Permalänk
Medlem

Kylning (R4 - chassi)

Hej Sweclockers.
Jag uppgraderade mig alldeles nyligen till en lite maffigare skärm och märker nu att Grafikkortet får jobba mycket hårdare (kan eventuellt vara processorn, men utgå ifrån att det är GPU), hur bör jag montera kylningen för att kyla grafikkortet i min nuvarande rigg? Jag har originalfläktar (dvs intag på framsidan och utblås bak), tänkte nog inte installera alla fläktar utan tänker mig att det är sido-fläkten som bör blåsa in.

Mina frågor:
Vilka fläktar skulle ni rekommendera?
Är det 140 mm som gäller?
Bör jag sätta in någon mer fläkt eller vore det bara overkill?
Finns det något bra program som övervakar temperaturen på GPUn?
Vilka temperaturer är "ok" på GPU?

Det är ett XFX Radeon HD5750 1 GB som jag har.
Med en Core i5 750 2.66 GHz. (Stockkylare) - Är inge speciellt höga temperaturer så tror inte att det är den som är boven

(Ursäkta gärna ifall jag har använt termen GPU felaktigt, är inte helt 100% själv )
//Nesvop

Permalänk
Medlem

Tjenare Nesvop! Vid 70-80 grader börjar det bli ohälsosamt för grafikkortet. Ligger det mellan 40-70 är det inte jättestor fara. Jag kör själv med R4 och kan även säga att det inte är helt fel med en fläkt i toppen och en i botten + bak och i fronten. Annan lösning för dig om du är orolig för kortet är någon typ av vattenkylningslösning.

Vad ligger kortet i?

Permalänk
Medlem

1. Många rekommenderar Corsair AF140 Quiet
2. Nej, chassit stödjer även 120mm fläktar
3. Jag tycker bara man skall ha så många fläktar som systemet kräver. I ditt fall borde fram in, sido in och bak ut räcka.
4. "HW Monitor" eller "MSI Afterburner
5. 70 grader kanske? Gissade bara

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

120mm utblås i sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

120mm utblås i sidan.

Varför utblås i sidan när han är behov av kylning till kortet? Bättre med in i sidan och ut ur toppen eller något liknande.

EDIT: Går även med 120mm i R4:an.

Glömde en sak!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Tjenare Nesvop! Vid 70-80 grader börjar det bli ohälsosamt för grafikkortet. Ligger det mellan 40-70 är det inte jättestor fara. Jag kör själv med R4 och kan även säga att det inte är helt fel med en fläkt i toppen och en i botten + bak och i fronten. Annan lösning för dig om du är orolig för kortet är någon typ av vattenkylningslösning.

Vad ligger kortet i?

Jag vet inte riktigt vad kortet ligger på för temperatur nu, men ska kolla när jag kommer hem.
Känns spontant som att ett insug på sidofläktsplatsen vore smart.

Skrivet av Mocka:

1. Många rekommenderar Corsair AF140 Quiet
2. Nej, chassit stödjer även 120mm fläktar
3. Jag tycker bara man skall ha så många fläktar som systemet kräver. I ditt fall borde fram in, sido in och bak ut räcka.
4. "HW Monitor" eller "MSI Afterburner
5. 70 grader kanske? Gissade bara

Då ska jag tanka ner HW Monitor, känns som att det kommer kunna mäta allt jag är intresserad av ;-).

Skrivet av Persienner:

120mm utblås i sidan.

Borde det inte vara ett insug?

Skrivet av Highwell:

Varför utblås i sidan när han är behov av kylning till kortet? Bättre med in i sidan och ut ur toppen eller något liknande.

EDIT: Går även med 120mm i R4:an.

Då ska jag kika och beställa hem en sidofläkt också, känns som att det är lika bra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag vet inte riktigt vad kortet ligger på för temperatur nu, men ska kolla när jag kommer hem.
Känns spontant som att ett insug på sidofläktsplatsen vore smart.

Då ska jag tanka ner HW Monitor, känns som att det kommer kunna mäta allt jag är intresserad av ;-).

Borde det inte vara ett insug?

Då ska jag kika och beställa hem en sidofläkt också, känns som att det är lika bra det

Det stämmer. Insug i sidan skulle också vara en finlösning. Självklart skulle jag nog rekommendera Corsair's silent series kanske en 140mm, inte så dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

120mm utblås i sidan.

Jag har testat utblås och det är värdelöst. Speciellt om man har en fläkt i botten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Det stämmer. Insug i sidan skulle också vara en finlösning. Självklart skulle jag nog rekommendera Corsair's silent series kanske en 140mm, inte så dyr.

har jag fattat rätt om jag säger att det då är denna?
http://www.inet.se/produkt/5322116/corsair-air-series-af140-q...

Vidare, behöver jag någon fläktkontroller till dessa fläktar?

Tack så mycket för all hjälp förresten

//Nesvop

Permalänk
Skrivet av Highwell:

Varför utblås i sidan när han är behov av kylning till kortet? Bättre med in i sidan och ut ur toppen eller något liknande.

EDIT: Går även med 120mm i R4:an.

Fläkten hamnar bra i läge med grafikkortet, har haft olika kombinationer med både utblås och insug i sidan men tycker utblås fungerar bra men då har jag i för sig redan haft flera fläktar med inblås i fronten. Jag säger inte att det behöver vara bäst, säger bara att det fungerar det med.