Nätaggregat som klarar GTX 760 SLI med marginal?

Permalänk

Nätaggregat som klarar GTX 760 SLI med marginal?

Är i färd med att bygga min första dator på typ tio år, och är lite lost när det gäller det här med strömförsörjningen.

Inledningsvis har jag tänkt köra med en Core i5-2320 3.00 GHz, Asus Z77-A och något GTX760-kort, men jag har kommit fram till att det vore trevligt att kunna stoppa i ytterligare ett grafikkort om andan och ekonomin skulle falla på. Jag har googlat nätagg sedan igår kväll, men får väldigt motstridiga resultat i olika forum osv. Enligt den här genomgången skulle det exempelvis räcka med 650-ish watt till och med för två GTX 780-kort. Stämmer det?

Skulle ett 750W-nätagg räcka för att köra 760 SLI och eventuellt överklocka/uppgradera processorn? Några rekommendationer i den wattklassen? Hur många PCI Express-anslutningar krävs för att köra två kort? Fyra st?

Vill helst komma undan så billigt som möjligt, inte gärna över 1000 kr. Kan tillägga att jag kommer köra med ett miditower, antingen Corsair Graphite 230T eller Cooler Master Elite 430, så jag antar att det är ATX-klassen som gäller?

Jag är som sagt rätt rostig i det här gamet, så alla tips och rekommendationer är välkomna!

(Har testat att söka lite grann i forumet, och även om jag hittat en del pusselbitar vill jag för säkerhets skull skapa en egen tråd för att förvissa mig om att just min setup kommer att funka.)

EDIT: Corsair CX750M verkar - ur mitt lekmannaperspektiv - vara ett prisvärt alternativ: 4x PCIe-anslutningar, bronscertifierat, modulärt. Är det värt att köra på? Finns även en guldcertifierad variant för ett par hundralappar mer - är det värt det? Innebär certifieringen någon mer prestanda-/stabilitetsindikator än den direkt mätbara ekonomiaspekten?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | G.Skill Flare X5 32GB 6000MHz | Gigabyte B650 Gaming X AX | Samsung 980 Pro 1TB | Gigabyte UD1000GM PG5 | Be Quiet Pure Rock 2 | Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Hedersmedlem

På bilden nedan kan du se vad olika grafikkort har dragit från väggen vid SweClockers tester. Angiven effekt på nätaggregat är inte angivna från väggen, så du behöver dra av 10% från SweC's siffror.

Från listan:
GTX760 SLI behöver minst ett 450W nätagg.
GTX780 SLI behöver minst ett 550W nätagg.

Detta är bare minimum, men ett 750W lär fixa båda setuperna. Siffrorna inkluderar överklockning av CPU'n. Överklockning av två grafikkort i SLI är nog inte något som de flesta skulle ge sig på, men med 750W ger även lite utrymme där.

Jag rekommenderar dig inte att köpa ett Corsair CX nätagg. Vill man titta på budgetnätagg så tycker jag att man ska kolla på ett från XFX. Alla XFX-nätagg är byggda av Seasonic och håller väldigt hög kvalitet för priset.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Funderar du allvarligt på SLI så skulle jag inte köpa ett budgetagg alls utan kanske detta. Även det byggt av Seasonic.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

är inte cpu'n lite klen för sli? sen så tror jag 750 blir bra nog, sedan en kanske en lite vassare cpu

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

är inte cpu'n lite klen för sli? sen så tror jag 750 blir bra nog, sedan en kanske en lite vassare cpu

i5-2320 är inte långt ifrån i5-2500k. Den har lite långsammare klocka och kan inte multipelklockas. GTX780Ti SLI kommer den nog att få lite svårt med, men GTX760 SLI ska inte vara något problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Swecs test med GTX760 SLI var med en överklockad i7-4960X. Så dom 485W från väggen ger ca. 440W från agget till systemet. Ett bra 650W agg räcker gott och väl till TS. Viktigt tänka på är att köpa ett agg som har 4st PCIe kontakter, då ett GTX760 vill ha 2*6pins PCIe.
Ser att NZXT Hale90 650 finns för under tusenlappen.. Sen är CM V700 ett riktigt kanonköp, bara SATA kablarna räcker då dom är lite korta. Annars finns också som sagt FD Newton R3 600 eller Seasonic G650 som kommer klara i5-2320 och dubbla GTX760 galant. Alla dom kostar runt en tusing vilket är bra pris/prestanda i Guld/Platinum-klassen.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Tack för alla svar, de har verkligen varit till stor nytta!

Fastnade först för CM V700, men såg också att det kommit en ny "semimodulär" variant, V750S, som pumpar ut ytterligare 50W för någon hundralapp mindre än V700, så jag kommer förmodligen att köra på det spåret.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | G.Skill Flare X5 32GB 6000MHz | Gigabyte B650 Gaming X AX | Samsung 980 Pro 1TB | Gigabyte UD1000GM PG5 | Be Quiet Pure Rock 2 | Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rymdprofeten:

Tack för alla svar, de har verkligen varit till stor nytta!

Fastnade först för CM V700, men såg också att det kommit en ny "semimodulär" variant, V750S, som pumpar ut ytterligare 50W för någon hundralapp mindre än V700, så jag kommer förmodligen att köra på det spåret.

VS ska du inte köpa. Det är inte ett nätagg byggt av Seasonic och håller inte samma goda kvalitet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

VS ska du inte köpa. Det är inte ett nätagg byggt av Seasonic och håller inte samma goda kvalitet.

Nä, VxxxS är inte lika hög kvalitet som V-, men det är inte skit. Det är byggt av Enhance och det enda som jag tycker drar ner helhetsintrycket lite är Teapokondingarna på sekundärsidan. Annars presterar den väldigt bra och är ett bra val för det priset.
Men har man pengarna så tar man V-serien helt klart.. snäppet bättre ju!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Åhfasen! Tyckte specsen var så pass lika att jag antog att modulariteten (vilket ord!) var det enda som skilde de båda serierna. Tack för varningen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | G.Skill Flare X5 32GB 6000MHz | Gigabyte B650 Gaming X AX | Samsung 980 Pro 1TB | Gigabyte UD1000GM PG5 | Be Quiet Pure Rock 2 | Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdprofeten:

Åhfasen! Tyckte specsen var så pass lika att jag antog att modulariteten (vilket ord!) var det enda som skilde de båda serierna. Tack för varningen!

Det är ganska vanligt att nätaggsmärkena blandar tillverkare (OEM) i sina modeller. T.ex. Corsair som använder Seasonic till AX, Flextronics till AXi, CWT till CX/GS/och en del modeller i RM-serien, Chicony till RM-650 och 750.. Ärligt talat, jag har säkert fel på nån av dom, men det visar ju problemet ganska bra; hur faen ska man hålla reda på detta!?! Det gäller att kolla.. Så här är det från BeQuiet också, och Cooler Master.. m.fl. Dom har en massa olika modell-serier och kör på flera olika OEM-tillverkare; nätaggsdjungel!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Bumpar tråden lite igen. Har sett över alternativa delar och kommit fram till att processorn med största sannolikhet kommer att uppgraderas inom ett halvår (plockar i5:an från min nuvarande burk), och att R9 280X CF kanske kan vara ett alternativ på grafikfronten för bästa möjliga framtidssäkring, och då känns 700W på gränsen.

XFX XXX Edition 850W är ett modulärt brons-agg tillverkat av Seasonic (?) som ger 70A på 12V-railen, och går för runt tusenlappen. Är det ett bra alternativ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | G.Skill Flare X5 32GB 6000MHz | Gigabyte B650 Gaming X AX | Samsung 980 Pro 1TB | Gigabyte UD1000GM PG5 | Be Quiet Pure Rock 2 | Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

750w räcker

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rymdprofeten:

Bumpar tråden lite igen. Har sett över alternativa delar och kommit fram till att processorn med största sannolikhet kommer att uppgraderas inom ett halvår (plockar i5:an från min nuvarande burk), och att R9 280X CF kanske kan vara ett alternativ på grafikfronten för bästa möjliga framtidssäkring, och då känns 700W på gränsen.

XFX XXX Edition 850W är ett modulärt brons-agg tillverkat av Seasonic (?) som ger 70A på 12V-railen, och går för runt tusenlappen. Är det ett bra alternativ?

Samtliga XFX nätagg är byggda av Seasonic och är bra kvalitet.

Men jag säger som föregående talare att 700-750W räcker. 650W som anges i grafen ovan är från väggen. Dra av minst 10% för att få en siffra som går att jämföra med angiven effekt på nätagget. SweC's testrigg med 280X CF drar 650W från väggen, dvs du landar under 590W på insidan. Jag gissar att du tänker byta din CPU till en i5-4670k eller i7-4770k och ingen av dessa drar så mycket som CPU'n i SweC's test även om du överklockar. >150W buffert till nätaggets max är inga som helst problem om du satsar på något av de kvalitetsagg som vi pratar om här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Samtliga XFX nätagg är byggda av Seasonic och är bra kvalitet.

Men jag säger som föregående talare att 700-750W räcker. 650W som anges i grafen ovan är från väggen. Dra av minst 10% för att få en siffra som går att jämföra med angiven effekt på nätagget. SweC's testrigg med 280X CF drar 650W från väggen, dvs du landar under 590W på insidan. Jag gissar att du tänker byta din CPU till en i5-4670k eller i7-4770k och ingen av dessa drar så mycket som CPU'n i SweC's test även om du överklockar. >150W buffert till nätaggets max är inga som helst problem om du satsar på något av de kvalitetsagg som vi pratar om här.

Stort tack för den redogörelsen! Men då, eftersom jag befinner mig på en budget, kanske XFX 750W skulle kunna vara ett alternativ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | G.Skill Flare X5 32GB 6000MHz | Gigabyte B650 Gaming X AX | Samsung 980 Pro 1TB | Gigabyte UD1000GM PG5 | Be Quiet Pure Rock 2 | Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdprofeten:

Stort tack för den redogörelsen! Men då, eftersom jag befinner mig på en budget, kanske XFX 750W skulle kunna vara ett alternativ?

Ja, det tycker jag iaf. Sitter själv på ett XFX som rullat på bra nu i över 2 år

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4