Synliga tatueringar och arbeta som ingenjör?

Permalänk
Medlem

Synliga tatueringar och arbeta som ingenjör?

Ska försöka ta mig in på elektroingenjörsutbildningen om jag klarar tekniskt basår, (ej påbörjat tekniskt ännu). Jag har i dagsläget båda händerna tatuerade plus alla 8 fingrar vilket får mig att tänka att det kanske är kört att få jobb även om jag kan visa upp betyget A i alla kurser. Känner inte alls till ingenjörernas "livsstil", är det dress code med kostym eller funkar det lika bra med korta 80 tals shorts och t-shirt? Kan tillägga att jag även har ring i läppen.

Ni som har pluggat till ingenjörer och har tatueringar som ej går att dölja, alltså händer, hals/nacke, ansikte, har detta påverkat er att få jobb ni sökt inom den ingenjörsgren ni studerat?

Självklart kommer det finnas de som direkt säger nej på grund av detta likväl de som säger nej för att du heter Ali, så fördomar kommer ju alltid finnas. Är mest intresserad att vara ute på fältet eller vara med och lösa problem. Kundkontakt / försäljning är inte min grej och inget jag är intresserad av.

Även om jag ser fram emot det just nu så vill jag inte plugga för pluggandets skull utan just för att bli något mer än vad jag är idag. Är det dock så att det mer eller mindre är kört på grund av mitt utseende så är det ju knappast någon idé att sätta sig i skolbänken igen. kommer förövrigt vara mellan 33 och 35 år gammal när och om jag gått färdigt utbildningen.

Jag har självklart mer tatueringar men dessa kan jag dölja med långärmat och långbyxor så det kan knappast vara avgörande.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Beror väl på vilken position du söker till, men som en tummregel är synliga tatueringar eller piercings aldrig till din fördel när du söker kvalificerade jobb. Aldrig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag är själv i branschen (elektroingenjör) och i min mening är det en väldigt avslappnad "livsstil" och dresscode. Ett gäng av de jag studerade med var synligt tatuerade och vad jag vet har de inte haft några större problem att få jobb.

Nu finns det som du själv säger såklart undantag till detta. Allt beror ju egentligen på vem du blir intervjuad av och vem som får sista ordet angående din eventuella anställning. I den bransch jag är aktiv i (elkraft) så finns det dock väldigt mycket äldre folk och du vet nog själv bäst om folk på 50+ tycker piercingar i ansiktet är ok eller inte.

Din ålder vid examination är nog inga problem. Jag hade ett par i klassen som var 40+ och även de har funnit anställning.

Permalänk
Entusiast

Kostym är bara dresscode i det översta toppskiktet på företag och inom bankvärlden. Resten kör med en mer avslappnad inställning. Exakt hur avslappnad beror mycket på företaget. Vissa stora gamla jättar är rätt strikta medan andra är betydligt mer avslappnade. Men som Valiumballong skrev så är det aldrig en fördel men det är nog inte så stor nackdel som du befarar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Dresskoden har störst betydelse på var man jobbar och inte vilken titel man har, ingenjör har idag även ersatt det som förr kallades för tekniker. Så det är många ingenjörer som springer runt med smutsiga byxor på golvet i fabriker.

Problemet är dock att komma in och få arbetserfarenhet från första början och utmärker man sig mycket, så visst kan det försämra ens möjligheter att komma in om man har gett sig in på extrema saker.
Elektroingenjörer är dock ett typisk personer som inte brukar sitta med kostym på kontor även om dessa finns.

Angående TS, så är det väl bara att ta ur ringen i lappen vid arbetsintervjun? Angående tatueringar, så länge som du inte har några synliga hakkors eller liknande så är det inte många som reagerar.

Så mitt råd är låt inte ditt utseende avskrämma dig och för varje år som går så bli tatureringar och liknande mer accepterat. Var dock inte dum och operera in några horn i pannan eller liknande och utmana ödet.

Alternativet att inte studera, ja vad är det? Jag vet ej din livssituation.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Dresskoden har störst betydelse på var man jobbar och inte vilken titel man har, ingenjör har idag även ersatt det som förr kallades för tekniker. Så det är många ingenjörer som springer runt med smutsiga byxor på golvet i fabriker.

Problemet är dock att komma in och få arbetserfarenhet från första början och utmärker man sig mycket, så visst kan det försämra ens möjligheter att komma in om man har gett sig in på extrema saker.
Elektroingenjörer är dock ett typisk personer som inte brukar sitta med kostym på kontor även om dessa finns.

Angående TS, så är det väl bara att ta ur ringen i lappen vid arbetsintervjun? Angående tatueringar, så länge som du inte har några synliga hakkors eller liknande så är det inte många som reagerar.

Så mitt råd är låt inte ditt utseende avskrämma dig och för varje år som går så bli tatureringar och liknande mer accepterat. Var dock inte dum och operera in några horn i pannan eller liknande och utmana ödet.

Alternativet att inte studera, ja vad är det? Jag vet ej din livssituation.

Klart ringen kan jag ta ur men den utmärker sig nog inte lika mycket som händerna. Nej, hakkors, kommunist eller andra typiska politiska märken har jag inga. Enligt utbildningen så är det en co-op utbildning så närmare ett års yrkeserfarenhet kommer finnas med vid examen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Angående tatueringar, så länge som du inte har några synliga hakkors eller liknande så är det inte många som reagerar.

Jodå, alla som stöter på en person som har händerna tatuerade kommer att reagera på det. Reaktionen skiljer sig givetvis mellan olika personer, men just händer och ansikte är känsliga grejer att sätta bläck på just därför att det inte går att täcka över. Om yrket har minsta kundkontakt är piercings i ansiktet och synliga tatueringar en enorm nackdel för den som söker jobbet.

EDIT: det är inte ovanligt att företag har policy mot synliga tatueringar/piercings.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan bara av egen erfaren här från utlandet säga till TS att många arbetsgivare inte uppskattar synliga tatueringar från någon som har med kunder att göra, eller annan form av representation av företaget. Mitt företag kräver tex att tatueringar ska kunna täckas över och ej vara synliga under arbetstid.

Permalänk
Hedersmedlem

Går arbetsgivaren på utseende och inte kompetens och andra kvalifikationer så är det antagligen fel arbetsplats och nånstans där det ändå skulle kännas svårt att passa in. Så vissa företag kommer säkert att säga tvärnej, men de som inte gör det kommer antagligen att vara trevligare att jobba på ändå.

Har träffat på en del personer som sticker ut en del vad det gäller utseende/stil genom mina jobb, många av dem har dock också stuckit ut genom att vara duktiga på det de gör och varit bra att jobba med.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Inga problem, dom som ställer till med problem ska man inte jobba för.
På vårt företag som är rätt så stort (finns i 11 länder) har vi en projektledare som har en väldigt udda klädstil och tatueringar, ingen problem med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är nåt större problem med synliga tatueringar generellt sätt. Dock kommer alla arbetsgivare att uppfatta det som negativt även om det nog mycket sällan är en dealbreaker.

Bland seriösa människor på seriösa arbetsplatser har jag i princip aldrig sett någon med signifikanta synliga tatueringar.

I princip uppfattas tatueringar/piercingar som oseriöst.

Permalänk
Medlem

Rent allmänt så är tatueringar på händer etc associerat med vissa livsstilar som inte är attraktiva för en arbetsgivare, exempelvis drogvanor och kriminalitet. Det blir svårt att uppfattas som seriös.

Men självklart kan man kompensera genom att vara driven (inga luckor i CV't och gärna extraaktiviteter utöver jobb och utbildning ), vara i bra form (utan kanske att vara anabola-monster, man kan ju vara 'för stor' också) och skulle du dessutom ha familj eller vara gift så är det en indikation av att du är stabil i din tillvaro.

Sen kan laserbehandling vara en möjlighet också.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Jag vet iaf att om jag hade sökt ingenjörer till ett företag hade jag inte anställt om de hade tatueringar. Tycker som alla andra jag umgås med att tatueringar ger ett intryck av kriminalitet och våldsamhet. Men o andra sidan så är ett Navy SEAL märke på ena axeln eller armen helt acceptabelt enligt mig då det är ganska status Två i släkten är även ingenjörer och deras dresscode är skjorta och fina byxor varenda dag. Kostym vissa dagar. Ena är på UPM-Kymmene och den andra på Vacon. Tror tyvärr dina tatueringar kan ställa till det för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Jag vet iaf att om jag hade sökt ingenjörer till ett företag hade jag inte anställt om de hade tatueringar. Tycker som alla andra jag umgås med att tatueringar ger ett intryck av kriminalitet och våldsamhet. Men o andra sidan så är ett Navy SEAL märke på ena axeln eller armen helt acceptabelt enligt mig då det är ganska status Två i släkten är även ingenjörer och deras dresscode är skjorta och fina byxor varenda dag. Kostym vissa dagar. Ena är på UPM-Kymmene och den andra på Vacon. Tror tyvärr dina tatueringar kan ställa till det för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tur att femtonåringar inte anställer ingenjörer till företag då!

Jobbar man mycket "mot kund" och närmare räknenissarna så är det inte otänkbart att ett neutralt yttre är ett viktigt kriterium för arbetsgivaren. Man vill helt enkelt minimera risken för negativa intryck, även om de är fördomsfulla i sitt ursprung. De flesta ingenjörer, skulle jag säga, jobbar förmodligen inte till så stor del med den typen av åtaganden att det inte kan vägas upp av att faktiskt vara kompetent.

Permalänk
Medlem

Snackade med en kille som varit kriminellt aktiv en gång i tiden, de körde enligt regeln: Inga synliga tatueringar - vi vill inte visa för folk att vi är kriminella, det ger bara onödig uppmärksamhet.

Tycker det var ganska talande

Sen behöver det inte vara ett hinder för jobb, finns många duktiga tekniker som reser ut till kund som är tatuerade, men att det kan vara en broms är väl också dumt att förneka.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

... vilket får mig att tänka att det kanske är kört att få jobb även om jag kan visa upp betyget A i alla kurser.

Lite off topic, men jag vill påpeka att eftersom året är 2014 kommer absolut ingen arbetsgivare bry sig om dina kursbetyg. Allt handlar om kontakter och jobberfarenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheFlyingFin:

Jag vet iaf att om jag hade sökt ingenjörer till ett företag hade jag inte anställt om de hade tatueringar. Tycker som alla andra jag umgås med att tatueringar ger ett intryck av kriminalitet och våldsamhet. Men o andra sidan så är ett Navy SEAL märke på ena axeln eller armen helt acceptabelt enligt mig då det är ganska status Två i släkten är även ingenjörer och deras dresscode är skjorta och fina byxor varenda dag. Kostym vissa dagar. Ena är på UPM-Kymmene och den andra på Vacon. Tror tyvärr dina tatueringar kan ställa till det för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Karaff:

Snackade med en kille som varit kriminellt aktiv en gång i tiden, de körde enligt regeln: Inga synliga tatueringar - vi vill inte visa för folk att vi är kriminella, det ger bara onödig uppmärksamhet.

Tycker det var ganska talande

Sen behöver det inte vara ett hinder för jobb, finns många duktiga tekniker som reser ut till kund som är tatuerade, men att det kan vara en broms är väl också dumt att förneka.

Snacka om att ge inskränkthet ett ansikte här...

Permalänk
Medlem

Är jag inskränkt för att jag delger en åsikt jag hört av någon annan ?

Är det inte snarare inskränkt att tro att man betraktas som alla andra trotts mängder av tatueringar ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Inga problem. Vi har faktiskt en rikligt tatuerad elektrokille på mitt jobb. Ingenjörer är bristvara. Behöver man en ingenjör kan man stå inför valet att ta en kille med tatueringar på fingrarna eller utebliven inkomst eftersom man tackade nej till ingenjörer och därmed handikappade R&D.

Kör på för fan. Mindre företag kan bli problem men stora företag är generellt sett mycket hårt pressade på att få in folk från alla livsstilar/kulturer/kön/whatever. Jag kanske inte är synligt tatuerad men har långt hår och skägg och ser väl i allmänhetens ögon(ok, allas ögon) som en jävla slusk och jag hade jobbkontrakt redan innan examen. Jag låg på tidigt och sökte diverse jobb och det jag märkte var en jävla skepsis på mindre firmor där VD själv var nån gubbe som startat företaget medan storföretag inte höjde på ögonbrynen ens. Det är så mycket folk som flödar genom såna.

/Maskiningenjör

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drey:

Lite off topic, men jag vill påpeka att eftersom året är 2014 kommer absolut ingen arbetsgivare bry sig om dina kursbetyg. Allt handlar om kontakter och jobberfarenhet.

Ja då är jag körd i vilket fall....

Tittar man på svaren i tråden så verkar det ju ändå som att vissa har fått jobb trots onormalt svensson-utseende. De "negativa" svaren verkar mest vara egna åsikter och faktiskt inte "jag vet en hen som inte fick för att..." svar.

Hoppar på tåget ändå, ska försöka komma in på tekniskt basår för att sedan gå vidare. Får jag jobb så får jag jobb, inga konstigheter. Om inte annat så kan jag säkert komma in på andra arbetsplatser tack vare utbildningen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Ja då är jag körd i vilket fall....

Du är rätt många år från en examen, så det är nog inte alls omöjligt att läget är bättre när du är klar. Ingenjörer är och förblir dessutom en bristvara.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Ja då är jag körd i vilket fall....

Tittar man på svaren i tråden så verkar det ju ändå som att vissa har fått jobb trots onormalt svensson-utseende. De "negativa" svaren verkar mest vara egna åsikter och faktiskt inte "jag vet en hen som inte fick för att..." svar.

Hoppar på tåget ändå, ska försöka komma in på tekniskt basår för att sedan gå vidare. Får jag jobb så får jag jobb, inga konstigheter. Om inte annat så kan jag säkert komma in på andra arbetsplatser tack vare utbildningen.

Kör hårt! När du tar examen så kommer medelsvensson vara ännu mera vana vid tatueringar! Ett bra cv och/eller en bra portfölj viftar man inte bort pga några tatueringar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du är rätt många år från en examen, så det är nog inte alls omöjligt att läget är bättre när du är klar. Ingenjörer är och förblir dessutom en bristvara.

Var ganska ironisk Klart kontakter är en fördel men inte ett måste.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Jag jobbar som elektronikingenjör och tror inte det är ett jätteproblem med kludd på kroppen. Klädstil på de flesta platser är rätt avslappnad, typ ""hel och ren" och det verkar följas hyfsat.

Jag har tatueringar som syns om jag använder tshirt, vilket jag gör ofta på jobbet och jag har inte fått någon negativ respons. Har iofs haft långärmat på intervjuer.

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Medlem

Jag har tatueringar på underarmarna som syns om jag går i kortärmat eller t-shirt. Finns några personer på jobbet som har mycket mer än så och det har aldrig varit ett problem. Då jobbar jag ändå i en mycket mer konservativ bransch med juridik (ekonom och juridik är nog de mest konservativa du kan hitta).

Du bör dock vara medveten om att en del personer kommer titta snett på dig. Speciellt om du har en tjänst där du kommer träffa många kunder. Din framtida chef kommer dessutom, sannolikt, vara närmare 60 än 30. Det kommer påverka en hel del. Däremot kommer din kompetens väga tyngst av allt.

Min allra högsta chef började t.ex. titta konstigt på mig efter jag började gå i kortärmat på somrarna. Tänk dig en konservativ tant på snart 60 som ser en ung odåga med tatueringar... Efter att ha visat vad jag går för tycker hon jag är det bästa sen skivat bröd.

Så... mitt tipps är att klara utbildningen bra betyg. Skaffa inte fler tatueringar som syns och lär dig hur du ska representera dig själv på ett propert sätt.

Tänk på att kompetens är nummer ett. Det finns inget som kan kompensera för det. Resten... är bara resten.

Permalänk
Medlem

Var och varannan person har idag tatueringar, inge speciellt i det och inget du behöver vara orolig över. Skulle du råka på nån enstaka inskränkt så är det en liten person i mängden.

Skickades från m.sweclockers.com