Permalänk
Proffsmoddare

Bygglogg | IP66-M

Dags för ännu ett nytt bygge. Nu har jag tänkt att spinna vidare på samma koncept som jag haft med IP66. Namnet avslöjar en hel del och faktum är att det här bygget kommer vara likt IP66 på mycket, dock inte på en punkt, storleken!

IP66 mäter 400x400x210 mm utan fötter. IP66-M kommer mäta 240x240x150 mm utan fötter. Detta innebär att systemet kommer bygga på mITX men allt ska ett grafikkort få plats ändå! Det blir däremot en extern PSU för att kunna prioritera kylning och lagringsmöjligheter.

IP66-M ska fungera som HTPC, kunna lira lite spel och till Adobe-program. Min bedömning är att allt detta ska gå utmärkt med prestandan jag siktar på.

Komponenter:

[X] Moderkort: ASUS Maximus VI Impact mITX
[X] CPU: Intel Pentium G3258
[X] GPU: EVGA 750ti SC 2GB
[X] RAM: 8GB Corsair Dominator Platinum
[X] Systemdisk: Corsair Neutron GTX 240GB
[X] Lagringsdisk: 2TB 3,5" HDD
[X] CPU-kylning: Phanteks PH-TC14CS
[X] Övrig kylning: 2x 92 mm Noctua
[X] PSU: Streacom Nano150, 150W extern
[X] OS: Win 7/10

Uppdateringarna kommer ske löpande i loggen och länkas till här via första inlägget.

2015-01-24 | Rostfritt
2015-01-25 | Corsair levererar
2015-02-01 | Håltagning
2015-02-03 | 3D-modell
2015-02-25 | Asus och Phanteks
2015-03-11 | Intel G3258 & EVGA 750Ti SC
2015-03-14 | Provstart
2015-03-25 | Finlir
2015-04-09 | Klar! Galleriet

Sponsring:

Detta projekt är klart och har varit otroligt spännande att jobba med!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Yes, vad roligt! Den var inte lite liten den...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av fogger:

Yes, vad roligt! Den var inte lite liten den...

Ska bli riktigt kul att göra lillebror!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

2015-01-24 | Rostfritt

Ops.. Projektet har legat på is ungefär ett år då bilar prioriterats
Men nu är det dags att ta fart igen. Jag har hunnit pyssla en del med men tyvärr inte haft tillgång till internet så därför blir det lite uppdateringar nu som egentligen gjordes i januari. Spelar väl ingen roll men!

Utgångsobjektet:

När jag gjorde IP66 hade jag turen att få tag i en helt oanvänd rostfri låda. Denna gång utgår jag från en överbliven låda som har hål för genomföringar och lite annat. Detta sätter lite begränsningar i hur jag lägger upp det med luftintag och moderkortets placering. Flottigt och med rester från tejp!

Locket fästs genom fyra skruvar till lådans över kant. Om jag vill undvika att borra nya hål så är även lockets svängning låst i förhållande till lådans vridning. Värt att tänka på när jag planerar layouten i lådan. Skruven som sitter fast på insidan är för att säkra jordförbindelse mellan låda och lock.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

2015-01-25 | Corsair levererar

Det trillade in ett paket från Corsair! Det är helt sjukt vad kul det är att öppna paket. Oavsett om det är julafton eller något man själv har beställt.

Vad innehöll det då? Jo en SSD och RAM-minnen!

Närmare bestämt:

2x4GB Corsair Dominator Platinum och en Corsair Neutron GTX 240GB SSD!

Stort tack till Johan och Corsair som efter att ha hjälpt mig med Square 6.9 även tror på mig med detta bygge!

För övrigt så har jag knåpat ihop en liten 3D-modell i autocad för att kunna se hur saker och ting ska få plats. Det blir tight men genomförbart!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

2015-02-01 | Håltagning

Jag har i min 3D-modell (som jag inte lyckas komma åt från datorn jag använder nu.. ) kommit fram till hur jag ska placera moderkort, grafikkort och fläktar för att det ska kunna få plats.

Kylning ska skötas av dubbla 92 mm Noctua-fläktar som kommer ventilera ut luften på lådans ena sida. Deras placering måttade jag in och märkte upp med hjälp av en Apple-fläkt, bra till nåt

Här syns ploblematiken med de hålen som redan fanns gjorda i lådan. Lyckligtvis passade det bra med placeringen av fläktarna. Det lilla hålet i hörnet var gjort till en jordbult och sitter tyvärr sämst placerat. Men jag har en plan för hur det ska döljas.

Det krävs vettiga verktyg för att kunna hantera håltagning i rostfritt. De som provat borra, såga eller slipa materialet vet

Efter cirka en halvtimme var jag nöjd och kunde avsluta fläkt-sidan med att borra hålen för upphängningen av fläktarna.

Motstående sida, grafikkorts-sidan fick sig en omgång men här blir det enbart en öppning. Här ska det dit dammskydd och galler (även på andra sidan)

Jag sparade baksidan till sist, den svåraste. Det är en del pyssel att få I/O-panelens placering rätt så att grafikkortet får plats och kan monteras på ett vettigt sätt. Jag hann bara börja denna gång.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

2015-02-03 | 3D-modell

Jag nämnde tidigare att jag har en enkel 3D-modell på bygget, för att kunna reda ut hur allt ska få plats.

Lådtillverkaren Eldon hade trevligt nog en modell på sin hemsida jag kunde konvertera och använda i min AutoCAD-modell. Efter lite uppdelning av lager och block har jag en låda som är enkel att jobba med (tända/släcka olika delar och mäta i)

Passar på att rikta ett stort tack till er som ritar Sketchup och delar med er av komponenter! Jag föredrar själv AutoCAD men använder mig gärna av färdiga komponenter då det är grymt smidigt.

Här slängde jag ihop moderkort, minnen och ett grafikkort som motsvarar storleken på kortet jag kommer att använda.

Sedan var det bara att passa in komponenterna i lådan. Nu kunde jag måtta in fläktar, hårddisk/SSD och så småningom CPU-kylaren.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Riktigt fint. vad är det för tjocklek på godset?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av TimMy2003:

Riktigt fint. vad är det för tjocklek på godset?

Tack! Just nu ser det väl inte mycket ut för världen men allt ska det bli finess på grejerna
1 mm i "väggar" och 1,5 mm vid anslutning mot luckan.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

2015-02-25 | Asus och Phanteks

ASUS Maximus VI Impact

Jag kör med detta moderkort i min Square 6.9 och är mycket nöjd. Fick tag i ett till inför detta bygge! Att det är Z87 har mindre betydelse då det ändå ska kunna lira med Haswell Refresh.

Phanteks PH-TC14CS

Jag har både den här svarta och den röda varianten. Tror jag kommer gå på denna och helt skippa fläkt mot flänsarna. Min förhoppning är att sidofläktarna kommer skapa ett flöde som drar luften siledes genom kylaren. Blir spännande att se hur den presterar utan egen fläkt. Såklart beror detta på val av CPU. Fet är den i alla fall!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

2015-03-11 | Intel G3258 & EVGA 750Ti SC

Äntligen bestämde jag mig för att inhandla en CPU. Valet föll tillslut på Intels jubileums-processor, Pentium G3258. Med motiveringen priset, över/underklockning, låg strömförbrukning samt bra prestanda.

Sen projektets början har jag haft en tanke om att bygga med ASUS 750Ti Strix. Men med en stigande dollar var det inte ett försvarbart val med tanke på pris kontra prestanda. Dessutom kom jag fram till att kylarens utforning skulle ställa till det med utrymme på höjden. Så istället blev det EVGAs variant som jag samtidigt sneglat på. Med kortet väl i hand ångrar jag mig inte en sekund då detta passar utmärkt med mitt industriella tema. Det är även riktigt kompakt och smidigt!

Moderkort och grafikkort provmonteras efter att all håltagning är klar. Jag har valt att sätta grafikkortets plåt på utsidan av lådan av tre skäl. Först är det enda sättet att inte behöva modifiera plåten något. För det andra så kläms grafikkortet nu fast med hjälp av plåten och hålls på plats. Till sist så underlättas montering då grafikkortet kan monteras på moderkortet och sedan tillsammans skjutas på plats mot lådans bakre vägg.

Nu har det blivit dags att provköra systemet med Streacom Nano 150W, blir spännande! (Rekommenderad effekt för grafikkortet är 300W..) Dock är det specat att dra ca 60W enligt EVGA. Teoretiskt sett borde det kunna förbruka vad PCI-e porten kan leverera.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Gillar't! ska bli intressant det här. Kör hårt.

stavning
Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Gillar't! ska bli intressant det här. Kör hårt.

Trevligt!

Tänkte försöka få till en provkörning och Windows-installation nu i helgen med komponenterna vid sidan av. Just för att försäkra mig om att det kommer lira!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Trevligt!

Tänkte försöka få till en provkörning och Windows-installation nu i helgen med komponenterna vid sidan av. Just för att försäkra mig om att det kommer lira!

Låter som en smart sak att göra.. Svårt att reklamera när man lackat å haft sig sen

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Låter som en smart sak att göra.. Svårt att reklamera när man lackat å haft sig sen

Haha ja! Just i detta fall handlar det mest om att se vad PSUn går för innan jag kommer klämma in allt tillsammans.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

2015-03-14 | Provstart

Med alla komponenter hemma så var det äntligen dags att prova dra igång systemet!

Jag monterade ihop allt och började med att uppdatera BIOS. Så smidigt med ASUS lösning med enbart USB-minne. Snällt hoppade det igång och jag kunde köra in en Win-7 installation. Allt verkar lira enligt konstens alla regler. Blir nyfiken på vad som händer när systemet kommer belastas lite. Men först ska jag leta rätt på min effektmätare så jag kan övervaka vad som händer. Det får dock vänta tills allt är monterat och klart i chassit.

Återstår nu gör att bygga hårddiskfästen och galler för in/ut-luft.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Hur kom det sig att du direkt uppdaterade bios? Något specifikt eller "bara för att"?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Hur kom det sig att du direkt uppdaterade bios? Något specifikt eller "bara för att"?

Eftersom jag själv inte har koll på ifall G3258 lirar ihop med Z87 från fabrik tyckte jag att det var bäst att uppdatera. Dessutom har jag "lärt" mig att många frustrerande och underliga problem kan undvikas genom att alltid köra med senaste BIOS-versionen.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Eftersom jag själv inte har koll på ifall G3258 lirar ihop med Z87 från fabrik tyckte jag att det var bäst att uppdatera. Dessutom har jag "lärt" mig att många frustrerande och underliga problem kan undvikas genom att alltid köra med senaste BIOS-versionen.

Gjorde min första uppgradering av hårdvara nyligen (från P67 och 2500k) där var det mer "är det inte trasigt så fixa inte" hehe. Men man kanske ska dra en uppdatering så snart mitt egna (nya) system är uppe och snurrar!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Gjorde min första uppgradering av hårdvara nyligen (från P67 och 2500k) där var det mer "är det inte trasigt så fixa inte" hehe. Men man kanske ska dra en uppdatering så snart mitt egna (nya) system är uppe och snurrar!

Fördelen med de nyare rog-moderkorten är att man kan flasha bios utan att ha varken processor eller ram installerat. Detta minskar dessutom risken för att något ska gå käpprätt åt h*vete. TS var tvungen att flasha för att installera den nya generationens processor på ett äldre moderkort, precis som om du skulle installera en Ivy- processor i ditt tidigare Sandy-bridge moderkort. Generellt så gäller dock regeln "är det inte trasigt så fixa inte" som du nämner, dock.

OnT
Ser bra ut! Kul att det lirade, nu när allt är monterat och klart så är det ju bara kasta in det i chassit och ta lite fler bilder Ser riktigt bra ut än så länge!

Mvh,
Wille

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Gjorde min första uppgradering av hårdvara nyligen (från P67 och 2500k) där var det mer "är det inte trasigt så fixa inte" hehe. Men man kanske ska dra en uppdatering så snart mitt egna (nya) system är uppe och snurrar!

Sweet! Alltid kul med nya grejer. Behöver ju inte alltid vara det senaste

Skrivet av willeykk:

Ser bra ut! Kul att det lirade, nu när allt är monterat och klart så är det ju bara kasta in det i chassit och ta lite fler bilder Ser riktigt bra ut än så länge!

Mvh,
Wille

Alltid samma lättnad hehe.. Snart så är det bara att "kasta in" med millimeterna till godo
Det har faktiskt rullat på bra i helgen. SSD och 3,5" HDD är monterade. Likaså fötter. Återstår gör egentligen bara startknapp och fangrills. Samt givetvis en slutmontering.

Kan bli så att jag håller på resten av bilderna till galleriet

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Sweet! Alltid kul med nya grejer. Behöver ju inte alltid vara det senaste

Menade att jag uppgraderade från p67

Härligt att höra att bygget snart är klart! Ska bli intressant att se slutresultatet!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nizr:

Menade att jag uppgraderade från p67

Härligt att höra att bygget snart är klart! Ska bli intressant att se slutresultatet!

My bad! Skyller på att det var tidigt

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Alltid samma lättnad hehe.. Snart så är det bara att "kasta in" med millimeterna till godo
Det har faktiskt rullat på bra i helgen. SSD och 3,5" HDD är monterade. Likaså fötter. Återstår gör egentligen bara startknapp och fangrills. Samt givetvis en slutmontering.

Kan bli så att jag håller på resten av bilderna till galleriet

Haha, är mitt ögonmått något sånär så kommer du nästintill behöva montera startknapp efter du fått in resterande komponenter? Förutsätter att du använder en vandal switch då. Kör hårt, har en känsla av att det blir fem mjölkkannor av fem möjliga från mig!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av willeykk:

Haha, är mitt ögonmått något sånär så kommer du nästintill behöva montera startknapp efter du fått in resterande komponenter? Förutsätter att du använder en vandal switch då. Kör hårt, har en känsla av att det blir fem mjölkkannor av fem möjliga från mig!

Det finns ju faktiskt startknapp på moderkortet.. Kanske får duga Bara öppna luckan! Man kommer åt knappen rakt ovanifrån.
Någon här som har en knapp över?

Mjölkkannor, kepsar eller toasts. Allt är välkommet. Men först ska jag allt göra rätt för det!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Följer detta med spänning

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av deginho:

Följer detta med spänning

Kul!

Skrivet av MetallicAcid:

Awesome hardware there matey!!

/J

I know! Thanks

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

2015-03-25 | Finlir

Slutmontering pågår och jag håller på och klurar på de sista grejerna. Tänkte jag kunde passa på att bjuda på lite sneak-peaks under tiden.

SSD monteras i locket tillsammans med lite annat trevligt som passar temat. Men det sparar jag på

Väldigt stilrent med nätanslutning nere i ena hörnet. Dessutom precis bredvid de utgångarna som kommer att användas. Wifi, HDMI, Displayport, och digitalt ljud. Här syns även en fot som kommit på.

Kylningen sköts av Noctua. Grejer att lita på. Tanken är att dessa två enkelt ska kunna skapa ett bra flöde även på låga varv, vilket jag inte tvivlar på.

Nu var det ju det här med startknapp..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Inaktivt företagskonto