Canon 50mm f/1.4 oskarpt vid f/1.4

Permalänk
Medlem

Canon 50mm f/1.4 oskarpt vid f/1.4

Hej!

Jag har köpt ett beg. Canon 50mm f/1.4 och objektivet verkar vara väldigt oskarpt vid större bländartal, alla bländartal större än f/2.8 ger suddiga bilder. Objektivet är obetydligt använt av föregående ägare och är således i perfekt skick - det går inte att avgöra om det är helt nytt eller begagnat genom att titta på det. Vi kan därför utesluta att det är glaset som är defekt.

Objektivet har varit på service två gånger via återförsäljaren som sålde objektivet och första gången kom det tillbaks med en servicerapport som hävdade att inget fel påträffats. Objektivet skickades då tillbaka till återförsäljaren och nu, cirka fem veckor senare fick jag tillbaka det med en ny servicerapport. Denna gången stod det "af justerat" och att det var "kontrollerat".

Saken är den att objektivet fortfarande är exakt lika oskarp som i december 2013, när jag först köpte det begagnat och upptäckte defekten. Har någon av er erfarenhet av detta objektiv? Jag plåtar med en Canon 5D Mark II och jag har således provat det defekta objektivet på andra kamerahus med samma resultat. Min 5D fungerar utmärkt med andra objektiv.

Här kommer två bilder som demonstrerar felet, den ena bilden är tagen med bländare 1.4 och den andra med bländare 8.
Bilderna finns att ladda ner via https://www.dropbox.com/sh/mbubsx7cgcsbhr6/vHzU3anvcf

Permalänk

Har aldrig använt nämnda objektiv men öppen blandare är ju sällan perfekt. 1.4 ger ju dessutom extremt kort skärpedjup. Vi snackar väll i stort sätt att om skärpan är bra på ögonen är det ur fokus på ögonfransarna, på vissa avstånd. Om du fotograferar något som är långt bort och ställer skärpan på oändlig, upplever du fortfarande bilden som oskarp då?

Permalänk
Medlem

Bilderna ovan är tagna med manuell fokus via live view 10x. Jag har tagit ett par hundra bilder i olika miljöer och samtliga påvisar samma typ av defekt. Jag har även provat med Canon 700D samt Canon 1Dx - samma resultat på samtliga kamerahus.

Permalänk
Skrivet av kevvs:

Bilderna ovan är tagna med manuell fokus via live view 10x. Jag har tagit ett par hundra bilder i olika miljöer och samtliga påvisar samma typ av defekt. Jag har även provat med Canon 700D samt Canon 1Dx - samma resultat på samtliga kamerahus.

När det är så extremt kort skärpedjup som bländare 1.4 ger tycker jag det är svårt att avgöra skärpan på saker som inte är helt platta. Nästan lättare om man fotograferar typ en bok eller nått.

Permalänk
Medlem

Ladda ner originalen från https://www.dropbox.com/sh/mbubsx7cgcsbhr6/vHzU3anvcf och slå ett öga i full storlek... det ser ut som om hela objektivet är kladdigt eller något. Det är inte som jag drar förhastade slutsatser eller inte har felsökt tillräckligt. Jag har dessutom provat med 50mm f/1.8 vid samma tillfälle som bilderna ovan och vid bländare 1.8 så är det betydligt skarpare än 50mm f/1.4@1.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Ladda ner originalen från https://www.dropbox.com/sh/mbubsx7cgcsbhr6/vHzU3anvcf och slå ett öga i full storlek... det ser ut som om hela objektivet är kladdigt eller något. Det är inte som jag drar förhastade slutsatser eller inte har felsökt tillräckligt. Jag har dessutom provat med 50mm f/1.8 vid samma tillfälle som bilderna ovan och vid bländare 1.8 så är det betydligt skarpare än 50mm f/1.4@1.4

50/1.8 är erkänt skarpare vidöppet än 50/1.4 så det förvånar inte direkt. Generellt är alla objektiv lite "softa" under f2.8.
Prova objektiven sida vid sida med typ f4-6. Om inte 50/1.4 vinner då så kanske det är något galet, annars är det nog som det är. Man får göra avkall på skärpa i byte mot ljus.
Googla "canon 50 1.4 soft wide open" så ser du att då är långt från ensam.

EDIT, du får ju dessutom vignettering verkar det som.

Permalänk
Medlem

Vid f4 är mitt 50mm f/1.8 fortfarande skarpare... Jag kan inte använda 50mm f/1.4 vid bländare f1.4-4 utan att det blir så suddigt att det inte går att använda bilderna. Jag har använt mitt 1.8 i ett par år och har utan bekymmer nyttjat det oavsett bländare... Lite tråkigt att det är så pass mycket sämre än något som i jämförelse är en plastig leksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Vid f4 är mitt 50mm f/1.8 fortfarande skarpare... Jag kan inte använda 50mm f/1.4 vid bländare f1.4-4 utan att det blir så suddigt att det inte går att använda bilderna. Jag har använt mitt 1.8 i ett par år och har utan bekymmer nyttjat det oavsett bländare... Lite tråkigt att det är så pass mycket sämre än något som i jämförelse är en plastig leksak.

Läste en review snabbt och de säger samma sak. Det är inte ett skarpt objektiv. Men de rekomenderar det endå.
http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_50_1p4_c16

Permalänk
Medlem

Har också ett 50mm f/1.4 liggandes som jag tänkte skicka in just för att jag tyckte det var oskarpt.
Kör denna på 5D också. Nu efter att jag har läst detta är nog mitt som det "ska vara".

Det är tämligen oskarpt på allt under f/4

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Har också ett 50mm f/1.4 liggandes som jag tänkte skicka in just för att jag tyckte det var oskarpt.
Kör denna på 5D också. Nu efter att jag har läst detta är nog mitt som det "ska vara".

Det är tämligen oskarpt på allt under f/4

// A

Som sagt, mitt objektiv har nyss varit på service och är således i nyskick. Det är ändå totalt oanvändbart under f/4. Så får beställa ett 50mm f/1.8 igen eftersom jag sålde mitt gamla 1.8 med mitt förra kamerahus i hopp om att 50mm f/1.4 skulle vara bättre.

Permalänk
Avstängd

Ser skumt ut ändå, har själv ett 50mm F/1.4 och det är skarpare än ditt vidöppet. Jag kör dock på en 5D mkIII, men det ska inte göra någon jätteskillnad direkt.

Och du säger att det är oanvändbart under F/4, mitt är då väldigt trevligt redan vid F/2 så något fuffens är det ju.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på tre olika recensioner där de jämför 1.4, 1.8 och Sigmas 1.4.
Flera av dem säger att Canon 1.4 är skarpast trots att det imo syns tydligt att så inte är fallet.
Basserat på det jag sett plus mina tidigare erfarenheter av 50/1.8 och Sigma 30/1.4 så tror jag att jag hade köpt Sigma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam_Q:

Ser skumt ut ändå, har själv ett 50mm F/1.4 och det är skarpare än ditt vidöppet. Jag kör dock på en 5D mkIII, men det ska inte göra någon jätteskillnad direkt.

Och du säger att det är oanvändbart under F/4, mitt är då väldigt trevligt redan vid F/2 så något fuffens är det ju.

Ja det är lite skumt. Vid ca 3.5 kanske det fortfarande inte är knivkarpt men suddigt och oanvändbart låter galet.

Permalänk

Det är ju egentligen helt ofattbart att ett 1.4 objektiv inte är användbart under f/4. Att den inte är knivskarp vid öppen bländare kanske inte är så mycket att reagera på men man har ju ett ljusstarkt objektiv av en anledning. Objektivet kostar ändå tre gånger mer än 50mm 1.8 som är erkänt skarpt. Du får ursäkta min skepsism tidigare men trodde väll i min "enfald" att ett tre gånger så dyrt objektiv skulle prestera minst lika bra, åtminstone på samma bländaröppning.

Sista lösningen som jag ser det kanske är att gå till en butik och jämföra ditt objektiv med ett nytt för att verkligen säkerställa att skärpan är likvärdig. Är så fallet är det väll bara att du säljer ditt objektiv som funktionsdugligt och köper ett du är mer nöjd med. Visar det sig att ditt är klart sämre så vet du helt klart att det är något skumt med det.

Permalänk
Medlem

Jag har inte tillräckligt mycket egen erfarenhet för att bedöma om bilderna är inom det normala eller inte, men lite mysko tycker jag nog att det ser ut.
Att Canons 50/1.4 är rätt dåligt vidöppet är väl allmänt känt. Runt f/2 borde det dock vara skapligt skarpt om än inte knivskarpt.
Det verkar åxå finnas en hel del variation mellan olika exemplar.

Permalänk
Medlem

50mm 1.4 med bländaren vidöppen, taget på en halvdassig+mörk krog med iso1600 på en taskig gammal 1000d...
har möjligtvis ökat ljuset lite, men i övrigt oredigerade och dessutom facebookkomprimerade...
mitt 50mm 1.4 var snuskigt skarpt.

foto taget med lite ljus runtikring...

EDIT: bytte ut två bilder..
tänk även på att skiten här ligger på facebook med deras väldigt snälla komprimering
alla tagna med 1.4 i bländare och Canon 1000d.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Vad har du fokuserat på i bilden som är tagen på f1.4? Jag har suttit en stund och studerat den och även om många säger att Canons 1.4 är mindre skarp så tycker jag ändå att det där inte ser rätt ut. Det ser ut som om nån smetat olja över frontlinsen eller nåt. Det är ju ingenting som är skarpt i den och även om 1.4 har ett nålstunt DOF så borde ju åtminstone nånting av det på bordet vara i fokus men ändå är det inte det.

Disclaimer: Jag har aldrig använt Canons 1.4. Bara observerar hur bilderna ser ut.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett par bilder som jag tog för en liten stund sedan. Bilderna är tagna med stativ samt 2 sekunders självutlösning för att eliminera vibrationer. Bilderna är tagna med en Canon 5D Mark II och kamerans inställningar var ISO100, AWB, One Shot, Evaluerande ljusmätning. Jag är medveten om att kamerans sensor är smutsig.

Samtliga bilder finns att ladda ner här https://www.dropbox.com/sh/mbubsx7cgcsbhr6/rR0ywT7-nl/Canon%2...

Bländare 1.4

Bländare 8

Jag anser att objektivet är odugligt f1.4-4...

Permalänk
Medlem

Drog av en rulle idag med f/4-8 på EF 50 f/1.4-gluggen.
Ska framkalla den i veckan så får vi se hur det blir. Detta för att jämföra med min gamla 5D mk2.
Risken att det blir lite grainy må så vara pga mina kemikalier men jag vill testa på en annan kamera som sagt.

Ska sätta mig och testa 50D, 5D mk2, 50mm f/1.8 och 50mm f/1.4 nu på en gång.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

http://www.holck.se/50mm/

Här är lite bilder jag precis tog med 50mm f/1.8 och 1.4.
Samtliga är tagna i bländarprio på maxbländare samt 4.0. Lät kameran göra jobbet denna gång.

ISO 100, Vitbalans custom 3600K. Spot. Fokus i mitten. 2 sec timer. Mirror Lookup.

Filnamnen läses: Kamera-brännvidd-maxbländare utan punkt-vald bländare utan punkt

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

http://www.holck.se/50mm/

Här är lite bilder jag precis tog med 50mm f/1.8 och 1.4...

Dina bilder är betydligt mycket skarpare än mina tycker jag. Har någon av dina kameror live view? När jag använder live view så är bilden riktigt suddig på bländare större än 4, trycker jag på "dof"-knappen på sidan så blir bilden genast skarpare om bländaren är mindre än 4... Så klart p.g.a att live view alltid använder största möjliga bländare men det bevisar ju att problemet finns där.

Permalänk
Medlem

Du får alltid skarpare bild när du bländar ned (högre nummer).
Kameran fokuserar alltid med maximal bländare innan skottet kommer.

Jag har liveview på bägge kamerorna men använder det inte.

Kollade du på både 1.8:an och 1.4:an ? Det är alltså två olika objektiv och inte två olika bländare

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag såg filnamnen på dina bilder och jag tycker fortfarande att ditt objektiv är skarpare än mitt, på mina bilder ser det ut som om någon kladdat smör på hela linsen. Jag hade ett 50mm f/1.8 förut och det är betydligt skarpare än mitt f/1.4.

Här är en jämförelse mellan de två objektiven med min kamera. Bilden finns i full storlek här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/42214323/50mm%20f2.jpg

Permalänk
Medlem

Både dina och mina bilder är eg. felaktiga att bedömma.
Du bör befinna dig på oändlig fokus. Dra av ett skott utåt istället en ljus dag. Kan göra samma sak vid behov.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag ska plåta utomhus imorgon när det är ljust ute!

Föresten, slå ett öga på bilden i mitt förra inlägg och kolla på den röda duken precis där fokus ligger, jämför 50mm f1.4 med 50mm f1.8 - är det bara jag som tycker att det är tydligare att se vart fokus ligger på 1.8? Det är mest suddigt och oskarpt på 50mm f1.4.

Permalänk
Medlem

Jo, jag ser skillnaden.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag ska ner i stan imorgon och prova ett 50mm f/1.4 i butik med min kamera och ta några bilder, ska bli intressant att se hur dessa kommer att bli. Tack för all er hjälp hittils, extra stort tack till dig Holck som tar dig tid för min skull.

Edit: Stavfel

Permalänk

Det de exempelbilderna som var tagna med f/1,4 var snuskigt oskarpa vill jag påstå! Jag äger själv ett Canon EF 50 mm f/1,8 II och visst – man kan inte räkna med någon fenomenal skärpa när man fotar med vidöppen bländare, men den oskärpan som ditt f/1,4 lider av är definitivt någonting som jag skulle känt mig groteskt missnöjd med.

Vore trevligt att se folk med likadant kamerahus och likadant objektiv ta sina egna exempelbilder för att visa vilken skärpa de kan lyckas uppnå vid f/1,4 på ett objekt vid liknande avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det de exempelbilderna som var tagna med f/1,4 var snuskigt oskarpa vill jag påstå! Jag äger själv ett Canon EF 50 mm f/1,8 II och visst – man kan inte räkna med någon fenomenal skärpa när man fotar med vidöppen bländare, men den oskärpan som ditt f/1,4 lider av är definitivt någonting som jag skulle känt mig groteskt missnöjd med.

Vore trevligt att se folk med likadant kamerahus och likadant objektiv ta sina egna exempelbilder för att visa vilken skärpa de kan lyckas uppnå vid f/1,4 på ett objekt vid liknande avstånd.

Vilket var ungefär vad jag gjorde.. ?

Skrivet av kevvs:

Jag ska ner i stan imorgon och prova ett 50mm f/1.4 i butik med min kamera och ta några bilder, ska bli intressant att se hur dessa kommer att bli. Tack för all er hjälp hittils, extra stort tack till dig Holck som tar dig för min skull.

Np

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Svårt fall. Det gäller att eliminera så många felkällor som möjligt:

1. Skärpeinställningen bör göras manuellt mha focus peaking, troligen är oändligt det optimala
2. Eliminera ev. skak från spegeln genom att fälla upp den -> live view
3. Använd stadigt stativ
4. Se till att linsytorna är nyputsade
5. Ta bort ev. UV-filter då dessa ibland kan ge flare-effekt
6. Motivet bör vara blandat låg- och högkontrast, gärna med någon stark liten bländande ljuskälla. Motljusbilder mot nakna trädgrenar i stiltje kan vara avslöjande.

Visst finns det måndagsexemplar av prylar som görs i miljonupplagor. Dock sällsynt att tillverkarna erkänner detta för att skydda sitt rykte + slippa kostnader vid ev. utbyte.