NAS fråga: 2 partitioner på en HDD Synology ds213j?

Permalänk
Medlem

NAS fråga: 2 partitioner på en HDD Synology ds213j?

Hej,

köpte en Synology ds213j och en 1tb hdd. Vill ha så att den är partitionerade i två delar, en på 260gb och en på 740gb. Men, när jag ska partionera hårddisken kan jag inte välja något, utan den gör automatiskt hela hårddisken till en enda partition.

Någon som vet hur jag kan lösa detta?

Har googlat, men inte lyckats hitta en lösning. (den enda lösningen jag såg var att man skulle köra med olika användare och kvoter etc, ej intressant).

Mvh

Permalänk
Medlem

Är en partition det du vill skapa?

Synologys OS håller själv reda på vilka partitioner den vill skapa och det kan du inte påverka på något bra sätt. Men det du vill göra är antagligen att skapa nya shares, dvs enheter som du kan montera från din dator, såsom "music", "video" (det är bra att hålla sig till dessa begrepp för exempelvis shares som ska innehålla musik respektive film eftersom Synology OS då förstår att den ska indexera materialet som sådant).

För att skapa en share så loggar du in på din NAS med en webbläsare. Därefter väljer du Kontrollpanelen - Delad mapp. När du skapat din share på din NAS så ska du montera din share som en enhet på din dator (exempelvis E: etc).

/Johan

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svaret.

Ja det är en partition jag vill ha för om jag bara har en mapp som jag låter TimeMachine göra backup till så kommer den köra till hårddisken är full.

Vet du någon lösning på det?

Mvh

Permalänk
Medlem

Gissning...

Hej,

Jag har ingen praktisk erfarenhet av Time Machine, men jag antar att du vill backa upp en dator från ditt nätverk till din NAS. Datorn (Time Machine) loggar väl på NAS:en som en användare och det finns ju funktionen Disc Quota.

Kanske hittar du en praktisk lösning på ditt problem här:

http://forum.synology.com/wiki/index.php/Backup_Mac_data_usin...

/Johan

Permalänk
Medlem

Antal partitioner...

Ska man vara riktigt petig så vill jag minnas att NAS:en inte skapar en partition när man installerar en ny intern hårddisk, utan ett antal, på samma sätt som det inte skapas en partition som när man installerar ett Linux-system på en dator. Kan bero på att Synologys OS härstammar från Linux...

Jag tror helt enkelt - och enkelt är just var det är - att en share och disc quota är den enda rimliga lösningen på ditt problem.

Vill du av någon magisk anledning verkligen ha din säkerhetskopia på en egen dedicerad partition får du köpa och installera en extern hårddisk till din NAS. Men det är verkligen inget jag rekommenderar.

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejo:

Hej, tack för svaret.

Ja det är en partition jag vill ha för om jag bara har en mapp som jag låter TimeMachine göra backup till så kommer den köra till hårddisken är full.

Vet du någon lösning på det?

Mvh

Du behöver inte hålla på med några partitioner, det sköter NAS:en själv.

Du skapar ett vanligt share som du väljer att använda för Time Machine. I konfigurationen kan du ange hur mycket utrymme TM får använda:
https://www.synology.com/en-us/support/tutorials/481

Sedan skapar du andra shares där du vill lagra dina saker.

Om du inte vill ha Time Machine-backupen på samma disk som dina andra filer får du installera en till disk (som Basic Disk, ej RAID/SHR) och ha TM på denna.

Permalänk
Medlem

413j som bkp för time machine och 214play?

Lånar tråden för ett mycket snarlikt ärende.

Har en 413j sedan tidigare som jag kör time machine mot för bkp av min mac. Inga problem.
Nu har macens hdd blivit full så jag tänkte investera i en 214play som media-NAS.

Nu är det ju också så att jag vill ha den backupad av 413j-NASen.

413j har 1GB*2 i RAID1.

Går det att få ihop på ett enkelt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hman66:

Har en 413j sedan tidigare som jag kör time machine mot för bkp av min mac. Inga problem.
Nu har macens hdd blivit full så jag tänkte investera i en 214play som media-NAS.

Nu är det ju också så att jag vill ha den backupad av 413j-NASen.
Går det att få ihop på ett enkelt sätt?

Ja, mycket enkelt. Använd funktionen Säkerhetskopiering på din diskstation (den enhet du ska säkerhetskopiera=källenheten). Du kan välja vilken eller vilka shares du vill säkerhetskopiera från källenheten. Med samma funktion kan du sedan definiera hur synkronisering ska ske, dvs hur ofta du vill säkerhetskopian ska uppdateras. Själv har jag kört med detta system i närmare tio år på en rad olika Synologyenheter och det har alltid funkat klockrent. En konkret fördel med systemet är att de enskilda säkerhetskopierade filerna går att läsa direkt på måleneheten. Kopieringen funkar också så att filer som tas bort från källenheten finns kvar på målenheten.

/Johan