Permalänk
Medlem

Kompaktkamera, runt 3k

Tjena!

För ungefär 2 år sedan köpte jag min första systemkamera, älskar att fota med den men ganska ofta är den för stor för att ta med. Så nu är jag ute efter en kompaktkamera att använda dessa gånger. Den ska vara så liten så att den får plats i t.ex. en jackficka. Jag vill ha en kamera där ett bra manuellt läge finns, alltså inte bara autoläge.

Har sökt runt lite och vad jag förstår är Sony rx100 den absolut bästa kameran för 4k, men det känns som ganska mycket pengar att lägga ut. Nu undrar jag om det är värt att lägga dom extra pengarna eller om jag istället kan köpa någon schysst kamera för runt 3k. Var och testade en massa kameror på mediamarkt förra veckan, det är dock väldigt svårt att avgöra om bilderna blir bra på dem små skärmarna.

så, finns det någon bra kompaktkamera för 3k eller mindre? eller ska jag spendera de extra pengarna och slå till på en rx100? Vilka alternativ finns det?

Permalänk
Medlem

Alltså köp rx100!
Sjukt bra kamera! gör något för att få den där extra laxen, du kommer inte att ångra dig!

Permalänk
Medlem

Själv har jag en rx100, använder den dock aldrig då jag tycker bildkvalite är förr dålig, så i mitt fall tar jag alltid med mig min systemkamera.

Jag hade inte köpt någon kompakt kamera igen.

[edit]

Missuppfatta mig rätt nu, rx100 gör hyffsade bilder, största problemet är objektivet som är så ljussvagt vid det minsta zoom.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Ett annat allternativ runt 4k är Canons G1X.. Den tar bra bilder, har inställningsmöjligheter som en systemkamera, lite större och lite tyngre än en vanlig kompakt.
Men med de funktioner man får, vore det konstigt om den inte vägde..
Nackdel är dålig närgräns och lite slö om man jämför med en systemkamera.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1078456

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du NFC på mobilen så kan denna va nått.

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/Son...

Har själv kikat på en sådan.

Finns en billigare modell oxå.

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/Son...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Om du tycker att RX100 är för dyr så finns ju Panasonic LX7, Olympus XZ-2, Canon S110/S120 och Samsung EX2F, som alla ha samma storlek på sensorn, men skiljer lite i andra saker. Alla är tämligen kompakta, men det varierar lite i storlek och ljusstyrka. Minst är S110 och S120, men har åxå ljussvagast optik. Det är ju frågan vad du värdesätter mest...

Kan du fixa ihop dendär extra tusenlappen (eller kan tänka dig begagnat) tycker jag dock inte det finns nån anledning att fundera över så mycket annat än en RX100.
Beroende på hur stor jackfickan är kan dock en Panasonic GF5 med 14-42/3,5-5,6 OIS PZ X eller 14/2.5 rymmas...

Permalänk
Medlem

Om nu säljaren har systemkamera, varför tar han inte ett kort på den kameran han ska sälja?

Konstigt tycker jag...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Om nu säljaren har systemkamera, varför tar han inte ett kort på den kameran han ska sälja?

Konstigt tycker jag...

Det är mycket som är konstigt!

Och det kan finnas flera anledningar, t e x ren lathet, inget minneskort till nya systemkameran, inget objektiv.

Eller har kanske insett att det är en systemkamera som gäller, men har den inte än (vilket han/hon/hen även skriver "inser att det är systemkamera som gäller för mig" )

Kanske är det inte konstigare än så.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har nu införskaffat en Sony rx100, måste säga att jag är riktigt nöjd med allt förutom en sak. Exemplaret jag fick har några döda pixlar, dom är lite gröna i färgen. Finns som jag ser 5 st pixlar spridda över skärmen som är döda, pixlarna är väldigt små men dom finns ändå där...

Vet inte riktigt vad jag ska göra, går det att lämna tillbaks kameran och få en ny på garantin? Vet inte riktigt om jag orkar gå och bråka med butiken jag köpte den i eller om jag helt enkelt får leva med det. Pixlarna är i princip bara märkbara när resten av skärmen är svart (exempelvis i menyer).
Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rfyt:

Har nu införskaffat en Sony rx100, måste säga att jag är riktigt nöjd med allt förutom en sak. Exemplaret jag fick har några döda pixlar, dom är lite gröna i färgen. Finns som jag ser 5 st pixlar spridda över skärmen som är döda, pixlarna är väldigt små men dom finns ändå där...

Vet inte riktigt vad jag ska göra, går det att lämna tillbaks kameran och få en ny på garantin? Vet inte riktigt om jag orkar gå och bråka med butiken jag köpte den i eller om jag helt enkelt får leva med det. Pixlarna är i princip bara märkbara när resten av skärmen är svart (exempelvis i menyer).
Vad hade ni gjort?

Returnera den på öppet köp.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rfyt:

Har nu införskaffat en Sony rx100, måste säga att jag är riktigt nöjd med allt förutom en sak. Exemplaret jag fick har några döda pixlar, dom är lite gröna i färgen. Finns som jag ser 5 st pixlar spridda över skärmen som är döda, pixlarna är väldigt små men dom finns ändå där...

Vet inte riktigt vad jag ska göra, går det att lämna tillbaks kameran och få en ny på garantin? Vet inte riktigt om jag orkar gå och bråka med butiken jag köpte den i eller om jag helt enkelt får leva med det. Pixlarna är i princip bara märkbara när resten av skärmen är svart (exempelvis i menyer).
Vad hade ni gjort?

Är det på skärmen och inte på sensorn, så att det syns i bilderna är det ju inte hela världen, särskilt om det är som du säger att det syns bara när bilden är väldigt mörk.
Du kan ju kolla upp vad Sony har för policy vad gäller felaktiga pixlar på skärmen. I regel får man acceptera fler sådana på skärmen än på sensorn.
Har du köpt på postorder kan du ju oavsett vad de har för policy, nyttja ångerrätten, men får ju ta en fraktkostnad isf.