Windows Phone och Android samsas i kommande telefoner

Permalänk
Melding Plague

Windows Phone och Android samsas i kommande telefoner

För att stärka sin marknadsnärvaro uppmanar Microsoft partnertillverkare att ha Windows Phone som alternativ till Android, ett koncept indiska Karbonn nu hakar på.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att det rör på sig för WP.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Men samtidigt klagar de på ASUS när de släpper modeller med dual boot:
http://www.sweclockers.com/nyhet/18347-asus-skrotar-hybrid-me...

Dubbelmoral?

Permalänk
Medlem

Google kommer försöka stoppa detta.

Skrivet av ronnylov:

Men samtidigt klagar de på ASUS när de släpper modeller med dual boot:
http://www.sweclockers.com/nyhet/18347-asus-skrotar-hybrid-me...

Dubbelmoral?

Vem har sagt att Google är för detta? Troligen så flög MS och Karbonn med detta under radarn.

Hur som helst så är dual-boot lurar något som är bra för marknaden. Förhoppningsvis så kommer EU/USA att stoppa Googles monopolförsök och förhoppnings göra jobbet bättre än de gjorde med Microsofts monopol under 90- och 00-talet.

Permalänk
Avstängd

Satte inte Google nyligen stopp för något liknande på plattor (transformer)? De lär ju knappast ha en annan åsikt när det gäller mobiltelefoner? Om de tvingar kunden att välja mellan android och wp så väljer kunden android. Om man får ta båda så hjälper Google alltså till att mjukstarta folk in på en konkurrerande platform. Låter som ett troligt framtida scenario.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Men samtidigt klagar de på ASUS när de släpper modeller med dual boot:
http://www.sweclockers.com/nyhet/18347-asus-skrotar-hybrid-me...

Dubbelmoral?

Initiativet kommer från MS som har allt att vinna på det hela.
Google har ju inget att vinna på det här och är såklart emot det här med. Troligen kommer de ställa ultimatum på tillverkarna att det blir antingen wp eller android. Inte båda.
Sedan står det ju "spekuleras" om dual boot i artikeln. Spekulerar är ju vad vi gör här, och hur mycket av vad som skrivs på sweclockers blir sanning?

Permalänk
Medlem

Erbjuda ett val av operativsystem till en telefon (alltså inte dual boot utan val vid köp) kan jag itne se hur Google kan stoppa utan att bruta mot konkurensregleringar. Stoppa dual boot kanske går men det låter som att de skulle utnyttja sin markandsposition för att göra påtryckningar för att stänga ute en konkurrent vilket inte är OK i EU iaf.

Permalänk
Avstängd

Det kan nog vara jävligt bra för utvecklare.

Men vanliga personer vill nog inte ha dual-boot, det tar bara upp onödigt lagringsutrymme.
Jag tror hellre dom vill välja antingen eller, inte båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det kan nog vara jävligt bra för utvecklare.

Men vanliga personer vill nog inte ha dual-boot, det tar bara upp onödigt lagringsutrymme.
Jag tror hellre dom vill välja antingen eller, inte båda.

Dual boot vill jag nog inte ha men kag skulle vilja att man kan installera olika OS på sin mobiltelefon vore grymt om man kunde testa Firefox, Ubuntu, Windows Phone och Android.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tur att man har iphone då
Gillar egentligen inte min 5s så mycket och tyckerdet är krångligt att lägga in musik på den så är ingen apple fanboy heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tur att man har iphone då
Gillar egentligen inte min 5s så mycket och tyckerdet är krångligt att lägga in musik på den så är ingen apple fanboy heller...

Varför är det tur? Men du har i alla fall lyckats nämna Apple/iPhone först i tråden så grattis.

OnT: Låter utmärkt. Dual-boot kan man väl både ha och mista, men att välja vid köp tillfället känns som en bra ide. Mer konkurens är bra för oss konsumenter... och WP

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Vänta lite, så om man kombinerar Android och Windows Phone så kan man minska eller eliminera licenskostnaderna.
betyder det att Microsoft i princip ger rabatt till alla som tillverkar Windows-telefoner om de också lägger in android?

Permalänk
Avstängd

jo de hade ju varit trevligt med en lumia tele med android, hehehehe

Permalänk
Medlem

Bra drag av MS detta, bör stärka dom ordentligt i mobilsektorn. Tyder på att deras nya CEO är inne på rätt spår.

Permalänk
Inaktiv

Herregud, ingen bra ide. Microsoft vidrig företag som jag bojkottar. Kommer aldrig köpa en Apple-Microsoft lur. Hoppas andra följer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Google kommer försöka stoppa detta.

Vem har sagt att Google är för detta? Troligen så flög MS och Karbonn med detta under radarn.

Hur som helst så är dual-boot lurar något som är bra för marknaden. Förhoppningsvis så kommer EU/USA att stoppa Googles monopolförsök och förhoppnings göra jobbet bättre än de gjorde med Microsofts monopol under 90- och 00-talet.

MS har ju fortfarande monopol på PC marknaden men det verkar ju vara helt ok tydligen

Permalänk

Tror inte detta kommer bli något för användare egentligen. Och Google lär definitivt sätta stopp för det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Dual boot vill jag nog inte ha men kag skulle vilja att man kan installera olika OS på sin mobiltelefon vore grymt om man kunde testa Firefox, Ubuntu, Windows Phone och Android.

Ja, det vore sjukt nice.

Men det är lite knepigt för ARM plattformen är inte så standardiserad så den fungerar lite olika beroende på system-on-chip tillverkare (Apple, Samsung, Qualcomm, etc).
Det gör att varje OS image måste vara byggd för en specifik plattform.

Så det är inte som med x86 där man bara kan köra en och samma image på alla datorer.

Permalänk
Avstängd

Låter jätte bra med dubbla OS på mobilen.
Fast jag skulle hellre föredra Tizen, FirefoxOS istället för Windowsphone som alternativ till Android.

Hellre föredra = betala pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

MS har ju fortfarande monopol på PC marknaden men det verkar ju vara helt ok tydligen

Det är lika ok som att Android har "monopol" på smartphonemarknaden.
Och det är ingen slump att det är som det är men marknaden förändras hela tiden och jag tror det kommer bli jämnare i framtiden och fler OS som konkurrerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det är lika ok som att Android har "monopol" på smartphonemarknaden.
Och det är ingen slump att det är som det är men marknaden förändras hela tiden och jag tror det kommer bli jämnare i framtiden och fler OS som konkurrerar.

Ja dom har monopol, men knappast under en lika lång period som MS haft med Windows och inte lika
stor monopol. Tycker inte det är ok att Google har monopol men det är värre på PC tycker i alla fall jag
då Windows är rena skräpet jämfört med andra OS. Och nej det har inte med prestanda att göra.

Permalänk
Avstängd

Nej! Android har inte monopol på mobilOS marknaden. Android och diverse Android kloner har ca:65% av marknaden.
Däremot är Android oomtvistat dominerande på mobilOS marknaden.

Microsoft Windows hade uppemot 90-95% av marknaden, när myndigheter och rättsväsendet, började syna Microsoft i sömmarna.

Visa signatur
Permalänk

Annars så kommer ju https://sailfishos.org gå att lägga in på många telefoner och plattor så småningom.
Här körs det på en gammal Nokia N9 med gammal hårdvara https://www.youtube.com/watch?v=u5ii7k-OYM8
Kommer väl fungera till 100% så småningom och är en inofficiell version med.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Nej! Android har inte monopol på mobilOS marknaden. Android och diverse Android kloner har ca:65% av marknaden.
Däremot är Android oomtvistat dominerande på mobilOS marknaden.

Microsoft Windows hade uppemot 90-95% av marknaden, när myndigheter och rättsväsendet, började syna Microsoft i sömmarna.

I slutet av 2013 så var det väl ~81% av smartphonemarknaden. Samsung nästan 50% av de 81.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

I slutet av 2013 så var det väl ~81% av smartphonemarknaden. Samsung nästan 50% av de 81.

Vi pratar äpplen och päron här
I Sverige har Android ca:65% men globalt har Android över 80%
Skälet är att i Sverige är IOS stort med en 1/3 av mobilköparna, å andra sidan är Blackberry och Winphone väldigt små aktörer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Vi pratar äpplen och päron här
I Sverige har Android ca:65% men globalt har Android över 80%
Skälet är att i Sverige är IOS stort med en 1/3 av mobilköparna, å andra sidan är Blackberry och Winphone väldigt små aktörer.

Ingen har sagt något om Sverige...Pratar givetvis om den totala försäljningen i hela världen.

Windows har ca 90% på datormarknaden men 30% av det är ju faktiskt gamla XP som MS underhåller trots de inte tjänar några pengar på det.

Android har ca 80% av smartphonemarknaden vilket är nära MS-siffror på, och Android kommer säkert växa till sig 85-90% inom något år.

Permalänk
Medlem

En mer intressant hybrid är Nokia X (med varianterna X+ och XL) som kör Android, men som ser ut som WP8 och saknar Google Play utan kör på egna program från Nokia och Microsoft. Givetvis går även vanliga Android-appar att installeras, men inte via Google Play utan manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Bra drag av MS detta, bör stärka dom ordentligt i mobilsektorn. Tyder på att deras nya CEO är inne på rätt spår.

Jo, gillar idén att kunna välja operativsystem första gången man startar telefonen (ungefär som man ibland kan välja emellan Win 7 eller Win 8).

Skrivet av anon152135:

Herregud, ingen bra ide. Microsoft vidrig företag som jag bojkottar. Kommer aldrig köpa en Apple-Microsoft lur. Hoppas andra följer.

Varför?

Vad är det Microsoft gör som inte Google, Apple, eller Sony skulle göra?

Skrivet av Friterad:

MS har ju fortfarande monopol på PC marknaden men det verkar ju vara helt ok tydligen

Nej, de har inte monopol.

Finns datorer med flera olika operativsystem. Räknar man dock bort dyrare arbetstationer ifrån IBM, Oracle/Sun, HP, etc, så finns det flera olika alternativ som Mac OS X, Chrome OS, Linux, FreeBSD och Android (vilket jag personligen tycker är ett vettigare alternativ till Chrome OS om man är "hooked" på Google och deras tjänster/system).

Skrivet av Swedish Berserk:

Tror inte detta kommer bli något för användare egentligen. Och Google lär definitivt sätta stopp för det.

Jo, förmodligen så kommer Google att stoppa detta ordentligt (de har inte heller monopol, men precis som Microsoft tidigare på PC-sidan, så har de en klart starkt dominerande ställning på denna marknaden).

Skrivet av Boss302:

I slutet av 2013 så var det väl ~81% av smartphonemarknaden. Samsung nästan 50% av de 81.

Jo, Android är är väldigt nära att ha liknande marknadsandelar på telefoner som Windows har på desktop. Allt annat är bara "fanboyizm" eller tjafs för sin egen saks skull.

Skrivet av Fafne:

Vi pratar äpplen och päron här
I Sverige har Android ca:65% men globalt har Android över 80%
Skälet är att i Sverige är IOS stort med en 1/3 av mobilköparna, å andra sidan är Blackberry och Winphone väldigt små aktörer.

Jo, det är ju självklart globalt som gäller om man inte anger någon specifik marknad eller något specifikt land.

Dock så går WP faktiskt ganska bra i Sverige (och många andra Europeiska länder), och har för mig att det här säljs en telefon med Windows Phone för var tredje iPhone som säljs.

Rätt hyfsat med tanke på att WP varit väldigt sena in i matchen.

Skrivet av KplSteiner:

En mer intressant hybrid är Nokia X (med varianterna X+ och XL) som kör Android, men som ser ut som WP8 och saknar Google Play utan kör på egna program från Nokia och Microsoft. Givetvis går även vanliga Android-appar att installeras, men inte via Google Play utan manuellt.

Tycker personligen att den är totalt ointressant för mig. Kör på WP i dagsläget (en telefon ifrån Nokia och en ifrån HTC), men om jag skall köra Android så är det "fulla" och "rena" Android som gäller.

Dvs att det bara telefoner med Android GMS (Google Mobile Services) som är intressant för mig, och inte de som kör den öppna och stympade Android-varianten AOSP (Android Open Source Project) som tex Nokia/Microsoft.

Dessutom vill jag inte ha några andra helt onödiga skal eller "launchers" (oavsett om de är ifrån Nokia, Samsung, HTC eller Sony). Skall jag köra Android så skall det vara den rena Google-upplevelsen som gör systemet mest rättvisa och smidighet.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, de har inte monopol.

Finns datorer med flera olika operativsystem. Räknar man dock bort dyrare arbetstationer ifrån IBM, Oracle/Sun, HP, etc, så finns det flera olika alternativ som Mac OS X, Chrome OS, Linux, FreeBSD och Android (vilket jag personligen tycker är ett vettigare alternativ till Chrome OS om man är "hooked" på Google och deras tjänster/system).

Att ha ca 90% eller vad det nu är anser jag vara monopol. Bara för att det finns alternativ betyder inte
att dom inte har monopol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Att ha ca 90% eller vad det nu är anser jag vara monopol. Bara för att det finns alternativ betyder inte
att dom inte har monopol

Så fint att Firterad kan tala om för oss alla att det är monopol vid ett speciellt procenttal (som han tom själv är osäker på).

Om de hade haft ca 80% eller 85%, eller vad det nu skulle kunna vara, hade det också varit ett monopol då?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/