Kan inte återställa Windows 8.1

Permalänk

Kan inte återställa Windows 8.1

Tjena!

Jag hade tänkt att återställa mitt Windows för att "rensa ur" datorn lite och tänkte då göra en "återställning utan att påverka filer". Jag har Windows 8.1 men bara en installations cd för Windows 8.
När jag går in på installations cd'n och väljer reparera och sedan återställ utan att ta bort filer så kommer det bara upp "Enheten Windows är installerat på är låst. Lås upp och försök igen". Vad är detta för trams?!

Om jag försöker göra samma återställning i "ändra datorinställningar" direkt i Windows (samtidigt som installations cd'n fortfarande sitter i) så kommer det istället upp "Vissa filer saknas. Dessa filer finns på installations -återställnings mediet för Windows".

Någon som kan hjälpa mig med detta? Ska det vara så svårt att göra en så simpel grej...? *suck*

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Vila i frid

Nästa gång, lägg tillbaks en fräsch backup från din nyinköpta 400-kronors USB-disk. Att försöka få Windows att reparera sig självt - misslyckas i typ 99 fall av 100. Vill du göra det väldigt enkelt för dig, använd t.ex. Acronis True Image.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Nästa gång, lägg tillbaks en fräsch backup från din nyinköpta 400-kronors USB-disk. Att försöka få Windows att reparera sig självt - misslyckas i typ 99 fall av 100. Vill du göra det väldigt enkelt för dig, använd t.ex. Acronis True Image.

Okej hur gör jag nu då, när jag inte har en egengjord backup? Jag har ju reparerat med windows-skivan innan. Om det ska misslyckas 99 av 100 så är ju windows rätt värdelöst faktiskt. Att lägga till smidiga funktioner och marknadsföra dem som så, och som sen inte fungerar... Vad fan liksom?

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av coolbreezad:

Vad fan liksom?

Shit happens, förr eller senare Backup är det man lär sig gör - efter det första stora haveriet. Själv alternerar jag backup-media mellan USB3 och NAS. När mitt nätaggregat sköt sig själv i foten runt 2006 och tog alla mina hårddiskar med sig, tänkte jag - no more.

På jobbet gör jag inget annat än räddar torskade burkar, servers som arbetsstationer. Boota upp från ett PE2-media och spar det som är värt att spara och gör sen en nyinstallation.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Shit happens, förr eller senare Backup är det man lär sig gör - efter det första stora haveriet. Själv alternerar jag backup-media mellan USB3 och NAS. När mitt nätaggregat sköt sig själv i foten runt 2006 och tog alla mina hårddiskar med sig, tänkte jag - no more.

På jobbet gör jag inget annat än räddar torskade burkar, servers som arbetsstationer. Boota upp från ett PE2-media och spar det som är värt att spara och gör sen en nyinstallation.

Jag ska ta och föra över alla filer till en externhårddisk och köra en cleaninstall. Jag har ju inget problem så med burken, bara skönt att göra den clean ibland + att jag fipplade lite med system32 och lite theme plugins som strulade till det lite med utforskaren så den laddar EXTREMT långsamt. Annars inga problem Bara så jäkla segt att föra över alla filer fram och tillbaka, det är ju det som tar tid...

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av coolbreezad:

Bara så jäkla segt att föra över alla filer fram och tillbaka, det är ju det som tar tid...

Om du har ett gammalt lik därhemma, gör om den till en NAS så kan du säkerhetskopiera över gigabit-nät. Jag gjorde nyss en W8.1 image av farsans nya burk mha Acronis True Image, 7 minuter tog det för 14 GB (ca 20 GB icke-komprimerat).

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Om du har ett gammalt lik därhemma, gör om den till en NAS så kan du säkerhetskopiera över gigabit-nät. Jag gjorde nyss en W8.1 image av farsans nya burk mha Acronis True Image, 7 minuter tog det för 14 GB (ca 20 GB icke-komprimerat).

Tack för tipset! Tyvärr har jag ingen gammal burk liggandes och inget gigabyte nät heller, får la upp 6mbit som max...

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av coolbreezad:

Tack för tipset! Tyvärr har jag ingen gammal burk liggandes och inget gigabyte nät heller, får la upp 6mbit som max...

Ett "lik" hittar du om du står på lurpass vid återvinningen och frågar privatpersonen som skall slänga om du kan få den. Gigabit har du hemma om du har en router som är tillverkad på hitsidan om 2005 - sen vilken hastighet du mot internet spelar ingen roll i ditt fall.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Ett "lik" hittar du om du står på lurpass vid återvinningen och frågar privatpersonen som skall slänga om du kan få den. Gigabit har du hemma om du har en router som är tillverkad på hitsidan om 2005 - sen vilken hastighet du mot internet spelar ingen roll i ditt fall.

Än en gång tack för hjälpen! Det blir nog inget nytt "lik" att ta hem, har för mycket annat skräp här hemma Vi har en nas server men den är rätt långsam, 9gb tar ca 35min... Vad tar då inte 230gb... Men men Jag för över allt till en hårddisk, installerar om mitt windows och sen gör jag en backup på allt

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk

Mejlade Microsoft igår med problemet. Fick svar idag att de endast har telefonsupport och att de skulle vara tvungna att debitera mig om det var över 90 dagar sedan jag installerat produkten. Det skulle kosta ca. 600 kr. Man måste ju bara älska Microsoft...

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolbreezad:

Tjena!

Jag hade tänkt att återställa mitt Windows för att "rensa ur" datorn lite och tänkte då göra en "återställning utan att påverka filer". Jag har Windows 8.1 men bara en installations cd för Windows 8.
När jag går in på installations cd'n och väljer reparera och sedan återställ utan att ta bort filer så kommer det bara upp "Enheten Windows är installerat på är låst. Lås upp och försök igen". Vad är detta för trams?!

Om jag försöker göra samma återställning i "ändra datorinställningar" direkt i Windows (samtidigt som installations cd'n fortfarande sitter i) så kommer det istället upp "Vissa filer saknas. Dessa filer finns på installations -återställnings mediet för Windows".

Någon som kan hjälpa mig med detta? Ska det vara så svårt att göra en så simpel grej...? *suck*

Om du inte har tillgång till en Windows 8.1 iso kan du instället testa o skapa en "System retore point" nästa gång du installerar om windows så kommer du alltid kunna gå tillbaka till det läget, utan iso filer.

Men iaf det som saknas är att du inte har en 8.1 install.wim , detta kan du få genom att tex ladda ner trail versionen av windows 8.1 enterprise, funkar nog att använda den också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Om du inte har tillgång till en Windows 8.1 iso kan du instället testa o skapa en "System retore point" nästa gång du installerar om windows så kommer du alltid kunna gå tillbaka till det läget, utan iso filer.

Men iaf det som saknas är att du inte har en 8.1 install.wim , detta kan du få genom att tex ladda ner trail versionen av windows 8.1 enterprise, funkar nog att använda den också

Tack! Det ska jag tänka på! Har gjort en återställning och tänkte göra det du sa. Trevligt att det iaf finns trevliga personer här på sweclockers också och inte bara typer som Reefer

Fortsatt trevlig eftermidda
mvh Danne

§1
Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad på otrevligheter*

Tänk på att vara snälla och trevliga mot varandra

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

*Tråd rensad på otrevligheter*

Tänk på att vara snälla och trevliga mot varandra

Tackar Raven!

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |