Permalänk

koreaskärm på 2560x1440 eller 120hz

hej! undrade vad som skulle vara mest värt att skaffa då jag inte kan bestämma mig.
jag gamar relativt mycket CS och andra fps men är långt ifrån PRO. och undrar därför om det är värt pengarna med en 120hz skärm eller om man ska satsa på en 1440p skärm och få så fin bild som möjligt?

tack på förhand.

Permalänk

Alltså, koreaskärmarna klarar nästan garanterat 96, ofta mer.
Detta har du väl inte lyckats missa eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

nej men om jag har förstått det rätt så är det lite hit or miss och kan variera rätt så mycket.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan är skitbra så kommer du inte tjäna någonting "skill"-mässigt på 120Hz. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men tro fan inte att du blir bättre för att du har en 120Hz-skärm.

Permalänk
Medlem

Hit or miss gäller snarare när vi pratar 120 Hz. Omkring 90-100 Hz är det mycket liten sannolikhet att den inte skulle klara av

Permalänk
Skrivet av basse_bamse:

nej men om jag har förstått det rätt så är det lite hit or miss och kan variera rätt så mycket.

Hur många sidor i tråden har du egentligen läst?
Jag har inte sett om nån enda som inte klarat åtminstone 96 Hertz.

Det var en annan sak i början, och det är möjligt att tråden skapades då (vår/sommar 2012).
Då var det kanske 1000 ex som hade ett speciellt kretskort, sen återgick de till något vanligt mög som bara klarar vad vanliga platta skärmar brukar klara, dvs. 60-75Hz. Det var inte många här i Sverige som hann köpa någon av +100-hertzarna då kan jag säga.
Men det är som sagt snart två år sen också.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse_bamse:

hej! undrade vad som skulle vara mest värt att skaffa då jag inte kan bestämma mig.
jag gamar relativt mycket CS och andra fps men är långt ifrån PRO. och undrar därför om det är värt pengarna med en 120hz skärm eller om man ska satsa på en 1440p skärm och få så fin bild som möjligt?

tack på förhand.

Om du är ute efter båda så är just en koreaskärm det bästa av två världar. Min koreaskärm klarar just 120 hz och som du vet så är den på 2560x1440. Jag har inte haft några problem med min iaf.

http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-mo...

Här kan du se vad folk har fått för resultat samt från vem de har köpt skärmen av. Detta är xstar och qnix tror jag. Sökte ba lite snabbt på google och tänkte inte att kolla på vilka märken!

Permalänk

tack så mycket

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14430624']Det var en annan sak i början, och det är möjligt att tråden skapades då (vår/sommar 2012).
Då var det kanske 1000 ex som hade ett speciellt kretskort, sen återgick de till något vanligt mög som bara klarar vad vanliga platta skärmar brukar klara, dvs. 60-75Hz. Det var inte många här i Sverige som hann köpa någon av +100-hertzarna då kan jag säga.
Men det är som sagt snart två år sen också.

Var det så få? Tror nämligen att jag har en av de skärmarna (Yamakasi Catleap Q270 2B Extreme).

Men den vägrar gå över 110 Hz. Har haft den i ett år och ännu inte förstått vad jag gör för fel. Förra ägaren sa att han hade kört den i 119 Hz.

Skrivet av Appel99:

Om du inte redan är skitbra så kommer du inte tjäna någonting "skill"-mässigt på 120Hz. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men tro fan inte att du blir bättre för att du har en 120Hz-skärm.

Jag är själv inte pro eller nåt, men iallafall Col 100 på BF3 och har spelat 700 timmar, och jag vill hävda att även en hyfsad spelare begränsas av en 60 Hz-skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Var det så få? Tror nämligen att jag har en av de skärmarna (Yamakasi Catleap Q270 2B Extreme).

Men den vägrar gå över 110 Hz. Har haft den i ett år och ännu inte förstått vad jag gör för fel. Förra ägaren sa att han hade kört den i 119 Hz.

.....

Drog bara till med en siffra, men när de samlade ihop intresseanmälningar för att det skulle produceras ytterligare höghertz-PCBer så var 1000 eller 2000 de siktade på. Eftersom du har en skärm namngiven Extreme så är din uppenbarligen producerad efter att det hela upptäckts.

Citat:

Jag är själv inte pro eller nåt, men iallafall Col 100 på BF3 och har spelat 700 timmar, och jag vill hävda att även en hyfsad spelare begränsas av en 60 Hz-skärm.

Begränsas i som att man får lite sämre resultat?
Tja, spelar man främst för att vinna så mycket som möjligt och inte för att ha roligt så tycker jag man bör ta sig en funderare över vad man håller på med. Faktiskt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14431162']Drog bara till med en siffra, men när de samlade ihop intresseanmälningar för att det skulle produceras ytterligare höghertz-PCBer så var 1000 eller 2000 de siktade på. Eftersom du har en skärm namngiven Extreme så är din uppenbarligen producerad efter att det hela upptäckts.

Begränsas i som att man får lite sämre resultat?
Tja, spelar man främst för att vinna så mycket som möjligt och inte för att ha roligt så tycker jag man bör ta sig en funderare över vad man håller på med. Faktiskt.

Så du menar att det inte är roligt att vinna?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14431162']Begränsas i som att man får lite sämre resultat?
Tja, spelar man främst för att vinna så mycket som möjligt och inte för att ha roligt så tycker jag man bör ta sig en funderare över vad man håller på med. Faktiskt.

Håller inte med dig här. Battlefield ska spelas för att vinna, tycker jag. Det är det – och givetvis vägen dit – som är Det Roliga i det spelet. Folk som bara springer runt och leker CoD i Battlefield tycker jag förstör spelupplevelsen och jag skulle förpassa dem till konsol eller CoD om jag kunde.

Jag både spelar bättre och har roligare om jag får spela med flyt. Enligt det argument du presenterade skulle det dessutom inte finnas någon som helst anledning att köpa dyr utrustning (skärm, CPU, GPU), för man har ju lika roligt i säg 30 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

kör med Qnix och kan köra 120hz på 2560x1440 och det kör jag CS GO med, du anar inte hur snyggt det är och hur j*kla enkelt det är att se motståndare på alla banor ;). Kör själv med 660Ti SLI setup och har nästan alltid mellan 200-300fps.

Jag rekommenderar en Qnix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Om du inte redan är skitbra så kommer du inte tjäna någonting "skill"-mässigt på 120Hz. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men tro fan inte att du blir bättre för att du har en 120Hz-skärm.

Spelar man bara lite casual och inte bryr sig så mycket om skills eller så, så duger en 60Hz skärm utmärkt.
Dock gör 120Hz en mycket stor skillnad så fort man börjar försöka köra lite mer seriöst, åtminstone om vi talar om first person shooters.
I spel som Starcraft, WoW och liknande torde betydelsen vara mindre.

Rörelserna blir bra mycket mjukare och det underlättar ens aim något enormt med 120/144Hz.
Så jag skulle absolut säga att man blir bättre med 120Hz så länge man inte är en total nybörjare.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14431162'
Begränsas i som att man får lite sämre resultat?
Tja, spelar man främst för att vinna så mycket som möjligt och inte för att ha roligt så tycker jag man bör ta sig en funderare över vad man håller på med. Faktiskt.

Hela poängen med spelen är ju att vinna och det är det som gör det roligt och utmanande.
Hur kul vore det att kolla på en landslagsmatch i hockey om lagen inte ansträngde sig för att vinna och bara larvade sig istället ?
Att köra match i spel skiljer sig inte på något sätt (förutom att man går miste om den fysiska konditionen då...)
Joinar man ett spel eller sport i ett lag, men bara trollar runt istället för att ha kul och göra sitt bästa för att vinna så bör man däremot ta sig en funderare på vad man egentligen håller på med.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle välja 120Hz över 1440p alla dagar i veckan för spelande.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT