ComHem bredband + stationär dator med trådlös/USB antenn?

Permalänk

ComHem bredband + stationär dator med trådlös/USB antenn?

Hej,

(Frågan har säkert ställts många gånger)

En bekant till mig har skaffat en stationär dator och kommer att även beställa Comhems internettjänst då deras hus är ett "ComHem hus".

Tyvärr visar det sig att det är ganska långt mellan Comhem-uttaget och där datorn ska stå, så en tp-sladd är det sista alternativet.

Enligt Comhems hemsida är deras router/modem modellen Netgear CG3700.

Min undran är, går det att ansluta t ex D-Link DWA-140 N300, http://www.inet.se/produkt/5400943/d-link-dwa-140-n300 till den stationära datorn och på så vis få internetuppkopplingen att fungera?

Hur bra är inbyggda antenner i USB-lösningar förresten, är de allmänt sett märkbart mycket sämre än nätverkskortsbaserade dito? Datorn i fråga är mycket enkel (baserad på nån mini-itx) och det finns inga expansionsplatser som jag förstått det.

Tack på förhand!

* Edit - såg nu att det tycks som att USB varianterna är allmänt sett mycket taskigare än allt annat i fallande ordning : nätverkskabel, nätverkskort med extern antenn och sist USB..

Permalänk
Medlem

USB-stickor har mindre och därmed svagare antenner. USB förlängningskabel kan göra stor nytta då USB-stickan kan placeras betydligt bättre. En sådan medföljer så det behöver du inte tänka på om du köper ovan länkade D-Link.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

USB-stickor har mindre och därmed svagare antenner. USB förlängningskabel kan göra stor nytta då USB-stickan kan placeras betydligt bättre. En sådan medföljer så det behöver du inte tänka på om du köper ovan länkade D-Link.

Tack för snabbt svar!

Teoretiskt kanske det skulle fungera rätt hyfsat om man flyttar ut routern så mycket man kan så att det är relativt fri "sikt" in till rummet där datorn ska stå (typ ~10 m), samt med hjälp av usb förlängningskabeln.

Kan vara värt att prova!

Permalänk

Jag vet av egen erfarenhet att Com Hems modem har 5Ghz. Skaffa ett nätverkskort som stödjer det så får du lite extra skjuts.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna. Har två styck och är mkt nöjd.

http://www.tp-link.com/lk/products/details/?model=TL-WN822N

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Jag vet av egen erfarenhet att Com Hems modem har 5Ghz. Skaffa ett nätverkskort som stödjer det så får du lite extra skjuts.

Det ska jag lägga på minnet. Tack för rådet!

Permalänk
Skrivet av loffman:

Kan rekommendera denna. Har två styck och är mkt nöjd.

http://www.tp-link.com/lk/products/details/?model=TL-WN822N

En usb MED externa antenner. Awesome.
Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Följer denna tråd med spänning då jag har exakt samma problem...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk

Ursäkta bumpningen, jag undrar om det är värt att satsa på att använda befintligt mobilt bredband (dongel) med en sån här : http://cdon.se/hemelektronik/tp-link/tp-link-3g-3-75g-wireles... ? På så vis går det i af i teorin att dela ut uppkopplingen via wifi, men jag är lite tveksam om hastigheterna är ok. Ska väl sägas att när dongeln väl sitter i den bärbara datorn, fungerar internetuppkopplingen okay, med reasonabla hastigheter.

Anledningen till att jag frågar är att jag besökte deras hem för inte så längesedan och kikade lite på comhem uttaget och fann att den såg rätt skitig ut. Det såg ut som att personen som bott där innan struntade i att täcka för uttaget när h*n bestämde sig för att måla väggarna. Det var svårt att se om färg och dylikt hamnat inne i själva hålet dock.

Så det känns lite osäkert om comhem-uttaget är fullt fungerande och mer som en gambling att beställa ett dyrt comhem abbonemang och sedan upptäcka att uttaget inte är användbart.