Vågar du göra detta testet? [Medicinsk metod för att uppskatta risken att dö inom 5 år — mod]

Permalänk
Medlem

Vågar du göra detta testet? [Medicinsk metod för att uppskatta risken att dö inom 5 år — mod]

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18451352.ab
Personligen skulle jag aldrig göra det. Vem fan vill veta när man ska dö! Vad tycker ni?:)

Tydligare rubrik.
Permalänk
Entusiast

Är testet att våga klicka på en länk till Aftonbladet? I så fall vågar jag inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Biomarker Profiling by Nuclear Magnetic Resonance Spectroscopy for the Prediction of All-Cause Mortality: An Observational Study of 17,345 Persons [PLOS Medicine] — länk till själva studien.

'Death test' predicts chance of healthy person dying within five years [The Telegraph]

De tittade på 9842 personer i Estland, varav 508 dog under mätperioden. De hävdar att det var 19 gånger fler som avled inom denna femårsperiod bland de 20 % som hade högst värden, jämfört med de 20 % som hade lägst. Testet upprepades i Finland med likvärdiga resultat.

Detta är mätpunkterna i relation till deras testresultat. Man kan notera att om man hade rangordnat en risk enbart på ålder så hade man nått än bättre resultat än enbart på deras test: det är definitivt mer än 19 gånger fler av de 20 % äldsta som har dött jämfört med de 20 % yngsta, men det är inte speciellt oväntat, även om tidningarna vill haka upp sig på att det skulle vara någon sorts läskig superdödsförutsägare.

Tanken är inte att denna metod på egen hand ska vara något som trumfar att titta på ålder, motion, kolesterol, tobaksintag, etc. (troligen inte ens enskilt för de flesta av dessa metoder), utan att den i kombination med existerande metoder överlag ska kunna ge bättre förutsägelser än enbart de gamla metoderna. De visar sina mätningar grafiskt med en ROC-kurva, där arean under respektiva kurva (AUC = "area under curve") är en sorts mått på hur lyckad en modell är.

Eller, om man vill vara så sensationalistisk som möjligt, så kan man uttrycka sig som Aftonbladet gör i sin rubrik: "Dödstestet: avslöjar om du kommer att dö inom 5 år" (!!!!!). Ett mer balanserat sätt att uttrycka sig är att säga att "dödstestet" snarare är frågan: "Hur gammal är du?", och sedan tillkommer det vissa smärre korrektioner via ytterligare mätmetoder, varav denna föreslagna metod på egen hand fortfarande är underordnad många existerande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Var kan jag göra testet?
Finns det en onlineversion? Tar den mer än fem minuter? Om nej, så vågar jag nog inte.

EDIT: Om det någonsin skulle komma en metod för att med någorlunda säkerhet fastställa högsta sannolikhet för vilket år man kolar så skulle jag definitivt göra det i brist på annat att underhålla mig med.
Jag menar, det finns så mycket jag ska hinna med i livet men jag gör det inte för jag har så långt kvar så jag hinner nog ändå. Får jag veta hur pass lång tid jag har så kanske jag lägger på ett kol och avslutar mina memoarer i tid.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Var kan jag göra testet?
Finns det en onlineversion? Tar den mer än fem minuter? Om nej, så vågar jag nog inte.

http://www.deathclock.com/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

4 år kvar alltså. Utmaning accepterad.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Augusti 2061. Ill taket it!

Permalänk

Ingen brådska för min del, jag hinner göra mycket på denna tid.

Annars är jag inte det minsta rädd för att göra såna tester då jag sannolikt inte kommer då av "naturliga orsaker" ändå.

Skrivet av Alakai:

Om det någonsin skulle komma en metod för att med någorlunda säkerhet fastställa högsta sannolikhet för vilket år man kolar så skulle jag definitivt göra det i brist på annat att underhålla mig med.
Jag menar, det finns så mycket jag ska hinna med i livet men jag gör det inte för jag har så långt kvar så jag hinner nog ändå. Får jag veta hur pass lång tid jag har så kanske jag lägger på ett kol och avslutar mina memoarer i tid.

Samma här, man skulle känna sig bra dum om man slet som ett svin för att bli klar med något projekt och sedan skulle dö innan driftsättningen ägde rum.

Nej all information är bra att få ta del av för att kunna fatta smartare beslut.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".