Fastnar På Asus Splash Skärmen, Hål I Kylflänsen

Permalänk
Medlem

Fastnar På Asus Splash Skärmen, Hål I Kylflänsen

Hej Käre Sweclockare!

Det är så att min polare givit mig en Asus laptop .. en X52F-EX1130V Modell specifikt (röd färg)

Han eller någon som försökt byta hdd eller ev fixa hddn har råkat slå ett hål i kylflänsen och jag undrar då om det är det som får datorn att inte starta upp?

Jag har satt dit Arctic silver 5 kylpasta samt Phobya värmeledande tejp och även rensat fläkten samt tagit ut ram/dvd brännare för att se om det kan vara felet.

Min dragna slutsats är att det är kylflänsens hål som gör så att datorn vägrar starta då fläkten även låter högre och högre vid start samt stannar på Splash screen (Asus Logo startup) .

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Den borde boota även med usel kylning.
Annars kan du ju fuska lite och köra datorn öppen med en fläkt mot CPU'n.
Och då din polare verkar vara en "smula" hårdhänt så bör du även leta efter allvarligare fel, kanske skadade kablar eller märken på nåt kretskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Om man använder så mycket våld vid ett hårddiskbyte att man punkterar en heatpipe kan i princip varenda komponent vara förstörd..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Hedersmedlem

En punkterad heatpipe kyler ingenting längre eftersom kylmediet är borta (jämför kylskåp eller a/c i bil) plus det FoxOne säger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Intressanta bilder, har aldrig tidigare skådat liknande. Är polaren månne grovsmed, och därför har använt dylika verktyg? Instämmer för övrigt med övriga som svarat i tråden.

Permalänk

Limma på kylflänsar direkt på cpu och gpu, och dra på en fläkt med massa blås i, kanske via usb. Det kanske kan funka. Annars brukar det finnas kylare att köpa löst till olika laptopmodeller.

Permalänk
Medlem

Det är så att min "polare" fick den av någon som gjort detta .. hårddisken har för övrigt en typ omöjlig skruv att skruva loss som han även förstört totalt som jag måste förstöra för att få loss HDDn.

vill bara tacka alla ovanstående för svar!

@Svensktiger
@FoxOne
@MultiMan
@Smygbag
@Pax Vobiscum för den roliga kommentaren

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

loctite på toppen av en skitmejsel, så kan man få loss de flesta skruv. Gissar på att det varit torx eller något och personen inte haft rätt verktyg. Men att punktera en kopparheatpipe kräver mycket våld. Skulle undersöka moderkort närmare om jag var du.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ska göras som föreslaget tidigare i tråden!

tack för svar

@Dr_Spackel

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Datorn fungerar men stänger av efter ett tag .. måste fixa ny kylfläns samt eventuellt ny HDD

http://www.ebay.com/itm/ASUS-X52F-laptop-CPU-heatsink-13GNXN1...

Tack allihopa för svar

Med Vänlig Hälsning - Stefan

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Ville bara uppdatera denna tråd med att säga att det var HDDn som segade ner allt samt att kylflänsen fick datorn att stänga av efter att den ofc blivit varm. köpte även en ny adapter då jag inte fick med en av min polare.. så ja utbytta delar är följande

HDDn - Utbytt
Kylfläns - Utbytt
Ström kabel - Nyköpt ..

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Ville bara uppdatera denna tråd med att säga att det var HDDn som segade ner allt samt att kylflänsen fick datorn att stänga av efter att den ofc blivit varm. köpte även en ny adapter då jag inte fick med en av min polare.. så ja utbytta delar är följande

HDDn - Utbytt
Kylfläns - Utbytt
Ström kabel - Nyköpt ..

Ok, vilken status gäller i nuläget, är burken installerad och funkar?
Vill också ge dig en eloge för att du inte gett upp, om inte annat är ditt projekt lärorikt.

Hoppas att det löser sig för dig.

Permalänk
Medlem

Burken är installerad och fungerar utmärkt med 40c idle CPU !

haha äh det va väl inget xD beställde bara hem en AC adapter märkte att CPU fläkten gick mer och mer i varv och insåg att den då även behövde en ny kylfläns samt att så fort jag tog ut HDDn så gick den snabbare in i bios osv (samt att HDDn klickade en massa .. så den va ju trasig) xD men tack !

det löste sig minsann och ja jag håller med om att det är lärorikt ifall någon stöter på liknande problem!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.