Raspberry Pi, playkanaler och andra allmänna frågor!

Permalänk

Raspberry Pi, playkanaler och andra allmänna frågor!

Hallå där, har tänkt mig köpa en Raspberry Pi, känns som en rolig liten leksak men har lite allmänna frågor innan köpet. Har egentligen bara tänkt att köra playkanaler, serier och ett par filmer, alltså använda den främst som HTPC.

  • Har för tillfället en Windows Phone, kollade runt lite i apparna och hittade ett få antal appar som skulle styra XBMC enhet, någon som vet om det fungerar bra?

  • Playkanalerna, Kanal 5 Play, TV6 Play och SVT Play, någon som vet om det fungerar, läste upp lite om Plugins som t.e.x. Rieter.net?

  • Vilket OS tycker ni är bäst, OpenELEC eller Raspbmc? Testa båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimlndgren:

Hallå där, har tänkt mig köpa en Raspberry Pi, känns som en rolig liten leksak men har lite allmänna frågor innan köpet. Har egentligen bara tänkt att köra playkanaler, serier och ett par filmer, alltså använda den främst som HTPC.

  • Har för tillfället en Windows Phone, kollade runt lite i apparna och hittade ett få antal appar som skulle styra XBMC enhet, någon som vet om det fungerar bra?

  • Playkanalerna, Kanal 5 Play, TV6 Play och SVT Play, någon som vet om det fungerar, läste upp lite om Plugins som t.e.x. Rieter.net?

  • Vilket OS tycker ni är bäst, OpenELEC eller Raspbmc? Testa båda?

1. jag kör constellation. vet ej om den finns som win phone app. men mycket välgjord och täcker alla mina behov.
2. jag har kört XOT och det har fungerat bra!
3. raspbmc är det ända jag testat men mer än nöjd med det.

Permalänk
Skrivet av kex:

1. jag kör constellation. vet ej om den finns som win phone app. men mycket välgjord och täcker alla mina behov.
2. jag har kört XOT och det har fungerat bra!
3. raspbmc är det ända jag testat men mer än nöjd med det.

Tack för återkoppling, blir nog att beställa och testa XOT, ska bli kul att sitta och pula med

Permalänk
Medlem

Jag kör "yatse" till min android för att styra, tycker det är den smidigaste. (Den enda jag testat där man i telefonen faktiskt kan se och bläddra i addons). Dessutom kan den ströma från XBMC till telefonen (Samt du kan från Yatse skicka en ström från telefon till XBMC). Vet inte om den finns för windowsphone

Jag kör openelec, SVTplay fungera inte HD, (Något med att codecen som den versionen av XBMC som openelec bygger på inte stödjer den versionen). För "raspbmc" finns en fix för det. Så det kan vara en fördel. Annars ska openelec vara en bråkdel snabbare, men antagligen försumbar. Rasbmc känns enklare att jobba med vad jag har sett, så ny användare skulle jag nog rekommendera Rasbmc.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Kör man Raspbmc Gotham så funkar svt play utmärkt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Yatse ser riktigt bra ut, funderar om man skulle packa upp sin gamla Wildfire och bara använda den som XBMC kontroll. Haha.
Japp blir nog Raspbmc till en början iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimlndgren:

Yatse ser riktigt bra ut, funderar om man skulle packa upp sin gamla Wildfire och bara använda den som XBMC kontroll. Haha.
Japp blir nog Raspbmc till en början iaf.

Jag kör Yatse på ett par gamla mobiler utan simkort, går utmärkt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

När jag provade Raspbmc med XOT förra veckan hade jag problem att komma åt Play kanalerna för Viasat (t.ex. TV3 och TV6) och materialet i TV4 Play var gammalt (t.ex. saknades Sveriges mästerkock).

Upplever ni samma problem?

Permalänk

Liten uppdatering bara, jag fick min kära hallonpaj igår och blev fantastikt nöjd, kör RaspBMC och styr den med "xbmc remote free" från Windows Marketplace, som faktiskt fungerar riktigt bra.

Skrivet av Rakr:

När jag provade Raspbmc med XOT förra veckan hade jag problem att komma åt Play kanalerna för Viasat (t.ex. TV3 och TV6) och materialet i TV4 Play var gammalt (t.ex. saknades Sveriges mästerkock).

Upplever ni samma problem?

Testade även XOT igår, fungerade bra för mig. Jag måste däremot kolla runt lite mer för att veta om det fattas något. TV6 och TV3 fungerade galant för mig. Testade aldrig TV4 och SVT Play har något konstigt hack. Men tror det hade något med en uppdatering att göra.

Däremot, just nu kör jag delning via SMB men vet inte riktigt hur jag ska göra för att få mig ett snyggt bibliotek. Hur gör ni med erat bibliotek eller ligger erat material direkt på RPi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimlndgren:

Liten uppdatering bara, jag fick min kära hallonpaj igår och blev fantastikt nöjd, kör RaspBMC och styr den med "xbmc remote free" från Windows Marketplace, som faktiskt fungerar riktigt bra.

Testade även XOT igår, fungerade bra för mig. Jag måste däremot kolla runt lite mer för att veta om det fattas något. TV6 och TV3 fungerade galant för mig. Testade aldrig TV4 och SVT Play har något konstigt hack. Men tror det hade något med en uppdatering att göra.

Däremot, just nu kör jag delning via SMB men vet inte riktigt hur jag ska göra för att få mig ett snyggt bibliotek. Hur gör ni med erat bibliotek eller ligger erat material direkt på RPi?

SVT Play hackar om man kör Frodo men går bra med Gotham.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Jag har XOT men varje gång jag startar "appen" via Video/tillägg så kommer en ruta upp

XBMC Online TV tilläggsförråd är inte installerat. Installera detta för framtida uppdateringar.
Sen trycker jag OK så kan jag se allt Svt > tv10

Men jag kan inte hitta detta tilläggsförråd, känns som jag har tittat igenom alla mappar och tillägg som finns. Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om TV3 tv6 tv8 play inte funkar är de förmodligen för att ni ej har Filen matteN länkade. Om man vill köra SVT play utan hack så går de i Raspbmc ändra till en nigthly version av xbmc. Xbmc-13-20131223 Har funkat utmärkt för mig. Tror de finns flera lösningar men detta funkat bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimlndgren:

Liten uppdatering bara, jag fick min kära hallonpaj igår och blev fantastikt nöjd, kör RaspBMC och styr den med "xbmc remote free" från Windows Marketplace, som faktiskt fungerar riktigt bra.

Om du har en lite nyare tv så kan du styra pin via CEC, alltså fjärrkontrollen till tvn kan även användas för att styra pin via hdmikabeln.

Permalänk
Medlem

Jag styr min Raspberry med fjärrkontrollen till TVn. Har även Yatse installerat, men mycket smidigare att bara plocka upp kontrollen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag kör nu miappas Raspbmc Gotham testbuild från 20 mars, f_n vad rapp den blev. En otrolig skillnad, kan inte annat än rekommendera den.
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=176043&page=63 och inlägg 937.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör nu miappas Raspbmc Gotham testbuild från 20 mars, f_n vad rapp den blev. En otrolig skillnad, kan inte annat än rekommendera den.
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=176043&page=63 och inlägg 937.

Jepp, jag med. Underbar!

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

En kul grej med den här versionen är att man faktiskt kan spela upp dvdiso utan att ha köpt några mpegcodecs.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En kul grej med den här versionen är att man faktiskt kan spela upp dvdiso utan att ha köpt några mpegcodecs.

Köpte förra veckan -_-

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.