Blocket direktbetalning - Någon som provat bedrägeriskyddet?

Permalänk
Medlem

Blocket direktbetalning - Någon som provat bedrägeriskyddet?

Satt och läste lite om Blocketes direktbetalning (https://trustly.com/blocket/about) som ska hjälpa till så att pengarna går rätt och att man får sin vara.
Tänkte dock kolla om någon anmält någon gång att ni inte har fått varan och använt er utav bedrägeriskyddet.

Det står såhär på sidan

Citat:

Om du inte får någon vara trots att du betalat och säljaren accepterat köpet så ska du inom tio dagar (240 timmar) från köpet anmäla att du vill utnyttja bedrägeriskyddet till Direktbetalning. Vi inleder då en utredning och hjälper dig att göra polisanmälan om bedrägeri. När polisanmälan är inskickad och Direktbetalning bedömer att bedrägeriskyddet är giltigt så betalas dina pengar tillbaka.

Jag vet inte hur jag ska tolka detta, men har gjort polisanmälningar förut där man lägger ner utredningen innan man ens har börjat titta på den eftersom man prioriterar annat. Fair enough kanske, men även om anmälan läggs ner utav Polis, får jag fortfarande tillbaks mina pengar via Direktbetalning om jag verkligen har blivit lurad och inte fått varan?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poison:

Satt och läste lite om Blocketes direktbetalning (https://trustly.com/blocket/about) som ska hjälpa till så att pengarna går rätt och att man får sin vara.
Tänkte dock kolla om någon anmält någon gång att ni inte har fått varan och använt er utav bedrägeriskyddet.

Det står såhär på sidan

Jag vet inte hur jag ska tolka detta, men har gjort polisanmälningar förut där man lägger ner utredningen innan man ens har börjat titta på den eftersom man prioriterar annat. Fair enough kanske, men även om anmälan läggs ner utav Polis, får jag fortfarande tillbaks mina pengar via Direktbetalning om jag verkligen har blivit lurad och inte fått varan?

men är inte blocket paketet bättre? du betalar, du öppnar paketet du betalat för, stämmer inte innehållet så får du pengarna tillbaka, https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Permalänk
Medlem

trustly är tyvärr en riktigt dålig tjänst i detta fall då den har missbrukats ganska hårt, bedragarna skickar ut ett falskt trustly mail och får tag i pengarna och det kommer aldrig nån vara och när du då vänder dig till trustly/ blocket så kan dom inget göra för att du inte har använt tjänsten utan bara blivit lurad att du gjort det.

(för att använda trustly rätt ska köparen i annonsen trycka "betala varan direkt" men bedragarna tar bort annonsen innan folk förstår det och skickar sedan ut ett falskt mail.)

Permalänk
Medlem

Blocket direkt/paket och liknande tjänster tillför inte speciellt mycket förutom en falsk trygghetskänsla!

Ibland så kan dom betala tillbaks pengar utan en polisanmälan vilket har hänt för ett par säljare som HAR skickat RÄTT vara som fungerade men köparen säger att det var nåt helt annat (heller trasig) som kom och sen ser säljaren varken pengar heller det som skickades iväg (heller det som påstådes vara skickat).
Men det kan lika gärna gå åt andra hållet att säljaren HAR skickat fel/trasig vara men blocket skiter fullständigt i detta och då är det köparen som sitter med fel/trasig vara och inga pengar istället.

Det ÄR med andra ord ett lotteri men det mest vanliga är dock att blocket helt enkelt skiter i allt vad klagomål/etc dvs det går till så här, betalning sker, paket skickas (som spåras med kolliid vilket är ett krav ifrån blockets sida) köparen hämtar ut och då får säljaren pengarna men OM någon part ej är nöjd/etc och klagar så svarar blocket att dom inte lägger sig i dispyter mellan privatpersoner och det är då polisanmälan heller tingsrätt som gäller.
Så med andra ord är säger ju blocket egentligen att vi (dvs blocket) har ju fått betalt för tjänsten och då kan ni dra åt *******.

Allt som allt dessa tjänster tillför enbart en falsk säkerhetskänsla (som man får betala för) och INGET MER!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!