Permalänk

superseg bärbar! vad göra?

Fick låna min tjejs gamla bärbara som väll är från 2008 tror jag.

Den har en amd turion X2, 4 gb ram, radeon hd3200, den verkade duga till det jag skulle ha den till men ack nej...

ska bara ha den till att spela dota på när jag är hos kompisar. problemet är att den är helt sinnessjukt slö. har installerat om den, den kör win vista.
den klarar inte av att driva datorn normal med bara operativsystemet o drivrutiner installerade. hackar osv, tar 10 sekunder att öppna webbläsaren och mappar tex.

den var snabb när det var ny? vad händer med datorer efter några år? börjar seriöst tro att dom sätter in nåt chip som gör dom slöa efter en viss tid så man ska tvingas köpa ny!
funderar på att köra in linux? funkar steam med det så att jag kan köra dota 2? kan inget om linux. vilket linux bör jag ta för andamålet?
har även windows 7 som jag har hört är bättre optimerat än vista.

tack på förhand!

/jonas

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk

Det finns en anledning till att man säger att vista suger
Sen om du vill kan du nog stoppa in en SSD också, den kommer snabba upp datorn.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

1. en bärbar har aldrig den mest optimala kylningen.

2 .en HDD är mekanisk och kan eventuellt börja bli dålig redan efter 1-2 år om misskötsels sker

3. kör Windows 7

4. köp en ny dator från blocket

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
99:e percentilen

Windows 7 är klart bättre än Vista, och framförallt behöver du en SSD!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

1. en bärbar har aldrig den mest optimala kylningen.

2 .en HDD är mekanisk och kan eventuellt börja bli dålig redan efter 1-2 år om misskötsels sker

3. kör Windows 7

4. köp en ny dator från blocket

nä det vet jag förstås men den borde ju klara att köra dota 2 på låg grafik ändå? ska skruva isär o blåsa bort damm från kylflänsarna

så win 7 hellre än linux?

4.: har inte pengar till en ny dator nu:) har precis uppgraderat min stationära

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Har du öppnat den och kikat hur mycket skit det sitter på kylflänsarna ?

För mkt skit = mer värme = datorn klockar ner sig = slö...

Sen som ansra skriver, i med en SSD o kanske peta i lite mer minne också.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slobbster:

Fick låna min tjejs gamla bärbara som väll är från 2008 tror jag.

Den har en amd turion X2, 4 gb ram, radeon hd3200, den verkade duga till det jag skulle ha den till men ack nej...

ska bara ha den till att spela dota på när jag är hos kompisar. problemet är att den är helt sinnessjukt slö. har installerat om den, den kör win vista.
den klarar inte av att driva datorn normal med bara operativsystemet o drivrutiner installerade. hackar osv, tar 10 sekunder att öppna webbläsaren och mappar tex.

den var snabb när det var ny? vad händer med datorer efter några år? börjar seriöst tro att dom sätter in nåt chip som gör dom slöa efter en viss tid så man ska tvingas köpa ny!
funderar på att köra in linux? funkar steam med det så att jag kan köra dota 2? kan inget om linux. vilket linux bör jag ta för andamålet?
har även windows 7 som jag har hört är bättre optimerat än vista.

tack på förhand!

/jonas

Låter som antingen värmeproblem eller hårddisken. Ladda hem Hwmonitor/Coretemp och kolla temperaturen.
Kom ihåg att blockera/stoppa fläkten ifall du blåser rent kylflänsen. Om fläkten får rotera fritt kan tryckluft få den till att nå skadliga rpm.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Därför köper man macbook. Datorn känns fortfarande ganska rapp även när den har fått några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Men för att snabba på. Köp ssd och lägg in win 7. Kommer göra stor skillnad.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Anledningen för att jag säger kör ej med en SSD är just för att

1. Det är en gammal laptop med en Turion processor samt Radeon HD 3200 som förmodligen har en äldre SATA kontroller som knappt tillåter AHCI att köras för t.ex. TRIM då eventuellt även blå skärm kommer fram hela tiden (hänt mig på äldre laptops att vissa inte klarar av en SSD helt enkelt)

2. Kör bara på en ny ifrån blocket för cirka 2000 kronor .. jag fick en laptop med följande specifikationer för 2000 kronor.. Intel I7 Processor 2630QM, 8GB DDR3 RAM, 640GB HDD, GT 540M Grafikkort och den var i superb skick med kartong och allt.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Avstängd

vanligaste är som sagt värme eller kass disk och det senare kan göra datorn nått så jävligt seg men fortfarande fungera som den ska i snigelfart och just vista är inte heller snabb men går att få hyfsad ändå även om win7/8 är att föredra mot vista sen linux tycker jag är riktigt trevligt på en sån burk dock så är det inte alltid lika roligt med spel för kan vara en massa mek innan dom funkar ibland annars hade jag sagt kör det på en gång

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slobbster:

Fick låna min tjejs gamla bärbara som väll är från 2008 tror jag.

Den har en amd turion X2, 4 gb ram, radeon hd3200, den verkade duga till det jag skulle ha den till men ack nej...

ska bara ha den till att spela dota på när jag är hos kompisar. problemet är att den är helt sinnessjukt slö. har installerat om den, den kör win vista.
den klarar inte av att driva datorn normal med bara operativsystemet o drivrutiner installerade. hackar osv, tar 10 sekunder att öppna webbläsaren och mappar tex.

den var snabb när det var ny? vad händer med datorer efter några år? börjar seriöst tro att dom sätter in nåt chip som gör dom slöa efter en viss tid så man ska tvingas köpa ny!
funderar på att köra in linux? funkar steam med det så att jag kan köra dota 2? kan inget om linux. vilket linux bör jag ta för andamålet?
har även windows 7 som jag har hört är bättre optimerat än vista.

tack på förhand!

/jonas

AMD Turion processorerna är väldigt varma från början det första du bör göra är att plocka isär den damma ur och sätta ditt ny kylpasta, sen bör du installera annat os.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

AMD Turion processorerna är väldigt varma från början det första du bör göra är att plocka isär den damma ur och sätta ditt ny kylpasta, sen bör du installera annat os.

Kör på med Arctic silver 5 kylpasta .. strö på lite m en tandpetare så borde det vara klart.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Därför köper man macbook. Datorn känns fortfarande ganska rapp även när den har fått några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Men för att snabba på. Köp ssd och lägg in win 7. Kommer göra stor skillnad.

haha men mac spelar man inte på:) dessutom hatar jag apple produkter:)

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk

tack för alla svar! installerade win 7 och det blev stor skillnad! nu fixar den dota iaf:) känns faktiskt hyfsat bra nu!

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

tack för alla svar! installerade win 7 och det blev stor skillnad! nu fixar den dota iaf:) känns faktiskt hyfsat bra nu!

Efter 5 år rekommenderar jag verkligen att öppna datorn och byta kylpasta på CPU och GPU. Har alltid gjort en otrolig skillnad på mina bärbara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

haha men mac spelar man inte på:) dessutom hatar jag apple produkter:)

Haha, hatade äpplet jag också innan, men på bärbara sidan, så finns det ingen windows baserad dator som kan konkurrera. macen har bättre kvalitet rakt igenom, många finesser i pekplattan som kan jämföras med flera av funktionerna i dagens telefoner. skönt tangentbord, bra högupplöst ips skärm, kör med 2880x1800 på 15" ssd som standard, samt den har bootcamp så installera windows och kör det om man hellre vill också. var iaf min tanke att göra från början, men testade mac os x och blev fast istället, så mycket funktioner som windows saknar helt enkelt. Samt wine finns till mac med precis som för linux
Klarar till och med bf4 dessa små slimmade sakerna. http://www.youtube.com/watch?v=FSGC-2w7XcE

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Därför köper man macbook. Datorn känns fortfarande ganska rapp även när den har fått några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Men för att snabba på. Köp ssd och lägg in win 7. Kommer göra stor skillnad.

Säg det till den slöa pappersvikten jag skriver detta på...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Du kan installera linux för dota finns där om du vill. Men. SSD!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Jag kom nyss över en IBM Thinkpad T41 på 1,4GHz med 512MB ram, det första jag gjorde var att öpnna och rengöra allt samt byta kylpasta så blev den lite rappare, sedan böt jag ut Hårddisken till en 64GB PATA SSD så började den flyga. Efter det stoppade jag i 2GB ram och drog ut DVD-läsaren och stoppade dit en 500GB SATA disk istället och härnäst väntar jag på en 2GHz processor som jag skall byta ut den trötta 1,4GHz processorn med

Maskinen kör Windows xp men skall dualboota med Windows 98 och ha den till äldre programvara.

Äldre maskiner gå få rappa om men ger dem lite kärlek Oftast rengörning och ny kylpasta och en ny hårddisk så går dem som tåget igen

Jag gillar att fräsha upp gammla maskiner och oftast lägger jag mer pengar på dem än en ny billig kostar xD Jag är nu på jakt efter att byta ut skärmpanelen från en 1024x768 till en 1400x1050 panel och slutsumman då landar väll på 2400kr i runda slängar för en gammal maskin, men roligt är det

Edit: Är även på jakt efter att byta ut radeon 7500 grafikkretsen mot en 9000 men det är lite svårt att få tag på en som passar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Säg det till den slöa pappersvikten jag skriver detta på...

värsta fall köp ny, med ssd från början, kommer kännas som dag och natt för dig.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

värsta fall köp ny, med ssd från början, kommer kännas som dag och natt för dig.

Undviker Apple som pesten, denna har jag bara för att skolan inte tänkte efter innan de köpte Macbooks från ~2006 för X antal tusen. (År 2011)

Dessa plastklumparna förväntar de sedan sig att vi ska använda för 3D modellering och programmering. (Ex. Maya, Unity etc.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Haha, hatade äpplet jag också innan, men på bärbara sidan, så finns det ingen windows baserad dator som kan konkurrera. macen har bättre kvalitet rakt igenom, många finesser i pekplattan som kan jämföras med flera av funktionerna i dagens telefoner. skönt tangentbord, bra högupplöst ips skärm, kör med 2880x1800 på 15" ssd som standard, samt den har bootcamp så installera windows och kör det om man hellre vill också. var iaf min tanke att göra från början, men testade mac os x och blev fast istället, så mycket funktioner som windows saknar helt enkelt. Samt wine finns till mac med precis som för linux
Klarar till och med bf4 dessa små slimmade sakerna. http://www.youtube.com/watch?v=FSGC-2w7XcE

Asus Ultrabooks (Zenbooks) matchar MBPs vad gäller kvalite, till halva priset. Har du testat dem ?

Till TS: Öppna laptopen och rengör CPU-fläkten. Checka att fläkten snurrar alls när datorn är igång.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Efter 5 år rekommenderar jag verkligen att öppna datorn och byta kylpasta på CPU och GPU. Har alltid gjort en otrolig skillnad på mina bärbara!

Kylpasta på GPUn? Var sätter du den?

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Asus Ultrabooks (Zenbooks) matchar MBPs vad gäller kvalite, till halva priset. Har du testat dem ?

Till TS: Öppna laptopen och rengör CPU-fläkten. Checka att fläkten snurrar alls när datorn är igång.

Nej, det gör de inte. Den billigaste Zenbook jag hittade kostar 7000kr. Macbook Pro 13 Retina kostar 12000kr.

Vad får man för 7000kr?

  • En äckligt 1366x768 TN panel (inte i närheten av Retina skärmen)

  • Mekanisk hårddisk (borde vara förbjudet med mekanisk hårddisk i en Ultrabook)

  • Ingen 802.11ac

Macen är bättre i princip alla punkter, inklusive: batteritid, styrplatta, kylning och mikrofon (mac har dubbla mikrofoner för brusreducering).

Ska jag fortsätta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag kom nyss över en IBM Thinkpad T41 på 1,4GHz med 512MB ram, det första jag gjorde var att öpnna och rengöra allt samt byta kylpasta så blev den lite rappare, sedan böt jag ut Hårddisken till en 64GB PATA SSD så började den flyga. Efter det stoppade jag i 2GB ram och drog ut DVD-läsaren och stoppade dit en 500GB SATA disk istället och härnäst väntar jag på en 2GHz processor som jag skall byta ut den trötta 1,4GHz processorn med

Maskinen kör Windows xp men skall dualboota med Windows 98 och ha den till äldre programvara.

Äldre maskiner gå få rappa om men ger dem lite kärlek Oftast rengörning och ny kylpasta och en ny hårddisk så går dem som tåget igen

Jag gillar att fräsha upp gammla maskiner och oftast lägger jag mer pengar på dem än en ny billig kostar xD Jag är nu på jakt efter att byta ut skärmpanelen från en 1024x768 till en 1400x1050 panel och slutsumman då landar väll på 2400kr i runda slängar för en gammal maskin, men roligt är det

Edit: Är även på jakt efter att byta ut radeon 7500 grafikkretsen mot en 9000 men det är lite svårt att få tag på en som passar.

Aww, jag har haft en IBM T40 :') Fantastisk maskin! Tyvärr knuffade grabben den i golvet och den började få artefakter och gav knasiga ljud ifrån sig.
Så jag fick en annan bärbar dator från pappas jobb, vilket förflyttar oss till den eviga diskussionen för och mot Mac. Och jag måste säga att jag älskar min 2007 MBP mer än IBMen jag hade!
Apple kostar pengar, men det är fan så mycket mer premium än allt annat, det går inte att argumentera om.

Skrivet av Hyperträd:

Kylpasta på GPUn? Var sätter du den?

På den där fyrkantiga blanka saken...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Kylpasta på GPUn? Var sätter du den?

På GPUn, såklart?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Kylpasta på GPUn? Var sätter du den?

Skrivet av Rydisen:

På GPUn, såklart?

Alltså, jag kör integrerad GPU, jag är helt clueless.
En CPU klämmer man ju fast på moderkortet och däremellan stoppar man pastan, men en GPU är ju ett
grafikkort, jag fattar inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Alltså, jag kör integrerad GPU, jag är helt clueless.
En CPU klämmer man ju fast på moderkortet och däremellan stoppar man pastan, men en GPU är ju ett
grafikkort, jag fattar inte..

GPU != grafikkort
Är grafikkretsen integrerad i processorn så är den integrerad i processorn och behöver ingen egen pasta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

1. en bärbar har aldrig den mest optimala kylningen.

2 .en HDD är mekanisk och kan eventuellt börja bli dålig redan efter 1-2 år om misskötsels sker

3. kör Windows 7

4. köp en ny dator från blocket

Utför punkt 4 om du gärna vill ha en punkt 5

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact