Canon 60D, kameran brusar vid filmande vid mörka områden!

Permalänk
Medlem

Canon 60D, kameran brusar vid filmande vid mörka områden!

Tjo Sweclockers.

Det är ungefär 1 år sen jag köpte en Canon 60D i följande paket http://www.dustinhome.se/product/5010665982/canon-eos-60d-len...

Och jag köpte ju kameran för att fota vilket är mitt stora intresse inget som är fel med sådant, utan det gäller film nämligen.
Jag vet inte och jag är inte lika teknisk kunnig om kameror som jag är mot hårdvara men någon kanske vet svaret på mitt problem som jag upplever i film. Jo när jag filmar.. Bilden är så mörk eller den är brusig vid mörka områden på mitt rum när jag har en lampa tänd bara. Och en kompis som jag har och han och jag gör ofta filmer har ju en Sony Videokamera som inte brusar alls och ser rummets naturliga ljus så som man ser med ögonen på riktigt men min kamera ser rummet mörkare men fast än den inte är det på riktigt och då blir det det här irriterande bruset på bilden både i Displayen och när jag lägger in det in i datorn får att kolla så brusar det vid mörka områden jag har testat många inställningar i film läget men inget har hjälpt.

För när jag kollar på andras filmer på Youtube som har samma kamera + objektiv så brusar det inte hos de i mörka ställen + att ljuset ser naturligt ut som man ser med ögon.

Hjälp skulle uppskattas.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Andra som filmar med samma kamera som du, har de samma bländare och iso som dig ?

Testat olika iso och bländare ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Tjo Sweclockers.

Det är ungefär 1 år sen jag köpte en Canon 60D i följande paket http://www.dustinhome.se/product/5010665982/canon-eos-60d-len...

Och jag köpte ju kameran för att fota vilket är mitt stora intresse inget som är fel med sådant, utan det gäller film nämligen.
Jag vet inte och jag är inte lika teknisk kunnig om kameror som jag är mot hårdvara men någon kanske vet svaret på mitt problem som jag upplever i film. Jo när jag filmar.. Bilden är så mörk eller den är brusig vid mörka områden på mitt rum när jag har en lampa tänd bara. Och en kompis som jag har och han och jag gör ofta filmer har ju en Sony Videokamera som inte brusar alls och ser rummets naturliga ljus så som man ser med ögonen på riktigt men min kamera ser rummet mörkare men fast än den inte är det på riktigt och då blir det det här irriterande bruset på bilden både i Displayen och när jag lägger in det in i datorn får att kolla så brusar det vid mörka områden jag har testat många inställningar i film läget men inget har hjälpt.

För när jag kollar på andras filmer på Youtube som har samma kamera + objektiv så brusar det inte hos de i mörka ställen + att ljuset ser naturligt ut som man ser med ögon.

Hjälp skulle uppskattas.

Har en Canon 550d. Jag går inte gärna över 400 iso, i värsta fall upp till 800 iso men då blir det tydligt brus. En kameras codec har ju störst problem att hantera just de mörka partierna i en bild. Nu kanske din kompis videokamera har väldigt bra brusreducering och ljuskänsligare optik än din kamera. Kollar man dock enbart på sensorn borde den vara ljuskänsligare än din kompis videokamera.

Men är det så att du enbart har ett kitobjektiv, med säg största bländare på runt 5. Då kan säkert en videokamera på största bländare runt f/2 upplevas som en mycket ljuskänsligare kamera som hanterar mörker bättre, trots Canon 60d stora sensor.

Permalänk
Medlem

Dra ner all kamera processing, bländare 2.8, gå inte över ISO640 (helst 400). 25FPS, du kan pröva sätter shutter speed till 25 också även om 50 är rekommenderat.

Rekommenderar även Magic Lantern (om det funkar med 60D) och CineStyle preset.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Andra som filmar med samma kamera som du, har de samma bländare och iso som dig ?

Testat olika iso och bländare ?

Det är sådana saker som jag inte har kunskap om alls.

Skrivet av Punchdrunk:

Har en Canon 550d. Jag går inte gärna över 400 iso, i värsta fall upp till 800 iso men då blir det tydligt brus. En kameras codec har ju störst problem att hantera just de mörka partierna i en bild. Nu kanske din kompis videokamera har väldigt bra brusreducering och ljuskänsligare optik än din kamera. Kollar man dock enbart på sensorn borde den vara ljuskänsligare än din kompis videokamera.

Men är det så att du enbart har ett kitobjektiv, med säg största bländare på runt 5. Då kan säkert en videokamera på största bländare runt f/2 upplevas som en mycket ljuskänsligare kamera som hanterar mörker bättre, trots Canon 60d stora sensor.

Så du menar att det har å göra med vad man har för objektiv så kameran har inget med bruset och göra?

Skrivet av bran:

Dra ner all kamera processing, bländare 2.8, gå inte över ISO640 (helst 400). 25FPS, du kan pröva sätter shutter speed till 25 också även om 50 är rekommenderat.

Rekommenderar även Magic Lantern (om det funkar med 60D) och CineStyle preset.

Magic Lantern har jag testat, min kamera verkar inte gilla den, det var Magic som var typ räddningen med HDR stöd som de har skapat men det hackar i displayen och sådana saker plus att kameran kraschade.

Vad är shutter speed?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

för att minska brus i svärtan, använd bara native iso värden dvs: 160, 320, 400, 640, 800. minst brus i dessa värden

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Så du menar att det har å göra med vad man har för objektiv så kameran har inget med bruset och göra?

Olika objektiv kan gå olika lågt i bländartal (hur mycket ljus som släpps in). Har du ett objektiv som klarar tex 1.4 så släpper den ju in betydligt mer ljus än om du kör på 4 i bländartal, då kan du alltså få bättre exponering när du filmari mörker utan att öka iso.

Skrivet av Sebastian R:

Vad är shutter speed?

Slutartid vilket påverkar rörelseskärpa när du filmar. En tumregel är att änvända den fps du filmar i *2. Alltså 1/50 om du kör med 25fps.

Det du behöver ha koll på när du filmar är: ISO (ljuskänslighet, höga tal ökar bruset i bilden, jag kör aldrig över 800 vid filmning), bländare (hur mycket ljus som släpps in, påverkar skärpedjup och exponering) och slutartid (påverkar skärpa och exponering).

Skrivet av Blorr:

för att minska brus i svärtan, använd bara native iso värden dvs: 160, 320, 400, 640, 800. minst brus i dessa värden

Det är lite av en myt att 160, 320 etc. är native iso värderna, de är dock de värden med minst brus. Iso 160 är bara en underexponerad iso 200 (100, 200, 400, 800 etc är native). Man ska dock hålla sig borta ifrån 125, 250 etc då de är betydligt brusigare. http://indigoverse.com/the-truth-about-native-iso-for-canon-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Olika objektiv kan gå olika lågt i bländartal (hur mycket ljus som släpps in). Har du ett objektiv som klarar tex 1.4 så släpper den ju in betydligt mer ljus än om du kör på 4 i bländartal, då kan du alltså få bättre exponering när du filmari mörker utan att öka iso.

Slutartid vilket påverkar rörelseskärpa när du filmar. En tumregel är att änvända den fps du filmar i *2. Alltså 1/50 om du kör med 25fps.

Det du behöver ha koll på när du filmar är: ISO (ljuskänslighet, höga tal ökar bruset i bilden, jag kör aldrig över 800 vid filmning), bländare (hur mycket ljus som släpps in, påverkar skärpedjup och exponering) och slutartid (påverkar skärpa och exponering).

Det är lite av en myt att 160, 320 etc. är native iso värderna, de är dock de värden med minst brus. Iso 160 är bara en underexponerad iso 200 (100, 200, 400, 800 etc är native). Man ska dock hålla sig borta ifrån 125, 250 etc då de är betydligt brusigare.

Hur står sig mitt Objektiv "EF-S 18-135 F/3,5-5.6 IS" till de krav jag egentligen har, lågt brus vid mörkare ställen?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Så du menar att det har å göra med vad man har för objektiv så kameran har inget med bruset och göra?

Nej objektivet i sig har inget med bruset att göra. Men har du ett kit-objektiv brukar de inte släppa igenom mycket ljus och det innebär att man behöver ha högre ISO än om man har ett ljusstarkare objektiv. Ju högre ISO desto mer brus. Ett kitobjektiv brukar vara som ljusstarkast utzoomat och blir ljussvagare ju mer du zoomar in. Du kan t.ex. testa att zooma ut så ser du att du bilden blir ljusare och att du förmodligen inte behöver ha lika mycket ISO som inzoomat.

För övrigt finns det objektiv vars ljusinsläpp inte påverkas av hur man zoomar, de kan t.ex. vara på bländare 2.8 hela tiden (ju lägre blandare desto mer ljusstarkare). Om du har ett kitobjektiv är det möjligt att bländaren ändras mellan 3.5 till 5.6. Zoomobjektiv med fast bländare kostar en slant så ett fast objektiv kan vara en bra start. Vill du ha ett riktigt ljusstarkt objektiv kan du köpa Canon 50mm 1.8 för en tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Hur står sig mitt Objektiv "EF-S 18-135 F/3,5-5.6 IS" till de krav jag egentligen har, lågt brus vid mörkare ställen?

Går inte riktigt att svara på, ställer du ISO på 800 och slutartid på 1/50 och lägsta bländartalet (i dittfall 3.5 vid 18mm) så har du gjort allt som går att göra. Om det är underexponerat då så måste du fixa mer ljus i rummet, kameror älskar ljus, desto mer ljus desto bätter bild blir det. Det är bättre att "mörka" ner det i kameran eller digitalt än att filma i dåliga ljusförhållanden, för det blir aldrig bra oavsett utrustning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blorr:

för att minska brus i svärtan, använd bara native iso värden dvs: 160, 320, 400, 640, 800. minst brus i dessa värden

Canons sensorers native ISO går i steg om 100.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att det var ISO160 som blev bäst för mig på 600d, borde väl vara samma sensor som 60d?
Det är som tidigare sagt lite olika på olika kameror tex Blackmagic har minst brus på ISO800.

Här är ett citat från någon som tror sig veta (har inte kollat vad det är för lirare och hur han vet det),

"Way I'd always understood it was that the native iso's were 100,200, etc. That the 160/320/etc were pulled, and the 125/250/etc were pushed.

That was the reason for 160 looking better than 100, that it was actually 200, cut by a third in software, and why 125 looked worse than 200, because it was 100 pushed in software."

Men som sagt, bruset försvinner ju ännu mer om du har större bländare eller tänder mer ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Canons sensorers native ISO går i steg om 100.

Jo men native som i ASA. steg om 100= brus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

TS; Om du har foto som stora intresse borde du definitivt läsa på om bländare o slutartid m.m.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag vill minnas att det var ISO160 som blev bäst för mig på 600d, borde väl vara samma sensor som 60d?
Det är som tidigare sagt lite olika på olika kameror tex Blackmagic har minst brus på ISO800.

Här är ett citat från någon som tror sig veta (har inte kollat vad det är för lirare och hur han vet det),

"Way I'd always understood it was that the native iso's were 100,200, etc. That the 160/320/etc were pulled, and the 125/250/etc were pushed.

That was the reason for 160 looking better than 100, that it was actually 200, cut by a third in software, and why 125 looked worse than 200, because it was 100 pushed in software."

Men som sagt, bruset försvinner ju ännu mer om du har större bländare eller tänder mer ljus.

Bländare är det blixten till kameran du menar?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Bländare är det blixten till kameran du menar?

Nej, bländaren är öppningen i objektivet dvs större bländare = större hål = mer ljus = mindre brus.
För att förvirra lite så är det ju lägre f-värde (bländarvärde) desto större bländaröppning.

Från f2.8 och neråt brukar man när man filmar räkna som "stor".

Det är med bländaren som du också får till bakgrundsoskärpa vilket kan upplevas som väldigt snyggt och "Hollywood"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Canons sensorers native ISO går i steg om 100.

Native ISO är inte steg utan ett fast värde.
Native ISO på Canon 5D är t.ex 640.
BlackMagic Cinema cameras native är 800.
Canon EOS Cinema är 850.

På systemkamerorna så är alla ISOs som går att halvera resp. dubblera upp till ca 20 gånger högre siffra av dess nativeiso tagna direkt från
sensorn via minimal in-camera post, medan resten är interpolerade / beräknade av digiccpun samt behandlade med noise filter och andra funktioner.

Bruset har inget med nativeiso att göra. Det går mycket riktigt i olika mängd beroende på nivån satt.
Däremot får man i regel dess högsta dynamiska omfång på dess nativeiso.

Vad den ligger på för 60D låter jag vara osagt. Skulle tippa på att det är 320, något jag har för mig att t.ex 50D har.

// Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Tjena jag har upptäckt problemet.

Det visade ju sig att jag öppnade filmen i Quick-time format och bilden är mörkare då så jag bytte till VLC då försvann bruset, så otroligt nöjd

Men tack för stödet och tipset ni alla.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Tjena jag har upptäckt problemet.

Det visade ju sig att jag öppnade filmen i Quick-time format och bilden är mörkare då så jag bytte till VLC då försvann bruset, så otroligt nöjd

Men tack för stödet och tipset ni alla.

Lite otippad lösning, grattis

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Tjena jag har upptäckt problemet.

Det visade ju sig att jag öppnade filmen i Quick-time format och bilden är mörkare då så jag bytte till VLC då försvann bruset, så otroligt nöjd

Men tack för stödet och tipset ni alla.

What!