Permalänk
Avstängd

Värt att köpa mekaniskt tangentbord?

Tja! I julas önskade jag mig ett enkelt och billigt tangentbord och det var ett A4Tech X7. Riktigt gött membran tangentbord för drygt 200kr.
Jag har tidigare ägt mekaniska tangentbord men lämnat tillbaka dom lika snabbt som jag köpt dom, det gör jag nästan med allt jag köper för jag är alltid så osäker. Men nu till det jag vill komma till, är det för en gångs skull värt att köpa ett mekaniskt tangentbord och försöka vänja sig vid det? För förut så har jag ju inte hunnit vänja mig vid något av de mekaniska jag ägt. Kopplade in dom och kopplade ut dom nästan lika snabbt. Men folk säger att "när man väl vant sig vid mekaniskt så är det rena drömmen och man vill aldrig gå tillbaka till membran tangentbord igen". Så tänkte om det skulle varit värt att unna sig ett mekaniskt och ge det en chans så man vänjer sig vid det istället?
Jag gamear bara inte, jag chillsurfar en hel del också, skriver väl lite. Förklara gärna varför jag borde köpa mekaniskt, vad det skulle ge mig för fördelar inom både gaming och bara allaround datorsittande rent utsagt.
Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Det är väldigt stor skillnad mellan olika tangentbord. Hade först ett med Cherry MX black som jag inte trivdes alls så bra med, nu har jag dock ett med Cherry MX blue som antagligen är det bästa, mest bekväma tangentbordet jag ägt.

Kort sagt, smaken är som baken.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag röstar för mekaniskt. Var själv jävligt skeptisk när brorsan predikade om att det var 'bäst', med antighosting samt att det går snabbare att skriva pga. Bättre taktil känsla osv..

Har varit aktiv tangentbordskrigare i 10 år och har aldrig haft problem med membran, har haft det mesta mellan biltemas 5-pack tangentbord till gamla razer till g105.

När jag fick ett överskott av pengar i vintras så passade jag på och köpa ett mekaniskt razer blackwidow. Till en början var det stavfel och riktigt obekvämt, men som sägs, när man vänjer sig så är det underbart. Har aldrig varit någon riktig fanboy till något, men jag måste säga att jag blivit det vad gäller mekaniska tangentbord.

Bör tilläggas att jag är 23 och knappast influerad av sponsrade streamers som bror min var/är.
Mvh WIlley

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det handlar om vad man själv gillar, och man bör egentligen prova det ett tag för att ta reda på det.
Olika slags mekaniska brytare är olika - det går inte att dra alla mekaniska över en kam. En sorts brytare gillade jag inte alls i början, men jag provade i två veckor och efter det var den min favorit.

Men om du ska köpa ett "gummiknoppstangentbord", köp ett med kvalitet!
Den stora poängen med mekaniska tycker jag är att man inte behöver trycka ner tangenten i en mjuk botten för att få tryckningen registrerad - men det behöver man inte på alla gummiknoppstangentbord heller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Just nu befinner jag mig i en situation där jag är på väg att gå över till ett mekanisk tangentbord. Jag skulle gjort det för länge sedan om det inte vore för att jag var osäker. Har nu testat en rad olika mekaniska brytare, vissa har givit en otroligt bra känsla - medan andra känts gräsliga. Som tidigare talare säger är det bara att gå till en fysisk butik och prova själv. Jag gjorde det idag och tro mig, det gav mycket. Ska dock göra ett till besök senare i veckan bara för att vara på den säkra sidan innan jag väljer.

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zenyard:

Tja! I julas önskade jag mig ett enkelt och billigt tangentbord och det var ett A4Tech X7. Riktigt gött membran tangentbord för drygt 200kr.
Jag har tidigare ägt mekaniska tangentbord men lämnat tillbaka dom lika snabbt som jag köpt dom, det gör jag nästan med allt jag köper för jag är alltid så osäker. Men nu till det jag vill komma till, är det för en gångs skull värt att köpa ett mekaniskt tangentbord och försöka vänja sig vid det? För förut så har jag ju inte hunnit vänja mig vid något av de mekaniska jag ägt. Kopplade in dom och kopplade ut dom nästan lika snabbt. Men folk säger att "när man väl vant sig vid mekaniskt så är det rena drömmen och man vill aldrig gå tillbaka till membran tangentbord igen". Så tänkte om det skulle varit värt att unna sig ett mekaniskt och ge det en chans så man vänjer sig vid det istället?
Jag gamear bara inte, jag chillsurfar en hel del också, skriver väl lite. Förklara gärna varför jag borde köpa mekaniskt, vad det skulle ge mig för fördelar inom både gaming och bara allaround datorsittande rent utsagt.
Mvh
Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

du kopplar in något, sen kopplar du ut det lika fort? du kommer mest troligt att göra samma sak igen, spara pengarna och fortsätt med ditt a4.

Permalänk

Ja jag tycker absolut du ska köra på mekaniska brytare, det är det bästa jag haft. Tog ju ett tag att vänja sig då det är ganska stor skillnad. Men nu kommer jag aldrig gå tillbaka. Har testat Blåa och rösa brytare, kör själv med röda just nu och kan rekommendera dom. Många tycker att blåa låter lite för mycket men jag gillar dom också, ljudet är inget problem för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tyckte också det känndes skumt med mekaniskt tangentbord i början. Ge det en vecka så har du nog vant dig. Så lång tid tog det för mig och nu tycker jag det är mycket skönare än mitt gamla vanliga tangentbord.

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Inaktiv

Körde ett logitech som jag tyckte vad sjukt skönt. Men efter ha lirat lite på polarens mekaniskabrytare tyckte jag det var sjukt skönt. Så slog till och köpte ett qpad mk-85. Ångrar mig inte en sekund. Var lite ovant i början och man tryckte ner fel tangenter och så men när man hade vant sig är det sjukt skönt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är värt det om jag ska va ärlig.

Köpte nyligen ett Logitech G710+ med cherry mx brown för 79,90€ istället för normala 129-149€, så det var en riktigt bra deal.

Men tycker ändå inte att det är nån extrem skillnad från mitt gamla 12€ Microsoft t-bord.

Jag kan berätta att det ger 0 fördel för gaming.

Jag skulle dock vara intresserad av att testa ett med blåa switchar eftersom jag tycker dom bruna nästan är för lätta att trycka ner.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Jag tycker inte det är värt det om jag ska va ärlig.

Köpte nyligen ett Logitech G710+ med cherry mx brown för 79,90€ istället för normala 129-149€, så det var en riktigt bra deal.

Men tycker ändå inte att det är nån extrem skillnad från mitt gamla 12€ Microsoft t-bord.

Jag kan berätta att det ger 0 fördel för gaming.

Jag skulle dock vara intresserad av att testa ett med blåa switchar eftersom jag tycker dom bruna nästan är för lätta att trycka ner.

Man blir ju inte bättre i spel, men det är en bekväm känsla. Att kunna vara bekväm när man spelar kan faktiskt hjälpa dock.
Men man blir inget proffs bara för att man har bättre tillbehör

Permalänk
Medlem

Jag har kört i över 10 år med ett Logitech Elite membrantangentbord som var grymt skönt. Köpte dock ett Q-Pad MK-50 i somras med röda brytare och tjejen fick ta över Logitech-bordet. Idag skulle jag inte byta tillbaka eftersom jag vant mig vid den otroligt lätta känslan av dom röda brytarna. Det tog mig dock över 3 månader att bli van och inte få så mycket stavfel då jag sveper på något sätt över tangentbordet när jag skriver och det lätt blev feltryck med röda brytare.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte om känslan i mekaniska brytare ganska direkt när jag provade även om det kändes lite märkligt första dagarna eller så. Eftersom du provat och inte fastnade för mekaniskt så kanske det inte är din grej, alla måste ju inte tycka om det. Jag kör med Qpad MK-85 med röda brytare som jag är väldigt nöjd med. Funkar bra för både spel och att skriva men jag inbillar mig inte att jag blir "bättre". Jag tycker precis som Friterad att det är bekvämt och det räcker för mig.

Func KB-460 verkar ju vara prisvärt OM du skulle vilja prova mekaniskt igen. Förutsatt att du vill ha röda brytare då. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Se till att tangenterna är tysta om du köper ett med mekaniska brytare.
Det är lätt att störa omgivningen annars. Skräckexemplet är väl IBMs '80-talstangentbord för de var väldigt högljudda, det riktigt slamrade om dem.
Själv skriver jag på ett tolv år gammalt IBM SK-8806 membrantangentbord, som plastlådan har spruckit på. Var kan man köpa ett nytt likadant tangentbord?

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Skrivet av microblaze:

Se till att tangenterna är tysta om du köper ett med mekaniska brytare.
Det är lätt att störa omgivningen annars. Skräckexemplet är väl IBMs '80-talstangentbord för de var väldigt högljudda, det riktigt slamrade om dem.
Själv skriver jag på ett tolv år gammalt IBM SK-8806 membrantangentbord, som plastlådan har spruckit på. Var kan man köpa ett nytt likadant tangentbord?

Loppisar. Finns många bra gamla membranbord, på nästan varje loppis finns det något.

Jag har både ett gammalt Model M, och ett bord med blåa brytare. Jag tycker nog att dom blåa låter snäppet mer, framför allt ligger dom mycket högre i pitch. Omgivningen får vänja sig...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Använder just nu ett Logitech Illuminated Keyboard K740, väldigt nöjd med det. Men är nyfiken på mekaniskt tagentbord eftersom så pass många talar gott om det. Är det skönare för kodknackande och spelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cy1on:

Lånar tråden lite. Använder just nu ett Logitech Illuminated Keyboard K740, väldigt nöjd med det. Men är nyfiken på mekaniskt tagentbord eftersom så pass många talar gott om det. Är det skönare för kodknackande och spelande?

Det kan ingen svara på åt dig, du måste prova själv.

Permalänk
Medlem

har bara testat ett mekaniskt tangentbord i hela mitt liv, det nuvarande jag har atm, ett Steelseries 6GV2.
i detta tangentbord sitter det svarta brytare och jag föll för det vid första knappttryckningen när jag slöade runt på mediamarkt.

låter inte särskilt mycket och är väldigt skönt motstånd när man trycker ner knapparna.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Skrivet av anon216160:

Körde ett logitech som jag tyckte vad sjukt skönt. Men efter ha lirat lite på polarens mekaniskabrytare tyckte jag det var sjukt skönt. Så slog till och köpte ett qpad mk-85. Ångrar mig inte en sekund. Var lite ovant i början och man tryckte ner fel tangenter och så men när man hade vant sig är det sjukt skönt.

Ja.. Vilket var sjukast skönast då?

Det gäller ju att du (skämt åsido) hittar ett tangentbord som DU tycker är "sjukt skönt", så har du inte provat tangentbord i affär kan jag rekommendera det. Jag blev kär omedelbart i bruna brytare när jag provade, till exempel, men du kanske hittar en annan favorit. Som någon annan anmärkte så finns det kanske ett utmärkt rubberdome-tbord som passar dig ypperligt, eller kanske du trivs bättre med saxbrytare? Jag slår gärna ett slag för bruna brytare, helskönt att skriva på. Man får feedback utan att behöva daska ner tangenten i botten, så det blir skonsammare för fingrarna i längden när man lärt sig. Samma gäller väl för blåa, men det där klicket kan jag leva utan. Vill gärna kunna skriva på kvällen utan att väcka alla barn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av limparion:

Ja.. Vilket var sjukast skönast då?

.

hehe Mekansikt var ju sjukt mycket skönare när man vant sig vid det blev lite knasigt skrivet märkte jag ^^

Permalänk
Medlem

Väldigt personligt

Det är väldigt personligt med mekaniska tangentbord.
Själv så älskar jag det och skulle aldrig gå tillbaka.
Sitter med ett Ducky G2Pro MX White Switch Dyesub PBT på jobbet
och Razer BlackWidow Ultimate Blue hemma.

Somliga gillar inte det alls och kommer inte att vänja sig heller då det är en annan känsla.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch