Ukraina mobiliserar armén och reservister

Permalänk

Ukraina mobiliserar armén och reservister

Många saker händer samtidigt. Men vad kommer det leda till? Jag tror Krimhalvön blir ett ryskt område likt Kaliningrad och östra Ukraina kommer vara någon sorts gråzon med autonoma republiker där de flesta är ryska medborgare. Väst Ukraina förblir under Kievs kontroll.. Inga stora strider, enstaka skottlossningar kanske men den Ukrainska regeringen och militären lyckas hålla besinningen och gör inga stora misstag. Detta är vad jag gissar på!

Spekulera vilt!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Mycket intressant detta.

Har rätt länge gått och funderat över möjligheten att Putin försöker återupprätta f d sovjet-statusen hos ryssland, de har hållt en hög attityd med sina militärparader och övningar.

Ser Putin som en kallt beräknande ledare med många kontaker sedan KGB tiden som gör honom otroligt farlig.

Fast jag är inte så insatt i politik men ändå mina funderingar..

En lärare i skolan skrattade mer eller mindre ut mig på 1990 talet när jag sade att man inte bör räkna ut Ryssarna även om sovjet fallit: "nä där är allt slut och sönder och rostar bort". Jo tjena.. bara en anledning att skaffa nya bättre grejor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

En lärare i skolan skrattade mer eller mindre ut mig på 1990 talet när jag sade att man inte bör räkna ut Ryssarna även om sovjet fallit: "nä där är allt slut och sönder och rostar bort". Jo tjena.. bara en anledning att skaffa nya bättre grejor.

Det var ju en dålig lärare i sådana fall som inte uppmuntrade till någon diskussion direkt..

Vem vet, kanske lyckas Ukrainarna hålla hela sitt lands territoriella integritet utan att behöva använda vapenvåld och enar den Ukrainska och Ryska befolkningen i landet, men det blir nog svårt med tanke på att den ryska befolkningen känner sig sviken och förrådd. Det Ryssarna allra helst ser är att de lyckas provocera Ukraina till att använda just det, vapenvåld - för då kan Ryssarna säga att de skyddar Ryska medborgare som bor i Ukraina..

Intressant bild från en belägrad ukrainsk militärbas:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

"Ryssland och Putin är snela, behövs inget försvar"

Jag tycker hela situationen är obehaglig. I veckan var en rysk invasion "otänkbart men inte uteslutet". Han inte ens bli en ny vecka tills de går in i Ukraina.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Georgien hade de gott fog för, det här är bara dumheter och visst kan Ryssen spela på nationell stolthet men offerrollen finns där inte.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Georgien hade de gott fog för, det här är bara dumheter och visst kan Ryssen spela på nationell stolthet men offerrollen finns där inte.

Så dessa områden som ingen erkänner som autonoma eller självständiga som bara Ryssland erkänner hade de fog för att ta in i sin linda?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Så dessa områden som ingen erkänner som autonoma eller självständiga som bara Ryssland erkänner hade de fog för att ta in i sin linda?

De facto jmf Balkan. EU/NATO muttrade om ogillande i forna Sovjet men SCO reaktionen var just den jämförelsen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

De facto jmf Balkan. EU/NATO muttrade om ogillande i forna Sovjet men SCO reaktionen var just den jämförelsen.

Hmm, ja - vill folket vara självständiga så bör de få vara det.. Läste detta och det verkar ju trist.

Citat:

EUs speciella sändebud för södra Kaukasus, Peter Semneby sade t ex under ett besök i Moskva 13 september 2006 att "den sydossetiska folkomröstningens resultat kommer att betraktas som betydelselöst av den europeiska unionen"

Frågan jag ställer mig är hur många ryska oligarker som är med och styr i Sydossetiska republiken och vad ryssarnas ekonomiska intresse är.. Folket där kan ju ha blivit lika duperade av dessa maktens män precis som jag anser att ryska folket i mångt och mycket är duperade av Putin

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Hmm, ja - vill folket vara självständiga så bör de få vara det.. Läste detta och det verkar ju trist.

Frågan jag ställer mig är hur många ryska oligarker som är med och styr i Sydossetiska republiken och vad ryssarnas ekonomiska intresse är.. Folket där kan ju ha blivit lika duperade av dessa maktens män precis som jag anser att ryska folket i mångt och mycket är duperade av Putin

Liksom att vi kan vara duperade av demiurgen. Olika frågor, olika rökridåer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Tur att vi inte behöver oroa oss för att det bryter ut krig i alla fall! Våra Svenska politiker har ju sagt att det inte kommer ske ett krig i våran närhet på åtminstone 20 år (y)

Jag tror inte Ryssen kommer våga gå så mycket längre. Blandas Nato inte så kommer ju Ryssland piskas tillbaka till juratiden, det vet Putin. USA ensamt lägger ju 10x mer på militären än vad Ryssland gör. Nato står för 70% av världens militära utgifter..

Permalänk
Medlem

Det blir inget av det här, det spänns lite muskler och sedan rinner det ut i sanden.

Problemen har dock redan börjat för Ryssland. Dollarn faller, liksom transportmarknaden och aktiemarknaden. Och Euron stiger hejdlöst.

Hoppsan, det kryper närmare mig
http://www.di.se/artiklar/2014/3/3/pro-rysk-ockupation-i-milj...

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Tur att vi inte behöver oroa oss för att det bryter ut krig i alla fall! Våra Svenska politiker har ju sagt att det inte kommer ske ett krig i våran närhet på åtminstone 20 år (y)

Jag tror inte Ryssen kommer våga gå så mycket längre. Blandas Nato inte så kommer ju Ryssland piskas tillbaka till juratiden, det vet Putin. USA ensamt lägger ju 10x mer på militären än vad Ryssland gör. Nato står för 70% av världens militära utgifter..

Nato kommer aldrig angripa Ryssland direkt. I ett proxy-krig visst, men absolut inte mot ryska mål/styrkor.

Skrivet av Carlj:

Det blir inget av det här, det spänns lite muskler och sedan rinner det ut i sanden.

Precis som det bara var några demonstrationer det blir inget av det.. Sedan avsattes Presidenten i Ukraina.
Din analys är alltså att Putin kommer dra tillbaka sina styrkor utan ha tjänat något på det för han ville "spänna lite muskler" ?..

Senaste nytt:

Citat:

Ryssland har gett Ukraina ett ultimatum att ge upp Krim senast klockan fyra i natt svensk tid, annars kommer de ukrainska militäranläggningarna att stormas.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Nato kommer aldrig angripa Ryssland direkt. I ett proxy-krig visst, men absolut inte mot ryska mål/styrkor.

Precis som det bara var några demonstrationer det blir inget av det.. Sedan avsattes Presidenten i Ukraina.
Din analys är alltså att Putin kommer dra tillbaka sina styrkor utan ha tjänat något på det för han ville "spänna lite muskler" ?..

Senaste nytt:

Det som hände i Kiev är inget annat än ironiskt och skrämmande. De vill ha demokrati, och bli av med korruptionen. Och det gör man med våld menar du? Om vi bortser från att det var till största del anhängare till det nationalistiska Svaboda, så gick det hela till på ett demokratiskt sätt menar du? Men det är klart, in med dialogpoliser så fixar det sig.

Det som händer nu, är motdemostrationer till det som hände i Kiev. Alla vill inte in i EU, och de fördömmer det som har hänt.

Sedan ska man fan inte förlita sig på media(speciellt aftonbladet:)) som skriker att ryssen förflyttar sig och ska invadera. Nja, bortsett från Krim, så är det där ryssarna har sina baser. Det märks hur rädda Sverige är för den Ryska Björnen, nu måste vi rusta.

Hur som, det kommer rinna ut i sanden, och det "senaste" nytt är redan dementerat från Rysslands sida. Mina kollegor som jag har pratat med, anser att det är en självklarhet, det är klart de måste skydda sina landsmän. Jag är 13 mil från ukrainska gränsen. Hela förra veckan har jag åkt runt i städer som gränsar till ukraina, i helgen var jag i Taganrog(7 mil från ukrainska gränsen) och jag har inte sett ett enda militärfordon. Den svartahavsflottan som har invaderat Krim är inget annat än de fartyg som är stationerade på den RYSKA basen i Sevastopol.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Det som hände i Kiev är inget annat än ironiskt och skrämmande. De vill ha demokrati, och bli av med korruptionen. Och det gör man med våld menar du? Om vi bortser från att det var till största del anhängare till det nationalistiska Svaboda, så gick det hela till på ett demokratiskt sätt menar du? Men det är klart, in med dialogpoliser så fixar det sig.

Det som händer nu, är motdemostrationer till det som hände i Kiev. Alla vill inte in i EU, och de fördömmer det som har hänt.

Sedan ska man fan inte förlita sig på media(speciellt aftonbladet:)) som skriker att ryssen förflyttar sig och ska invadera. Nja, bortsett från Krim, så är det där ryssarna har sina baser. Det märks hur rädda Sverige är för den Ryska Björnen, nu måste vi rusta.

Hur som, det kommer rinna ut i sanden, och det "senaste" nytt är redan dementerat från Rysslands sida. Mina kollegor som jag har pratat med, anser att det är en självklarhet, det är klart de måste skydda sina landsmän. Jag är 13 mil från ukrainska gränsen. Hela förra veckan har jag åkt runt i städer som gränsar till ukraina, i helgen var jag i Taganrog(7 mil från ukrainska gränsen) och jag har inte sett ett enda militärfordon. Den svartahavsflottan som har invaderat Krim är inget annat än de fartyg som är stationerade på den RYSKA basen i Sevastopol.

Det som är intressant i sammanhanget är att Ukraina fortfarande vidhåller att ett ultimatum har ställts, de har sin egen krigspropaganda för att piska upp folket, precis som ryssarna har sitt.

Jag såg det som rätt så troligt att rysk militär skulle kunna ställa ett ultimatum om de känner att soldaterna som tar emot det kommer att ge upp, för då är ryssarna den enda militärmakten kvar på Krimhalvön vilket skulle göra så att området är i de-facto rysk ägo.

PS:

Ditt svar är ett gravt missförstånd av mitt inlägg, men så kan det vara ibland. Eller så har du kanske bara missat dina geopolitiska lektioner på kaféet

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Det som är intressant i sammanhanget är att Ukraina fortfarande vidhåller att ett ultimatum har ställts, de har sin egen krigspropaganda för att piska upp folket, precis som ryssarna har sitt.

Jag såg det som rätt så troligt att rysk militär skulle kunna ställa ett ultimatum om de känner att soldaterna som tar emot det kommer att ge upp, för då är ryssarna den enda militärmakten kvar på Krimhalvön vilket skulle göra så att området är i de-facto rysk ägo.

PS:

Ditt svar är ett gravt missförstånd av mitt inlägg, men så kan det vara ibland. Eller så har du kanske bara missat dina geopolitiska lektioner på kaféet

Dold text

Ja då har jag väl antagligen missat de geopolitiska lektioner på kafeet. Brukar inte gå på kafe så ofta.

Dock blev jag lite intresserad av det fetmarkerade. Jag har följt situationen i svenska, engelska, polska och ryska nyheter. Dock har jag inte läst mycket uttalande om att ryssarnas krigspropaganda, förutom att de anser att de måste ställa upp för och skydda sina landsmän, har du något exempel? (Helt ärlig fråga)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ja då har jag väl antagligen missat de geopolitiska lektioner på kafeet. Brukar inte gå på kafe så ofta.

Dock blev jag lite intresserad av det fetmarkerade. Jag har följt situationen i svenska, engelska, polska och ryska nyheter. Dock har jag inte läst mycket uttalande om att ryssarnas krigspropaganda, förutom att de anser att de måste ställa upp för och skydda sina landsmän, har du något exempel? (Helt ärlig fråga)

Propagandan är just det i mångt och mycket påhittade hotet mot Ryssars säkerhet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Ja då har jag väl antagligen missat de geopolitiska lektioner på kafeet. Brukar inte gå på kafe så ofta.

Dock blev jag lite intresserad av det fetmarkerade. Jag har följt situationen i svenska, engelska, polska och ryska nyheter. Dock har jag inte läst mycket uttalande om att ryssarnas krigspropaganda, förutom att de anser att de måste ställa upp för och skydda sina landsmän, har du något exempel? (Helt ärlig fråga)

De överdriver risken för att aggressiva demonstranter/fascister skulle välla in i krim och östra ukraina och ta över lokala myndighetsbyggnader, rysk TV visade mycket sådant..
http://rt.com/

Nyligen så påstådde rysk TV även att det flyr tusentals (eller var det hundratals?) ukrainare in i Ryssland.
Rysslands utrikesminister, den där Lavrov sa också att det är oacceptabelt att Västvärlden stödjer nynazister i Ukraina.
http://rt.com/news/kerry-statement-ukraine-unacceptable-605/

Det jag tycker om den nuvarande situationen just nu är att det är galet hur mycket USA och många EU länder hotar och ska införa sanktioner osv. Om nu inte Ryssland hade styrts av kallt kalkylerande män så hade det kunnat eskalera situationen markant.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Alla dessa fascister som hotar ryssarna och ryssarnas intressen är i själva verket vanliga människor som tröttnat på korruption och att Ukrainas statskassa använts som Yanukovich egna veckopeng. Folket lider och Yanukovich vältrar sig i lyx.
Givetvis enar ett sådant tillfälle oppositionen.
Att Svoboda har representanter liknande Ekeroth i SD, gör knappast att ryska medborgare i Ukraina kommer att tvångsdeporteras om de inte överger sitt ryska modersmål.
Att Yanukovich skulle vara demokratiskt vald kan diskuteras. I princip ingen oberoende rapportering förekom, och Y hade fri tillgång till statsmedia för sina egna intressen, och med statsbudgeten till förfogande för att värva röster var utgången given.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

De överdriver risken för att aggressiva demonstranter/fascister skulle välla in i krim och östra ukraina och ta över lokala myndighetsbyggnader, rysk TV visade mycket sådant..
http://rt.com/

Ja och nej, det finns en rädsla, men även missnöje med hur det gick till i Kiev. Tex i Donetsk så var det ca 15000 pro-ryssland demostranter, medans pro-EU var ca 300. RT är Rysslands aftonbladet, man ska dom med en nypa salt.

Citat:

Nyligen så påstådde rysk TV även att det flyr tusentals (eller var det hundratals?) ukrainare in i Ryssland.
Rysslands utrikesminister, den där Lavrov sa också att det är oacceptabelt att Västvärlden stödjer nynazister i Ukraina.
http://rt.com/news/kerry-statement-ukraine-unacceptable-605/

Det stämmer till vissdel, men det har inte riktigt hänt än. Tex, så har Taganrogs borgmästare från och med i morgon "höjt" beredskapen, och att man ska göra plats för Ukrainare.

http://161.ru/text/newsline/764947.html

Citat:

Det jag tycker om den nuvarande situationen just nu är att det är galet hur mycket USA och många EU länder hotar och ska införa sanktioner osv. Om nu inte Ryssland hade styrts av kallt kalkylerande män så hade det kunnat eskalera situationen markant.

Man märker redan av effekterna av det, Moskva börsen faller och många utländska ägare säljer av, dollarn är rekordlåg, euron är rekordhög, den internationella godstrafiken stannar av. Så redan så märks hoten av, rent ekonomiskt.

Skrivet av Huzzbutt:

Propagandan är just det i mångt och mycket påhittade hotet mot Ryssars säkerhet.

Till skillnad från det svenska folket, så är ryssarna väldigt måna om att ta hand om varandra(trots vad tusentals videos visar). Det är inget hymel om att Ryssland inte tycker att det har gått rätt till i Kiev, och vill inte att oroligheterna sprider sig vilket flera pro-ryska demonstrationer visar.

Dock så kan man vända på det. Säg att de backar militärt och kör ekonomisk stridsföring. Chockhöjer priset på gas till exempel 2000 dollar per 1000 kubik, istället för dagens 286 dollar. Då blir Ukrainas ekonomi lidande, och så som övriga Europas länder som förlitar sig på gas. Det enda landet som är förberedd för något sådant är Tyskland.

edit: Där gick teorin om ekonomisk krigsföring åt skogen:
http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/UNITED_STATES_RUSSIA?S...

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Inaktiv

https://twitter.com/AnshelPfeffer - länk till vad som händer vid Belbek basen.

Permalänk

Det enda Putin vill är att säkra sina baser i Krim och övrigt samarbete dom haft med Ukraina. Han vill nog göra så lite utöver det som möjligt. Men västvärlden sitter och cirkelrunkar med stora rubriker.

Rent politiskt var det självmord att sätta in pro-EU koalitionsregering, har man redan glömt vem som störtade den gamla regeringen? Det är som att man vill att landet ska splittras. Varför riskera ett land för att föra sin liberala agenda.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Till skillnad från det svenska folket, så är ryssarna väldigt måna om att ta hand om varandra(trots vad tusentals videos visar). Det är inget hymel om att Ryssland inte tycker att det har gått rätt till i Kiev, och vill inte att oroligheterna sprider sig vilket flera pro-ryska demonstrationer visar.

Vet inte riktigt vad det är för ett argument eller rättfärdigande, det är för all del bara en bakgrund till de Ryska dumheterna.

Skrivet av Carlj:

Dock så kan man vända på det. Säg att de backar militärt och kör ekonomisk stridsföring. Chockhöjer priset på gas till exempel 2000 dollar per 1000 kubik, istället för dagens 286 dollar. Då blir Ukrainas ekonomi lidande, och så som övriga Europas länder som förlitar sig på gas. Det enda landet som är förberedd för något sådant är Tyskland.
edit: Där gick teorin om ekonomisk krigsföring åt skogen:
http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/UNITED_STATES_RUSSIA?S...

Med tanke på Putins åsikt att Sovjets fall var den största geopolitiska katastrofen Evur!!! så torde det ligga i ryssens intresse att bibehålla intäkterna från energisektorn, det blev ju som det blev sist.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Rastafelix:

Det enda Putin vill är att säkra sina baser i Krim och övrigt samarbete dom haft med Ukraina. Han vill nog göra så lite utöver det som möjligt. Men västvärlden sitter och cirkelrunkar med stora rubriker.

Rent politiskt var det självmord att sätta in pro-EU koalitionsregering, har man redan glömt vem som störtade den gamla regeringen? Det är som att man vill att landet ska splittras. Varför riskera ett land för att föra sin liberala agenda.

Nu ser vi ju här att agendan är lite större än så:
https://www.youtube.com/watch?v=QiKF8JN1qmk

Ögonen verkar ligga på östra ukraina också
Den ryska synvinkel på saker och ting är mycket intressant och känns rätt så stabil
Not to be pro russian... but this putin guy makes so much sense

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Inaktiv

Lulz, älskar Sverige, vi flyttade hela TVÅ st flygplan till Gotland... Kan ni hänga med makten stationerad där nu? Ett tjog stridsvagnar i malpåse, 2 flygplan, samt måste vara minst 500 hemvärnsgubbar...

Ska bli intressant hur det utvecklar sig med Ukraina/Ryssland, som tur är verkar det lugna ner sig? Annars tror jag att Putin kikar vidare på andra ställen med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Lulz, älskar Sverige, vi flyttade hela TVÅ st flygplan till Gotland... Kan ni hänga med makten stationerad där nu? Ett tjog stridsvagnar i malpåse, 2 flygplan, samt måste vara minst 500 hemvärnsgubbar...

Ska bli intressant hur det utvecklar sig med Ukraina/Ryssland, som tur är verkar det lugna ner sig? Annars tror jag att Putin kikar vidare på andra ställen med..

Det är lite samma stil som när LO via Vanja Lundby-Wedin meddelade att de skulle agera om USA gick in i Irak.

"Men skulle USA, ensamt eller tillsammans med Storbritannien – anfalla Irak utan att detta sanktionerats av FN: s säkerhetsråd, så kommer LO att agera."

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Det är lite samma stil som när LO via Vanja Lundby-Wedin meddelade att de skulle agera om USA gick in i Irak.

"Men skulle USA, ensamt eller tillsammans med Storbritannien – anfalla Irak utan att detta sanktionerats av FN: s säkerhetsråd, så kommer LO att agera."

Inga fler automater med coca cola!!!!111
Supported by WHO

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Inga fler automater med coca cola!!!!111
Supported by WHO

Aftonbladet har stor koll pa vad som ar sikte och granatkastare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18488071.ab

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Lulz, älskar Sverige, vi flyttade hela TVÅ st flygplan till Gotland... Kan ni hänga med makten stationerad där nu? Ett tjog stridsvagnar i malpåse, 2 flygplan, samt måste vara minst 500 hemvärnsgubbar...

Ska bli intressant hur det utvecklar sig med Ukraina/Ryssland, som tur är verkar det lugna ner sig? Annars tror jag att Putin kikar vidare på andra ställen med..

Men med det svenska stålet så är vi säkra ju?
Så roligt med alla som säger att nu ångrar ni er allt för att ha rustat ner millitären...

Permalänk

Jag tycker att det svenska försvaret bör ha ungefär samma princip som den finska, en militärdoktrin som går ut på totalförsvar.
En stor reguljär armé bestående till största del av reservister som tränas lite då och då. Skyttetrupper, dvs träning att ta order och att kunna avfyra vapen och vistas i terräng osv.

I strategin ska gerillakrigsföring vara huvudmedlet för att värja sig mot en större fiende när den reguljära arméns kommunikationsförmåga har fallit så delas allt upp i mindre enheter med förberedda försvarsuppgifter.

Det är ett försvar som säkerställer den territoriella försvarsförmågan och som kostar lite stålar, men det vi tjänar på det är att skapa lite mer gemenskap i landet eftersom vi ska då ha värnplikt som helst kring 80-90% av alla svenska män ska fullfölja..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|