Achieva Shimian QH2700 – andrasortering från Korea med AH-IPS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Varför skulle jag vilja göra något så taskigt för? :/ Förstår fortf inte.

För att du kan?

Känner inte dig så vad jag vet kanske du får för dig sådana saker?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Har köpt 2 st, en Shimian som är 1,5 år plus en qnix som är 6 månader, en död pixel på Shimian, grym bild, betalade totalt 2500:- per skärm, inget skulle få mig att köpa en skärm i Svedala för 3-4 ggr priset för .. tja.. inget jag saknar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Har köpt 2 st, en Shimian som är 1,5 år plus en qnix som är 6 månader, en död pixel på Shimian, grym bild, betalade totalt 2500:- per skärm, inget skulle få mig att köpa en skärm i Svedala för 3-4 ggr priset för .. tja.. inget jag saknar..

Varför skulle du behöva betala 3-4 gånger priset i Sverige? En bra 28" IPS skärm med standard gamut kostar runt 4000kr i sverige. Väl värt de extra pengarna enligt mig för att få snabbare frakt, garanti och support. Jag känner att många som förespråkar koreaskärmar har en helt missvisad bild av vad skärmar kostar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt att Thomas erbjuder sig att prova någon av de andra populära Korea-skärmarna bara någon har lust att låna ut en sådan en kort period. Kom igen nu ni som sitter på en som ni talar så gott om, ställ upp för Sweclockers.
Nu har ni chansen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jaa, testa en Qnix, är själv sugen på att köpa en sådan!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Varför skulle du behöva betala 3-4 gånger priset i Sverige? En bra 28" IPS skärm med standard gamut kostar runt 4000kr i sverige. Väl värt de extra pengarna enligt mig för att få snabbare frakt, garanti och support. Jag känner att många som förespråkar koreaskärmar har en helt missvisad bild av vad skärmar kostar.

Fast dessa skärmar visar inte 1440P.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast dessa skärmar visar inte 1440P.

Det gör de definitivt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det gör de definitivt.

Länka gärna en bra skärm inom Sverige för under 4 000:- som har 1440P.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Länka gärna en bra skärm inom Sverige för under 4 000:- som har 1440P.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966051

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916

Där HP skärmen saknar OSD, men som fått väldigt bra betyg för sin bildkvalitet när den är okalibrerad. Dell skärmen hade en del quality control problem i början. Men de verkar ha förbättrats nu.

Som sagt. Många som pratar om koreaskärmarna verkar ha dålig koll på vad skärmar kostar idag.

Edit: Såg att Dell-skärmen kostade mer än jag först såg. Argumentet står dock fortfarande då HP-skärmen är väldigt bra och man får även garanti och support med den. Går man upp 500kr till så finns det det ett antal bra 1440p skärmar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Och alla litar på C E-märkningen verkar det som? Kanske särskilt i såna här fall där en vara köps från andra sidan klotet?

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1240387-logitech-fal...

Säger inte att den är felaktig i detta fall, men bra om konsumenter får upp ögonen för att bara för att en produkt är exporterad från Kina, så är den inte säkerhetsgodkänd av EU.

Permalänk
Avstängd

Poängen med koreaskärmar var väl att slippa tn men ändå kunna köra åtminstone 120hz?den här klarar ju knappt ens 100hz och osar skräp rakt igenom?3500 kr för en skärm som inte ens klarar 100hz och obefintliga garantier?Nah tror inte det.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Har köpt 2 st, en Shimian som är 1,5 år plus en qnix som är 6 månader, en död pixel på Shimian, grym bild, betalade totalt 2500:- per skärm, inget skulle få mig att köpa en skärm i Svedala för 3-4 ggr priset för .. tja.. inget jag saknar..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727
Verkligen inte 3-4 gånger mer än de 2500kr du betalade. Sen finns även de som flyawaynille länkade med bland annat en HP för 4000kr

Permalänk
Medlem

Tackar, äntligen en recension av en Korea skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

funderade länge på att importera en sådan här skärm men efter att ha läst alla negativa saker om dom så la jag en tusenlapp extra och köpte en http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14...

http://www.ebay.com/itm/Matte-X-STAR-DP2710-LED-27-QHD-2560x1...
2083kr inklusive frakt. Mer eller mindre bara hittat positiva artiklar/poster/youtubevideor/inlägg om skärmen samt återförsäljaren.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Priset var lite väl saftigt för ett billigt utseende, och i detta fallet väger nackdelarna ännu mer eftersom man förlorar garantier och så.
Nej, köper hellre inom Sverige alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Som sagt. Många som pratar om koreaskärmarna verkar ha dålig koll på vad skärmar kostar idag.

Argumentet står dock fortfarande då HP-skärmen är väldigt bra och man får även garanti och support med den. Går man upp 500kr till så finns det det ett antal bra 1440p skärmar.

Men går dom att överklocka till 96-120hz? Annars är det ju en meningslös jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Kan man inte få se lite bilder från ditt skrivbord där datorn och skärmen står :)?

Följde guiden på http://www.overclock.net/t/1404407/how-to-create-a-vesa-mount...

Ska försöka komma ihåg bild när jag kommer hem ikväll !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Men går dom att överklocka till 96-120hz? Annars är det ju en meningslös jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir ju uppenbarligen inte särskilt bra bildkvalitet när man gör det.

Ser också många som rekommenderar dessa koreaskärmar även för folk som inte vill överklocka dem och säger att de är bra för att märkesskärmar kostar 3-4 gånger mer. Något som är falsk. Som jag sa. Många som förespråkar koreaskärmar verkar ha missat att priset på 1440p-skärmar har sjunkit kraftigt de senaste åren. När koreaskärmarna först kom så var de mycket billigare än vad märkesskärmar är. Idag är inte skillnaden särskilt stor längre.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Jag rekommenderar iaf att köpa en Qnix 2710 PLS.

Håller med fullständigt. Har haft min i en och en halv månad nu. Överklockad utan problem. Gällde bara att patcha drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att du kan?

Känner inte dig så vad jag vet kanske du får för dig sådana saker?

Whyy? xD Jag förstår inte, jag är en snäll människa, why would I even think of something like that?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Bra recension och perfekt att klämma in som svar när alla skriker Korea-skärm så fort någon ska ha en ny. Säger inte att alla exemplar är dåliga, men för en så pass saftig summa (3-4k) hade jag inte chansat åtminstone.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Betalar gärna mer för garanterad kvalite

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon har skrivit ut det här ännu, orkar inte kolla igenom.

Men philips har en 27" skärm med 2560x1440 pixlar och PLS panel för 3199kr. Det verkar som att dom här korea-skärmarna blir ungefär 2700-3500kr med moms och handläggning så det känns inte direkt värt att chansa med en korea-skärm bara för att spara någon hundring och kunna överklocka. Då känns philips bättre eftersom man har garanti och det är ett välkänt märke. Antar att den inte går att överklocka dock, menmen.

här finns den iaf http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1653761

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Bra recension och perfekt att klämma in som svar när alla skriker Korea-skärm så fort någon ska ha en ny. Säger inte att alla exemplar är dåliga, men för en så pass saftig summa (3-4k) hade jag inte chansat åtminstone.

Den skärmen som recenserades har ju inte varit speciellt aktuell på över ett år då det är så svårt att hitta de som kan överklockas, vilket gör att priserna skjutit i höjden, samt att det kommit nyare skärmar. Det är ju QNIX/X-star som gäller, och den kan man få tag på för 2500kr, typ garanterad 96Hz OC. Den går ju att spela på till skillnad från t.ex Asus PB278Q som har 18ms signal delay i jämförelse med 1-3ms på QNIX, oklockad! Så jag tycker det är värt att "chansa" för att få en semi-gaming skärm med 1440p. Det finns ju inte så många andra(inga) alternativ för så billig summa.
Men koreaskärmarna passar såklart inte alla. Det beror ju på vad man vill ha utav en skärm. Det är ju främst entusiaster som gillar den.

Permalänk
Skrivet av Cruentuz:

Och alla litar på C E-märkningen verkar det som? Kanske särskilt i såna här fall där en vara köps från andra sidan klotet?

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1240387-logitech-fal...

Säger inte att den är felaktig i detta fall, men bra om konsumenter får upp ögonen för att bara för att en produkt är exporterad från Kina, så är den inte säkerhetsgodkänd av EU.

Köpte en sån här koreaskärm för snart två år sen och misstänker att det var transformatorn som pajade mitt överspänningsskydd för 600kr.
Använde bara skärmen i knappt en vecka, och det var under den tiden som överspänningsskyddet började surra misstänksamt så jag tog det ur bruk.
Någon vidare undersökning genomförde jag aldrig, kan inget själv om el och kom mig inte för att gå tillbaka till affären med skyddet.

Skrivet av jonas1972:

Poängen med koreaskärmar var väl att slippa tn men ändå kunna köra åtminstone 120hz?den här klarar ju knappt ens 100hz och osar skräp rakt igenom?3500 kr för en skärm som inte ens klarar 100hz och obefintliga garantier?Nah tror inte det.

Fast 3500 är med full svensk moms och tull.
Det normala är att värdet skrivs ner till ca. 100 dollar.
Då kan du själv räkna ut vad staten ska ha om jag säger att det tillkommer en administrativ avgift om 100kr.

Skrivet av flyawaynille:

Det blir ju uppenbarligen inte särskilt bra bildkvalitet när man gör det.

.....

Inte på just den här modellen nej, men det är å andra sidan också en speciell modell med flera ingångar, själv trodde jag inte att den skulle gå att överklocka alls när jag läste vad det var för modell de provade.
De allra, allra flesta köper modeller som bara har en DVI-ingång och sannolikt skiljer sig en del under skalet.

Titta i stora tråden om du ser några som klagar över flimmer vid högre klockfrekvenser.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det blir ju uppenbarligen inte särskilt bra bildkvalitet när man gör det.

Ser också många som rekommenderar dessa koreaskärmar även för folk som inte vill överklocka dem och säger att de är bra för att märkesskärmar kostar 3-4 gånger mer. Något som är falsk. Som jag sa. Många som förespråkar koreaskärmar verkar ha missat att priset på 1440p-skärmar har sjunkit kraftigt de senaste åren. När koreaskärmarna först kom så var de mycket billigare än vad märkesskärmar är. Idag är inte skillnaden särskilt stor längre.

Du kan få "Korea-Skärmar" med 1440p för under 2k inkl frakt (Mindre än halva priset av även de billigaste av 1440p skärmar som säljs i Sverige)... sen så vet jag många som överklockat upp till iaf 96hz utan att märkbart skära ned på kvaliten. Varför detta hat?

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Du kan få "Korea-Skärmar" med 1440p för under 2k inkl frakt (Mindre än halva priset av även de billigaste av 1440p skärmar som säljs i Sverige)... sen så vet jag många som överklockat upp till iaf 96hz utan att märkbart skära ned på kvaliten. Varför detta hat?

Det är inget hat. Det är bara min uppfattning om att många som lovordar dessa koreaskärmar helt bortser from alla nackdelar med dem. De här Shimian-skärmarna har ju hyllats tills skyarna, men i tester så verkar de inte vara så jätte bra. De har ofta ingen koll på priserna på märkesskärmarna heller. 1440p skärmars pris har sjunkit kraftigt de senaste åren vilket enligt mig gör att koreaskärmarna inte blir lika bra köp längre då man för bara några hundralappar mer än denna kan få en bättre skärm och med garanti och support.

Hur är bildkvaliten på de skärmar som kostar under 2000kr?

Koreaskärmarna har helt klart en marknad. Om bildkvaliten eller byggkvaliten inte är så viktig men man ändå vill ha hög upplösning för en billig peng så kan de vara ett bra köp. Men de är inte de bästa skärmarna på marknaden som många viljat få det att låta som.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul med en recension på de här mystiska Koreaskärmarna man hört så mycket om. Skulle va skoj me fler

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tozzi:

Whyy? xD Jag förstår inte, jag är en snäll människa, why would I even think of something like that?

Släpp det. Han är från Långtbortistan. De har en annan sorts humor där uppe än oss från norrort.

Edit: Infogar obligatoriska smileys för att inte låta som en grinig Stockholmare. --->

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Släpp det. Han är från Långtbortistan. De har en annan sorts humor där uppe än oss från norrort.

Edit: Infogar obligatoriska smileys för att inte låta som en grinig Stockholmare. --->

Haha, alright then!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070