Tack vare Teamviewer fick jag tillbaka vår stulna dator!

Permalänk

Nu har jag lugnat ner mig lite efter torsdagens spaningsarbete och kan dela med mig av en censurerad bild:

http://bayimg.com/hakkoAAfj

Det som döljer sig bakom allt jag har suddat är alltså att mannen som innehar vår dator sitter och chattar med släkt och vänner samtidigt som han tittar på bilar på Blocket. Detta verkar vara en ful fisk - även om det visar sig att det inte var just han som stal datorn. Han jobbar nämligen på "Jag är kriminell" (Ej ordagrant men ungefär så är det formulerat för att inte outa honom) och har fina bilder på sin lyxiga livsstil med fina bilar, klockor och krogbesök.

Jag har skickat skärmdumparna till min Pappa som i sin tur var i kontakt med Polisen igen i lördags. De ska återkomma till oss under veckan!

Det här fallet handlar ju egentligen inte bara om själva datorn, mer än att det vore kul att få tillbaka den. Framförallt vore det kul om vi kunde lösa ett sådant typiskt vardagsbrott som frustrerande ofta hamnar mellan stolarna och läggs ner! Den som snor äldre laptops från torp är antagligen inte en engångsförbrytare!

Jag fick inte fram ip-adress denna gång för han startade om datorn när jag började pilla. Men den var online i Teamviewer på lördagskvällen igen

Datorn i fråga är en Asus (Ser ut som denna men 15.4" http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168342202...) så inbyggd GPS har den nog tyvärr inte?

När jag skrev in den IP-adressen jag fick fram för ett halvår sedan på en sådan webbsida man kunde få ut en ungefärlig kartposition så fick jag en träff att den befann sig typ i en mindre fin förort till Stockholm, vilket verkar stämma bra med denna mans facebookbilder!

Jag har inte installerat någon keylogger ännu och jag avvaktar med det för tillfället.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kennhardy:

Inte helt nöyaktig beroande på vilken ISP tjuven har, men denna använder datorns GPS om det finns inbygd (Apple MAC tex). Om inte plockar den från IP-adressens registrar: http://ctrlq.org/maps/where/ om du kör Chrome så måste du trycka "Allow" på den gula grejen som frågar om den kan hämta din position.

Vet ej hur det ser ut i Safari, Internet explorer eller så, men det borde vara något liknande.

  • För att göra det så snabbt som möjligt över TV kan du logga inn på datorn över teamviewer

  • Håll inne windows-tagenten och tryck "R". Då får du upp Kjör fönsteret.

  • Där skriver du "chrome http://ctrlq.org/maps/where/" och trycker ok.

  • Nu kommer den sidan upp direkt i chrome, tryck sedan allow.

Här gäller det att vara snabb och antingen skriva ned eller ta screenshot av kartan innan någon stänger ned det. På kartan får du då upp longtitude och latitude som du sedan kan stoppa inn i en gps eller google maps. Testade själc nu, och det tog mig totalt 13 sekunder efter jag kom inn på min dator hemma med TV tills jag var klar och loggade ut. Testa på din dator själv för att öva in det.

Jag har själv varit med på detta med min Macbook Pro 2011. Hittade då tjuvens namn och telefonnummer från adressen jag fick ut med sättet ovan på hitta.se. Sedan letade jag rätt på alla hans blocket uppgifter med lite google-sökning. Han hade då ute alla möjliga prylar som iphones och laptopter. Polisen gjorde dock inget när jag gav dom uppgifterna. Så jag ringde killen själv och konfronterade honnom.

Kom inte längre en detta då han plötsligen försvann från båda blocket, telefonnummeret etc. Torde inte åka ut sälv till hans adress i rinkeby..

Edit: Testade med iexplore och där behövs det inte tryckas "Allow".
Då kan du skriva "iexplore http://ctrlq.org/maps/where/" istället för "chrome http://ctrlq.org/maps/where/".

Ingen Macbook har gps inbyggd, men annars är det en bra idé för att få en ungefärlig adress (som då baseras på internetuppkopplingen, inte gps).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Ingen Macbook har gps inbyggd, men annars är det en bra idé för att få en ungefärlig adress (som då baseras på internetuppkopplingen, inte gps).

Har dom inte? Min Macbook hittas med exakt position när jag använder hitta min mac

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Har dom inte? Min Macbook hittas med exakt position när jag använder hitta min mac

Nej, ingen Mac har inbyggd gps som sagt. Isf använder den sig av wifi-nätverk i närheten eller ip-adress, beroende på vilken tjänst du använder

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag känt mig mycket lockad av att kapa datorn för att göra den obrukbar för användaren..
(eller iaf admin kontot, sen byta bakgrundsbild till en bild med texten: "denna dator är stulen etc"

Men dock kan ju någon oskyldig drabbas.

Risken med att dyka upp personligen är att man hamnar öga mot öga med någon socialt missanpassad individ med olämpliga substanser i systemet som vill använda sin besökare som knivhållare, helt oförstående till att någon vill ha sin egendom tillbaka.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Håll uppsikt på teamviewer och ta så många skärmdumpar du kan. Tycker du gör rätt i att avvakta med keyloggers nu när du har(gissar jag) hans namn, försök som redan förslagits att gå in på varärjag.se, den ger en ganska exakt plats.

Permalänk

Fan va fett, Keep it up!

Permalänk
Medlem

Detta blir intressant , snälla håll oss uppdaterade!!!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Avvakta inte med en keylogger, skulle vara skittråkigt om han fick för sig att avinstalera TW :/.

Permalänk
Inaktiv

Gör en remote wipe precis när lowlifern ska betala sina räkningar, med lite flyt missar han en del betalningar.

Det kan väl knappast vara datorintrång om det är ens egen dator?

Permalänk
Medlem

Är det inte möjligt att starta om snabbt och lägga in ett password på bios?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

hoppas det löser sig och idioten åker dit.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är det inte möjligt att starta om snabbt och lägga in ett password på bios?

Teamviewer startar tidigast när oset har startat, oftast laddas det när man når skrivbordet...
Verkar ju inte vara någon direkt datorvan som sitter där...

Permalänk
Medlem

Det finns väl en funktion i Teamviewer så du kan starta datorn via det? Den har ju en funktion som heter Wake on Lan.

Wake on Lan

Där kan du lägge till offentlig adress så du kan starta den när du vill!

Dock se till så under "Power Settings" att du har aktiverat så inget händer när de stänger ner skärmen, men att datorn kan vara igång, för då kan du fixa allt på natten!

Så lycka till, denna tråden ska följas!

Mvh

Emil.

Permalänk
Avstängd

detta börjar bli väldigt intressant lycka till verkligen

Permalänk
Medlem

Säger som några tidigare; avinstallerar han TeamViewer så är du körd. Installera en keylogger, dessa är inte lika lätta att avinstallera. Att du ska vara rädd för att installera en keylogger på din egendom är bara skitsnack, då skulle alla våra smart telefoner (med diverse spårningsmöjligheter) gå under samma lag och det gör dem inte.

Att göra datorn "obrukbar" ska du inte försöka dig på, eftersom det bara är för dem att ominstallera operativsystemet för att komma runt det och då förlorar du TeamViewer.

Och hur i hela friden kan du veta att det INTE är Facebook-snubben som snott din dator? Det låter ju lite märkligt.

Permalänk
Medlem

Uselt att du inte får mer hjälp av Polisen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Teamviewer startar tidigast när oset har startat, oftast laddas det när man når skrivbordet...
Verkar ju inte vara någon direkt datorvan som sitter där...

Har ej använt Teamviewer så kunde omöjligt veta det.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Entusiast

Jag beundrar ditt tålamod TS, hade jag varit du i din situation hade jag installerat en keylogger för läääääääääänge sedan.
Själva tanken att någon annan sitter och pillar på en dator som jag äger med exakt samma installation skulle gå mig på nerverna.

När jag läser sådant här så får jag en väldig lust att installera något slags anti- theft-program till min Macbook också, till telefonen har jag redan men laptopen har jag aldrig riktigt tänkt på.

Den här tråden får en solklar bevakning av mig och lycka till, sluta inte att uppdatera!

PS. Jag vet inte om det bara är jag men länken till bilden i ditt senaste inlägg fungerar inte?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vänta tills han skall betala räkningar, då kan du föra över ett valfritt belopp och göra en notering "köp av dator".

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Hoppas att du får tag på lite mer info Installera en keylogger som andra säger.

Permalänk

Detta ska följas Lycka till

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har ej använt Teamviewer så kunde omöjligt veta det.

Bara för att undvika/reda ut missuppfattningar, det var snubben som använder den stulna datorn som inte var datorvan, inte du

Permalänk
Medlem

Härligt med en uppdatering TS! Ser ut som denna datorn har en Webcam, en RAT skulle inte sitta helt fel så du kan pilla runt med den

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Har ej använt Teamviewer så kunde omöjligt veta det.

Inte helt omöjligt? Du hade ju kunnat gissa dig till att ett program som körs i Windowsmiljö inte kan arbeta när inte ens Windows har laddats.
:- ) Men visst kan man glömma att tänka lite ibland..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv

Ingen uppdatering på g?

Permalänk

Uppdatering! Mycket har hänt senaste veckorna!!

Efter att jag tog skärmdumpen andra gången så snokade jag ordentligt på deras Facebook. Deras namn på Facebook var inte deras riktiga (Typ Challe Larre istället för Karl Larsson) och fanns inte på upplysning.se men jag lyckades pussla ihop deras riktiga namn och vart de bodde genom att både han och frun taggade sig i ett visst stockholmsområde.
På en annan bild kommenterade en granne typ att "kul att vi bor så nära varandra och har Burger King på andra sidan vägen". Denna kompis hade en ovanlig kombination av namn och fanns endast en person i hela Sverige som hette just så och han bodde precis där jag trodde. Och det låg en sådan hamburgerrestaurang på andra sidan vägen!
Mannen ifråga var inte skriven hos sin fru på upplysning.se, men en annan man med ett liknande namn som mannens "IM"-namn på Facebook, antagligen ett "artistnamn" vid försörjningen som "Kriminell AB". Dessutom hade de fotograferat en tårta med deras 13-åriga barns namn och födelsedag på tårtan och hen fanns ju inte på uppplysning.se men däremot kan polisen säkert kolla det i folkbokföringen.

Jag skickade vidare vad jag hade klurat ut till min Pappa som skickade in det till polisen.

Polisen vart mycket intresserade och tog åter upp falllet! Ett par dagar efter förra posten vart jag uppringd av en Polis som var mycket intresserad att höra kopplingen och hur jag hade gissat mig fram till adressen där den finns.

De berättade någon dag senare för min pappa att de räknade med att göra något i detta ärende inom kort.

Och idag 24/3 blev jag på morgonen uppringd av en Polis som var ute på en adress och hade vår stulna dator framför sig! Jag fick logga in via TeamViewer och visa hen att det var vår dator! Bland annat låg min pappas e-post kvar i Outlook, något jag inte hade kollat innan!

Datorn och innehavaren är på väg till polisstationen så fortsättning följer

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Sir_Magnum:

Uppdatering! Mycket har hänt senaste veckorna!!

Efter att jag tog skärmdumpen andra gången så snokade jag ordentligt på deras Facebook. Deras namn på Facebook var inte deras riktiga (Typ Challe Larre istället för Karl Larsson) och fanns inte på upplysning.se men jag lyckades pussla ihop deras riktiga namn och vart de bodde genom att både han och frun taggade sig i ett visst stockholmsområde.
På en annan bild kommenterade en granne typ att "kul att vi bor så nära varandra och har Burger King på andra sidan vägen". Denna kompis hade en ovanlig kombination av namn och fanns endast en person i hela Sverige som hette just så och han bodde precis där jag trodde. Och det låg en sådan hamburgerrestaurang på andra sidan vägen!
Mannen ifråga var inte skriven hos sin fru på upplysning.se, men en annan man med ett liknande namn som mannens "IM"-namn på Facebook, antagligen ett "artistnamn" vid försörjningen som "Kriminell AB". Dessutom hade de fotograferat en tårta med deras 13-åriga barns namn och födelsedag på tårtan och hen fanns ju inte på uppplysning.se men däremot kan polisen säkert kolla det i folkbokföringen.

Jag skickade vidare vad jag hade klurat ut till min Pappa som skickade in det till polisen.

Polisen vart mycket intresserade och tog åter upp falllet! Ett par dagar efter förra posten vart jag uppringd av en Polis som var mycket intresserad att höra kopplingen och hur jag hade gissat mig fram till adressen där den finns.

De berättade någon dag senare för min pappa att de räknade med att göra något i detta ärende inom kort.

Och idag 24/3 blev jag på morgonen uppringd av en Polis som var ute på en adress och hade vår stulna dator framför sig! Jag fick logga in via TeamViewer och visa hen att det var vår dator! Bland annat låg min pappas e-post kvar i Outlook, något jag inte hade kollat innan!

Datorn och innehavaren är på väg till polisstationen så fortsättning följer

Det här är ju underbart, äntligen lite rättvisa! Roligt att polisen faktiskt var så positiv till den informationen du gav dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Uppdatering! Mycket har hänt senaste veckorna!!

Efter att jag tog skärmdumpen andra gången så snokade jag ordentligt på deras Facebook. Deras namn på Facebook var inte deras riktiga (Typ Challe Larre istället för Karl Larsson) och fanns inte på upplysning.se men jag lyckades pussla ihop deras riktiga namn och vart de bodde genom att både han och frun taggade sig i ett visst stockholmsområde.
På en annan bild kommenterade en granne typ att "kul att vi bor så nära varandra och har Burger King på andra sidan vägen". Denna kompis hade en ovanlig kombination av namn och fanns endast en person i hela Sverige som hette just så och han bodde precis där jag trodde. Och det låg en sådan hamburgerrestaurang på andra sidan vägen!
Mannen ifråga var inte skriven hos sin fru på upplysning.se, men en annan man med ett liknande namn som mannens "IM"-namn på Facebook, antagligen ett "artistnamn" vid försörjningen som "Kriminell AB". Dessutom hade de fotograferat en tårta med deras 13-åriga barns namn och födelsedag på tårtan och hen fanns ju inte på uppplysning.se men däremot kan polisen säkert kolla det i folkbokföringen.

Jag skickade vidare vad jag hade klurat ut till min Pappa som skickade in det till polisen.

Polisen vart mycket intresserade och tog åter upp falllet! Ett par dagar efter förra posten vart jag uppringd av en Polis som var mycket intresserad att höra kopplingen och hur jag hade gissat mig fram till adressen där den finns.

De berättade någon dag senare för min pappa att de räknade med att göra något i detta ärende inom kort.

Och idag 24/3 blev jag på morgonen uppringd av en Polis som var ute på en adress och hade vår stulna dator framför sig! Jag fick logga in via TeamViewer och visa hen att det var vår dator! Bland annat låg min pappas e-post kvar i Outlook, något jag inte hade kollat innan!

Datorn och innehavaren är på väg till polisstationen så fortsättning följer

Wow!
Grattis.

Väntar spännt på uppslutningen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Mycket imponerande detektiv jobb!