3 veckor gammalt XFX 7950 från NetonNet kastade in handduken spontant

Permalänk

3 veckor gammalt XFX 7950 från NetonNet kastade in handduken spontant

Köpte 2 stycken XFX 7950 Hydrocell på NetonNet för dryga 3 veckor sedan, igår så lämnade det ena in totalt, stendog helt enkelt.
Ser i BIOS att det sitter ett kort i den slotten men kortet hittas inte i Afterburner, inte av CCC och provade att installera Trixx men inget hittar kortet.
Fläktarna snurrar på lågvarv(idle), har provat att flytta kortet mellan olika slots = inget resultat, byta plats på problemkortet och det som fungerar = inget resultat.
Har inte bytt/ändrat BIOS, kortet har gått svalt (74-76 grader).
Satte det i en annan dator, ingen bild ut men fick inte heller ingen "pip-beep-pip" signal som man brukar få om man t:ex glömt stoppa i 6-pinskontakterna.

Blir väl att köra 6 mil enkel väg för att lämna in det om ingen här sitter på någon universalfix, pratade med kundtjänst - dom sa att en "del" lagershoppar har möjlighet att konstatera fel på plats så man kan få ett utbyteskort direkt..
Någon som har någon aning om Borås är en av dom shopparna - hon på kundtjänst kunde inte svara på det.
Är ju bara ett par dagar sen öppet köp gick ut, känns jävligt surt det här.
Någon som haft med NetonNet att göra i liknande garantiärende som vet lite hur dom gjorde och framförallt hur lång tid det tog, 3 veckor sa hon att det kunde ta "på verkstan"för att konstatera fel, vilket verkar vara det enda dom gör där med korten, alltså konstaterar att det är fel på dom, hade varit smidigare om dom kunde göra det i lagerbutiken det är ju inte direkt raketforskning..

Kanske ska tillägga att det kortet som begick spontan harakiri hade redan från början nästan 5% lägre ASIC-värde än det andra, vet inte om man kan ta det som en idikator på någonting men men

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk

Har varit med några saker i lagershopen i Ullared, dom testkör på plats och brukar aldrig vara något knussel med.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Köpte 2 stycken XFX 7950 Hydrocell på NetonNet för dryga 3 veckor sedan, igår så lämnade det ena in totalt, stendog helt enkelt.
Ser i BIOS att det sitter ett kort i den slotten men kortet hittas inte i Afterburner, inte av CCC och provade att installera Trixx men inget hittar kortet.
Fläktarna snurrar på lågvarv(idle), har provat att flytta kortet mellan olika slots = inget resultat, byta plats på problemkortet och det som fungerar = inget resultat.
Har inte bytt/ändrat BIOS, kortet har gått svalt (74-76 grader).
Satte det i en annan dator, ingen bild ut men fick inte heller ingen "pip-beep-pip" signal som man brukar få om man t:ex glömt stoppa i 6-pinskontakterna.

Blir väl att köra 6 mil enkel väg för att lämna in det om ingen här sitter på någon universalfix, pratade med kundtjänst - dom sa att en "del" lagershoppar har möjlighet att konstatera fel på plats så man kan få ett utbyteskort direkt..
Någon som har någon aning om Borås är en av dom shopparna - hon på kundtjänst kunde inte svara på det.
Är ju bara ett par dagar sen öppet köp gick ut, känns jävligt surt det här.
Någon som haft med NetonNet att göra i liknande garantiärende som vet lite hur dom gjorde och framförallt hur lång tid det tog, 3 veckor sa hon att det kunde ta "på verkstan"för att konstatera fel, vilket verkar vara det enda dom gör där med korten, alltså konstaterar att det är fel på dom, hade varit smidigare om dom kunde göra det i lagerbutiken det är ju inte direkt raketforskning..

Kanske ska tillägga att det kortet som begick spontan harakiri hade redan från början nästan 5% lägre ASIC-värde än det andra, vet inte om man kan ta det som en idikator på någonting men men

Tror de kan lösa problem direkt på plats, gjorde det med mitt surround system som slutade fungera. Enklast är att ringa till just Borås butiken och kolla, har alltid blivit bemött väl där

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Just dom korten har extremt dålig kylning, skulle inte förvåna mig om kortet helt enkelt dött av överhettning. Jag köpte 3st när dom kom I lager för några veckor sen och det är knappt att org kylaren pallar hålla korten under 90C vid mining@stock med fläktarna på 100%.

Permalänk

Typiskt XFX....

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Just dom korten har extremt dålig kylning, skulle inte förvåna mig om kortet helt enkelt dött av överhettning. Jag köpte 3st när dom kom I lager för några veckor sen och det är knappt att org kylaren pallar hålla korten under 90C vid mining@stock med fläktarna på 100%.

Mitt andra ligger på 72 grader just nu i CGminer..
Låter som du sitter på ett riktigt måndagsexemplar dom glömt pastan på eller sitter dina kort trångt?

Jag ska åka in med det imorgon.
Har ju garanti men fan vänta 3 veckor på "verkstan" känns ju så där, finns ju inte ens rent teoretiskt mycket man kan göra med ett grafikkort om man inte vill lägga många gånger vad kortet är värt på att försöka laga det.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Typiskt XFX....

japp...
tröttnade totalt på mitt korts surrande från coilwhine och fläktarna efter att jag bytt ut dem mot en 140mm fläkt så blev det tyst ^^
var fläktkontrollern på mitt kort som började tjuta vid belastning så det var lättande lite heh :3
gpun går lite varmt dock ibland tycker man men kör på så länge det går (86c efter lite mer krävande spel t ex bf3 med gpu temp 2 uppe på 91c (troligen strömkontrollern)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Just dom korten har extremt dålig kylning, skulle inte förvåna mig om kortet helt enkelt dött av överhettning. Jag köpte 3st när dom kom I lager för några veckor sen och det är knappt att org kylaren pallar hålla korten under 90C vid mining@stock med fläktarna på 100%.

Glömde, det är modellen med 2 fläktar, du tänker nog på den med bara en, den med 2 kyler helt OK man har bra luftflöde i/ur chassit och dom inte sitter "vägg i vägg" utan med en slot imellan.
Den kylaren kastar varmluften rakt upp vilket är fördelaktigt i en lanbox.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fidel Castro:

Typiskt XFX....

Nu ska vi ju inte skriva ner XFX helt men man börjar förstå varför de fick sluta att göra kort till nVidia.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nu ska vi ju inte skriva ner XFX helt men man börjar förstå varför de fick sluta att göra kort till nVidia.

Var inne med kortet, tog deras "tekniker" en trappa upp 5 minuter att konstatera att det var dött och så fick jag hämta ett nytt i lagerhyllan.
Verkar vart mycket strul med deras batch av sådana kort, han i disken läste upp vad det var för kort åt teknikern på telefon först och när man hörde samtalet så fick man intrycket att det inte var första gången..
Aja bytet på NetonNet gick smidigt i alla fall, bra kundservice.

Köper ni ett likadant så kolla ASIC-värdet, mitt som säckade ihop hade 71.4 eller något sådant uruselt.

Men det andra tuggar på bra alltså, några % under mitt Sapphire 280x för Scrypt men för GPU miners för CPU coins som ProtoShares eller Metiscoin så ligger 7950 kanske 15% under 280x

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av statsministern:

Var inne med kortet, tog deras "tekniker" en trappa upp 5 minuter att konstatera att det var dött och så fick jag hämta ett nytt i lagerhyllan.
Verkar vart mycket strul med deras batch av sådana kort, han i disken läste upp vad det var för kort åt teknikern på telefon först och när man hörde samtalet så fick man intrycket att det inte var första gången..
Aja bytet på NetonNet gick smidigt i alla fall, bra kundservice.

Köper ni ett likadant så kolla ASIC-värdet, mitt som säckade ihop hade 71.4 eller något sådant uruselt.

Men det andra tuggar på bra alltså, några % under mitt Sapphire 280x för Scrypt men för GPU miners för CPU coins som ProtoShares eller Metiscoin så ligger 7950 kanske 15% under 280x

ASIIC-värdet har väldigt lite med hållbarheten att gör då den ev indikerar på överklocksmöjligheter och som sagt inte livslängd.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

ASIIC-värdet har väldigt lite med hållbarheten att gör då den ev indikerar på överklocksmöjligheter och som sagt inte livslängd.

Jo jag vet men chip med ett värde under 75% bör nog inte ens komma ut på marknaden, frågan är om det på 71.4% ens klarade av fabriksklockningen egentligen..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av statsministern:

Jo jag vet men chip med ett värde under 75% bör nog inte ens komma ut på marknaden, frågan är om det på 71.4% ens klarade av fabriksklockningen egentligen..

Det finns en hel del kort som är under 70% som funkar helt ok, så nej det är inte hela värden med ett lågt värde. Det beror lite på vad du ska kyla korten med om du ska lyckas med överklocken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)