Dator för ca 8000, passar dessa komponenter?

Permalänk

Dator för ca 8000, passar dessa komponenter?

Hej, jag har bestämt mig för att bygga en egen dator. Eftersom jag aldrig har gjort det förut så har jag inte så jätte stor koll på vad som passar med vad osv. Jag har plockat ihop delarna till en dator nu och undrar om ni lite mer datorkunniga skulle kunna kolla om det går att bygga en fullt fungerande dator av dessa (ni får gärna kommentera om det finns någon annan komponent som hade passat bättre osv.).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6526765/2014-02-25

Sen undrar jag också om man måste köpa till Windows 7/8 eller om det, eller något liknande, ingår?

Jätte tacksam för svar

MVH
//Vincent

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Moderkortet har ett bra pris, och processorn är kanon. (Jag har själv en i5 4670.)
Det framgår att du inte tänker överklocka med val av chipset och CPU – inget fel i det! (Jag överklockar inte själv.)

Chassit vet jag ingenting om, men jag har själv haft "lillebror" till nätaggregatet; jag hade 450 W-versionen i min förra dator, efter att ha blivit rekommenderad XFX Core Edition här på Sweclockers. Bra grejer, tycker jag.

64 GB SSD kanske är lite lite om man ska köra Windows med en hög program installerade etc. På en Windows 7-maskin med Office, Visual Studio, alla vanliga webläsare och mediaspelare, etc. så går det åt i vart fall 60 GB. Om man har en aningen mindre programpark så kanske 64 GB funkar fint... Men kanske typ 80 hade varit lite bättre men ändå med ok prislapp?

Jag hade satt i 16 GB RAM (det har jag i alla moderna maskiner som jag använder regelbundet), men det är förstås också lite beroende på vad du ska göra och hur budgeten ser ut; jag tycker inte att du har slösat vad gäller övriga komponenter utan satsat på mycket kvalitet för pengarna. Min uppfattning.

Ett alternativ till lagringsdisk skulle kunna vara WD:s blue/green-diskar som är de billigaste 1 TB-diskarna för närvarande, men det slår bara på några tjugor relativt den där Seagate-disken.

Just Windows 7 vet jag inte om det säljs över disk längre, men du kan köpa licenser på Tradera/Blocket/eBay för vettiga pengar. Det är ett i mina ögon rätt bra alternativ för att få ner budgeten en smula och ändå kunna köra riktiga köpe-grejer.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (korspostning).

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015