Problem med Asus DirectCU II TOP R280X

Permalänk
Medlem

Problem med Asus DirectCU II TOP R280X

En kompis till mig uppgraderade sin dator med ett Asus DirectCU II TOP R280X och det har fungerat bra i snart en månad, det vill säga fram till i onsdags kväll.
Då började han klaga på att han väldigt ofta fick en svart bild, och direkt efter meddelandet om att grafikkortet eller dess drivrutin behövts återställas.
Igår då han kom hem hade datorn hängt sig, och efter att han startat om den vägrar Windows 7 visa inloggningsskärmen.
Med andra ord, den startar hela vägen fram till den initierar grafiken fullt ut, efter det hänger den sig så illa att tangentbordet inte ens reagerar på caps lock.
Man kan starta den i felsäkert läge, och därifrån avinstallera grafikkortsdrivrutinen, och efter det startar datorn jättefint. Dock oavsätt vilken drivrutin jag kör in därefter (AMDs stabila 13.12, Beta 14.2, 13.125 från asus hemsida) vägrar den starta, och både moderkort och grafikkort har numera senaste bios utan någon skillnad.

Några ideer på hur man kan gå vidare med felsökning? Några erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

En kompis till mig uppgraderade sin dator med ett Asus DirectCU II TOP R280X och det har fungerat bra i snart en månad, det vill säga fram till i onsdags kväll.
Då började han klaga på att han väldigt ofta fick en svart bild, och direkt efter meddelandet om att grafikkortet eller dess drivrutin behövts återställas.
Igår då han kom hem hade datorn hängt sig, och efter att han startat om den vägrar Windows 7 visa inloggningsskärmen.
Med andra ord, den startar hela vägen fram till den initierar grafiken fullt ut, efter det hänger den sig så illa att tangentbordet inte ens reagerar på caps lock.
Man kan starta den i felsäkert läge, och därifrån avinstallera grafikkortsdrivrutinen, och efter det startar datorn jättefint. Dock oavsätt vilken drivrutin jag kör in därefter (AMDs stabila 13.12, Beta 14.2, 13.125 från asus hemsida) vägrar den starta, och både moderkort och grafikkort har numera senaste bios utan någon skillnad.

Några ideer på hur man kan gå vidare med felsökning? Några erfarenheter?

Börja med att lista komponenterna.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Börja med att lista komponenterna.

Kommer imorgon då jag kunnat dubbelkolla. Var mest intresserad om någon sprungit på liknande i och med att den funkade från början. min första tanke var nätagg men ett chieftec 650w borde kunna driva detta kort och en i5 processor. Så uppslag på hur att gå vidare uppskattas under tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Kommer imorgon då jag kunnat dubbelkolla. Var mest intresserad om någon sprungit på liknande i och med att den funkade från början. min första tanke var nätagg men ett chieftec 650w borde kunna driva detta kort och en i5 processor. Så uppslag på hur att gå vidare uppskattas under tiden.

När jag körde med ett 650w fractal design newton r2 så bootade min om ibland. Moderkortet spänningsskydd aktiverades. Nytt agg, stabilt sen dess. Men det var så direkt efter mitt 280x hade installerats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

När jag körde med ett 650w fractal design newton r2 så bootade min om ibland. Moderkortet spänningsskydd aktiverades. Nytt agg, stabilt sen dess. Men det var så direkt efter mitt 280x hade installerats.

Fast här startade inte datorn om helt, utan skärmen blev svart, och så fick han att drivrutinen hade hängt sig och återhämtat sig. Men det kanske blir ett spänningsfall stort nog för att skapa problem ändå?

Ingen överklockning på denna riggen.
Jag upptäckte just också att det är grafiska artifakter då man är i BIOS i form av blinkade pixlar där det inte ska vara.

Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 760 @ 2.80GHz 43 °C
Lynnfield 45nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P7P55D-E LX (LGA1156) 45 °C

Permalänk
Medlem

Om möjligheten finns kan det vara intressant att testa ett kraftigare nätagg. Har ni provat grafikkortet i en annan burk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Inaktiv

Tror du är inne på något här, jag hade samma problem med Beta 14.1 drivers under Windows 8.1 med mitt XFX R9 280X! Fick bara svart skärm en dag. Startade om, när jag förväntar mig inloggning möts jag av svart skärm. Felsäkert läge funkar bra och i loggarna står det att grafikkortsdrivrutinen kraschat.

Det jag till slut gjorde var en hel omformatering (då ominstallation av drivers inte gav resultat, ens för stable drivers). Kör nu Windows 8.1 med 14.2 beta drivers, inte sett problemet igen än. Kan förövrigt påpeka att samtidigt som jag hade detta problemet i Windows så funkade det klockrent med samma driver version under Linux.