Permalänk
Medlem

High pitch noise från laptop!

Hej!

Tänkte höra med Sweclockers om ett problem jag har haft ganska länge med min laptop!

Min laptop är en Lenovo Thinkpad X220 som jag köpte i slutet av 2011. Efter ca en månad bytte jag ut hårddisken mot en Samsung 830 SSD 128 GB som sedan dess varit i laptopen och det var då jag upptäckte ett väldigt högfrekvent ljud som konstant fanns då laptopen var startad (dock ej vid inloggningen av Windows 7 eller BIOS konstigt nog!).

Efter ca tre moderkortsbyten så gav jag upp - ljudet fanns fortfarande kvar och det fanns inget Lenovos support kunde göra åt det, förutom att byta ut moderkortet. Kollade lite på Internet och hittade många som haft samma problem som jag och den enda lösningen verkade vara att stänga av CPU Power Manager i BIOS (kör f.ö. BIOS version 1.31).

Detta hjälper ju mot oljudet i utbyte mot en kortare batteritid (ca hälften så kort!). Nu så vänder jag mig till experterna här som kanske kan hjälpa mig med detta!

Varför försvinner det högfrekventa ljudet när man stänger av CPU Power Manager? Är det någon som haft ett likadant problem med sin dator (kanske rentav en X220?) och löst problemet på något sätt utan att påverka batteritiden negativt?

Tack för hjälpen!

EDIT: CPU:n är f.ö. en Intel i5-2520M

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Hej!

Tänkte höra med Sweclockers om ett problem jag har haft ganska länge med min laptop!

Min laptop är en Lenovo Thinkpad X220 som jag köpte i slutet av 2011. Efter ca en månad bytte jag ut hårddisken mot en Samsung 830 SSD 128 GB som sedan dess varit i laptopen och det var då jag upptäckte ett väldigt högfrekvent ljud som konstant fanns då laptopen var startad (dock ej vid inloggningen av Windows 7 eller BIOS konstigt nog!).

Efter ca tre moderkortsbyten så gav jag upp - ljudet fanns fortfarande kvar och det fanns inget Lenovos support kunde göra åt det, förutom att byta ut moderkortet. Kollade lite på Internet och hittade många som haft samma problem som jag och den enda lösningen verkade vara att stänga av CPU Power Manager i BIOS (kör f.ö. BIOS version 1.31).

Detta hjälper ju mot oljudet i utbyte mot en kortare batteritid (ca hälften så kort!). Nu så vänder jag mig till experterna här som kanske kan hjälpa mig med detta!

Varför försvinner det högfrekventa ljudet när man stänger av CPU Power Manager? Är det någon som haft ett likadant problem med sin dator (kanske rentav en X220?) och löst problemet på något sätt utan att påverka batteritiden negativt?

Tack för hjälpen!

EDIT: CPU:n är f.ö. en Intel i5-2520M

Coilwhine från fläktar eller nån komponent ?
bytte dom fläkt också eller bara moderkort ?
kan du spela in ljudet när du startar datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Coilwhine från fläktar eller nån komponent ?
bytte dom fläkt också eller bara moderkort ?
kan du spela in ljudet när du startar datorn.

Ja precis, de bytte ut även fläkten ett par gånger, glömde att nämna det också!

Nja.. Har endast telefonen som kan spela in ljudet men det brusar för mycket. Men ljudet ligger på runt 16-17 kHz, du kan lyssna på det här:

http://www.noiseaddicts.com/2009/03/can-you-hear-this-hearing... SÄNK VOLYMEN INNAN DU KÖR! Fick ont i öronen när jag testade

Det är inte konstant utan dör ut efter ca 3 sekunder sakta, borta kanske 2 sekunder och kommer tillbaka. Man hör inte ljudet alls om man sitter t.ex. på ett café eller skolan med några folk som pratar men är det tyst i rummet så hörs ljudet väl.

Men i alla fall, när CPU Power Manager i BIOS avaktiveras försvinner ljudet. Det verkar som att det är ett problem med just Sandy Bridge serien, att coilwhinet kommer just därifrån när CPU:n throttlar ner då den inte används.

Bör även nämna att nu när jag kör på endast på batteri med CPU Power Manager disabled så hör jag ljudet fortfarande.. Lite svagare än normalt men den finns där. Men kopplar jag in adaptern så försvinner ljudet helt. Mystiskt..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Långsökt och inte särskilt troligt, men kan det vara batteriet som låter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fekal:

Långsökt och inte särskilt troligt, men kan det vara batteriet som låter?

Hm kan ju vara så att detär just det som är problemet..

Men nu när jag sökte på Google så fann jag det här: http://forums.lenovo.com/t5/X-Series-ThinkPad-Laptops/X220-hi...

Verkar som att göra en clean installation av OS:et och inte installera Lenovo Power Manager fixar problemet.. Jag ska nog faktiskt ta och testa det här! Återkommer med svar inom några dagar

Fler idéer tills dess?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag upplever samma problem när processor användningen sjunker, testa workarounden i denna KB:
http://support.microsoft.com/kb/975530/en-us
Det ger vissiligen sämmre batteritid, men kanske inte lika dålig som när CPU power manager är helt avstängt i BIOS.

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk

Hör du 17khz!? Är du verkligen säker på att oljudet är så högt i frekvens?

Permalänk
Skrivet av Smygbas:

Hör du 17khz!? Är du verkligen säker på att oljudet är så högt i frekvens?

man märker att man blivit gammal + för mycket öronvax. när man inte hör nånting över 10-12Khz
:/

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Hör du 17khz!? Är du verkligen säker på att oljudet är så högt i frekvens?

Oja, jag hör upp till ca 19 kHz och det här ljudet är bara störande satte nyss på CPU Power Manager och nu är oljudet tillbaka.. Ganska pulserande.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tänk på att hörlurar/högtalar inte alltid kan spela vissa frekvenser.
Så kanske inte superdålig hörsel ;>

Permalänk
Skrivet av Icte:

Oja, jag hör upp till ca 19 kHz och det här ljudet är bara störande satte nyss på CPU Power Manager och nu är oljudet tillbaka.. Ganska pulserande.

Shit. Nu blir det lite OT, men hur gammal är du?

Sånt här kan vara problem när man ska fixa så höga ljud, ev. tekniker sitter och pilla och tänker "nu hör jag inget", när du har så pass känslig hörsel så att du hör ljudet även om teknikern inte hör. Nu blev det lite krångligt, men förstår du vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Shit. Nu blir det lite OT, men hur gammal är du?

Sånt här kan vara problem när man ska fixa så höga ljud, ev. tekniker sitter och pilla och tänker "nu hör jag inget", när du har så pass känslig hörsel så att du hör ljudet även om teknikern inte hör. Nu blev det lite krångligt, men förstår du vad jag menar?

23 Nej teknikerna som bytte ut moderkortena hörde aldrig öjudet och mina föräldrar hade också samma problem att höra det.. Var bara klasskompisar och jag som gnällde om det i princip

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Jag har en Thinkpad x201 och har samma problem med den. Innan dess hade jag en Thinkpad X61s och det var samma visa med den. Det löstes, som du säger, hjälpligt med CPU Power Management i Bios. Ljudet är inte helt borta med jag nöjde mig med det. Batteritiden blev också något sämre.

Jag skulle beskriva ljudet som en blandning av högfrekvent vinande och knaster. Min gissning är att det är switchfrekvensen, eller kanske en över- eller underton av den, i DCDC:n man hör.

Jag har hört samma elände med andra datorer, så det är inte bara Lenovo som har detta problem. Jag vet att jag har relativt bra hörsel än så länge för jag hör oljud i bilar osv som andra inte hör. Jag kan tycka att det är ganska dåligt med såna här problem när man köper en produkt i premium/business-klass. Efter sisådär 10 år med Lenovo laptops har jag lärt mig att leva med det, men hittar du en fin lösning så hade det varit trevligt!