Nya hörlurar men liten "spricka"/Repa, kan man reklamera eller är jag "fånig".

Permalänk
Medlem

Nya hörlurar men liten "spricka"/Repa, kan man reklamera eller är jag "fånig".

Det är så att jag just har fått hem ett par Sennheiser momentum från electroworld.
Dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1485311

Jag hade sedan plocka upp och lyssnat på dessa snabbt, jag kom sedan att upptäcka att "öronmuff" skinnet hade en liten repa/spricka. Jag funderar nu om detta är något man ska kunna räkna med i en ny produkt eller om jag kan reklamera och få en ny. jag vet att det låter lite fånigt men i längden bör den där lilla spricka kunna påverka skinnets livslängd, d.v.s. lättare slitage.

Ps. jag tror knappast det är självförvållande då jag endast lyssnat på de en gång och det är inte så att mitt huvud har något vasst på sig.

Bilder (ursäka om de är dåliga, kan eventuellt fixa via riktig kamera men möjligen inte idag). Notera att det handlar inte om ett veck utan en mindre repa.

http://imgur.com/a/C5w8G

Så jag undrar om detta är reklamtionsbart, och isf står jag för frakten av att skicka tillbaka varan eller hur fungerar det? (har aldrig riktigt åkt på det tidigare så lite novis är man väl)

Permalänk
Medlem

Tror nog att du är lite fånig, men om du verkligen känner fört så kan du ju testa.

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är ju att höra av dig till återförsäljaren och kolla. Kanske kan vara så att det är ett returnerat exemplar eller att dom kan skicka dig en ersättnings "muff".

Om du vill returnera via reklamationi brukar det gå till som så att du betalar skicket tillbaka och att de i sådana fall skickar kostnadsfritt nya. Man kan argumentera "utan extra kostnad" för kunden som det står i distansavtalslagen men det är oftast mer meck ä'n vad det är värt.

Om du däremot går bet på detta och du fortfarande stör dig på repan kan du alltid häva köpet enligt distansavtalsregeln.

Om du vill läsa på mer så föreslår jag en titt på konsumentverketshemsida. Mycket matnyttigt där, men prata med återförsäljaren - det kan vara så att de är riktigt schyssta och kan hjälpa dig att komma tillrätta med ditt ärende på ett smärtfritt sätt.

Lycka till

P.S Nej, det är inte fånigt att förvänta sig att få en oskadd vara hem, särskilt när man köper ett premium varumärke i de högre prisklasserna. D.S

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Tror nog att du är lite fånig, men om du verkligen känner fört så kan du ju testa.

Skrivet av Foolwolf:

P.S Nej, det är inte fånigt att förvänta sig att få en oskadd vara hem, särskilt när man köper ett premium varumärke i de högre prisklasserna. D.S

Ja det känns lite fånig, men när det kommer till sådan prisklass förväntar jag mig ändå att man inte har någon repa alls då den är splitterny,

Jag tror nog ja ska höra med återförsäljaren sen ser jag lite hur ja går vidare, vill gärna inte häva köp och beställa annanstans då jag fick den under en kampanj, d.v.s billigare

Permalänk
Medlem

Har du tur så byter de ut dem, men har du otur stöter du på patrull.

De kan nog hävda att det där inte påverkar prestandan, vilket det inte gör, samt att det inte påverkar utseendet, vilket det inte gör.
Känner du ens av "repan" när du har på dig hörlurarna?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Har du tur så byter de ut dem, men har du otur stöter du på patrull.

De kan nog hävda att det där inte påverkar prestandan, vilket det inte gör, samt att det inte påverkar utseendet, vilket det inte gör.
Känner du ens av "repan" när du har på dig hörlurarna?

Isig påverkar det inte prestanden eller de känns inte men jag anser om man köper en premium produkt ska den inte ha en repa redan vid leverans, hur snyggt hade det varit om du köpt exempelvis ett par högtalare sedan hade ena haft en 7mm repa längst fram...nu är den inte så synbar men när jag köper dyra grejer blir jag lite väl petig kanske och vill ha de i bästa skick.

Iaf har jag hör av mig med länk till bilder där de ger mig möjlighet att byta ut alt. få en summa pengar tillbaka och de erbjuder fraktkostnad om de ska bytas ut, de kan väl inte i efterhand bestämma sig för att "repan" inte räcker som ursäkt att få utbytt när de redan skrivit att jag får välja??

Permalänk
Medlem

Jag skulle irritera mig som fan på en sån sak, men kan inte säga om det går reklamera eller inte tyvärr. Tycker inte det är ovanligt med kosmetiska defekter på prylar så man kan ju undra om vissa saker man köpt är begagnade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du kan ju ångra ditt köp.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att visa att den var där när du fick hörlurarna, ser inte ut att vara en skada i lädret utan en reva som sagt.

Permalänk
Medlem

14 dagars ångerrätt på distansköp, utnyttja den kan du ju göra
Gnäller de över att du har orsakat repan, så bevisar det bara att du hade rätt att reklamera dem också

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

De har skrivit efter mail med kundservice, och jag citerar : "Om du önskar ett behålla dina hörlurar kan vi erbjuda ett prisavdrag för skadan. Och i annat fall skickar vi ut en fraktsedel till dig så att du kostnadsfritt kan returnera dina hörlurar och få ett par nya. Vänligen återkom till oss."

De hade då i ett mail innan detta skrivit "Beklagar verkligen att dina hörlurar kom skadade. Givetvis kan vi byta ut dem om du önskar. " Och till det mailet hade jag skickat länk till bilderna

Om jag nu skickar in de för att byta ut dem kan de väl inte ändra sig när de väl är skickade, att de anser inte att skadan är tillräcklig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av benja93:

De har skrivit efter mail med kundservice, och jag citerar : "Om du önskar ett behålla dina hörlurar kan vi erbjuda ett prisavdrag för skadan. Och i annat fall skickar vi ut en fraktsedel till dig så att du kostnadsfritt kan returnera dina hörlurar och få ett par nya. Vänligen återkom till oss."

De hade då i ett mail innan detta skrivit "Beklagar verkligen att dina hörlurar kom skadade. Givetvis kan vi byta ut dem om du önskar. " Och till det mailet hade jag skickat länk till bilderna

Om jag nu skickar in de för att byta ut dem kan de väl inte ändra sig när de väl är skickade, att de anser inte att skadan är tillräcklig?

vad är problemet? du har ju svaret i din post, fattar inte vad du svamlar om.

Permalänk
Medlem

Håller med JSvanberg - dom har besvarat din förfrågan på bästa sett så det är bara att bestämma dig för vad du vill göra och sedan så köra på det. Återförsäljaren visar sig vara seriös så det är inget att vara orolig för

Permalänk
Skrivet av benja93:

Det är så att jag just har fått hem ett par Sennheiser momentum från electroworld.
Dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1485311

Jag hade sedan plocka upp och lyssnat på dessa snabbt, jag kom sedan att upptäcka att "öronmuff" skinnet hade en liten repa/spricka. Jag funderar nu om detta är något man ska kunna räkna med i en ny produkt eller om jag kan reklamera och få en ny. jag vet att det låter lite fånigt men i längden bör den där lilla spricka kunna påverka skinnets livslängd, d.v.s. lättare slitage.

Ps. jag tror knappast det är självförvållande då jag endast lyssnat på de en gång och det är inte så att mitt huvud har något vasst på sig.

Bilder (ursäka om de är dåliga, kan eventuellt fixa via riktig kamera men möjligen inte idag). Notera att det handlar inte om ett veck utan en mindre repa.

http://imgur.com/a/C5w8G

Så jag undrar om detta är reklamtionsbart, och isf står jag för frakten av att skicka tillbaka varan eller hur fungerar det? (har aldrig riktigt åkt på det tidigare så lite novis är man väl)

Inte för att vara den, men hur orkar man vara så jobbig som du?

Som svar på din fråga, NEJ du kommer inte kunna reklamera den.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Verkligen bra service av butiken, det är ABSOLUT inget man kan förvänta sig. Läder har naturliga variationer i sin textur och det där går definitivt in under felmarginalen. Hela grejen med att reklamera pga. en sån sak känns smått surrealistisk.

Permalänk
Medlem

samtidigt skulle marknadsavdelningen välja bort ett sådant exemplar för reklamkampanjer osv.. så frågan är vad som är realistiskt..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Verkligen bra service av butiken, det är ABSOLUT inget man kan förvänta sig. Läder har naturliga variationer i sin textur och det där går definitivt in under felmarginalen. Hela grejen med att reklamera pga. en sån sak känns smått surrealistisk.

Det ser mer ut som något vasst har skapat en repa i lädret, jämför med t.ex vassa naglar på en lädersoffa/fåtölj med mjuk naturligt (ej lackat) läder, alternativt att stackars kossan har rivit sig mot taggtråd. Men ser mer ut som det har tillkommit efter behandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Isig påverkar det inte prestanden eller de känns inte men jag anser om man köper en premium produkt ska den inte ha en repa redan vid leverans, hur snyggt hade det varit om du köpt exempelvis ett par högtalare sedan hade ena haft en 7mm repa längst fram...nu är den inte så synbar men när jag köper dyra grejer blir jag lite väl petig kanske och vill ha de i bästa skick.

Iaf har jag hör av mig med länk till bilder där de ger mig möjlighet att byta ut alt. få en summa pengar tillbaka och de erbjuder fraktkostnad om de ska bytas ut, de kan väl inte i efterhand bestämma sig för att "repan" inte räcker som ursäkt att få utbytt när de redan skrivit att jag får välja??

Viss skillnad, då repan på högtalarna kommer synas. Som att anmärka på en repa under en sko eller en bil. Något som inte syns eller märks på något sätt.

Jag förstår din synpunkt, och i ditt fall hade jag tagit prisavdraget som de erbjuder. Eftersom "skadan" är nästintill obefintlig i mina ögon. Och du verkar ha tur att ha och göra med ett bra företag.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Håller med oobum, ta ersättningen som de erbjuder, och när muffarna börjar bli gamla och trista kan du beställa ett par fräscha på ebay.

Permalänk
Medlem

Bara som en uppföljning. Jag valde iaf att skicka in lurarna för ett par nya som är påväg till mig just nu, jag måste bara säga att jag inte på ett bra tag stött på sådan kundservice som de visade, bra bemötande, snabb respons, helt perfekt service enligt mig. Nu ser jag fram emot att lyssna på lite musik i helgen

Permalänk
Medlem

Det är helt klart ett ärr från kossan. Finns inget att diskutera om det. Bra att du får nya!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tippo:

Det är helt klart ett ärr från kossan. Finns inget att diskutera om det. Bra att du får nya!

Haha stackars ko