Vibration ifrån datorchassit på ASUS G750JX ROG?

Permalänk

Vibration ifrån datorchassit på ASUS G750JX ROG?

Hej!

Har nyligen köpt ny dator. ASUS G750JX ROG. Är helnöjd med den. Förutom en sak..

När jag har strömsladden i kommer det en svag, men klart kännbar elektrisk vibration ifrån datorchassit. Känns tydligt när jag lägger handen på den. Har ingen skiva i och det kommer inte ifrån hårddisken. Tar jag ut strömsladden och kör enbart på batteriet är vibrationen inte där..

Har varit ute i butiken där jag köpte datorn, kännt på deras maskiner och där existerar inte problemet. Fick rådet att säkerhetskopiera och kontaka Asus. Har gjort så nu och fått bekräftat att det inte skall vara så. Har fått ett servicenummer ifrån supporten och blivit ombedd att fylla i formulär - för att sedan skicka in den på deras serviceverkstad. Dock tveksam till detta eftersom jag hört ifrån andra håll (läs forum) att detta kanske inte hjälper och att jag under tiden blir datorlös under tiden (vilket kanske spelar mindre roll - om det går att åtgärda).

Undrar nu om det finns fler som har samma problematik? Eller om det rent av finns någon kunnig som har lösning/tips på problemet?

MVH

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag får samma symptom om jag har den inkopplad på ett icke jordat uttag.
I ett jordat uttag så känns det inte, utan är som om man körde på batteri.

Detta är dock inget som bekymrar eller stör mig på något vis, då jag inte har några skumma problem med datorer eller annan elektronik hemma.

Permalänk
Skrivet av Fekal:

Jag får samma symptom om jag har den inkopplad på ett icke jordat uttag.
I ett jordat uttag så känns det inte, utan är som om man körde på batteri.

Detta är dock inget som bekymrar eller stör mig på något vis, då jag inte har några skumma problem med datorer eller annan elektronik hemma.

Okej. Tack för svar! Bra att höra att någon annan också har samma symptom.

Är inkopplad på ett jordat grenuttag, kopplat via ett jordat vägguttag. Har testat med andra uttag, så det är varken vägg eller grenuttag som är sönder. Ska dock införskaffa och testa med ett överspänningsskydd också. Får se om vibrationen försvinner då.

Annars får det bli att helt enkelt leva med det, eller lämna in den på service. Vilket jag helst inte vill. Tror dock inte längre att det skadar datorn eftersom den fungerar felfritt. Och inga andra elektroniska saker krånglar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU