bild men inget ljud hdmi testat allt

Permalänk
Medlem

bild men inget ljud hdmi testat allt

Hej
Har testat det mesta nu,googlat,kollat 20 trådar på div forum samt youtube men inte hittat nån lösning!
Har kört dator-hdmi-förstärkare-hdmi-tv med en äldre dator med win7 vilkrt funka bra men burken var gammal så köpte nytt och satte ihop och nu funkar bild men ej ljud.

Högerklickar på ljudikonen längst till höger och väljer playback devices (har eng win7) det står att digital audio (hdmi) inte är inkopplat trots att den är det! Har varit inne i bios och ändrat nått från auto till enable (läst på flera ställen att det kan va felet) har provat att installera om drivrutiner ett antal gånger. Jag har bytt kabel,har satt ksbeln direkt i tvn men funkar inte heller. Har kopplat med optisk kabel (spidf?) Och det funkar. Har kryssat i allt som man ska enl youtube videon "a quick way to solve realtek Hd audio......."

Alla ideer är välkomna.

Komponenter
Moderkort: Gigabyte GA-H87N-wifi
Processor: intel core i5
Chassi: node 304
Hårdisk: ssd kingston 120gb + 1tb nått äldre
Ram: 8gb känns oväsäntlivt med märke men nått billigt
Nättagg: Corsair 430w

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort har du?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fren1:

Hej
Har testat det mesta nu,googlat,kollat 20 trådar på div forum samt youtube men inte hittat nån lösning!
Har kört dator-hdmi-förstärkare-hdmi-tv med en äldre dator med win7 vilkrt funka bra men burken var gammal så köpte nytt och satte ihop och nu funkar bild men ej ljud.

Högerklickar på ljudikonen längst till höger och väljer playback devices (har eng win7) det står att digital audio (hdmi) inte är inkopplat trots att den är det! Har varit inne i bios och ändrat nått från auto till enable (läst på flera ställen att det kan va felet) har provat att installera om drivrutiner ett antal gånger. Jag har bytt kabel,har satt ksbeln direkt i tvn men funkar inte heller. Har kopplat med optisk kabel (spidf?) Och det funkar. Har kryssat i allt som

Testa först att koppla datorn direkt till TVn. Kan vara så att din dator inte känner igen din förstärkare eller nått sånt.

Krävs även drivrutiner för grafikkortet så det verkligen kan skicka ut ljud också.

Såg att du gjorde en stor redigering efter mitt svar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Integrerats, , hd4600 om jag fattat allt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fren1:

Integrerats, , hd4600 om jag fattat allt rätt

Testa att ha förstärkare och TV igång när du startar datorn.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

[Drivrutine14429798]Testa att ha förstärkare och TV igång när du startar datorn.[/QUOTE]

Jodå. Startat om datorn flertalet gånger med, dels pga div uppdateringar från windows sida men även för att prova varje inställning för sig. Min tro är att det är nått med Drivrutiner men hittar inga andra som jag kan ta utom dom som finns hos gigabyte

Permalänk
Medlem

men du ska väll inte använda 'Realtek HD Audio' utan du ska väll köra (kommer inte ihåg va det heter exakt) men typ Intel HDMI Audio vilket du ska ställa som default audio dev

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Skrivet av fren1:

Integrerats, , hd4600 om jag fattat allt rätt

Fler som har problem https://communities.intel.com/thread/46092

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem. Kör intel mobo med core2duo men med AMD kort (4xxx). När jag stänger av förstärkaren eller TV:n så försvinner ljudet (blir ett kryss över ljudet i aktivitetsfältet) och jag måste starta om datorn för att få tillbaka det. Har någon en idé?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |