Permalänk
Medlem

MX Green vs MX Blue | Butikstesta i STHLM?

Tjena!

Har tänkt köpa mig ett mekaniskt tangentbord med Nordisk layout när jag kommer hem några veckor till Sverige i Maj.
Ducky 3 har det blivit efter att dömt ut billigare modeller som mycket sämre för slanten.

Insett att jag vill ha clicky switchar alltså MX Blue, men insåg snabbt efter ett test på en thai gaming butik på något Razer, att MX Blue verkar tryckas ner av mina fingrars vikt.

Att mina fingrar trycker ner de är inget kul, är van med Thinkpads, MacBooks och Logitech G15.
Inga av de har det problemet, men kanske inte är värt att dömma på mina 5min stand-up test av ett Razer.

MX Green ska ju då vara ett nyare alternativ som kräver dubbla kraften, efter läst några reviews så är jag rädd att de blir jobbiga att skriva på.
MX Blue är fortfarande primära kandidaten, men utan att testa MX Green så blir det svårt att välja.

Vad tror ni?

Finns det någon butik i Stockholm man kan testa Green resp Blue?
Det här blir en one-shot grej då jag stannar så kort tid i Sverige.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Inet har en dosa med MX Red, Blue, Black och Brown. Minns inte om Green fanns med men du kan ju alltid gå och kolla? Annars kan du även kolla på deras tangentbord som de har lagt ut - det finns alltid en med Blue och Spacebar på alla MX Blue tangentbord är MX Green

EDIT: Sen så är jag ganska säker på att MX Green har behöver samma kraft för att tryckas ner som MX Black, så testa MX Black. Jag har sälv en Thinkpad som jag använder ofta och ett tangentbord med MX Black då MX Red är för svagt för mina starka fingrar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Inet ska ta in ducky med grön switchar när deras dist lägger upp det. Så då kanske du kan ta och titta in i deras butik och kolla om dem har det.

CITAT: (av mig)
http://i.imgur.com/sxJ21lE.jpg

Några planer på att ta in Ducky shine 3 med gröna switchar?

Vi håller ett öga på dessa och lägger upp så fort vår distributör tar in i sitt sortiment. Har tyvärr inte mer exakt info om datum just nu utan håll utkik som på hemsidan.

#14317193

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Kan väl rekommendera Duckys Shine 3 med Mx Brown så sjukt sköna att skriva på! Vet dock ingen ställe där man kan testa Gröna knappar tyvärr :/

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Dosorna som sagt har inga MX Green, annars hade jag nog letat en sån på eBay eller liknande.

Hmm, alltid MX Green i spacebar på Blue?
I så fall kanske jag ska dra och knappa på det där Razer tangentbordet igen

Black är 60cN och Green 80cN, så lite trögare.
Bra hade varit att veta vad Thinkpad X2* serien har för cN

Känner på mig att jag vill ha lite trögare, men kommer knappa natt och dag så vill inte bli utröttad på nolltid.

Tycker du som Thinkpad-användare att MX Red 45cN är för lätt så förstår jag min upplevelse att MX Blue 50cN var lite för lätta.
Tror även att det är lättare att lära sig slå hårdare med tiden än att knappa lättare, då jag har en tendens att misshandla tangenterna lite när man blir uppslukad i kodande och skrivande.

Hmm, kanske blir ett med MX Green bara för att var på säkra sidan.
Ska titta på det där Razer tangentbordet om det är gröna under spacebar.
Provkänna det lite mer och besluta mig.

Blir kanske att jag beställer ett med gröna hem till farsan eller så, då jag inte har tid med restnot när jag kommer till Sverige.

Har jagat både Ducky och CM på mail i en månad i jakt på Nordiska layouter.
Svaret efter bollande mellan alla distributörer och regionskontor att jag får köpa från Inet eller ha någon i Sverige som postar om

EDIT:
Ja gröna med vita led finns inne ett par nu, därav beslutsångesten

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Dosorna som sagt har inga MX Green, annars hade jag nog letat en sån på eBay eller liknande.

Hmm, alltid MX Green i spacebar på Blue?
I så fall kanske jag ska dra och knappa på det där Razer tangentbordet igen

Black är 60cN och Green 80cN, så lite trögare.
Bra hade varit att veta vad Thinkpad X2* serien har för cN

Känner på mig att jag vill ha lite trögare, men kommer knappa natt och dag så vill inte bli utröttad på nolltid.

Tycker du som Thinkpad-användare att MX Red 45cN är för lätt så förstår jag min upplevelse att MX Blue 50cN var lite för lätta.
Tror även att det är lättare att lära sig slå hårdare med tiden än att knappa lättare, då jag har en tendens att misshandla tangenterna lite när man blir uppslukad i kodande och skrivande.

Hmm, kanske blir ett med MX Green bara för att var på säkra sidan.
Ska titta på det där Razer tangentbordet om det är gröna under spacebar.
Provkänna det lite mer och besluta mig.

Blir kanske att jag beställer ett med gröna hem till farsan eller så, då jag inte har tid med restnot när jag kommer till Sverige.

Har jagat både Ducky och CM på mail i en månad i jakt på Nordiska layouter.
Svaret efter bollande mellan alla distributörer och regionskontor att jag får köpa från Inet eller ha någon i Sverige som postar om

EDIT:
Ja gröna med vita led finns inne ett par nu, därav beslutsångesten

Min Thinkpad X220 har trögare tangenter än min Ducky Mini med MX Black (sitter och testar just nu ). Hade jag gissat så har min Thinkpad runt 80 cN och det är helt ok för mig! Gillar du trögheten på dina laptops så kör på Green, tror inte du kommer ångra dig (kanske ljudmässigt men ja ).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Min Thinkpad X220 har trögare tangenter än min Ducky Mini med MX Black (sitter och testar just nu ). Hade jag gissat så har min Thinkpad runt 80 cN och det är helt ok för mig! Gillar du trögheten på dina laptops så kör på Green, tror inte du kommer ångra dig (kanske ljudmässigt men ja ).

EDIT: Gillar du förresten inte trögheten på tangenterna så kan du alltid byta ut fjädrarna på dem (de är ganska billiga såvida du inte köper de av guld) eller rentav alla switcharna mot några andra. Finns massa folk som säljer både fjädrar och switchar på eBay för relativt liten peng Och byter du ut dina switchar kan du ju alltid sälja dem också på eBay -> du går +-0 typ

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Alla Cherry MX Blue-bord har inte MX Green till mellanslagstangenten, de flesta har det INTE. Jag har haft ett Razer BlackWidow och det hade MX Blue till mellanslagstangenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Alla Cherry MX Blue-bord har inte MX Green till mellanslagstangenten, de flesta har det INTE. Jag har haft ett Razer BlackWidow och det hade MX Blue till mellanslagstangenten.

Om det är så, ja då är det ingen vits att jag åker iväg och provar.
Misstänker att det är ett BlackWidow i butiken.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug