopplade till den. Och då har vi bytt router 3 ggr. Om du vill bli av med problem så råder jag dig att byta bredbandsleverantör till ett bolag som faktiskt funkar... även om det inte är så enkelt det heller.

Har man problem med wifi så byter man inte isp utan man skaffar accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Har själv trubbel med Telia och deras vansinniga routrar... Dels har jag haft samma problem med att pingen ökade efter att de hade pillat lite(dock fick de upp hastigheten något). Sen har routern problem med wifi - sällan som mobiltelefoner får tillgång till internet när de är uppkopplade till den. Och då har vi bytt router 3 ggr. Om du vill bli av med problem så råder jag dig att byta bredbandsleverantör till ett bolag som faktiskt funkar... även om det inte är så enkelt det heller.

Telias nät funkar alldeles utmärkt. Det är ett av de stabilaste näten som finns. De har dessutom grym peering till väldigt många länder ute i världen.
Där emot fungerar inte deras medföljande modem/router så bra, men det är ju bara att byta ut den/få den bryggad så löser sig alla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har man problem med wifi så byter man inte isp utan man skaffar accesspunkter.

Det var inte problemet! Jag har en switch med trådlöst och det fungerar ibland med bärbar dator men inte med mobilerna. Ringde upp telias support och en av deras reparatörer sa att han har varit med om flera fall där nyare mobiler från samsung och iphone har haft problem med att få internet via wifi från telias jäkla routrar.

Skrivet av Zakire:

Telias nät funkar alldeles utmärkt. Det är ett av de stabilaste näten som finns. De har dessutom grym peering till väldigt många länder ute i världen.
Där emot fungerar inte deras medföljande modem/router så bra, men det är ju bara att byta ut den/få den bryggad så löser sig alla problem.

Ja men iom att man är bunden till telia så är man tvungen att köra på deras router, hemtelefonen går ju genom routern.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hersses:

Ja men iom att man är bunden till telia så är man tvungen att köra på deras router, hemtelefonen går ju genom routern.

Nej det är bara att be om bryggning och ansluta valfri router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Det var inte problemet! Jag har en switch med trådlöst och det fungerar ibland med bärbar dator men inte med mobilerna. Ringde upp telias support och en av deras reparatörer sa att han har varit med om flera fall där nyare mobiler från samsung och iphone har haft problem med att få internet via wifi från telias jäkla routrar.

Ja men iom att man är bunden till telia så är man tvungen att köra på deras router, hemtelefonen går ju genom routern.

Jasså? Jag har fiber via Telia plus deras digital-TV. Jag har varken deras router eller deras bredbandswitch. Jag kör en egen HP-switch med VLAN-stöd samt en virtuell pfSense som brandvägg. Jag hade kunnat kasta på VoIP också om jag velat det, bara att lägga upp ett nytt VLAN i min switch.

Har man nu inte fiber utan man måste ha deras modem så är det som sagt var bara att be de brygga den och sen sätta valfri router bakom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zakire:

Jasså? Jag har fiber via Telia plus deras digital-TV. Jag har varken deras router eller deras bredbandswitch. Jag kör en egen HP-switch med VLAN-stöd samt en virtuell pfSense som brandvägg. Jag hade kunnat kasta på VoIP också om jag velat det, bara att lägga upp ett nytt VLAN i min switch.

Har man nu inte fiber utan man måste ha deras modem så är det som sagt var bara att be de brygga den och sen sätta valfri router bakom.

Det stämmer som du säger. Dock så är det inte helt enkelt med VoIP om man vill ha Telias eftersom de vägrar lämna ut dina inloggningsuppgifter. Vill du ha VoIP så försöker de tvinga in dig på deras Smart. Det går med mycket tjat och gnat att gå en annan dosa som sköter det, men vet man inte vad man ska bemöta deras tekniska argument med så kollrar de rätt snabbt bort en.

Telias Smart har inte så gott rykte, men en hel del av det tycker jag är oförtjänt. Den funkar om man vet vad man gör. Problemet är att många som sitter med Smarten inte har koll på att man inte ska parkera en router i en trång hylla bakom en massa böcker och liknande eftersom många då överhettar. Det blir inte bättre av att många på Telias support inte heller har koll utan kör rutinmässig nollställning av routern som felavhjälpning för alla typer av fel samt själva pratar ner sin egen produkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!