Mekaniska användare, Skulle ni någonsin kunna återgå till Membran?

Permalänk
Avstängd

Mekaniska användare, Skulle ni någonsin kunna återgå till Membran?

Hej! Jag har en liten rolig fråga till er som har ett mekaniskt tangentbord, vilken brytare är struntsamma, sålänge ni har ett mekaniskt tangentbord.
Hade ni någonsin kunnat återgå till membran tangentbord igen, frivilligt?
Om inte, varför? Vad är det ni tycker om så mycket med mekaniska tangentbord, och vad är det som gör att ni håller er vid det och vad är det som är så mycket bättre med mekaniskt tangentbord än membran tycker ni?
Hoppas jag får några roliga svar!
Trevlig fortsatt Fettisdagen på er Sweclockare, ät nu en semla!

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Nej jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till ett membran tangentbord efter att nu haft mekaniskt i snart 3 år.. Och den största anledningen för min del är att jag avskyr känslan som membran har. Gillar när det krävs lite tyngd för att trycka ner tangenterna, därav mitt val av gröna brytare.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Mnjaa är nog svaret på det.
Tangentbordet på min Sony Vaio Pro har helt okej feedback och känsla, men såna billiga skittangentbord som man får med HP och så går det knappt att skriva på. Tyvärr är det såna vi har på LTH och då får jag sitta och slå ner tangenterna som tusan för att kunna skriva.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ja det går teoretiskt att tillverka jättebra och trevliga rubber dome-tangentbord. Men ingen gör det längre vad jag vet. Så i praktiken blir det ett nej som svar på frågan.
Det handlar om att få feedback i tryckningen och ett konsekvent beteende mellan tangenter och konsekvent beteende över tid.
Sen tycker jag personligen inte om cherryswitcharna så mycket men skulle nog välja det över något membran ändå. (Föredrar riktiga scissor-switchar eller topre realforce)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Inte en chans! Jag har haft ett Rosewill RK-9000 med blåa brytare nu i 1 månad och jag skulle aldrig i mitt liv gå tillbaka till Membran.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kan använda saxbrytare på laptops utan problem (då de är inte för dåliga) men membran är jag mindre glad över men inget kan slå bruna brytare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Apple har saxbrytare på alla och de känns väldigt bra att skriva på, bättre än mitt Mx Red... Måste skaffe Mx Green någon gång

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Jag har röda brytare hemma, helt underbart i spel, även när jag skrivit uppsatser.
På jobbet sitter jag med ett sånt där HP standardbord och spyr lite varje morgon när jag börjar skriva på det :/

Svar: Nej

Permalänk

Klart "vanliga" går bra att använda, men sen jag skaffade Ducky Shine 3 med blåa brytare, skulle jag nog aldrig köpa ett nytt att byta ut mitt "main" t-bord med. Det är sjukt skönt med mekaniskt.

Permalänk
Medlem

Nej. Kommer aldrig frivilligt gå tillbaka till membran.

Känslan som mekaniska brytare ger är oslagbar, både för vanlig skrivning och för spel.
Jag skriver betydligt snabbare på mitt mekaniska än jag gör/gjorde på mitt gamla membran tangentbord.
Min effektiva APM i StarCraft gick upp 20% av bara bytet till mekaniskt.

Kan knappt skriva på de gamla nu mer, det känns nästan som att tangenterna är doppade i sirap när man ska skriva på dem

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag skulle heller aldrig byta tillbaka. Att köra med saxbrytare på en portabel bräda till mediadatorn är en annan sak men vanliga rubberdomes skulle aldrig falla mig in att använda. Anledningen är att jag tycker rubberdomes känns svampiga och ger inte den där sköna känslan när man skriver. På ett mekaniskt är det nästan så att man vill skriva mer och längre bara för att det faktiskt ger en skön känsla när fingrarna far fram över tangenterna.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Har ett mekaniskt tangentbord med bruna brytare. Det enda problemet är att det låter lite högt tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej! ALDRIG!

EDIT: Fast det Fanns ett tangentbord förr, som skulle kunna få mig att svara kanske. KeyTronics Ergoforce. <3

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja det går teoretiskt att tillverka jättebra och trevliga rubber dome-tangentbord. Men ingen gör det längre vad jag vet. Så i praktiken blir det ett nej som svar på frågan.
Det handlar om att få feedback i tryckningen och ett konsekvent beteende mellan tangenter och konsekvent beteende över tid.
Sen tycker jag personligen inte om cherryswitcharna så mycket men skulle nog välja det över något membran ändå. (Föredrar riktiga scissor-switchar eller topre realforce)

Du är medveten om att både Topre och scissor är rubber-dome?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Nej, skulle inte gå tillbaka. Har bara haft mekaniskt (först röda, sen bruna brytare) i ett halvår. Tillhörde den skaran som inte förstod hajpen med mekaniska switchar ("Aldrig att jag lägger så mycket pengar på ett tangentbord"). När de började komma ner i pris och efter att jag testade ett med svarta brytare hos en kompis blev det dock ett köp. Tog några dagar att vänja sig men sedan dess är jag såld. Skillnaden märks allra tydligast när jag plockar fram mitt gamla tgb med rubberdomes, kan inte fatta hur jag stod ut med det.

Har testat ett antal olika switchar nu och kommit fram till att bruna passar mig bäst. Älskar röda till spelande, men inte att skriva på, så bruna är en bra kompromiss.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha något emot att köpa ett "membrantangentbord" som ersättare om mitt mekaniska skulle gå och dö. Kanske skulle varit annorlunda med andra brytare, men är inte alls imponerad av röda.. Var inne på gröna men de verkar vara lika lätta att hitta som enhörningar på zoo :/

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Du är medveten om att både Topre och scissor är rubber-dome?

Ah det är mycket möjligt. Det är väl därför jag gillar dem. Och nästan alla tangentbord är mekaniska för den delen. Inte surface touch cover och liknande då.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Har ett mekaniskt tangentbord med bruna brytare. Det enda problemet är att det låter lite högt tycker jag.

Skrivet av terrax:

Nej, nej, nej! ALDRIG!

EDIT: Fast det Fanns ett tangentbord förr, som skulle kunna få mig att svara kanske. KeyTronics Ergoforce. <3

Jag trodde att ni var samma användare efter en snabb titt på era bilder

Jag kör på min macbooks tangentbord, har aldrig tyckt om ett tangentbord som jag tycker om detta (förutom mekaniska brytare då).
Jag skulle väldigt gärna ha ett mekaniskt tangentbord om jag fick välja, men jag har ett bra (sidewinder x4) till min pc, och känner inte at tjag behöver byta. Om bara Steelseries 6v2 såg mer tilltalande ut och inte var så förbaskat litet skulle jag köpa ett sånt när jag byter, nån gång i framtiden

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Jag skulle inte ha något emot att köpa ett "membrantangentbord" som ersättare om mitt mekaniska skulle gå och dö. Kanske skulle varit annorlunda med andra brytare, men är inte alls imponerad av röda.. Var inne på gröna men de verkar vara lika lätta att hitta som enhörningar på zoo :/

Var god:

http://www.maxfps.se/tangentbord/cm-storm/quickfire-tk-keyboa...

Har ett själv och är supernöjd.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrax:

Ja såg något sådant, men jag vill ha minst ett fullstort >_< tidigare hade jag ett G11 och var van macroknapparna så efter att inte hittat varken ett fullstort med gröna brytare eller något som liknade G11an så köpte jag ett K95.

Hmm, man kanske kan byta brytarna om inte annat.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Jag trodde att ni var samma användare efter en snabb titt på era bilder

Jag kör på min macbooks tangentbord, har aldrig tyckt om ett tangentbord som jag tycker om detta (förutom mekaniska brytare då).
Jag skulle väldigt gärna ha ett mekaniskt tangentbord om jag fick välja, men jag har ett bra (sidewinder x4) till min pc, och känner inte at tjag behöver byta. Om bara Steelseries 6v2 såg mer tilltalande ut och inte var så förbaskat litet skulle jag köpa ett sånt när jag byter, nån gång i framtiden

Haha, jag höjde också på ögonbrynen lite.. "det där skrev väl inte jag..."

Fina Intel-kloner, av lite olika generation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har redan gjort, kör på ett topre och är stört nöjd. Är väl inte ett standard rubberdome men hybrid
Väntar på CM storm's topre tangentbord så kommer bli ett till också.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag gick ifrån mekaniskt till rubberdome (sidewinder x4) och satt på det flera månader innan jag fick nytt mekaniskt.
Ärligt talat så gillar jag nästan rubberdome mer, mest för lågprofil tangenter.

Så för min del, absolut.

Permalänk
Medlem

Köpte ett riktigt Topre och det var hemskt, aldrig mer rubberdome för min del. MX Green och Black är mina absoluta favoriter!

Permalänk
Medlem

Hade först ett G15-tangentbord som jag var helnöjd med, men när den gick sönder köpte jag ett mekaniskt med blå brytare. Nu finn det ingen återvändo. Känner mig obekväm när jag pillar på vanliga tangentbord, så ett definitivt nej för min del!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO REV B3 | Intel Core i5 2500K 4,2GHz | CM Hyper 212+ | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Gigabyte GeForce GTX 580 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair HX 750W | Fractal Design Arc | QPAD MK-80 | Sennheiser HD598 | Cyborg R.A.T 7

Permalänk
Medlem

Billiga membranbord, aldrig i livet.

Topre däremot tror jag dom flesta som använder mekaniska tangentbord skulle kunna gå över till utan några större problem.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt första mekaniska nu för inte så länge sen i form av ett Gigabyte aivia osmium med röda brytare
Och kan definitivt säga att jag inte kommer gå tillbaka till membran igen älskar mitt mekaniska tangentbord

Var väldigt skeptisk innan jag fick klicka och känna på ett men det gick fort över bara man fick trycka och klicka lite
Mitt råd till dom som sitter i funderingar att skaffa ett åk till en butik som säljer mekaniska och klicka kläm och känn på lite

BONT

Personligen som en som är rätt aktiv skrivare så är mekaniska överlägsna membran tangentbord just på grund av feedback'n du får av ett mekaniskt
Med membran fick jag sitta och titta upp hela tiden "blev det jag skrev verkligen registrerat?" det problemet har jag inte med mekaniska

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Man ska ju aldrig säga aldrig men jag har svårt att se att jag skulle köpa ett billigt membranbord om/när mitt mekaniska dör. Lär ju bli att se över marknaden och se vad som känns bäst när jag byter tangentbord nästa gång, tror inte jag vill svära mig till någon specifik lösning för framtiden faktiskt.

Vad jag suktar efter just nu är ett MX-Blue/Brown, TKL, NKRO med backlight. "Tyvärr" känner jag inte att mitt Blackwidow är dåligt nog för att behöva en uppgradering dock

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Har blå brytare hemma och kommer aldrig gå tillbaka till membran igen. Sitter dock tyvärr på mebranbrytare på jobbet, men funderar stark på att köpa ett eget med blåa brytare även där. Frågan är hur populär man skulle bli?

Permalänk
Inaktiv

det räcker inte med skriken när man dör på cs eller när gruppen misslyckas i en raid, nej alla inom 50m radie skall veta när jag skriver, inte bara när jag spelar!
skämt åsido så tycker jag väl bara att det är skönt med tangentbord som påminner om de gamla dell varianterna, det är ju även ett plus att man känner att tangenterna trycks ned. kort och gott ja jag skulle väl kunna byta men jag föredrar mekaniska.