Permalänk

Rita "på" filmbilden

Hejsan!
tidigare frågade jag om vad man kunde använda för program för att redigera enklare filmer.
Nu när jag gjort min första så gav det lite mersmak, men jag är letar efter ett sätt att kunna "rita på skärmen"
Tänk er en fotboll i ett filmklipp som skjuts mot ett mål, jag vill rita ut linjen bollen går i , i nästa klipp så skjuts bollen igen, då vill jag även rita ut denna linje. Vilket resulterar i två linjer som ligger kvar för att visa skillnaden på de olika linjerna som bollen tar. Hoppas ni förstår hur jag menar ?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Hejsan!
tidigare frågade jag om vad man kunde använda för program för att redigera enklare filmer.
Nu när jag gjort min första så gav det lite mersmak, men jag är letar efter ett sätt att kunna "rita på skärmen"
Tänk er en fotboll i ett filmklipp som skjuts mot ett mål, jag vill rita ut linjen bollen går i , i nästa klipp så skjuts bollen igen, då vill jag även rita ut denna linje. Vilket resulterar i två linjer som ligger kvar för att visa skillnaden på de olika linjerna som bollen tar. Hoppas ni förstår hur jag menar ?

Vad redigerar du i för program idag?
Det är tex snabbt fixat i After Effects eller ganska snabbt i Premiere men går säkert i de flesta.

Permalänk

Använder mig av Moviemaker, kan tänka mig att ladda hem andra program som är gratis

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

blender och det är free

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Använder mig av Moviemaker, kan tänka mig att ladda hem andra program som är gratis

Ok, jag har typ ingen koll på movie maker. Men det går kanske att rita en linje i tex photoshop, lägga den ovanpå och sätta en transition så den kommer fram lite svepande men annars blir det nog svårt att få den att röra sig.
Enda videoredigeraren som är både bra och gratis är lightworks.
Sista utvägen är väl att köra en gratis Trial på premiere 5, 6, och CC samt Sony Vegas eller Final Cut om du har mac. DÅ får du ju 4 månader med bra redigerare.

Permalänk

Jag har redigerat med premiere förut, och Lightworks ser snarlikt ut, så jag skall nog testa det ikväll.
Jag var kanske lite otydlig med vad jag ville göra. Det jag vill göra är att rita linjen i realtid vartefter bollen rör sig, när bollen gått i mål vill jag behålla linjen. Samt göra samma sak med nästa boll. Detta gör att jag får två linjer att jämföra linjen som bollen färdas.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Jag har redigerat med premiere förut, och Lightworks ser snarlikt ut, så jag skall nog testa det ikväll.
Jag var kanske lite otydlig med vad jag ville göra. Det jag vill göra är att rita linjen i realtid vartefter bollen rör sig, när bollen gått i mål vill jag behålla linjen. Samt göra samma sak med nästa boll. Detta gör att jag får två linjer att jämföra linjen som bollen färdas.

Jo det förstod jag. Problemet är att det "typ" inte går i movie maker. Det du kan göra där är att lägga på linjen statiskt som ett fotografi. Och för att få någon som helst rörelse så kunde du köra en svep transition. Men det kommer se ut som grafiken i en porrfilm från 70-talet.

Du kan ju alltid ta in filmen i photoshop och lägga dit linjen ruta för ruta. Det tar tid men blir o andra sidan lika bra eller bättre än i After Effects.
De gånger jag gjort Star Wars effekter så tycker jag det ger bäst resultat men tar minst 100ggr så lång tid som att använda trackers och eller keyframes.

Permalänk

Jag visste inte att det gick att göra så i photoshop, jag skall se efter ikväll , tack för svaret. Lightworks har heller ingen sådan funktion?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sway:

Jag visste inte att det gick att göra så i photoshop, jag skall se efter ikväll , tack för svaret. Lightworks har heller ingen sådan funktion?

Det vet jag inte men jag tror lightworks har rätt mycket så det skulle jag prova först.