Permalänk

Protoss broken

david kim sa på blizzcon att alla racer kommer bli mer balanserade mot varandra. jag kan ta ett exempel ZVP sägs va ganska enkel matchup för en zerg men neej, kommer han på 6min 4warpgate push du har ingen chans att vinna då han kommer med 10-15 zealots samt massa sentrys. balansen är broken precis som protoss. jag har alltid haft 60-70% w/ratio mot protoss nu ligger jag runt 50-55% för dom är broken.

Permalänk
Medlem

50% win/loss är ju så balanserat det kan bli.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

ja, det är ett troll innan någon kommenterar att han är korkad.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Skrivet av celoz:

ja, det är ett troll innan någon kommenterar att han är korkad.

enda trollet här, är du

Permalänk
Medlem

Raserna är faktiskt helt okej balanserade. Kolla hur proffsen spelar så ser du att raserna har helt olika spelstilar. Zerg är t.ex. väldigt Macro tung. Då får inte missa dina timings alls om du skall lyckas. Men å andra sidan kan du väldigt fort köra över en spelare om du har bra macro.

Protoss är överlag ganska sega i början, och får de vara ifred för länge så blir det lätt en snöbollseffekt. Så mer harass och sprid din Creep snabbare.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Måste ju hålla med här.

Om du istället utvecklar vad det är du anser är trasigt så kan vi starta en diskussion.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Trisslotter är broken, för jag vinner fan inte på varannan lott..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Oavsett hur balansen i ett spel är så kommer win/loss ration alltid hamna på 50% (förutsatt att matchmakingsystemet fungerar som det ska). win/loss ratio i ladder eller tourneys har inget med balance att göra. Tolkar man inte statistik rätt kan man komma fram till precis vad som helst

Permalänk
Medlem

Lär dig spela kanske?
Sen 10-15 zealots+massa sentrys på 6 minuter låter lite som du kollat fel på klockan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

PierreB jag har spelat sen betan av starcraft 2, kanske du ska lära dig att spela först. jag kan visa dig en replay så får du se själv

Permalänk
Medlem

Tolkar jag det rätt nu.
Du har spelat sen betan, är ändå "bara" platina och du påstår att det är spelet som är broken
och inte att det är du som har svårt för en viss taktik?

Permalänk
Medlem

Jag har spelat i master league sedan master league släpptes, och har spelat ungefär lika mycket protoss som terran. Och jag håller med totalt, PvT är sjukt broken ATM.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Och vad vilken ranking har du i spelet då ?

Om Protoss är så broken varför spelar du inte dom och klättrar till toppen ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att Protoss generellt är broken, jag uttalar mig bara om PVT som jag råkar har väldigt bra koll på eftersom att jag spelar båda raserna. Och min helt objektiva uppfattning är att just nu, med rådande metagame och patch, så anser jag att Protoss är OP mot terran, och de håller alla mina vänner som alla är master Protoss också med om.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Avstängd

Spelar man inte i absoluta toppen så tror jag inte någon märker av att en ras är broken.

Klart man kan ha svårt för vissa MUs osv, men det betyder inte att något är broken.
Jag säger inte att Protoss INTE är broken, det jag säger är att spelar ni inte i den absoluta toppen så tror jag heller inte att problemet är att en ras skulle vara broken.

DOCK, så kan jag själv tycka att Terran vs Protoss är den absoluta svåraste matchupen, inte för att protoss är broken, utan för att Terran generellt sett är ganska svåra att spela i just den MUn, (iofs TvZ också) men att micra MM mot colossus/storm och samtidigt macra är inte så lätt

EDIT: Men detta är ju bara härligt, finns väl inget mer härligt än att vinna mot en Toss i late game som terran på grund av att man micrade som en kung
Eller att vinna mot en zerg som kör muta/ling/bling

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Trisslotter är broken, för jag vinner fan inte på varannan lott..

Tror du har större chans och göra bli skadad av en toalett än att komma över 20,000 kr i vinst

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

jag spelar ladder varje dag och testar nya taktiker varje gång det och det som fungerar bäst ZvP är fan SH eller mass mutas, zerg är den svagaste rasen och ajg är glad över den nya patchen som kommer då dom buffar zerg och nerfar protoss men som folk säger 2014 #yearofprotoss

Permalänk
Medlem

Du är Platinum Zerg och klagar på att Protoss är broken?
Som ovan säger; 50% är balance och om du inte tycker det så bör du tänka om.

Det finns några saker på Protoss som eventuellt kommer att ändras men inget av det kommer hjälpa din situation.
Kollar du på Proffsen så klagar många av dem på Photon Overcharge just nu medan många i metal leauges klagar på deras death ball.

Det är ingen rocketscience, men låter du toss ta 3-4 baser eller om du inte scoutar får du skylla dig själv.
Har du problem mot collosus eller liknande så lär dig använda Vipers eller bygg Winfestors.

Blir trött på att 'balance' trådar överallt.
Och nej, jag spelar inte Protoss.

Och edit:

Nej, Zerg är inte 'Svagaste' rasen.
Det finns för- och nackdelar med varje ras. Byt ras om du ska klaga så fruktansvärt mycket eller bli bättre.
Lär dig förså spelet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Jag säger inte att Protoss generellt är broken, jag uttalar mig bara om PVT som jag råkar har väldigt bra koll på eftersom att jag spelar båda raserna. Och min helt objektiva uppfattning är att just nu, med rådande metagame och patch, så anser jag att Protoss är OP mot terran, och de håller alla mina vänner som alla är master Protoss också med om.

Och det här gnället med PvT...
Jag spelar själv Terran och upplever inte dem här problemen.
Många Terrans som får råpisk i TvP gör så otroligt mycket fel på så många olika fronter.

Vissa skiter fullt i ghosts när det finns Archons och HT eller rent generellt för att underlätta striderna.
Andra låter toss ta sin tredje utan att ens försöka poka.

Eller så A-movar det in i en Deathball med 5-6 Colosus och har förlite vikings.

Lär dig ta strider rätt.
Ha rätt Viking count om han har mycket colosus.
Använd dig utav ghosts; Det är en av dina bättre units i TvP.
Du har medivacs? - Droppa , Droppa, Droppa! Samtidigt på fler ställen.
Låt han inte ta sin tredje exp.

Det är så fruktansvärt mycket spelare som inte använder sig utav Terrans Bio Mobility.
"Men jag kan inte denya hans tredje för han står där med 4 colosus, HT med storm och massa Zelots".. Men ta och droppa hans neutral och main samtidigt då? - Får han upp sin tredje minar han ändå bara på 1-2 baser om du lyckas få ut en mineral line medan du sakta kan expanda.

Och folk som spelar Mech TvP - Låt han inte få ut immortals...
Siega inte i en fight heller. Tanks DPS är otroligt mycket högre i tank-mode vs. Immortals t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Lär dig ta strider rätt.

Det här är hur man vinner mot Protoss.

Spelar själv Protoss och Terrans som droppar mycket och på flera ställen samtidigt är det absolut värsta att behöva handskas med.

En Terran som droppar i main medan han gör en poke mot natural eller 3: dje är hemskt. Det är otroligt svårt att splitta armén rätt så man kan försvara bägge positionerna samtidigt. Ännu värre om de gör som Polt gjorde i IEM Cologne, attackerar 3 baser på en gång.

Och Ghosts är väldigt bra mot P, EMP tar bort hälften av HP (shields) av alla enheter och storm,guardian shield etc försvinner direkt.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Något annat jag vill poängtera är att Terran spelare som klagar på att de inte kan droppa för att toss har minst 3 canons i båda baserna; Ta en strid. Då har han förhoppningsvis inte alls tillräckligt med Zelots för att tanka din bio force om han har investerat 450x2/x3 om du inte har vart dum nog och satt 4-5 turrets i varje bas.

Vinner ni inte den striden så får ni helt enkelt träna på hur man engagar en toss.
Se till att splitta upp innan.

Flanka om det går. (Attackera på minst två håll).
Se till att dina vikings inte åker på en stor storm om han har HT. (Vikings enbart om han har Colosus obv.. Alt. Sky toss).

Permalänk
Medlem

Spelat i rank 1 Master ett tag nu som Z, och jag tycker toss är helt broken. Bör designa om hela rasen egentligen. Inte för att det är omöjligt att vinna, utan för att det är löjligt enkelt för dom att vinna end game, medans det är svårt som fan för dom att vinna tidigt. Finns inget mellanläge utan cheese.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Spelat i rank 1 Master ett tag nu som Z, och jag tycker toss är helt broken. Bör designa om hela rasen egentligen. Inte för att det är omöjligt att vinna, utan för att det är löjligt enkelt för dom att vinna end game, medans det är svårt som fan för dom att vinna tidigt. Finns inget mellanläge utan cheese.

Menar du Protos death ball?

Vipers (Blinding Cloud) och Infestors (Fungal Growth) som nämndes tidigare hjälper mycket om man hinner placerar ut sina trupper.

Se upp för High Templar (Feedback), Observers och flygande enheter som kan hitta, jaga dom. Terrans har Ghost (EMP) och Vikings. Mot dom kan det hjälpa att ha några Overseer (Changlings) som kan varna (om man inte vill offra zerglings) och några egna flygande enheter att slå tillbaka dom med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Menar du Protos death ball?

Vipers (Blinding Cloud) och Infestors (Fungal Growth) som nämndes tidigare hjälper mycket om man hinner placerar ut sina trupper.

Se upp för High Templar (Feedback), Observers och flygande enheter som kan hitta, jaga dom. Terrans har Ghost (EMP) och Vikings. Mot dom kan det hjälpa att ha några Overseer (Changlings) som kan varna (om man inte vill offra zerglings) och några egna flygande enheter att slå tillbaka dom med.

Jo, tack. Jag är fullt medveten om vilka units som finns i spelet.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barricade:

david kim sa på blizzcon att alla racer kommer bli mer balanserade mot varandra. jag kan ta ett exempel ZVP sägs va ganska enkel matchup för en zerg men neej, kommer han på 6min 4warpgate push du har ingen chans att vinna då han kommer med 10-15 zealots samt massa sentrys. balansen är broken precis som protoss. jag har alltid haft 60-70% w/ratio mot protoss nu ligger jag runt 50-55% för dom är broken.

Har du några detaljer?

Nu när jag gjorde några tester mot datorn så fick jag bara 3 Sentries och 4-6 Zelots med 2 olika 4-gate builds. Hade stämt bättre om du skrivit runt 7 min.

Går nog bättre som Zerg om man förbereder sig blint och är beredd att offra sin natural. Producerar man bara lings i panik så förstår jag att man har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Och det här gnället med PvT...
Jag spelar själv Terran och upplever inte dem här problemen.
Många Terrans som får råpisk i TvP gör så otroligt mycket fel på så många olika fronter.

Vissa skiter fullt i ghosts när det finns Archons och HT eller rent generellt för att underlätta striderna.
Andra låter toss ta sin tredje utan att ens försöka poka.

Eller så A-movar det in i en Deathball med 5-6 Colosus och har förlite vikings.

Lär dig ta strider rätt.
Låt han inte ta sin tredje exp.

Det är så fruktansvärt mycket spelare som inte använder sig utav Terrans Bio Mobility.
"Men jag kan inte denya hans tredje för han står där med 4 colosus, HT med storm och massa Zelots".. Men ta och droppa hans neutral och main samtidigt då? - Får han upp sin tredje minar han ändå bara på 1-2 baser om du lyckas få ut en mineral line medan du sakta kan expanda.

Och folk som spelar Mech TvP - Låt han inte få ut immortals...
Siega inte i en fight heller. Tanks DPS är otroligt mycket högre i tank-mode vs. Immortals t.ex.

Jag är har varit top 1 master 2 säsonger i HOTS så tror inte att jag behöver dig som förklarar för mig om sc2 metagame.

Dessutom verkar du helt bortkommen när det kommer till metagame anyways, spelar du i gold eller?

Anledningen till att jag kan säga att jag tycker tvp är en sjukt broken matchup atm är för att jag råkar vara jävligt bra på just den matchupen, och eftersom att jag dissekerat frågan i timmar tillsammans med mina vänner som spelar protoss på master nivå, och vi är alla eniga om att det måste göras något med protoss. Jag skulle kunna rabbla upp en lång lista kring VARFÖR det är så men det skulle ta för lång tid. Men jag kan sammanfatta det hela med att tvp early/mid game är en jvla tärningskastning atm, och det är allt som sc2 inte borde vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan nån ge TvP exempel och tärningskastnings situationer?

Jag har aldrig haft en känsla av att nåt skulle var op eller tärningskast. Snarare irriterande för att jag glömde producera nått jag visste var bra mot ras x eller att jag själv gjort misstag under striden eller tidigare.

stavning
Permalänk
Skrivet av Barricade:

jag har alltid haft 60-70% w/ratio mot protoss nu ligger jag runt 50-55% för dom är broken.

Vänta lite nu Protoss är imba bara för att du har 50-55% win rate?
Då skulle jag nog mer säga att Protoss verkar lite för svaga då med perfekt balansering så borde du ligga på 50% win

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av feesk:

Men jag kan sammanfatta det hela med att tvp early/mid game är en jvla tärningskastning atm, och det är allt som sc2 inte borde vara.

Skulle verkligen vilja ha exempel på det här.

Early game har Protoss 3-4 val. Blink stalker all in, Oracle, DT och economic.
Terran har också ett antal val, 3 CC, early pressure etc, så förstår verkligen inte vad du pratar om.

Templar based openings har så gott som dödats i och med senaste patchen (som släpps om nån dag i EU) och ändringen till widow mine splash då templars kräver mycket zealots som kommer dö fort som fan mot WM's. Då finns bara samma gamla colossus openings kvar, så på vilket sätt är det ett cointoss?

Var rank 1 Diamond innan mass demotions btw, så spelar inte i guld

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av Barricade:

om du inte scoutar och inte har koll på all ins så är det ju klart att du dör....eller om du spelar greedy osv. starcraft är balanserat utom mapsen där blink stalker all ins är ganska vanliga samt några andra saker, men tror dock de blir fixat i nästa patch eller expak, inget som man stör sig på då terrans/zergs fortf vinner korea protos 3-0 osv ibland.

sen kommer jag ihåg när stephano började spela infestors i ZvT innan folk började/hittade en counter så var det överdrivet svårt att vinna mot tex.

Uppdatering: Hero (IEM Vinnaren) förlorade nyss och åkte ur WCS America mot en kinesisk Zerg, det säger rätt mycket om en av världen bästa eller kanske bästa(?) protos förlorar i en best of 3 match i ZvP 40min Macro game(inge all-in/canon rushes osv utan ett Makro Game) så din logik är helt ur och du bör nog söka dig till ett annat spel som tex LoL?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W