Minneskort (SD) till DSLR med 16GB >

Permalänk
Medlem

Minneskort (SD) till DSLR med 16GB >

Tjenare där!
Nu är det så att jag hade tänkt att införskaffa mig lite större och snabbare minneskort till min DSLR-kamera(systemkamera) som är en Nikon D7000...
Jag kör för tillfället med en 8 GB:are med hastigheten 15MB/s och det är en SanDisk Ultra SDHC. Den fungerar relativt bra, men utrymmet är inte det bästa då jag hade tänkt att kanske börja med RAW-fotografering istället för Jpeg samt att jag ibland spelar in HD-filmer med kameran som både kräver hastighet och utrymme.

Det händer också ibland att man tar seriebildstagning och då gäller det att ha en bra skrivhastighet...
De minneskortena som jag hittade är;
* SanDisk SDHC Extreme HD Video 16GB Class 10 45 MB/s (Kampanj just nu, 2-pack)
* Transcend SDHC 16GB UHS-I CLASS 10 85MB/s

Ska jag gå för SanDisk:en eller Transcend:en? 45 MB/s är väl relativt snabbt för filminspelning och seriebildstagning?

Hade kanske också tänkt att införskaffa andra delar till kameran såsom, blixt, batterigrepp och en Black Rapid-rem men inte säkert.
Kan lika gärna länka de andra tillbehören jag hade tänkt att skaffa mig...;

* Meike Speedlight MK-900 - Extern Blixt
* Nikon SW-13H - Diffuser
* Meike MK-D7000 - Batterigrepp
* Jupio motsvarande EN-EL15 - Batteri
* Black Rapid RS-Metro - Rem/Strap

Tack i förväg och trevlig fortsatt helg!
/Davvarn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

Annars har du 32gb Sandisk extreme för 349 kr.
http://cdon.se/hemelektronik/sandisk/sandisk-sdhc-extreme-vid...
För mig har det funkat bra att filma med SanDisk extreme 45 MB/s.

Permalänk
Medlem

Här har du ett test på hur snabbt din kamera skriver till olika kort.

http://www.robgalbraith.com/camera_wb_multi_page8e34.html?cid...

Permalänk
Medlem

Jag tror max hastigheten som nikon d7000 kan skriva över på minneskortet är 45/50mb. Så köpa en som klarar 85 är onödigt

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Tjenare igen! Tack för alla snabba svar! Jag lyckades att hitta ännu en kampanj men denna gång en Transcend på 32GB, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TS32GSDHC10U1
Är det någonting att ha? Vilket märke är mest pålitligt egentligen? Transcend eller SanDisk?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)