hjälp med r9 290 som inte bootar

Permalänk
Medlem

hjälp med r9 290 som inte bootar

Jag köpte precis ett r9 290, men jag får det inte att boota. Datorn är bara svart sålänge kortet är monterat. Mina övriga delar är i7-3770, gigabyte z77-d3h och ett 500w nätagg.
Hade det inte varit för att jag kört tyngre laster på agget (mining med 6870 + 7770) så hade jag tittat på det, men som sagt, jag har ju redan testat med tyngre last än de ca 300W som nya kortet drar.

Vad jag testat hittills:
Installera som vanligt inkl. 6 och 8 pins kontakter
Dragit om alla kablar för att maximera kylning
Clearat bios
Installerat om hårdvaran (minst) 3 gånger.
Defaultat till iGPU i bios för att låta Windows (8) ta över när det startat (funkar med mitt 6870, 290 visar ingen bild m samma inställningar)
Frågat på Swec forum.

Jag trodde jag kunde bygga datorer, men det finns alltid mer att lära...

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Jag köpte precis ett r9 290, men jag får det inte att boota. Datorn är bara svart sålänge kortet är monterat. Mina övriga delar är i7-3770, gigabyte z77-d3h och ett 500w nätagg.
Hade det inte varit för att jag kört tyngre laster på agget (mining med 6870 + 7770) så hade jag tittat på det, men som sagt, jag har ju redan testat med tyngre last än de ca 300W som nya kortet drar.

Vad jag testat hittills:
Installera som vanligt inkl. 6 och 8 pins kontakter
Dragit om alla kablar för att maximera kylning
Clearat bios
Installerat om hårdvaran (minst) 3 gånger.
Defaultat till iGPU i bios för att låta Windows (8) ta över när det startat (funkar med mitt 6870, 290 visar ingen bild m samma inställningar)
Frågat på Swec forum.

Jag trodde jag kunde bygga datorer, men det finns alltid mer att lära...

Vad menar du med installera om hårdvaran 3 gånger? Anyway det du ska göra lite tidigare i checklistan är att testa kortet i en annan dator för att utesluta om det är ett DOA kort du fått

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Alternerat mellan mitt 6870 och mitt 290.

Det vore guld att ha ett annat system att testa med, dessvärre har jag inte det.:(

Det som slår mig är att jag inte får någon bild även om jag har iGPU satt som default i bios. Det fungerar med 6870, men datorn kommer inte förbi gfx-kontrollen sålänge 290 sitter i...

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Jag köpte precis ett r9 290, men jag får det inte att boota. Datorn är bara svart sålänge kortet är monterat. Mina övriga delar är i7-3770, gigabyte z77-d3h och ett 500w nätagg.
Hade det inte varit för att jag kört tyngre laster på agget (mining med 6870 + 7770) så hade jag tittat på det, men som sagt, jag har ju redan testat med tyngre last än de ca 300W som nya kortet drar.

Vad jag testat hittills:
Installera som vanligt inkl. 6 och 8 pins kontakter
Dragit om alla kablar för att maximera kylning
Clearat bios
Installerat om hårdvaran (minst) 3 gånger.
Defaultat till iGPU i bios för att låta Windows (8) ta över när det startat (funkar med mitt 6870, 290 visar ingen bild m samma inställningar)
Frågat på Swec forum.

Jag trodde jag kunde bygga datorer, men det finns alltid mer att lära...

Vad för agg är det?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste bios till moderkortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit flasha Bios än, har 2 småbarn, så tiden att felsöka på är begränsad...

Agget är inte ngt brand-name direkt. Det är ett Silver Power 500W. Jag har hittat ett Corsair 430W agg testa med också. Skall vara på gränsen, men borde gå.

En annan tanke, jag tror jag bootar i Legacy-mode. Kan det vara någon skillnad på om man istället ställer in det på UEFI? (Måste jag installera om OS:et om jag ändrar?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Jag har inte hunnit flasha Bios än, har 2 småbarn, så tiden att felsöka på är begränsad...

Agget är inte ngt brand-name direkt. Det är ett Silver Power 500W. Jag har hittat ett Corsair 430W agg testa med också. Skall vara på gränsen, men borde gå.

En annan tanke, jag tror jag bootar i Legacy-mode. Kan det vara någon skillnad på om man istället ställer in det på UEFI? (Måste jag installera om OS:et om jag ändrar?)

Ska räcka för att få datorn att boota iaf. Som tidigare nämts testa nyaste bios till moderkortet.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Det visade sig vara antingen bios eller "+2-delen" av min 6+2-kontakt. Jag flashade bios och använde den 6->8 pins adapter som följde med mitt kort istället för min 6+2-kontakt och nu funkar det.