Garantiärende hos Komplett, fick ändå faktura...

Permalänk
Medlem

Garantiärende hos Komplett, fick ändå faktura...

Hej. Köpte mig en Bluray spelare hos komplett för ett par månader sen.
På senare tid har spelaren "hängt sig" när man skall stänga av den, den slutar svara på fjärrkontrollen samt på knapparna på huvudenheten, enda lösningen är att dra ur strömkabeln och bryta strömmen manuellt.

Detta felet kom lite då och då, väldigt lång tid emellan tillfällena i början, för att senare bli tätare och tätare intervaller när detta fel uppenbarade sig.

Till slut tröttnade jag på detta irriterande fel, och kollade på komplett´s hemsida under deras "support & retur" flik.
Tänkte för mig själv: "okej, innan jag ringer och skriker på deras personal så skall jag se om det finns något att göra själv innan. "

Så jag följde deras rekommendationer om att uppdatera mjukvaran, och mycket riktigt fanns det en uppdatering ( 60 mb) på tillverkarens hemsida, spelaren fick söka fram uppdateringen själv via nätverket, installerade den och startade om sig själv.

"-Bra" , tänkte jag, nu är ju felet borta, och det var borta...i 3 dagar... Läste då vidare på komplett´s sida under support & retur där man sen uppmanas att googla fram en eventuell lösning på problemet, detta gjordes, men ingen lösning hittades, endast utländska forum där andra ägare av samma sorts spelare hade samma symptom på fel.

Efter detta så kontaktade jag komplett´s support och fick lämnat in den på pick-up punkten i Göteborg, så att dem själva kunde bistå med packetering av varan innan den skickades på lagning.

Efter cirka 2 veckor är produkten "klar", får ett mail om att produkten finns att hämta på pick-up punkten.

Jag citerar:

Meddelande från Support:
Hej,

Det upplevda fel som angetts vid retur av din produkt har kunnat konstateras av auktoriserad verkstad.
Då det ej kunnat härledas till ett fabrikationsfel så faller det normalt sett ej inom garanti eller
reklamationsrätt.
Det upplevda felet och åtgärd ses ej som ett reparationstillfälle eftersom det upplevda felet inte är ett
fabrikationsfel. Dock har felet(mjukvarufel) åtgärdats och produkten återsänds härmed till dig.
Din vara finns för avhämtning i Pick-up Point Göteborg.

Vänliga hälsningar
Returavdelningen

Slut citat.

Jag hämtar ut produkten, åker hem och kopplar in den, allt fungerar som det skall. För att stilla min nyfikenhet på vilken ny version av mjukvara dem har installerat så kollar jag under systeminformationen i spelaren och ser att versionen är "samma " som spelaren laddade ner och installerade innan den skickades på lagning.
"-Jaha, ja skit samma bara den fungerar som den skall" tänkte jag.

Nu en vecka efter så dimper det ner en FAKTURA från komplett på 450:- för "Fakturering för serviceavgift" på vad jag anser är ett garantiärende??!!??

Skall det vara såhär? Mjukvarufel...? Låt säga att man köper t.ex en helt ny TV, och helt plötsligt 3 månader efter köpet så sprängs hela tv:n... man samlar ihop krafset och skickar in det till försäljaren..."-ledsen, detta felet orsakades av ett mjukvarufel som inte täcks av garantin" ??

Skall man behöva betala för ett fel som uppstår under garanti tiden? Verkar lite bisarrt.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt! Du borde inte behöva betala!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det mjukvarufel så tycker jag ju självklart att det är ett garantiärende och du ska inte betala ett skit för att få det fixat

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 82a:

Skall man behöva betala för ett fel som uppstår under garanti tiden? Verkar lite bisarrt.

Mjukvarufel omfattas väl inte av garantin då, har du läst garantivillkoren för det du köpt?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Mjukvarufel omfattas väl inte av garantin då, har du läst garantivillkoren för det du köpt?

Vet inte hur det är med Bluray spelare, men med t.ex. datorer så omfattas mjukvarufel aldrig av garantin. Så om verkstaden finner att det är ett mjukvarufel så debiteras kunden istället för tillverkaren, som hade skett om det varit ett fel som gick på garantin.

Permalänk
Medlem

Garanti information från tillverkaren: "Garantins omfattning
Yamaha garanterar att produkten är fri från tillverknings- eller materialfel under en period om två (2) år räknat från den dag produkten ursprungligen köptes."

samt: "4. Garantin omfattar inte:
a. Sedvanligt underhåll och reparation eller utbyte av komponent till följd av normal användning och normalt slitage.
b. Fel och brister som uppkommit till följd av:
1. Reparationsåtgärd som utförs av kunden själv eller en icke-auktoriserad tredje man;
2. bristfälligt emballage eller felaktig eller oriktig hantering av produkten under transport från kunden. Notera att det är kunden, som vid transport av produkten till reparationsstället, ansvarar
för att produkten är förpackad på ett ändamålsenligt och säkert sätt;
3. felaktigt handhavande, innefattande, men ej begränsat till, (a) att produkten använts i strid med det avsedda ändamålet eller i strid med Yamahas anvisningar rörande användning, underhåll och förvaring
av produkten och, (b) att installation eller användning av produkten skett på ett sätt som inte står i överensstämmelse med i användarlandet förekommande teknik- och säkerhetsföreskrifter.
4. olyckshändelse, blixtnedslag, vatten, brand, otillräcklig ventilation, batteriläckage eller annan omständighet utom Yamahas kontroll;
5. skador på annan egendom i vilken produkten integrerats och/eller att produkten inte är kompatibel med produkter som tillhandahållits av tredje man:
6. användning av produkt som förts in i ESS-området eller Schweiz av annan än Yamaha och som inte uppfyller förekommande teknik- och säkerhetsföreskrifter i användarlandet och/eller att
produkten inte motsvarar den standard som gäller för motsvarande produkter som Yamaha saluför i användarlandet;
5. I de fall garantins omfattning skiljer sig mellan det land i vilken produkten köpts och det land i vilken den används, skall det senare landets garantivillkor äga tillämpning.
6. Yamaha ansvar för vid fel och brist i produkt är begränsat till avhjälpande genom leverans av felfri produkt eller reparation. Därutöver har Yamaha inget som helst ansvar för fel och brister,
inte vare sig för direkta eller indirekta skador eller annan följdförlust"

Allt är ju en tolkningsfråga, allmänheten har ju inte tillgång till viss mjukvara som nu då service verkstäderna har.

Uppstår ett fel som är baserat på ett mjukvarufel, och denna mjukvaran inte går att få tag i för gemene man, hur skall man tolka situationen då?

Om en produkt försätts i ett felaktigt tillstånd som är baserat på vare sig mekaniskt eller mjukvara, ett fel är ju ett fel!

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82a:

Hej. Köpte mig en Bluray spelare hos komplett för ett par månader sen.
På senare tid har spelaren "hängt sig" när man skall stänga av den, den slutar svara på fjärrkontrollen samt på knapparna på huvudenheten, enda lösningen är att dra ur strömkabeln och bryta strömmen manuellt.

Detta felet kom lite då och då, väldigt lång tid emellan tillfällena i början, för att senare bli tätare och tätare intervaller när detta fel uppenbarade sig.

Till slut tröttnade jag på detta irriterande fel, och kollade på komplett´s hemsida under deras "support & retur" flik.
Tänkte för mig själv: "okej, innan jag ringer och skriker på deras personal så skall jag se om det finns något att göra själv innan. "

Så jag följde deras rekommendationer om att uppdatera mjukvaran, och mycket riktigt fanns det en uppdatering ( 60 mb) på tillverkarens hemsida, spelaren fick söka fram uppdateringen själv via nätverket, installerade den och startade om sig själv.

"-Bra" , tänkte jag, nu är ju felet borta, och det var borta...i 3 dagar... Läste då vidare på komplett´s sida under support & retur där man sen uppmanas att googla fram en eventuell lösning på problemet, detta gjordes, men ingen lösning hittades, endast utländska forum där andra ägare av samma sorts spelare hade samma symptom på fel.

Efter detta så kontaktade jag komplett´s support och fick lämnat in den på pick-up punkten i Göteborg, så att dem själva kunde bistå med packetering av varan innan den skickades på lagning.

Efter cirka 2 veckor är produkten "klar", får ett mail om att produkten finns att hämta på pick-up punkten.

Jag citerar:

Meddelande från Support:
Hej,

Det upplevda fel som angetts vid retur av din produkt har kunnat konstateras av auktoriserad verkstad.
Då det ej kunnat härledas till ett fabrikationsfel så faller det normalt sett ej inom garanti eller
reklamationsrätt.
Det upplevda felet och åtgärd ses ej som ett reparationstillfälle eftersom det upplevda felet inte är ett
fabrikationsfel. Dock har felet(mjukvarufel) åtgärdats och produkten återsänds härmed till dig.
Din vara finns för avhämtning i Pick-up Point Göteborg.

Vänliga hälsningar
Returavdelningen

Slut citat.

Jag hämtar ut produkten, åker hem och kopplar in den, allt fungerar som det skall. För att stilla min nyfikenhet på vilken ny version av mjukvara dem har installerat så kollar jag under systeminformationen i spelaren och ser att versionen är "samma " som spelaren laddade ner och installerade innan den skickades på lagning.
"-Jaha, ja skit samma bara den fungerar som den skall" tänkte jag.

Nu en vecka efter så dimper det ner en FAKTURA från komplett på 450:- för "Fakturering för serviceavgift" på vad jag anser är ett garantiärende??!!??

Skall det vara såhär? Mjukvarufel...? Låt säga att man köper t.ex en helt ny TV, och helt plötsligt 3 månader efter köpet så sprängs hela tv:n... man samlar ihop krafset och skickar in det till försäljaren..."-ledsen, detta felet orsakades av ett mjukvarufel som inte täcks av garantin" ??

Skall man behöva betala för ett fel som uppstår under garanti tiden? Verkar lite bisarrt.

Tacksam för svar.

Har du kontaktat Komplett via mejl igen? Om inte, gör det innan du skapar onödiga trådar. Tror även att de har en egen tråd här på Sweclockers.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av 82a:

Garanti information från tillverkaren: "Garantins omfattning
Yamaha garanterar att produkten är fri från tillverknings- eller materialfel under en period om två (2) år räknat från den dag produkten ursprungligen köptes."

samt: "4. Garantin omfattar inte:
a. Sedvanligt underhåll och reparation eller utbyte av komponent till följd av normal användning och normalt slitage.
b. Fel och brister som uppkommit till följd av:
1. Reparationsåtgärd som utförs av kunden själv eller en icke-auktoriserad tredje man;
2. bristfälligt emballage eller felaktig eller oriktig hantering av produkten under transport från kunden. Notera att det är kunden, som vid transport av produkten till reparationsstället, ansvarar
för att produkten är förpackad på ett ändamålsenligt och säkert sätt;
3. felaktigt handhavande, innefattande, men ej begränsat till, (a) att produkten använts i strid med det avsedda ändamålet eller i strid med Yamahas anvisningar rörande användning, underhåll och förvaring
av produkten och, (b) att installation eller användning av produkten skett på ett sätt som inte står i överensstämmelse med i användarlandet förekommande teknik- och säkerhetsföreskrifter.
4. olyckshändelse, blixtnedslag, vatten, brand, otillräcklig ventilation, batteriläckage eller annan omständighet utom Yamahas kontroll;
5. skador på annan egendom i vilken produkten integrerats och/eller att produkten inte är kompatibel med produkter som tillhandahållits av tredje man:
6. användning av produkt som förts in i ESS-området eller Schweiz av annan än Yamaha och som inte uppfyller förekommande teknik- och säkerhetsföreskrifter i användarlandet och/eller att
produkten inte motsvarar den standard som gäller för motsvarande produkter som Yamaha saluför i användarlandet;
5. I de fall garantins omfattning skiljer sig mellan det land i vilken produkten köpts och det land i vilken den används, skall det senare landets garantivillkor äga tillämpning.
6. Yamaha ansvar för vid fel och brist i produkt är begränsat till avhjälpande genom leverans av felfri produkt eller reparation. Därutöver har Yamaha inget som helst ansvar för fel och brister,
inte vare sig för direkta eller indirekta skador eller annan följdförlust"

Allt är ju en tolkningsfråga, allmänheten har ju inte tillgång till viss mjukvara som nu då service verkstäderna har.

Uppstår ett fel som är baserat på ett mjukvarufel, och denna mjukvaran inte går att få tag i för gemene man, hur skall man tolka situationen då?

Om en produkt försätts i ett felaktigt tillstånd som är baserat på vare sig mekaniskt eller mjukvara, ett fel är ju ett fel!

Du har rätt, om det står så här så måste det ju vara så här.
Du borde inte behöva betala för det här

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Komplett faller bara mer och mer i mina ögon, handlar aldrig därifrån längre. Blev behandlad som skit i ett garantiärende för ett par år sedan och orkade till slut inte bråka mer, trots att jag visste att jag hade lagen på min sida. De ljög dessutom rakt ut gällande konsumentlagar. Slingrade sig som ormar för att slippa ersätta ett trasig moderkort.

Skrivet av selago:

Vet inte hur det är med Bluray spelare, men med t.ex. datorer så omfattas mjukvarufel aldrig av garantin. Så om verkstaden finner att det är ett mjukvarufel så debiteras kunden istället för tillverkaren, som hade skett om det varit ett fel som gick på garantin.

Ganska stor skillnad på en dator och en blu-rayspelare. En dator är inte beroende av mjukvaran på samma sätt. Men säg såhär, för att jämföra: du köper ett moderkort och upptäcker att det inte finns något BIOS som fungerar öht. De som finns är erkänt trasiga och orsakar en massa BSODs. Det är ett mjukvarufel, men gör att datorn är obrukbar. Du kan som konsument inte göra något, ett BIOS kan du inte knåpa ihop själv eller ersätta med något annat, som med annan mjukvara (t.ex. OS). Det borde rimligtvis vara ett garantiärende. På en Blu-rayspelare spelar det ju ingen som helst roll om det är hårdvaru- eller mjukvarufel, mjukvaran går inte att ersätta. Finns det ingen mjukvara som fungerar är spelaren obrukbar.

"Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad eller utbytt. Om säljaren inte håller med dig om hur felet uppstått är det han eller hon som måste bevisa att felet inte är ursprungligt under den här tiden."

Så vägrar de ta det som garantiärende så åberopa reklamationsrätten.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Mjukvarufel omfattas väl inte av garantin då, har du läst garantivillkoren för det du köpt?

Garantin skiljer sig från olika tillverkare men Konsumentköplagen gäller för alla. Garanti och reklamation är två olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Har du kontaktat Komplett via mejl igen? Om inte, gör det innan du skapar onödiga trådar. Tror även att de har en egen tråd här på Sweclockers.

Ja, om det kan ses som en onödig tråd är din egna åsikt. men jag kommer att kontakta komplett i deras egna tråd, får se om det hjälper.

Kommer att maila dem igen, ville höra efter här först om någon annan hade någon erfarenhet av liknande situationer, därav skapandet av denna tråden.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Skitsamma vad det är för fel. Vi har tre års allmän reklamationsrätt i Sverige.

Om en elektroniksak slutar fungera utan yttre åverkan så är det återförsäljarens uppgift att kontakta tillverkaren och få den varan utbytt.

Jag har fått en 2½ år gammal platt-TV utbytt tack vare vår allmänna reklamationsrätt.
En dag så sa det klick och sen försvann bilden, ljudet fortsatte som vanligt. Var en massa tjafs i början om att garantitiden bara var 1 år, och att tillverkaren hade gått i konkurs.

Till OP: Stå på dig, ge dig inte. Du har rätten på din sida.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Skitsamma vad det är för fel. Vi har tre års allmän reklamationsrätt i Sverige.

Om en elektroniksak slutar fungera utan yttre åverkan så är det återförsäljarens uppgift att kontakta tillverkaren och få den varan utbytt.

Jag har fått en 2½ år gammal platt-TV utbytt tack vare vår allmänna reklamationsrätt.
En dag så sa det klick och sen försvann bilden, ljudet fortsatte som vanligt. Var en massa tjafs i början om att garantitiden bara var 1 år, och att tillverkaren hade gått i konkurs.

Till OP: Stå på dig, ge dig inte. Du har rätten på din sida.

Dock så ligger ju bevisbördan på dig efter 6 månader även om det är reklamationsrätt och ofta här det inte går igenom.

Permalänk
Medlem

Solklart garantiärende. Anmäl dem till ARN oavsett så lär de sig att inte hålla på att försöka slinka undan sina skyldigheter.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Mjukvarufel täcks inte av garanti. Dock skulle de ju kunnat ta den på goodwill, brukar jag göra, är inte så många kunder som har kunskap nog att uppgradera mjukvara..

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenazen:

Mjukvarufel täcks inte av garanti. Dock skulle de ju kunnat ta den på goodwill, brukar jag göra, är inte så många kunder som har kunskap nog att uppgradera mjukvara..

Var ser du i ovan inlägg att mjukvarufel INTE täcks av garantin? Jag kanske läst fel?...

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Sen som skrivet i det första inlägget: mjukvaran var SAMMA version som när den gick in på lagning/service!
Om nu spelaren är förmögen att uppdatera sig själv med en sorts mjukvara men inte med en annan (som i detta fallet endast verkstaden verkar ha tillgång till) skall väl det ses som en "reparation" när du inte kan avhjälpa felet på egen hand med dem medel som tillåts?

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Solklart garantiärende. Anmäl dem till ARN oavsett så lär de sig att inte hålla på att försöka slinka undan sina skyldigheter.

Med resultatet att priserna går upp för oss alla. Eller?
Tror ni Komplett är en välgörenhetsorganisation?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14435955']Med resultatet att priserna går upp för oss alla. Eller?
Tror ni Komplett är en välgörenhetsorganisation?

Jo precis detta är ju helt klart självförvållat eller? Är ju knappast troligt...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Rekordmedlem

Reklamation om det är ett firmwarefel, garanti är svårare att sia om men är apparaten nyare än 6 månader så är det reklamation som gäller.
Det handlar om spelarens firmware, inte nån extern mjukvara som i en dator och om spelaren kraschar så är det definitivt skäl att reklamera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ärendet löst. Fick tala med en "förstående" individ på deras telefon växel. Debiteringen dras tillbaka.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82:

Ärendet löst. Fick tala med en "förstående" individ på deras telefon växel. Debiteringen dras tillbaka.

Skönt

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av 82a:

Ärendet löst. Fick tala med en "förstående" individ på deras telefon växel. Debiteringen dras tillbaka.

Var bra att det löst sig. Det ser ut som att det skett ett misstag här från vår sida. Vi beklagar ödmjukast detta.

Vänligen

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tehlamah:

Dock så ligger ju bevisbördan på dig efter 6 månader även om det är reklamationsrätt och ofta här det inte går igenom.

Du behöver i de flesta fall inget mer bevis är "min TV funkar inte längre och jag har inte haft sönder den medvetet", jag jobbade med reparation av TV i flera år och vi reparerade TV-apparater som var utanför garantin men inom tre års reklamationstid på i princip (i de flesta fall exakt) samma sätt. Säger kunden att den plötsligt slutat fungera så är det fullt tillräckligt med information/bevis, man behöver inte utföra en grundläggande felsökning på komponentnivå utan det är upp till verkstaden om de vill motbevisa kundens påstående.

Gällande just mjukvarufel så fanns det en TV-modell som olyckligtvis slutade starta på grund av ett mjukvarufel och det lagades utan kostnad på garantin, tycker i det här fallet att det är konstigt att Komplett skulle behöva stå för kostnaden om nu verkstan själva säger att de åtgärdat ett fel, tänk om spelaren istället varit helt död men det fortfarande berodde på mjukvaran.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82a:

Ärendet löst. Fick tala med en "förstående" individ på deras telefon växel. Debiteringen dras tillbaka.

Bra att du stod på dig. Komplett verkar ha satt denna typ av beteende i system. Nu blev det ju en tråd på swec, så Komplett kommer hit och ber om ursäkt och hävdar att det var ett misstag ... Jovisst, dra den om rödluvan också. Enligt egen och bekantas erfarenheter verkar denna typ av beteende vara en del av Kompletts affärsstrategi och något som satts i system. Hade du hållit käft och betalat hade det aldrig varit tal om något misstag. En vän som köpte en demoprodukt fick hem en kartong med RMA-papper komplett med ursprungliga köparens personuppgifter. Komplett hade inte ens öppnat kartongen, än mindre felsökt produkten, bara skickat den vidare (i hopp om att den skulle fungera hos nästa köpare?). Samma fel uppstod hos honom, han skickar tillbaka produkten och några dagar senare ligger den ute som demovara igen (exakt samma modell åtminstone, 1st, sammanträffande?).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tillägg: Hur ofta brukar ni behöva "rensa ert internminne" genom att fabriksåterställa era Bluray spelare ? Uppenbarligen skall detta krävas, mig veterligen har jag aldrig gjort det på någon av mina spelare men dem har fungerat ändå?

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk

Tyvärr gäller inte garanti på mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Tyvärr gäller inte garanti på mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Som skrivet ovan, det nämns inget gällande mjukvarufel som icke giltigt skäl för garanti.

Läs tillverkarens ( i detta fallet Yamaha ) text från deras garantisedel.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Doc har väl TS rätt i sin tur, som fått lägga ner sin tid och resor bensin + vägtullar till komplett, kunna kräva ersättning för dessa kostnader som åsamkat honom. P.g.a att varan var obrukbar och han var tvungen att lämna in den.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Testpilot
Skrivet av quattro-2.6:

Tyvärr gäller inte garanti på mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad räknas egentligen som mjukvara? en microvågsugn (om den är digital) har ju också ett mjukvara och säg att det smugit sig in en bugg som gör att micron stängs av efter 2 minuter oavsett tid du ställer in, är det då inte ett fel som ska gå på garantin? tidigare i tråden finns också ett exempel med att ett moderkort skulle kunna levereras utan BIOS, är det också ett mjukvarufel som ligger utanför garantin?

Jag kan hålla med om att användarinstallerad mjukvara så som i en dator inte kan tas hänsyn till men i en Blu-ray-spelare finns det ingen egen mjukvara du kan installera och att man ska behöve rensa ett cache-minne med jämna mellanrum för att spelaren ska fortsätta att fungera känns inte som en bra lösning, isåfall borde minnet rensas automatiskt när det behövs.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]