Permalänk
Medlem

USB 3.0 drivrutiner

Hej, jag är ägare utav en western digital extern hårddisk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=734670

Den har stöd för usb 3.0 och vad jag vet behöver man installera drivrutiner för usb 3.0 på datorn för att man ska kunna utnyttja det. Jag undrar då var man kan ladda ner det nånstans. Jag har kollat på deras egna hemsida men de verkar inte tillhandahålla sådana drivrutiner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lundabo:

Hej, jag är ägare utav en western digital extern hårddisk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=734670

Den har stöd för usb 3.0 och vad jag vet behöver man installera drivrutiner för usb 3.0 på datorn för att man ska kunna utnyttja det. Jag undrar då var man kan ladda ner det nånstans. Jag har kollat på deras egna hemsida men de verkar inte tillhandahålla sådana drivrutiner.

Ditt moderkort måste stödja USB 3.0. Ofta en Blå USB-port. Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundabo:

Hej, jag är ägare utav en western digital extern hårddisk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=734670

Den har stöd för usb 3.0 och vad jag vet behöver man installera drivrutiner för usb 3.0 på datorn för att man ska kunna utnyttja det. Jag undrar då var man kan ladda ner det nånstans. Jag har kollat på deras egna hemsida men de verkar inte tillhandahålla sådana drivrutiner.

du ska inte ha drivrutiner från WD. du ska ta dom från tillverkaren av USB 3.0-kretsen, dvs tillverkaren av ditt moderkort om du kör med det, eller tillverkaren av ditt usb-expansionskort om du kör med det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Drivrutiner för detta finns hos din moderbord tillverkare. Tex asus och msi
Och givetvis måste moderbordet ha usb 3.0 kontakter .

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Jag har ett sådant här moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx

Har testat använda externa hårddisken genom usb 3.0 porten men får bara ut 25 mb/s som snabbast :/ Men antar att jag behöver gå in på AS Rocks hemsida och ladda ner senaste usb 3.0 drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundabo:

Jag har ett sådant här moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx

Har testat använda externa hårddisken genom usb 3.0 porten men får bara ut 25 mb/s som snabbast :/ Men antar att jag behöver gå in på AS Rocks hemsida och ladda ner senaste usb 3.0 drivrutinen.

jupp

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna skicka en länk på nedladdningssidan till mig? Skulle verkligen uppskattas.

Jag är inne på AS Rocks hemsida på Downloads sektionen men hittar inte usb 3.0 drivers för just Z77 Extreme 4..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundabo:

Skulle någon kunna skicka en länk på nedladdningssidan till mig? Skulle verkligen uppskattas.

Jag är inne på AS Rocks hemsida på Downloads sektionen men hittar inte usb 3.0 drivers för just Z77 Extreme 4..

hit, välj ditt operativsystem, sen laddar du ned USB3.0 driver från antingen ASmedia eller intel, beroende på vad du har. leta efter denna bild om du inte hittar:

EDIT: tog en titt på win8 nu, och det verkar inte finnas några drivrutiner för det. om du kör win8 kan du prova med win7 drivrutinerna och se om dom funkar ändå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag har Windows 7 så det ska nog inte vara några problem. Jag har en intel processor och moderkortet är som sagt AS Rock så är inte helt säker på vilken av de två filerna jag ska ha :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundabo:

Jag har Windows 7 så det ska nog inte vara några problem. Jag har en intel processor och moderkortet är som sagt AS Rock så är inte helt säker på vilken av de två filerna jag ska ha :/

ta ASMedia först. funkar inte det tar du intel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundabo:

Jag har Windows 7 så det ska nog inte vara några problem. Jag har en intel processor och moderkortet är som sagt AS Rock så är inte helt säker på vilken av de två filerna jag ska ha :/

Du ska ha båda. Intel är för två av portarna på baksidan, och asmedia är för de andra två.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag laddade först ner AS Media varianten och fick väl inte ut någon nämnvärd förbättring av hastigheten. Men när jag körde med Intel versionen istället så fick jag åtminstone ut en 40 mb/s vilket är helt okej. Men är lite besviken på att jag inte kan få ut någon snabbare hastighet.

Tack så mycket för all hjälp förresten!

Permalänk
Medlem

Så de två översta usb 3.0 portarna på baksidan står AS Media för och de understa utav Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundabo:

Jag laddade först ner AS Media varianten och fick väl inte ut någon nämnvärd förbättring av hastigheten. Men när jag körde med Intel versionen istället så fick jag åtminstone ut en 40 mb/s vilket är helt okej. Men är lite besviken på att jag inte kan få ut någon snabbare hastighet.

Tack så mycket för all hjälp förresten!

Om du testar med en annan (snabbare) enhet ska du se att det är din hårddisk som begränsar nu, inte USBn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du testar med en annan (snabbare) enhet ska du se att det är din hårddisk som begränsar nu, inte USBn.

Japp det är nog alldeles riktigt. Oftast så lägger jag över filer från min WD Red HDD , men om jag lägger över filer från min SSD borde det gå snabbare antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundabo:

Japp det är nog alldeles riktigt. Oftast så lägger jag över filer från min WD Red HDD , men om jag lägger över filer från min SSD borde det gå snabbare antar jag.

Jag syftade på den externa hårddisken. Tveksamt om den klarar mer än 50 MB/s.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Du behöver inga usb 3.0 drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du behöver inga usb 3.0 drivrutiner.

Nähä, inga grafikdrivrutiner heller eller?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag syftade på den externa hårddisken. Tveksamt om den klarar mer än 50 MB/s.

Det är nog troligt :/ Aja jag får vara glad över att jag fick en ny på garantin innan iaf. så sparade man in en tusenlapp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Nähä, inga grafikdrivrutiner heller eller?

NEJ!! Inte om det är Intels egna. De kommer med Windows.