Kan inte få igång installation, saknar HDD

Permalänk

Kan inte få igång installation, saknar HDD

Hej,

jag fick en HP 6910p av företaget och satte in en ny tom HDD.
Startar upp med XP-installationskiva men får efter ett tag meddelandet att HDD saknas.

Provar att sätta tillbaka original HDD, provar att starta upp och allt fungerar, men jag har ju inte adminlogin för att verkligen gå in i windows. Men allt startar upp så fint.

Testar att starta upp med installationscd med original HDD, samma fel - ingen HDD.

Provade att skapa en USB med startfunktion, samma fel - hittar ingen HDD.

Finns det något skydd, en säkerhetsfunktion typ stöldskydd eller liknande?

Permalänk
Medlem

Troligtvis har inte den XPskiva du startar med drivrutinerna för SATAkontrollerkortet som sitter i datorn.
Lägg in Win 7 istället, där finns säkert drivrutinerna med på skivan.

Annars få du lägga drivrutinerna för SATAkontrollern på en annan CD och trycka 'F6' när det står "Tryck 'F6' för att installera drivrutiner för RAIDkort... bla.. bla... någonting" under installationen av XP.

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk

Så kan det säkert vara.
Värt att prova.

Edit.
Nu har jag provat... och drivisar för SATA verkar endast kunna göras via A: och det finns ju inte. Segt med gammalt skit.
Provade att lägga drivisar på USB, men det finns inget val.
Känns som om jag får ge mig in i W7 i alla fall.