Permalänk
Medlem

Oljekylddator, bygge av chassi.

Kollat runt lite på olika projekt och såg ett par oljekylda datorer så tänkte att det såg relativt enkelt att utföra som ett första bygge då chassit i princip kommer vara en kub.
Till detta har jag skaffat en gammal LGA775 rigg med en Pentium 4, ett XFX GT8600 lite annat smått och gott.

Tanken är att göra den helt passiv med inga rörliga delar förutom ett par fläktar för att skapa lite cirkulation i oljan för jämnare temperaturer
Materialet som kommer användas i chassit kommer vara plexiglas, en moderkortsplåt ifrån ett annat datorchassi jag fick med de övriga datorkomponenterna. Oljan som jag ska använda är transformatorolja.

Saker som är klara/på gång

[X] Lackning av metalldelarna
[X] Datorkomponenter
[/] Inskaffning av chassidelar, plexiglas
[] Skaffa transformatorolja
[] Montering av chassi
[]Påfyllning av olja

Saker gjorda igår och idag 14/03/01-02

Lackning av chassidelarna från gråblå till svart.

Slutresultatet av lackningen.

Kommer även montera ihop dessa två delarna senare idag.

PS. Om ni har förslag på förbättringar i sättet jag skriver byggloggen så bara skriv på.

Permalänk
Medlem

Fläktar i olja? Du behöver en pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Fläktar i olja? Du behöver en pump.

Ska som sagt bara använda saker som jag har hemma, detta gör jag bara för att det är en cool grej så tänker inte köpa något nytt för att jag sparar till ett annat projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggoboy:

Ska som sagt bara använda saker som jag har hemma, detta gör jag bara för att det är en cool grej så tänker inte köpa något nytt för att jag sparar till ett annat projekt.

du behöver en pump samt en radiator som avleder värmen från oljan annars så kommer datorn bli överhettad då oljan absorberar värmen från komponenterna

en rekommendation är att hitta ett billigt begagnat akvarium samt en begagnad bilradiator om du vill få det så billigt som möjligt

EDIT: att använda fläktar i oljan kommer inte göra någon skillnad då den varma oljan stiger, du behöver ha en pump som suger olja från toppen, oljan kyls sedan via en radiator och skickas sedan in till botten av chassit

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

du behöver en pump samt en radiator som avleder värmen från oljan annars så kommer datorn bli överhettad då oljan absorberar värmen från komponenterna

en rekommendation är att hitta ett billigt begagnat akvarium samt en begagnad bilradiator om du vill få det så billigt som möjligt

Som sagt, jag bygger ett eget chassi för detta, nästan allt har jag fått eller ska få gratis, alltså detta är mera ett tidsfördriv medans jag väntar på att jag får mera pengar. Därför köper jag inget nytt och datorn kommer inte vara på 24/7 så värmen kommer inte vara något problem då detta inte kommer vara min "mainrig".

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

du behöver en pump samt en radiator som avleder värmen från oljan annars så kommer datorn bli överhettad då oljan absorberar värmen från komponenterna

en rekommendation är att hitta ett billigt begagnat akvarium samt en begagnad bilradiator om du vill få det så billigt som möjligt

EDIT: att använda fläktar i oljan kommer inte göra någon skillnad då den varma oljan stiger, du behöver ha en pump som suger olja från toppen, oljan kyls sedan via en radiator och skickas sedan in till botten av chassit

nja det behövs kanske inte beror på mängden olja...
en cpu skulle t.ex. inte värma ett badkar inom en rimlig tid osv..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Fläktarna kommer inte kyla oljan deras enda uppgift är att röra runt oljan så inte all värme stannar runt kylflänsarna så att värmen blir utspridd.

Permalänk

Värmen som komponenterna skapar, upptas av oljan och stiger till ytan ändå så cirkulation lär du får utan fläktar vilket som :3 skippa fläktarna helt så slipper du allt trassel och burken blir mer "clean" ^_^

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Hursomhelst kommer nästa uppdatering någon gång nästa helg, då får jag förhoppningsvis plexiglaset

Permalänk
Medlem

Moderkortsplåt och "baksida"

Har nu popnitat ihop chassits baksida och moderkortsplåten, denna kommer vara orienterade med "baksidan" uppåt.

specs på hela datorn för tillfället kommer vara:
Gigabyte GA-G31M-ES2L rev 1.x
XFX Geforce GT8600 512MB
LGA 775 Pentium 4 3.0 Ghz. Denna ska bytas ut mot någon Core 2 Quad processor
Samsung 140GB hårddisk.
Någon "True 370W" PSU.
Okänt märke 2GB DDR2 800 Mhz CL5 minne.

Ursäkta för dålig kvalitet på bilderna, har bara mobilkameran på en usel Iphone..

Permalänk
Medlem

Tror du behöver en ex-klassad pump, dom är inte gratis.
Men det är klart upp till dig vad du prioriterar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Tror du behöver en ex-klassad pump, dom är inte gratis.
Men det är klart upp till dig vad du prioriterar !

Antalet liter olja kommer vara stor och även hur mycket värme datorn producerar är väldigt lite därför kommer den vara helt passiv eftersom det kommer ta flera timmar innan den värms upp tillräckligt för att det ska bli ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggoboy:

Antalet liter olja kommer vara stor och även hur mycket värme datorn producerar är väldigt lite därför kommer den vara helt passiv eftersom det kommer ta flera timmar innan den värms upp tillräckligt för att det ska bli ett problem.

Då kommer inte det vara något problem!

Permalänk
Skrivet av Viggoboy:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34/...

Har nu popnitat ihop chassits baksida och moderkortsplåten, denna kommer vara orienterade med "baksidan" uppåt.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/t34/...

specs på hela datorn för tillfället kommer vara:
Gigabyte GA-G31M-ES2L rev 1.x
XFX Geforce GT8600 512MB
LGA 775 Pentium 4 3.0 Ghz. Denna ska bytas ut mot någon Core 2 Quad processor
Samsung 140GB hårddisk.
Någon "True 370W" PSU.
Okänt märke 2GB DDR2 800 Mhz CL5 minne.

Ursäkta för dålig kvalitet på bilderna, har bara mobilkameran på en usel Iphone..

Skrivet av Viggoboy:

Antalet liter olja kommer vara stor och även hur mycket värme datorn producerar är väldigt lite därför kommer den vara helt passiv eftersom det kommer ta flera timmar innan den värms upp tillräckligt för att det ska bli ett problem.

Tips ta bort fläktarna och kör bara med flänsarna

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tips ta bort fläktarna och kör bara med flänsarna

Jag funderade lite på det men om absolut ingenting rör sig kommer oljan inte cirkulera eller röra sig runt därför kommer all varm olja vara runt komponenterna och all olja används inte då effektivt för att leda väck värmen ifrån komponenterna.

Permalänk

Känns inte som att jag har något annat val än att följa och se hur detta blir

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Öh, finns det inte risk att eftersom du inte ska ha någon radiator, så kommer oljan ju behålla all värme, och med tiden så är oljan inte till någon nytta, då den har samma temperatur som varenda komponent i chassit?

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Skrivet av Laxen123:

Öh, finns det inte risk att eftersom du inte ska ha någon radiator, så kommer oljan ju behålla all värme, och med tiden så är oljan inte till någon nytta, då den har samma temperatur som varenda komponent i chassit?

Om man ger tid att läsa igenom svaren han har gett till dem som givit identiska frågor så ser man att han inte tänker ha på datorn hela dagarna.

Han kommer också ha någorlunda mycket olja samt fläktar så det dröjer ett tag innan oljan uppnår samma värme som komponenterna.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Öh, finns det inte risk att eftersom du inte ska ha någon radiator, så kommer oljan ju behålla all värme, och med tiden så är oljan inte till någon nytta, då den har samma temperatur som varenda komponent i chassit?

Ja, olja behåller gärna sin värme men eftersom det tar lång tid för att de ~10-15 literna att bli lika varmt som komponenterna så lär det inte bli något problem för att datorn kommer inte vara någon miningrig eller liknande som körs 24/7 iallfall inte nu i början så behöver jag inte tänka så mycket åt det problemet för tillfället. Men sen när jag får igång allt kommer jag naturligtvis testa hur länge den klarar rimliga temperaturer innan den överhettas och posta det här.

Permalänk
Medlem

Spännande projekt!
Man kan ju räkna lite lätt på det, nu höftar jag bara några mått.

V=LxBxH=0,43x0,344x0,2m=~0,030m3
Densiteten hos oljan är 880 kg/m3
Densiteten hos luft 1.2 kg/m3

Vikten hos medierna i chassiet blir då 0,03*1,2=0,036 kg luft i chassiet mot 0,030*880=26,4 kg olja

Oljans Cp är ca 1860 J/(kg*K) mot luftens Cp som är ~1000 J/(kg*K)

Alltså krävs det 1000*0,036=36J för att värma luften 1 grad(om det vore en sluten låda utan värmeutbyte med omgivningen)
För att värma oljan 1grad krävs det 1860*26,4=49000J om det ej vore något värmeutbyte med omgivningen.

Oljan kan lagra väldigt mycket mer energi utan att värmas upp, den leder även bort värme bättre än luft som faktiskt isolerar bra.
Air, athmosphere (gas) 0.024 W/(m2*K)
Transformer Fluid (Mineral Oil-Based) 0.162 W/(m2*K)
Dock leder inte akrylglas värme något vidare 0.2 W/(m2*K) mot aluminium 205 W/(m2*K)

Frågan är om det skulle bli tillräckligt med cirkulation utan något som flyttar oljan. Har ingen aning om hur densiteten förändras med temperatur hos transformatorolja.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggoboy:

Ja, olja behåller gärna sin värme men eftersom det tar lång tid för att de ~10-15 literna att bli lika varmt som komponenterna så lär det inte bli något problem för att datorn kommer inte vara någon miningrig eller liknande som körs 24/7 iallfall inte nu i början så behöver jag inte tänka så mycket åt det problemet för tillfället. Men sen när jag får igång allt kommer jag naturligtvis testa hur länge den klarar rimliga temperaturer innan den överhettas och posta det här.

Sant, men eftersom det tar tid för oljan att värmas upp, betyder det också att det kommer ta tid för den att kylas ner. Komponenterna åker ju inte heller ner till 20 grader direkt när du stänger av datorn, de kommer ju fortsätta avge värme.
Kan ju isåfall tipsa om att placera datorn typ under ett fönster eller liknande, så när man vädrar så står grejen lägligt under

Skrivet av Bordsvatten:

Om man ger tid att läsa igenom svaren han har gett till dem som givit identiska frågor så ser man att han inte tänker ha på datorn hela dagarna.

Han kommer också ha någorlunda mycket olja samt fläktar så det dröjer ett tag innan oljan uppnår samma värme som komponenterna.

Ja, dumt å inte läsa alla kommentarer de e sant, men som jag svarade på OP, så kommer oljan förr eller senare klättra temperaturmessigt eftersom det kommer ta ett tag för oljan å kyla ner sig.

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Tror du behöver en ex-klassad pump, dom är inte gratis.
Men det är klart upp till dig vad du prioriterar !

Varför skulle han behöva det? Transformator olja kräver mycket hög temp för att tända och det kommer han aldrig att komma i närheten av. Och han kommer nog inte att behöva det förmodligen, konvektion kommer att cirkulera oljan och att stoppa i fläktar är helt meningslöst. De kommer nog inte att flytta mycket olja och de är inte byggda för det så de kommer att gå sönder ganska omgående.

Dock är det ett rätt meninslöst projekt eftersom det varken är praktiskt eller en bra lösning eftersom det är tungt, kyler halvdant och kladdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Sant, men eftersom det tar tid för oljan att värmas upp, betyder det också att det kommer ta tid för den att kylas ner. Komponenterna åker ju inte heller ner till 20 grader direkt när du stänger av datorn, de kommer ju fortsätta avge värme.
Kan ju isåfall tipsa om att placera datorn typ under ett fönster eller liknande, så när man vädrar så står grejen lägligt under

Ja, dumt å inte läsa alla kommentarer de e sant, men som jag svarade på OP, så kommer oljan förr eller senare klättra temperaturmessigt eftersom det kommer ta ett tag för oljan å kyla ner sig.

I början kommer den stå ute i garaget för att testa så att allt funkar bra, inget läcker, allt fungerar och där är temperaturerna 0-10 grader för tillfället beroende på väder och det lär ju hjälpa den väldigt mycket i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Varför skulle han behöva det? Transformator olja kräver mycket hög temp för att tända och det kommer han aldrig att komma i närheten av. Och han kommer nog inte att behöva det förmodligen, konvektion kommer att cirkulera oljan och att stoppa i fläktar är helt meningslöst. De kommer nog inte att flytta mycket olja och de är inte byggda för det så de kommer att gå sönder ganska omgående.

Dock är det ett rätt meninslöst projekt eftersom det varken är praktiskt eller en bra lösning eftersom det är tungt, kyler halvdant och kladdigt.

Då är det ju verkligen bra att det inte är menat att vara praktiskt. Gör detta mera som en cool grej, ett experiment och det vore lite skoj att kunna säga att man har en oljekyld dator.
Vatten kylning är ju alltför mainstream.

Permalänk
Medlem

Tips:
Testa systemet innan du sänker ner det i oljan.
Om det inte skulle funka så blir det riktigt kladdigt att ta upp allt för att felsöka.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggoboy:

I början kommer den stå ute i garaget för att testa så att allt funkar bra, inget läcker, allt fungerar och där är temperaturerna 0-10 grader för tillfället beroende på väder och det lär ju hjälpa den väldigt mycket i början.

Ok, i början lär de va lungt, men tänk, nu är det mars. I juni lär du inte kunna köra datorn mer än 6timmar i sträck (beror helt på var du bor).
Fast som du sagt oräkneliga gånger, så är det ju bara en cool grej, å måste inte prestera i "Världsklass" vad jag har fattat.

P.S När allt e färdigt, skapa en tråd i galleriet med detta, vore coolt å se allt!

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Spännande projekt!
Man kan ju räkna lite lätt på det, nu höftar jag bara några mått.

V=LxBxH=0,43x0,344x0,2m=~0,030m3
Densiteten hos oljan är 880 kg/m3
Densiteten hos luft 1.2 kg/m3

Vikten hos medierna i chassiet blir då 0,03*1,2=0,036 kg luft i chassiet mot 0,030*880=26,4 kg olja

Oljans Cp är ca 1860 J/(kg*K) mot luftens Cp som är ~1000 J/(kg*K)

Alltså krävs det 1000*0,036=36J för att värma luften 1 grad(om det vore en sluten låda utan värmeutbyte med omgivningen)
För att värma oljan 1grad krävs det 1860*26,4=49000J om det ej vore något värmeutbyte med omgivningen.

Oljan kan lagra väldigt mycket mer energi utan att värmas upp, den leder även bort värme bättre än luft som faktiskt isolerar bra.
Air, athmosphere (gas) 0.024 W/(m2*K)
Transformer Fluid (Mineral Oil-Based) 0.162 W/(m2*K)
Dock leder inte akrylglas värme något vidare 0.2 W/(m2*K) mot aluminium 205 W/(m2*K)

Frågan är om det skulle bli tillräckligt med cirkulation utan något som flyttar oljan. Har ingen aning om hur densiteten förändras med temperatur hos transformatorolja.

Lycka till

Lånar dina fina beräkningar lite.

Om vår kära ts nu ska värma upp oljan i akvariet en grad så krävs ju då 49000J vilket är 49000 wattsekunder.

Om datorn drar hypotetiskt 140 watt i load så är det 0.140kwh under en timmes drift vilket ger 504 000 W/s

49000/504 000 = 10.28 grader ungefär borde oljan värmas upp.

Nu har jag inte räknat med att den sprider iväg värmen, att värmeförllusten till omgivningen ökar osv med mer skapad värme. Eller att oljan tappar sin värmekapacitet. MIn poäng är iaf att den endast värmer upp oljan 10 grader i full load på en timme. UTAN FÖRLUSTER TILL OMGIVNINGEN.

Jag vågar nog chansa på att ts olja max kommer ligga drygt 15 grader över temperaturen i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Lånar dina fina beräkningar lite.

Om vår kära ts nu ska värma upp oljan i akvariet en grad så krävs ju då 49000J vilket är 49000 wattsekunder.

Om datorn drar hypotetiskt 140 watt i load så är det 0.140kwh under en timmes drift vilket ger 504 000 W/s

49000/504 000 = 10.28 grader ungefär borde oljan värmas upp.

Nu har jag inte räknat med att den sprider iväg värmen, att värmeförllusten till omgivningen ökar osv med mer skapad värme. Eller att oljan tappar sin värmekapacitet. MIn poäng är iaf att den endast värmer upp oljan 10 grader i full load på en timme. UTAN FÖRLUSTER TILL OMGIVNINGEN.

Jag vågar nog chansa på att ts olja max kommer ligga drygt 15 grader över temperaturen i rummet.

Håller med dig i det du skriver Vill bara inflika att enheten Watt är W=J/s alltså Joule/s så det blir lite tokigt att slänga in W/s Samt att du ska slänga om till 504000/49000=10.28

Experimentera på kära TS! Vore riktigt kul om du när du får igång riggen kan kolla vad du har för effekt och vilken temperaturökning du får på en timme.
Kanske funderar på att räkna på värmeavledningen via akrylglas om jag får tråkigt imorgon. Kommer den vara helt innesluten eller ska toppen vara öppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Håller med dig i det du skriver Vill bara inflika att enheten Watt är W=J/s alltså Joule/s så det blir lite tokigt att slänga in W/s Samt att du ska slänga om till 504000/49000=10.28

Experimentera på kära TS! Vore riktigt kul om du när du får igång riggen kan kolla vad du har för effekt och vilken temperaturökning du får på en timme.
Kanske funderar på att räkna på värmeavledningen via akrylglas om jag får tråkigt imorgon. Kommer den vara helt innesluten eller ska toppen vara öppen?

Stängd, men tror jag ska ha 1 fläkt i varsin enda av toppen där även alla anslutningar kommer vara. Ett insug och en utsug.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OS och drivrutiner installerade igen. Tänkte använda ett ATI 4650 ifrån början men nätagget klarade det inte så det fick bli det näst bästa jag hade hemma, ett GT8600.